Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie?

Wim schreef:Die multidisk past er inderdaad in. Het is best een handig ding als snijplank en vergiet, maar het weegt weer, en als je hem niet hebt mis je hem ook niet
....
Wim
Wim uiteraard word de brander set iets (83gram) zwaarder, maar daardoor heb je en altijd je nonstick bodem van de koekenpan beschermt, terwijl je ook nog een mooie plank hebt om op te snijden / van te eten. Dat de multidisc onbruikbaar is als deksel tijdens het koken is me duidelijk. Stiekem hoop ik dat die wel bruikbaar is als deksel als de pan van het vuur af is om de boel warm te houden, hoewel je daarvoor waarschijnlijk ook wel de pannen omgekeerd kunt stapelen. Dus de 1.5L pan onder voor het actieve kookwerk en de 1.75L er bovenop als deksel en warm gehouden door de opstijgende warmte van de 1.5L pan.

Wat betreft tent. Ik heb inmiddels het idee van die vango tempest 200 heb ik laten varen, en ben nu alweer een tijdje aan het rondkijken voor een leuk drie persoons tentje. Drie persoons omdat er dan echt ruimte voor mij en vriendin aanwezig zal zijn. Gisterenavond kwam ik op het web de coleman phad x2 tegen en de grotere broer de x3. Met name de x3 lijkt me zeker ruim genoeg. Als altenatief kwam ik nog een vaude taurus 2 tegen, die wel lichter is een leuke 2kg.
Maar daar zit feitelijk geen luifel aan waardoor mijn vriendin waarschijnlijk gaat sputteren.

En in alle eerlijkheid denk ik dat ik voor de krappe 4kg die opgegeven word met de X3 een mooie zelfstandige tent koop. Misschien niet zo duurzaam als een hubba hubba hp van msr, maar voor de eerste kampeer pogingen van mij en mijn vriendin ga ik er vanuit dat het goed genoeg moet zijn.

Meningen worden nog altijd gewaardeerd, ik word liever nu afgeschoten dan nadat ik het geld betaald heb en met een onbruikbare tent zit. :)
Ik heb nog een Helsport Pasvik te koop. Kun je met 2 personen in de binnentent. De tassen kunnen in de voortent.
Robertjan schreef:Ik heb nog een Helsport Pasvik te koop. Kun je met 2 personen in de binnentent. De tassen kunnen in de voortent.
Die halve kilo zal het hem niet doen robert-jan, bovendien heb ik ook naar de vaude omega 250 gekeken, maar die ten nadele van de coleman phad x3 afgewezen vanwege het feit dat de coleman zelfstandig staat. Mocht het ooit echt met bakken uit de hemel komen en we willen een droog plekje. Dan staat de coleman denk ik ook wel even zonder haringen op zijn plek, terwijl de vaude omega 250 en jouw helsport pasvik 2 nadrukkelijk de "spanning" uit de haringen moeten halen voor het blijven staan. De coleman phad is namelijk min of meer koepel bouw.

Toch bedankt voor het aanbod, maar ik laat hem voor een ander staan.
In principe is die Helsport een heel veel betere tent. Wel zijn sommige modellen nogal laag (90 cm op zijn hoogst, maar andere juist extra hoog: 110 cm), en of dat hier ook bij is weet ik niet.
Wim
Hij is niet laag. Gemiddeld denk ik zo. 100-110cm hoog.
Even een status update van mijn brander en tent zoektocht.
De trangia brander heb ik inmiddels reeds binnen. Onlangs hebben we (vriendin en ik) een dag treinen door Nederland gedaan, en toen ook de brander meegenomen en aan het einde van de dag ergens in een park een blik soep en worsten mee klaar gemaakt. Het voorbereiden en werken met de brander ging bijzonder prettig (Wim bedankt voor het advies) hoewel ik met standaard brand spiritus (85% alcohol) wel een erg gele vlam (en dus roet plek onder op de pan) had, misschien nog een paar keer oefenen met het "raster" goed in de wind zetten of is dat nu eenmaal zo met brand spiritus en moet ik voor een blauwe vlam toch echte bever brandstof hebben.
Verder ben ik bij de bestelling vergeten een hoes mee te bestellen. Ik vraag me af of die hoes ook nuttig kan zijn bij het koken, om de warmte even vast te houden in de pan (bv macaroni garen zonder op de brander te staan), terwijl de tweede pan gebruikt word om ondertussen de saus te produceren. Als dat niet het geval is, dan kan ik beter zelf van isolatie materiaal een mooie hoes maken, waarmee dat ook kan (dubbel functies zijn handig om het gewicht omlaag te brengen)

