Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De situatie om te fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De situatie om te fietsen

Alien schreef:
DriesBa schreef:multatuli= ik kan niet anders
Multa tuli = ik heb veel geleden.

.tsooJ
Klopt! Mea culpa. Thank. Maar DD/Sjaalmans sprak voorzover ik me kan herinneren toch ook de woorden: ik kan niet anders.
"Hier sta ik, en ik kan niet anders" is een uitdrukking die aan Luther wordt toegeschreven.
W
Vandaag in de duinen van Castricum 2,5 uur wat kilometers gemaakt. De sneeuw ligt hier ruim boven de 20 cm dus het is echt genieten als je door de losse sneeuw zwoeg!
Zwaar is het wel maar een unieke kans om zo dicht bij te genieten van de sneeuw en de ATB.
Morgenochtend weer een paar uurtjes genieten (tot 10.30u daarna verplicht om met je fiets van de paden af te zijn!)

groeten Peter
Spijtig genoeg nog niet aan spijkerbanden geraakt (maar ze zijn wel besteld), ondertussen ga ik (voorzichtig) door met het woon-werk verkeer met de fiets. Maar als ik tijd had zou ik misschien nog wat meer gaan fietsen, maar dan wel op onderverharde wegen waar geen auto's rijden (want die maken het glad).

Morgen denk ik echter dat ik toch maar het openbaar vervoer neem. Waarschijnlijk valt er hier deze nacht regen-sneeuw en dan vrees ik dat het echt wel spekglad gaat worden. Nu valt het op vele plaatsen nog wel mee wat gladheid betreft.

Renaat
Vandaag van Leiderdorp naar Delft gefietst op de atb langs de vlietlanden en het kanaal , eerste stuk was niets aan gedaan maar er hadden enkele auto's gereden en in die sporen was het goed fietsen , hier en daar een slippertje maar verder goed te doen , en plotseling ergens voor Leidschendam was alle sneeuw van de weg (geschoven of gestrooid ) maar tot in Delft mooie schone wegen , het verschild dus per gemeente .

was op de atb gegaan omdat ik het op de gewone fiets niet aandurfde , maar kreeg vanmiddag een mail dat de snow stud banden verzonden zijn en dus deze week aankomen , hopelijk ligt er nog genoeg sneeuw en ijs om ze te proberen , ben zeer benieuwd hoe dit rijdt en of mijn verwachtingen niet te hoog zijn .

Nico
Hier een impressie uit het midden des lands:

Opnames zijn gemaakt met een md80 van ebay (8 euro). Voor die prijs valt de beeldkwaliteit reuze mee.
Hier nog een filmpje maar deze beelden zijn wat minder stabiel (camera zat niet goed vast denk ik):
http://vimeo.com/17982220
Met die middelen prima beelden Minco; ik kon echter niet 100% waarnemen hoe glad of hobbelig dat het wegdek feitelijk was tijdens jouw rit. Ik zat trouwens wel te wachten op het moment dat we een verticaal beeld - lees val op het ijs c.q. sneeuw - te zien zouden krijgen. Hier is thans nauwelijks te fietsen op de fietspaden die niet schoon worden gemaakt en weinig worden befietst. Kennelijk is ook het woon-werkverkeer per fiets niet belangrijk voor de economie!
Omdat ik geen auto heb heb ik geen andere keus dan fietsen (of lopen of openbaar vervoer). In het begin vond ik het wel wat eng omdat hier in Drenthe lang niet overal is gestrooid. Maar na enkele weken ben ik er erg aan gewend, ik heb zelfs de neiging stukjes op flink tempo te fietsen. Na een tijdje krijg je volgens mij vanzelf gevoel / zelfvertrouwen. Natuurlijk wel extra goed uitkijken als je met auto's op 1 weg zit want die glijden wel eens uit en dan slingeren ze aardig heen en weer :D
Het was zondag inderdaad erg mooi in het bos met de MTB.

