Even een status update van mijn brander en tent zoektocht.
De trangia brander heb ik inmiddels reeds binnen. Onlangs hebben we (vriendin en ik) een dag treinen door Nederland gedaan, en toen ook de brander meegenomen en aan het einde van de dag ergens in een park een blik soep en worsten mee klaar gemaakt. Het voorbereiden en werken met de brander ging bijzonder prettig (Wim bedankt voor het advies) hoewel ik met standaard brand spiritus (85% alcohol) wel een erg gele vlam (en dus roet plek onder op de pan) had, misschien nog een paar keer oefenen met het "raster" goed in de wind zetten of is dat nu eenmaal zo met brand spiritus en moet ik voor een blauwe vlam toch echte bever brandstof hebben.
Verder ben ik bij de bestelling vergeten een hoes mee te bestellen. Ik vraag me af of die hoes ook nuttig kan zijn bij het koken, om de warmte even vast te houden in de pan (bv macaroni garen zonder op de brander te staan), terwijl de tweede pan gebruikt word om ondertussen de saus te produceren. Als dat niet het geval is, dan kan ik beter zelf van isolatie materiaal een mooie hoes maken, waarmee dat ook kan (dubbel functies zijn handig om het gewicht omlaag te brengen)
Wat betreft tent is de zoektocht wat minder voorspoedig, ook omdat we (mijn vriendin en ik) nog niet een moment hebben gehad om naar obelink te fietsen, om daar tenten te "passen". Wel zijn we bij een bever geweest en hebben daar even naar de tenten gekeken en proef gelegen in de tenten die opgesteld stonden. Mijn vriendin twijfelt een beetje over 210 als lengte voor de slaapruimte niet net iets te kort is voor mij.
Dat zou dan de
Coleman phad x3 ondanks zijn vrijstaande ontwerp toch niet zo geschikt zijn vanwege het formaat.
Een vrijstaande tent welke ook nog enigszins de ruimte lijkt te hebben (ruim 2 personen, luifel om evt in te kunnen koken, meer dan 210 lengte in slaap compartiment) en daarnaast ook nog enigszins lichtgewicht en betaalbaar heb ik niet echt gevonden, dus ben ik weer terug bij tunneltenten zoals de "
tent Helsport Pasvik" van robert-jan of de "
vango omega 250" vanwege hun ruimte / gewicht verhouding wat ook doorwerkt in iets lagere prijzen voor wat grotere tenten.
Nu kwam ik in mijn internet struinen de webshop outdorado.com tegen, welke een
Lagerlöf PU aanbied voor een ruime 250 euro. De tent spreekt me ondanks het gewicht een forse 5.6 kilo toch aan. Vooral omdat de tent modulair is opgebouwd met een basis stuk dat goed is voor 2 personen plus een luifel. Aan die luifel kan een sluitdeel geplaatst worden zodat het een relatief ruime 2 persoonstent vormt. (400 lang, waarvan 230 slaap compartiment lengte bij 155 breed)
Ook kan je aan die luifel een tweede stuk buitentent koppelen al dan niet met het sluitdeel zodat je luifel/binnenruimte krijgt van 470 bij 155.
En mocht de situatie zich voordoen dat je met 4 personen in een tent willen slapen dan zou je de tweede binnentent in het tweede stuk buitenten kunnen hangen zodat je 2*2persoons slaapcompartimenten krijgt.
Waarom twijfel ik nog?
a) Volgens mij maar 1 deur tenzij de tent in luifelstand gebruikt word.(maar juist dan heb je geen behoefte aan een tweede deur lijkt me)
b) Ik kan nergens een tabel vinden met de gewichten van de verschillende onderelen van de tent vinden. Een tabelletje met de gewichten bij de verschillende uitvoeringen is ook welkom. (totaal gewicht is voor mij niet echt belangrijk gezien ik de tent vooral als 2 persoons tent zou willen gebruiken)
c) Nordisk bied zand kleurig en groen aan. Ik neig naar de zand kleur vanwege de wens om ook te kunnen wildkamperen, maar heb ik gelijk door te denken dat die kleur minder opvalt dan groen?
d) Nordisk bied de tent in PU en SI uitvoering aan.
PU heeft een grondzeil met 8000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid, maar geen gevens over de buitentent.
SI heeft grondzeil met 1000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid en de buitenten zou 2000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid.
De
SI uitvoering is echter wel gewoon een kilo lichter dan de
PU uitvoering, maar de informatie rondom de waterdichtheid maakt het weer twijfelachtig.