Wat betreft tent is de zoektocht wat minder voorspoedig, ook omdat we (mijn vriendin en ik) nog niet een moment hebben gehad om naar obelink te fietsen, om daar tenten te "passen". Wel zijn we bij een bever geweest en hebben daar even naar de tenten gekeken en proef gelegen in de tenten die opgesteld stonden. Mijn vriendin twijfelt een beetje over 210 als lengte voor de slaapruimte niet net iets te kort is voor mij.
Dat zou dan de Coleman phad x3 ondanks zijn vrijstaande ontwerp toch niet zo geschikt zijn vanwege het formaat.
Een vrijstaande tent welke ook nog enigszins de ruimte lijkt te hebben (ruim 2 personen, luifel om evt in te kunnen koken, meer dan 210 lengte in slaap compartiment) en daarnaast ook nog enigszins lichtgewicht en betaalbaar heb ik niet echt gevonden, dus ben ik weer terug bij tunneltenten zoals de "tent Helsport Pasvik" van robert-jan of de "vango omega 250" vanwege hun ruimte / gewicht verhouding wat ook doorwerkt in iets lagere prijzen voor wat grotere tenten.
Nu kwam ik in mijn internet struinen de webshop outdorado.com tegen, welke een Lagerlöf PU aanbied voor een ruime 250 euro. De tent spreekt me ondanks het gewicht een forse 5.6 kilo toch aan. Vooral omdat de tent modulair is opgebouwd met een basis stuk dat goed is voor 2 personen plus een luifel. Aan die luifel kan een sluitdeel geplaatst worden zodat het een relatief ruime 2 persoonstent vormt. (400 lang, waarvan 230 slaap compartiment lengte bij 155 breed)
Ook kan je aan die luifel een tweede stuk buitentent koppelen al dan niet met het sluitdeel zodat je luifel/binnenruimte krijgt van 470 bij 155.
En mocht de situatie zich voordoen dat je met 4 personen in een tent willen slapen dan zou je de tweede binnentent in het tweede stuk buitenten kunnen hangen zodat je 2*2persoons slaapcompartimenten krijgt.

Waarom twijfel ik nog?
a) Volgens mij maar 1 deur tenzij de tent in luifelstand gebruikt word.(maar juist dan heb je geen behoefte aan een tweede deur lijkt me)
b) Ik kan nergens een tabel vinden met de gewichten van de verschillende onderelen van de tent vinden. Een tabelletje met de gewichten bij de verschillende uitvoeringen is ook welkom. (totaal gewicht is voor mij niet echt belangrijk gezien ik de tent vooral als 2 persoons tent zou willen gebruiken)
c) Nordisk bied zand kleurig en groen aan. Ik neig naar de zand kleur vanwege de wens om ook te kunnen wildkamperen, maar heb ik gelijk door te denken dat die kleur minder opvalt dan groen?
d) Nordisk bied de tent in PU en SI uitvoering aan.
PU heeft een grondzeil met 8000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid, maar geen gevens over de buitentent.
SI heeft grondzeil met 1000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid en de buitenten zou 2000m(ik neem aan dat ze mm bedoelen) waterdichtheid.
De SI uitvoering is echter wel gewoon een kilo lichter dan de PU uitvoering, maar de informatie rondom de waterdichtheid maakt het weer twijfelachtig.
Die combitent lijkt me nodeloos groot en veel te zwaar. Vrijstaande koepeltjes hebben bijna altijd minder binnenruimte dan tunnels. Ze hebben nut in het hooggebergte en als je meer dan 10 cm sneeuw verwacht. Maar dan moet je ook een goede meenemen als van Hilleberg of Helsport.
Als je bang bent dat je tent nat wordt bij het opzetten in de regen kun je het beste een tent nemen waar binnen en buitentent aan elkaar vastzitten, zoals bij Hilleberg en Helsport. Dat is de snelste manier om een droge tent op te zetten. Als je zoals bij de meeste zelfdragende tenten eerst de binnentent moet opzetten en dan de buitentent eroverheen gooit, is de binnentent al nat, met of zonder haringen. Tenzij je de buitentent eerst kunt opzetten zoals bij de MSR met footprint.
Als je lang bent heb je een min of meer vertikale achterwand nodig. Ik ben 177 cm, en onze Hilleberg Nammatj 3 GT is door zijn schuine achterwand maar nauwelijks lang genoeg. Dat komt natuurlij ook omdat we tegenwoordig vaak op dikkere opblaasbare matjes als de Neoair of de matjes van Exped liggen. Lange mensen kunnen beter een tent van het model Hilleberg Keron of Kaitum nemen, of misschien een tent als de MSR Hubba Hubba HP of Mutha Hubba HP, omdat de wanden van hoofd en voeteinde daar heel erg recht zijn.
Wim
Ik zou me van kleur niet zo heel veel aantrekken bij wildkamperen. Ik heb wildgekampeerd in knalrode en in groene of bruine tenten, het aantal keren dat ik betrapt ben is gelijk (0). Mijn strategie in west europa is alleen om pas rond zonsondergang m'n tent op te zetten en niet direct aan de (doorgaande) weg. De tijd die rest tussen aankomst op de beoogde kampeerplek en feitelijk opzetten van detent doodt ik met koken etc. Vervolgens vroeg in de ochtend weer op pad. In scandinavie kom je met deze strategie in de zomer niet ver (de nachten worden dan wel erg kort), maar daar is wildkamperen veel meer toegestaan en maakt de kleur ook niet meer uit.

