Additionally, paste this code immediately after the opening tag: speciale items paklijst marokko? - Forum Wereldfietser

speciale items paklijst marokko?

Dag allemaal,
Nog ruim 2 weekjes en dan gaan wij naar Marokko (v.a. Marrakesh naar Agadir, maar dan via de hoge atlas (dus met een grote lus naar het oosten). Omdat we eerder alleen in europa hebben rondgefietst vroegen we ons af of een reisje naar Marokko nog wat aanpassing vergt van de spullen die we meenemen?
Ik zat bijvoorbeeld te denken aan:

- haringen: in zuid frankrijk ook al heftige problemen om zonder hamertje onze haringen in de grond te krijgen. Moeten er speciale haringen mee voor harde ondergrond en/of juist zanderige grond? (en een hamer?)
- kleding: voor extreme (?) kou en beetje warm weer mee? (dus maar inpakken voor alle extremen?)

Verder nog ervaringsdeskundigen die wat misten op hun trip naar Marokko, of juist dingen thuis konden laten vergeleken met de normale 'vakantiereis'?

Thanks alvast!
Wij nemen altijd mee voor onze reizen door Marokko die door heel verlaten streken gaan met amper winkels of water;

- waterzuivering (steripen)
- droge maaltijden en melkpoeder voor ontbijt (doen we alleen in Marokko anders lusten we ze niet)
- ortlieb 10 liter en 4 liter waterzak

Maar goed bovenstaande is omdat wij de laatste jaren op erg afgelegen wegen rijden en dat kan voor jullie dus totaal anders zijn. Voor de rest nemen we bagage mee net zoals anders inclusief dezelfde harinngen. Let wel dat je ook regenkleding meeneemt. Ik heb het vorige jaar vervloekt dat ik mijn regenbroek thuis had gelaten. Als je door de hoge Atlas rijdt zou ik ook goede warme kleding meenemen en handschoenen. En hou het weersverwachting in de gaten zodat je niet in de sneeuw komt! Een goede site hiervoor is eentje voor het skigebied in de oukameden. Ik weet zelf niet meer precies waar die zit dus ff googlen. Bovendien wordt het al donker om 17.30 uur dus een lampje is ook handig.

Goede reis!
Houd in de bergen rekening met een temperatuur tot het vriespunt. Misschien als je het slecht treft dat het frisser zou kunnen worden? Ik had m'n donsjackje eigenlijk alleen rond 2700m hoogte gebruikt, maar toen was het ook wel prettig.
Zorg dat je voldoende drinken mee kunt nemen, zeker als je wilt kamperen. En zoals Blanche al zegt: zorg voor schoon water. Ik doe dat zelf met een MSR MiniWorks filter. In de Sechura-woestijn in Peru heb ik ook gewoon 3L flessen cola gebruikt, ook voor een beetje energie bij het drinken. Maar een waterzak is handiger (en milieuvriendelijker, en goedkoper, en je helpt de lokale economie minder) dan PET-flessen voor water.
Qua haringen zou ik gewoon harde alu haringen gebruiken, met die V-vorm. Met een in de buurt gevonden steen moet het in de grond meppen ervan wel goed gaan.

Speciaal eten gebruik ik niet zo snel. Mij te duur, en als je lokaal wat koopt krijg je wat van de lokale eetgewoontes mee. Wel altijd handig, net als in Frankrijk etc., is noedels, eenvoudige spaghetteria-achtige basis, blikvoer (hoewel zwaar, maar minder kwetsbaar dan glas). En een smaakje voor je water (of limonade).
Robertjan schreef: Speciaal eten gebruik ik niet zo snel. Mij te duur, en als je lokaal wat koopt krijg je wat van de lokale eetgewoontes mee. Wel altijd handig, net als in Frankrijk etc., is noedels, eenvoudige spaghetteria-achtige basis, blikvoer (hoewel zwaar, maar minder kwetsbaar dan glas). En een smaakje voor je water (of limonade).
Vaak zijn er voldoende winkeltjes maar ga je echt de woestijn in (voorbij Mhamid of Assa), naar Plage Blanche vanaf het Zuiden of de middden Atlas dan zijn er erg weinig winkels(!) De verpakt outdoor maaltijden zijn dan wel erg handig, zeker als je het vergelijkt met het gewicht van vers eten.

O ja, zorg ervoor dat je fiets in orde is en dat je binnen- en buitenbandstickers bij je hebt.
@ Robertjan:
Zo;n donsjasje, vind je dat een goede aanschaf? Heb er zelf over nagedacht ook voor de langere reizen int verschiet, omdat ze zo compact zijn en ze natuurlijk erg comfy zijn. Vind ze alleen wel erg prijzig... Gebruik jij het jasje vaak of echt alleen als het erg koud is? (als het alleen in de uitzonderlijke gevallen is kan ik ook wel af met wollen thermo, dikke fleece en winddichte jas...)

