Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevroren externe schakelbox Rohloff - Forum Wereldfietser

Bevroren externe schakelbox Rohloff

Afgelopen dagen, rijdend met wisselende temperaturen door de sneeuw, kon de Rohloff naaf tijdens de vorst niet meer geschakeld worden. De kabels losser gezet en constateerde dat het euvel in de externe schakelbox zat. Met een steeksleutel 8 mm was de naaf prima te schakelen. Maar wel na afstappen.

Na ontdooien kwam het water uit de kabel doorvoeren van de box zetten. Nu de schakelbox nog even schoonmaken en invetten. Zijn er meer Rohloff rijders die hier last van hebben?

Piet.
In de handleiding staat dat de schakelbox met de kabels schuin naar beneden gemonteerd moet worden omdat er anders water in blijft zitten.

Zie op de site van bvb IDworx dat ze dat niet doen.
Ik heb geen rohloff maar misschien past de Snakeseal van HP Velotechnik ook op Rohloff kabels? http://www.hpvelotechnik.com/ueberuns/n ... gen_d.html
Frank
Ik heb op mijn Koga ook een externe schakelbox en heb hier geen last van. Ik heb ook geen water in de box. Wellicht dat een beetje vaseline op de naad van de box ook helpt om vocht uit de box te houden.
Ja, ook ik had twee weken geleden last van problemen met mijn Rohloff met externe schakelbox. Het schakelen ging uiterst moeizaam en zwaar als ik een tijdje in de kou aan het fietsen was. Bij warmere omstandigheden was er niets aan de hand.

Bij Vittorio bleek dat de kunststof binnenkabel gebroken was. Binnen- en buitenkabel vervangen en het probleem was opgelost!
Ik hou het dan maar op het winterweer. De fiets staat buiten of onder een besloten afdak. De laatste weken dagelijks in gebruikt en bijna niet sneeuwvrij geweest. Een keer bij beginnende dooi volledig onderuit geschoven in een plas met ijzel er onder. Dat was op de zijde van de schakelbox, maar die was toen al bevroren. Geen schade. De assen en remmen vaak niet meer herkenbaar van de sneeuw. Bij het wegrijden met intredende vorst de remblokken vastgevroren aan de velgen. Maar daar koop je ook een tractor voor.

De kabel invoer is horizontaal. Ik rij met de OEM asplaat en volgens Rohloff kan de box op 2 x 12 manieren worden bevestigd. Met de kabels naar beneden is geen optie. Dan loopt het water in de onderste kabel. Nu was deels de kabeltrommel en de onderste binnenkabel met ijs. Verder ziet alles er prima uit. Ik maak de box opnieuw winterklaar en vul de zaak met synthetisch PTFE vet.
PietV schreef:Ik hou het dan maar op het winterweer. De fiets staat buiten of onder een besloten afdak. De laatste weken dagelijks in gebruikt en bijna niet sneeuwvrij geweest. Een keer bij beginnende dooi volledig onderuit geschoven in een plas met ijzel er onder. Dat was op de zijde van de schakelbox, maar die was toen al bevroren. Geen schade. De assen en remmen vaak niet meer herkenbaar van de sneeuw. Bij het wegrijden met intredende vorst de remblokken vastgevroren aan de velgen. Maar daar koop je ook een tractor voor.

De kabel invoer is horizontaal. Ik rij met de OEM asplaat en volgens Rohloff kan de box op 2 x 12 manieren worden bevestigd. Met de kabels naar beneden is geen optie. Dan loopt het water in de onderste kabel. Nu was deels de kabeltrommel en de onderste binnenkabel met ijs. Verder ziet alles er prima uit. Ik maak de box opnieuw winterklaar en vul de zaak met synthetisch PTFE vet.
waar koop je dat synthetisch PTFE vet?
Ik gebruik nu een 85 grams tube van Super Lube. Voor alle verbindingen staal/aluminium. Gekocht bij een grote oliehandel in Harderwijk. Daar koop ik bijna alle meermiddelen. Ook de synthetische transmissie olie per liter voor de kettting.