Groet Remco
Beste forumleden en in het speciaal Wim, sorry dat ik dat ik nu pas weeer reageer. Ik heb de tent vraag bewust even laten liggen, om alles wat beter te overdenken. Vooral omdat ik ook pas komend voorjaar op zijn vroegst ervandoor zou gaan en dus nog alle tijd van de wereld heb voor een goede overwogen keuzen.

Zoals eerder verteld zijn we bij beversport wezen kijken, en zijn daar tot de conclusie gekomen dat de schuine achterzijde van de Hilleberg Nallo en de Hilleberg Nammatj door mijn lengte niet geschikt is.
Ook stond er een Hilleberg kaitum 3 gt, welke nadrukkelijk een balzaalgevoel gaf. De verticale wanden zorgen ervoor dat je de binnentent lengte volledig kunt gebruiken, waardoor de lengte meteen goed is. Wel is de hilleberg kaitum 3 gt wat aan de zware en grote kant, dus ben ik nu op zoek naar een plaats om de hilleberg kaitum 2 (al dan niet in gt uitvoering) samen te "passen" qua breedte. Mocht de hilleberg kaitum 2 qua breedte voldoen, dan word het nog even kiezen tussen wel of niet de GT uitvoering te kiezen. De GT uitbreiding kost een halve kilo gewicht, en een hoop extra ruimte bij het eventuele wildkamperen.

Verder heb ik inmiddels voor mezelf de "goedkope tenten" achter me gelaten, en ontdekt dat de duurdere tenten meer comfort lijken te gaan bieden. Denk aan de gebieden van gewicht, bruikbare ruimte en duurzaamheid.
Op dit moment kijk ik met veel interesse naar de hilleberg Kaitum omdat ik bij de bever helemaal verliefd ben geworden op de twee deuren (voor en achter) en de heerlijke ruimte van de binnentent als gevolg van de verticale wanden.

Alternatieven voor als de hilleberg kaitum 2 niet breed genoeg blijkt te zijn staan hier onder:
A- Hilleberg kaitum 3
Dus uitdrukkelijk zonder de luifel erbij. Dan zou het gewicht beperkt blijven tot 3.1 kg en heb je in de binnentent een zee aan ruimte. Prijs ligt rond de 849,95 euro.

B- Helsport fjellheimen double 3
Is net als de hilleberg kaitum zonder luifel, maar is iets smaller. De kaitum 2 is 140cm breed, de kaitum 3 is 185cm breed en de fjellheimen double 3 zou met zijn 165cm breedte daar precies tussen in passen. Ook deze tent heeft twee verticale wanden en aan voor en achterkant een deur, qua gewicht is die iets zwaarder dan de kaitum 3 met 3.2 kg, maar daardoor is de prijs ook weer iets lager met ongeveer 670 euro.

C- Lowland caribou ext 3
Is een twijfel gevalletje. De tent lijkt op papier erg mooi, en ruim genoeg door het laatste stukje verticale achterwand, maar of die verticale achterwand voor mij hoog genoeg begint moet nog gepast worden. De twee deuren (voor en een zijdeur) lijken me goed genoeg. Het gewicht (3kg) en de goedkope prijs (599euro) zijn leuk, maar bij bedragen van deze hoogte wil ik wel zo goed mogelijk tevreden zijn. Ik koop immers niet elk jaar een nieuwe tent.