Met de Schwalbe Nobby Nic was het prima fietsen. Ik had geen spikes nodig.
Een groot sneeuwparadijs.
Gisteravond laat thuis van een kerstdiner en daarom vanmorgen niet heel vroeg op... Ik werd wakker van iemand die op "mijn weg" liep, was het een man uit het dorp die een pad veegde van de dijk en het weggetje naar mijn huis en paden naar de auto en deuren, wauw!
fiets-ster schreef:Gisteravond laat thuis van een kerstdiner en daarom vanmorgen niet heel vroeg op... Ik werd wakker van iemand die op "mijn weg" liep, was het een man uit het dorp die een pad veegde van de dijk en het weggetje naar mijn huis en paden naar de auto en deuren, wauw!
Er zijn ook nog zorgzame mannen, als ik later met pensioen ga, zal ik mij inzetten om alle fietspaden in dit land sneeuwvrij te maken. Ik vind het best een plezierige bezigheid en je wordt er soepel bij. 8)
Op de terugweg van uit Alkmaar weer de lange weg naar huis gereden, via Schoorl aan Zee. 30km totaal waaronder ruim 10 km door de duinen! Als bagage had ik 2 lichte achtertassen, en voor de duinen begonnen wat lucht uit mijn achterband laten lopen. De paden waren berijdbaar doordat SBB er al met zwaar verkeer op had gereden. Toch was het op de heide nog pittig trappen, daar lag het sneeuw redelijk los. In het bos was beter te rijden. Inmiddels pikkedonker deed de son/edelux goed zijn werk. Binnen 1,5 uur was de klus geklaard. 8)

Afbeelding

In de polder van Bergen.
ik ga gewoon rijden.
Op hard aangereden sneeuw is het zeer goed te doen met gewone banden, dat is niet zo glad. Nu het weer begint te smelten en het een pap wordt is het heel wat linker. Zonet weer op mijn bek gegaan toen ik nog maar stilstond. Voor mij liefst veel sneeuw of helemaal geen sneeuw.
Met tie wraps blijf je overeind... 8) Kijk maar hier: http://www.dutchbikeseattle.com/_blog/D ... wpocalypse
Als je echt in de sneeuw wil gaan banjeren zoals ik gisteren deed, dan denk ik dat je meer iets moet hebben als een Smart Sam. Mijn achterwiel slipte heuvel op regelmatig weg met mijn 47mm achterband (de Snow Stud voor deed het prima overigens). Meer profiel en een bredere band is dan gewenst. Rijdt iemand op dit moment met Smart Sam's?

Lijkt me ook ideaal voor op fietsvakantie als ik weer eens iets wil gaan doen alla Glen Arnisdale om een paar van die vouwbanden mee te nemen. :)
Abacus schreef:Met tie wraps blijf je overeind... 8) Kijk maar hier: http://www.dutchbikeseattle.com/_blog/D ... wpocalypse
Ja dat heb ik al vaak zien terug komen. Ik ben wel nieuwsgierig of het echt zo goed helpt. Jammer genoeg heb ik velgremmen, maar ik kan het enkel bij het voorwiel proberen en de rem losmaken. Met het voorwiel rem ik toch nooit in de sneeuw.

-- inmiddels heb ik het uitgeprobeerd. Achter elke spaak van het voorwiel heb ik zo'n plastiekje vastgemaakt (wel kleinere dan die gele op die website) Toen ik eraan bezig was had ik zo m'n twijfels omdat ze niet overal gelijk stonden. Maar door het rijden zetten ze zich vanzelf goed! Ik stond versteld wat een extra grip die dingen geven! In de moeilijkste situaties kon ik recht blijven, uit de goot kon ik terug de weg op zonder weg te schuiven. Er ligt nog veel sneeuw hier, vermengd met zand en met diepe gleuven van autobanden. Het is dus niet bepaald ideaal hier.
Op de wegen waar het sneeuwvrij is rijdt het ook nog goed - wel meer lawaai - maar het schokt niet zo hard als je zou verwachten. Slijtage is er na +/- 10 km op asfalt nauwelijks.
Het achterwiel heb ik bewust niet gedaan, omdat ik velgremmen heb wou ik toch nog kunnen remmen ...
Heerlijk, al die reacties! Een van de mooie dingen aan de winter is de lange nachten. Dan is het nog rustiger, stiller.

Afbeelding

De sneeuw is veelal geruimd, zelfs op de fietspaden van het Amsterdamse bos. Dat rijdt erg contortabel.

Ik weet niet wie deze gallery al gezien heeft, deze is net gemaakt. Morgen maar eens terug met een betere camera en statief.
heb je geen geld om sneewbanden te kopen?

Dan zie je hier de oplossing: http://www.dutchbikeseattle.com/_blog/D ... pocalypse/
He, die werd hier ook genoemd.
Abacus schreef:Met tie wraps blijf je overeind... 8) Kijk maar hier: http://www.dutchbikeseattle.com/_blog/D ... wpocalypse
Sorry wist ik niet. Tja, als eigen baas zijnde, kan ik niet in mijn baas zijn tijd het forum op de voet volgen :wink:

Geachte moderator je mag mijn bericht verwijderen als je dat nodig vindt.

Eric