En natuurlijk gaat de waterfilter mee, maar daar heb ik nog een andere vraag over... dus nog maar even een berichtje plaatsen in 'uitrusting'
@ Blanche: we nemen zeker voldoende eten mee, maar we vinden dat voorverpakte spul wel altijd erg ranzig. Heb je nog tips voor een bepaald merk wat wat liever is voor de smaakpapillen?
Als je een fleece, fietsjas, thermoondergoed, fietsshirt en regenjas bij je hebt, is dit voldoende om over de hoge atlas te komen Janneke. Althans zo hebben wij het ook gedaan. :wink:
Janneke schreef:@ Blanche: we nemen zeker voldoende eten mee, maar we vinden dat voorverpakte spul wel altijd erg ranzig. Heb je nog tips voor een bepaald merk wat wat liever is voor de smaakpapillen?
Dat vinden wij ook maar een merk is best wel te doen. Kan je vannavond de naam pas geven het is het duitse merk bij de [*]ever. Ook nemen we scrambled eggs mee dat je dan weer kan aanvullen met verse dingen. En heeft de hoogste calorien per gewicht in het assortiment. Ter plekke slaan we o.a. brood, cake, la vache qui rit, oploskoffe, sardines en yogurtjes (zonder koeling) in. Als je geluk hebt kom je in de hele kleine winkeltjes erwtjes tegen en blikjes tomatenpuree. Je kan dan ook couscous maken. Welke route zit je precies? Mischien dat je regelmatig 'buiten de deur' kan eten.
Robertjan schreef: Speciaal eten gebruik ik niet zo snel. Mij te duur, en als je lokaal wat koopt krijg je wat van de lokale eetgewoontes mee. Wel altijd handig, net als in Frankrijk etc., is noedels, eenvoudige spaghetteria-achtige basis, blikvoer (hoewel zwaar, maar minder kwetsbaar dan glas). En een smaakje voor je water (of limonade).
Ik gebruik al jaren de - in de super verkrijgbare - droogvoer pasta zakjes van Knorr: kost niks, weegt weinig, en alleen heet water erbij. Geen Librije-kwaliteit, maar als je de hele dag gefietst hebt, en net je tentje opgezet, is een snelklaar maaltijd meer dan welkom, zeker bij wat minder weer!
Ik neem er in maart naar Marokko zeker weer een aantal mee!

Janneke, veel plezier met de laatste voorbereidingen!!

Gee
W.b. het donsjack:
Het gaat niet om het donsjasje, het gaat om het hele kledingsysteem.
Een donsjack gebruik ik niet tijdens het fietsen, maar voor de pauzes en voor rond het kamp. Dan moet het inderdaad wel fris genoeg zijn. Maar als het niet fris genoeg ik daarvoor, zijn de andere kledinglagen genoeg (dit geld voor de hele wereld):

• Als eerste functioneel ondergoed. Evt. een fietsshirt.
• Dan een dun Pile&Pertex jack (zie hier, hier (tip) en hier). Dit is dus je "fietsjack".
• Evt. een Windstopper bodywarmer (bijv. zoiets).
• Dun en ademend regenjack.
• Dun donsjack (zie hier en hier).

Het donsjack is dus voor als de eerste 3 lagen ook bij stilstand fris aanvoelen. Het voelt dan direct als een huiskamer zo warm en gezellig. Wel moet het compact mee te nemen zijn en niet te warm. Ik gebruik 'm dan dus als vervanging van de zwaardere, lompere, en niet-winddichte fleece. 't Weegt ook maar de helft ofzo.

Edit: link naar TNF damesjack i.p.v. herenjack.
[quote="Gee]
Ik gebruik al jaren de - in de super verkrijgbare - droogvoer pasta zakjes van Knorr: kost niks, weegt weinig, en alleen heet water erbij. Geen Librije-kwaliteit, maar als je de hele dag gefietst hebt, en net je tentje opgezet, is een snelklaar maaltijd meer dan welkom, zeker bij wat minder weer!
Ik neem er in maart naar Marokko zeker weer een aantal mee!

Janneke, veel plezier met de laatste voorbereidingen!!

Gee
[/quote]

Hee Gee, Ik heb laatst eens goed gekeken naar de calorieen en het gewicht van de diverse soorten droogvoer. De knorzakjes hebben maar weinig calorieen en dat was voor mij dan ook de reden om ze niet te kopen. Bovendien vind ik ze erg smerig. Gedroogde noodels met een smaakje zijn daarentegen wel weer een goede lichte basis met aardig wat cal.
Als je ook van wandelen houd, een paar bergschoenen (of in ieder geval goede wandelschoenen, ik liep door de sneeuw) zodat je tussendoor Mt Toubkal kan beklimmen. Letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten van Marokko.