Wat betreft kleur, ik snap wat je zegt RemcoDuijts maar voor mijn gevoel vind ik een groene of zandkleurige tent toch prettiger / minderopvallend.
Je strategie van een rustige plek opzoeken tegen de avond, daar rustig je eten bereiden en dergelijke. En dat je pas op het laatste moment je tent overeind trekt, en 's morgens omgekeerde werkwijze. Is wel een goede hint, die ik graag van je overneem.
nsa1984 schreef:de goedkope prijs (599euro)
Hallo nsa1984,
Bedankt voor je tips, want ik ben op zoek naar kennelijk net zo'n tent als jij, want ik wil de onderstaande tent van het merk Walkaway een keer vervangen; het wordt allemaal wat minder waterdicht en een van de twee deurritsen gaat niet meer*. Ik heb hem een paar weken geleden in de tuin eens opgemeten. Hij weegt 4,0 kilo all-in.
Afbeelding
Ik ontdek op mijn zoektochten dat de binnenhoogte van mijn tent best uniek is.
599 euro vindt ik toch veel geld. Zeker omdat de huidige het al zo'n 300x opzetten heeft volgehouden en ca. 275 gulden kostte.
Leon

*: daarover kan ik niet klagen want de meeste nieuwe tenten van deze vorm hebben maar één deur!
Hoi Leon,

Je quote "de goedkoop prijs (599 euro)". Denk alleen dat je moet beseffen dat ik begon met kijken naar goedkopere tenten. Denk aan de prijsklasse 100 tot 250euro, hierin vond ik niet voldoende wat ik zocht.

In eerste instantie leek de coleman phad x3 me een mooie tent. Vrijstaand, ruimte voor 2 plus begage, luifeltje en bijzonder leuk geprijst.
Ik heb toen ook naar de Vango Omega 250 gekeken. Deze tent lijkt iets ruimer, maar is niet meer vrijstaand. De prijs blijft aantrekkelijk (onder de 200euro)
Om vervolgens al zoekende tegen de Nordisk Lagerhof aan te lopen op internet. De prijs lijkt voor het formaat een spotprijs, en het doordat de tent in delen op te zetten is, zou ik er eenvoudig een 2 persoonstent van kunnen maken. Maak ik kwam op in een forum ik vermoed dit of hiking-site.nl een bericht tegen over de beroerde kwaliteit van de ritsen waarmee de delen van de tent aan elkaar geritst worden. Ik heb nog een bericht naar outdorado verstuurd om wat extra informatie over de nordisk lagerhof zoals of er bekend was wat het gewicht van de verschillende delen is, om een inschatting te kunnen maken van het gewicht in een twee persoonsuitvoering.
Helaas op geen enkele manier reactie gehad op dat bericht :(

Vervolgens kreeg ik voor mij op de verkeerde manier tegengas van mijn vriendin :D en heb ik der boos een hilleberg keron 4gt toegestuurd van die vind je vast wel goed. Dat vond ze niet, ze vond de tent veel te duur, en was boos omdat ik boos was. :D

Echter later ben ik wel wat serieuzer gaan kijken naar de hilleberg modelen, eerst de goedkopere en lichtere modelen en ik kwam uit bij een hilleberg nallo 2gt had mijn voorkeur, maar mocht dat te smal zijn dan was de hilleberg nallo 3gt ook een optie. De meer stevigere Hilleberg nammatj 2gt stond me ook wel aan, maar dan moesten we qua breedte genoegen nemen met de 2 personen versie. De 3 personen versie werd me dan weer te zwaar.
Met deze kennis gewapend de bever in Apeldoorn gebeld en gevraagd of ze konden regelen dat er een Hilleberg nallo 2gt opgezet stond als we die zaterdag kwamen kijken. Eenmaal bij de bever bleek dat de Hilleberg nallo 2gt niet eens op voorraad was, maar er stonden wel een hilleberg nallo2 een nallo 4gt en een kaitum 3gt opgezet. In de nallo2 liggende kwamen we snel tot de conclusie dat ik daar met mijn hakken tegen de binnentant aan zou schuren, hiermee was de hele nallo serie in een keer afgewezen als tent. We zijn toen de kaitum 3gt in gekropen en dat had nadrukkelijk balzaal effect. De hilleberg kaitum 3gt was met zijn verticale wanden en twee deuren (voor en achter) wel een heel prettige tent. Echter het prijsje is erg hoog en het formaat was veel en veel te groot voor met zijn tweeën.

