rvdh schreef:Even op inhaken....
Heb je het al met jouw dealer erover gehad ? Dat las ik niet, maar zou de meest logische eerste stap zijn...
Toen Santos begon met de riemaandrijving hadden ze een tandwiel met "mudports". Kleine sleuven in het achtertandwiel waardoor de modder en prut uit het tandwiel geperst werd.
Rohloff heeft dit idee niet toegestaan op de naven, maar er is wel doorgegaan achter de schermen aan de ontwikkeling van een tandwiel die wel het vuil kon afvoeren.
Inmiddels is er een nieuw tandwiel op de markt (zeer beperkt). Deze heeft wel de mogelijkheid om prut af te voeren. Daardoor zal het probleem niet of veel minder snel meer voorkomen. Dit tandwiel is van gehard staal en dus ook goed duurzaam.
Het kan gewoon in plaats van het huidige tandwiel geplaatst worden.
Op de foto's zijn de "afvoergootjes" goed zichtbaar.
foto's:
Nee, ik werk niet voor Santos, Rohloff of Gates.
Bedankt voor de tip!
De afvoergootjes lijken mij een verbetering en inmiddels heb ik een toezegging op vervanging van het tandwiel.