En ja regenkleding ik had de eerste 10 dagen elke dag regen.
Er zijn verschillende merken droogvoer. Ook de Katadyn Group (Katadyn, Optimus) doet er tegenwoordig in.
Enkele merken:
• Adventure Food
• Trekking Mahlzeiten
• REAL (Noorwegen)
• Trek 'n EAT (Katadyn)
etc..
@Gee/Blanche: die pasta is idd geen optie: een keer hadden we dat overwogen in een winkel onderweg, maar toen we keken naar de voedingswaarden was dat gelijk afgevallen als optie, ik geloof dat er maar zo'n 450 kCal inzaten, en dat was volgens de fabrikant voor 2 personen, dan zou je uitkomen op 4 van die zakjes voor 1 avondmaaltijd: dan kan je qua gewicht net zo geod een pot ravioli meenemen. Het zoutgehalte is ook altijd schrikbarend, alhoewel dat in de zomer met veel zweet niet altijd evenveel kwaad kan.
Janneke schreef:@Gee/Blanche: die pasta is idd geen optie: een keer hadden we dat overwogen in een winkel onderweg, maar toen we keken naar de voedingswaarden was dat gelijk afgevallen als optie, ik geloof dat er maar zo'n 450 kCal inzaten, en dat was volgens de fabrikant voor 2 personen, dan zou je uitkomen op 4 van die zakjes voor 1 avondmaaltijd: dan kan je qua gewicht net zo geod een pot ravioli meenemen. Het zoutgehalte is ook altijd schrikbarend, alhoewel dat in de zomer met veel zweet niet altijd evenveel kwaad kan.
Zo'n zakje kun je in principe aanvullen met gewone pasta, in Marokko couscous :). Je hebt dan de smaak* en zout van het ene zakje en de calorieën van de losse pasta.
Je hebt dan niet veel groenten en vlees(vervanger) natuurlijk, en lekker is anders, maar voor tijdelijk kan het.
* Couscous + olijfolie + stukje knoflook + peper en zout is natuurlijk veel lekkerder.
Leon
Janneke schreef:@ Blanche: we nemen zeker voldoende eten mee, maar we vinden dat voorverpakte spul wel altijd erg ranzig. Heb je nog tips voor een bepaald merk wat wat liever is voor de smaakpapillen?
Ik vind het meestal wel meevallen, maar de maaltijden van Globetrotter (http://www.globetrotter.nl/welkom.html) steken mijn inziens met kop en schouder boven de andere merken uit.

Renaat
ook wij houden niet echt van dat droogvoer. het is niet lekker en erg duur.
afgelopen zomer in ijsland voor 7 dagen vers eten mee waaronder verse broccolie courgette ui gerookte forel en gehakt enz... misschien wel zwaar maar het geeft zoveel voldoening! en zo hebben wij toch onze eigen libreije!
ijsland is natuurlijk niet heel warm en alles blijft dus vrij lang goed en vlees eten we als eerste op.
wij zijn dus ok niet van plan droogvoer mee te nemen naar marokko.
wel waterzakken 2 x 6l
en waterzuivering

en @ janneke ik zie dat je over ongeveer 2 weken gaat.
wij gaan 26 december naar marrakech en vliegen terug 7 jan vanaf agadir.
toevallig zelfde reisdata?
Blanche schreef:
Dat vinden wij ook maar een merk is best wel te doen. Kan je vannavond de naam pas geven het is het duitse merk bij de [*]ever. Ook nemen we gedroogde scrambled eggs mee dat je dan weer kan aanvullen met verse dingen. En heeft de hoogste calorien per gewicht in het assortiment. Ter plekke slaan we o.a. brood, cake, la vache qui rit, oploskoffe, sardines en yogurtjes (zonder koeling) in. Als je geluk hebt kom je in de hele kleine winkeltjes erwtjes tegen en blikjes tomatenpuree. Je kan dan ook couscous maken. Welke route zit je precies? Mischien dat je regelmatig 'buiten de deur' kan eten.
Ik zou nog het merk laten weten van het droogvoer.
Het merk droogvoer wat wij meenemen heet trek 'n eat en ondanks dat we niet van droogvoer houden en wat eten betreft heel verwend zijn, is dat best wel te eten. De andere merken vinden we ronduit vies. Zeker als je het aanvult met kruiden, knoflook , olijfolie en andere verse producten. Daarnaast vullen we het aan met brood. Voor ontbijt nemen we müsli met melkpoeder mee. Alleen in Marokko als we reizen op afgelegen gebieden is dit de compacte oplossing voor ons. Zeker als je daarnaast ook nog voor dagen liters water mee zeult. Maar nogmaals wellicht reis jij door streken waar je regelmatig boodschappen kan doen en kan je van de heerlijke lokale keuken proeven en bijvoorbeeld een tajine of harira eten tussen de middag. Ik weet het haast wel zeker! Laat me anders jullie route even weten.
@Blanche:

Thanks voor de tip van het eten! We gaan dit weekend even de laatste dingen halen bij de winkels, dus dan kunnen we naar dat specifieke merk kijken.
Onze route is niet heel erg afgelegen (en we weten ook nog niet precies hoe we gaan fietsen, lol). Wel is er een stuk waar we minder dorpjes tegen gaan komen.
Volgende week in de vakantie gaan we even onszelf over de kaart verdiepen :-) Maar we gaan dus in principe v.a. Marrakesh naar Agadir met een omweg via de hoge atlas en de anti atlas.

Thanks nogmaals voor de info! Heb er zin an!
@ Frank f: Wij gaan v.a. 31 dec tot 14 jan, misschien halen we jullie nog in :-) (wat me heeeeel erg onwaarschijnlijk lijkt :-)