Na die dag ben ik dus gaan kijken wat de mogelijkheden werden als ik de goede punten van de hilleberg kaitum als basis nam voor andere tenten. Dat heeft wat zoekwerk gekost, en uiteindelijk dit lijstje opgeleverd:
a- Hilleberg kaitum 2gt
b- Hilleberg kaitum 3
c- Helsport fjellheimen double 3
d- Lowland caribou ext 3
Voor mij persoonlijk staat met stip op een de hilleberg kaitum 2(gt), omdat ik denk dat we met de luifel een stuk gemak en een schonere binnentent kopen. Mocht zoals gezegd de breedte echter een probleem gaan vormen dan vrees ik dat de luifel geofferd moet worden om het gewicht rond de 3 kilo te houden.

Als ik echter jouw tekening bekijk leon dan denk ik dat jij een koepeltent voor 3 personen (fabrieksopgave) met uitbouw hebt. Als je nog steeds een koepeltent achtige wil dan zou ik je aanraden om eens te kijken naar de coleman phad x2 of x3. Ook met twee deuren (links en rechts) en zoals gezegd heel goed betaalbaar. Als je echter over wil stappen richting de tunneltenten dan ben je zeker welkomom gezellig mee te kijken in dit topic. Tunneltenten bieden in vergelijking tot andere vormen veel ruimte voor relatief weinig gewicht. Alleen blijf goed kijken of je in de tent past, want op papier zouden een hoop tenten veel te groot zijn voor mij, maar alleen de hilleberg kaitum met zijn verticale wanden in was "lang" genoeg voor mij.

PS sorry voor de verschrikkelijk lange lap tekst, die nog het beste als samenvatting van mijn zoektocht naar een goede tent gelezen kan worden.
Het mooie van een voortent is dat als het regent je er zonder problemen je natte regenkleding in kunt uittreken. Voor een persoon vind ik gewicht steeds erg belangrijk. Als je met zijn tweeen bent speelt dat eerlijk gezegd toch wat minder. Je wint totaal toch al gauw drie kilo doordat een kookset voor twee personen niet twee keer zo zwaar is als een voor een persoon, doordat je maar een verbandset hoeft mee te nemen, etc etc. Een iets ruimere tent is dan een mooie manier om te profiteren van dit schaalvoordeel. Wij hebben ook toen onze kinderen al in hun eigen tentjes sliepen nog een tijd lang zelf geslapen in onze Keron 4 GT. Dat was lekker ruim. Toen de Keron versleten was hebben we een Nammatj 3GT gekocht (de lengte past mij nog net). Ik vind ook dat een paleis, maar mijn vrouw vind hem eigenlijk te klein. Ook dit is weer een vertrouwd degelijke tent.
Wim
Beste allemaal,

Zoals ik eerder heb beloofd zou ik jullie allen op de hoogte houden van mijn tent aankoop in het aflopende jaar. Inmiddels heb ik reeds een kleine maand de helsport fjellheimen double 3 in mijn bezit, en vandaag was er dan tijd en geschikt weer om de tent op te zetten. Mijn vriendin begint nu te lachen omdat het vanmorgen wel redelijk geschikt weer was, maar vanmiddag is het hier enigzins beginnen te sneeuwen. Achja hoort erbij en konden we meteen testen hoe warm de tent van zichzelf was. :-)

De tent bleek bij opzetten keurig netjes compleet en in orde te zijn, er is slechts een detail wat wij nog niet snappen. Namelijk de bevestiging van het grondzeil in de buitentent. Iemand een suggestie / afbeelding hoe dat precies moet zitten?

Hierbij enkele foto's van de tent "in actie". Zoek zoek de tent :-D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals heel veel dank voor de hulp met de selectie en keuze van de tent, ik geloof dat wij nu een mooi onderkomen voor komende vakanties hebben.
Bedoel je ondergrondzeil of binnentent? Mijn zooon heeft een Helsport, maar ik weet het even niet meer. Als je uitlegt wat je bedoelt kan ik wel even kijken.
W
Wim ik bedoel de losse footprint, dus het echte grondzeil en niet het ingenaaide grondzeil van de binnentent. Heb zojuist de tent van zolder geplukt en in de zakjes gestopt. Tegelijk nog even gekeken of ik een losje / haakje gemist had bij het opzetten, maar blijkbaar niet.
Als je het zou willen vragen zou ik dat zeer waarderen, want ik kan me niet voorstellen dat dat detail niet is overdacht terwijl de tent verder zo goed doordacht in elkaar lijkt te zitten. Mocht er niet echt een goed logisch antwoord zijn dan denk ik voorlopig het grondzeil maar aan de lussen haak die voor de haringen bedoeld zijn. Er is immers nog een cm of 6 tussen het haakje van het grondzeil en het feitelijke grondzeil, dus bang voor grondzeil dat onder de buitentent door komt piepen hoef ik niet te zijn denk ik.