Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.8 alu - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.8 alu

Hallo,

Kan iemand mij informatie geven over de Travelmaster 2.8 alu? Ben vooral benieuwd naar gebruikerservaringen/rijgedrag.

Ik ben van plan de fiets het komende jaar te gebruiken voor fietsvakanties richting Frankrijk en Duitsland, dus vooral nog op het asfalt. We overnachten in een tent, dus er moet redelijk veel bagage mee. De daarop volgende jaren misschien enkele reizen met verdere bestemming.

Verder wou ik nog graag hulp bij de afmontage die ik het best kan kiezen.

Keuze uit: - De Special Deore/LX voor 1499 EUR.
- De Special LX\XT\HS33 voor 1799 EUR.

Ik fiets ongeveer 5000 km per zomer, mij werd door de fietswinkel de duurde XT afwerking geadviseerd.

Kan iemand mij vertellen wanneer je nou het beste de Deore\LX kan kiezen, en wanneer je de LX\XT afwerking het beste kan kiezen?


Met de zoekfunctie vond ik wel veel berichten over de Travelmaster, maar nooit echt met uitgebreide informatie, vandaar dit onderwerp.


Groeten,

Matthys
Hoi Matthys,

m'n vriendin en ik rijden beiden op een TM alu 2.8 met marathon dureme (42mm) banden. Ze bevallen ons erg goed.
Afgelopen zomer hebben we 3 weken door noorwegen rond getrapt over niet de meest gladde wegen en dat hebben ze goed gehouden. Afgezien van een boutje hier of daar wat los trilde, maar ze waren ook nog niet zo goed ingereden alvorens we gingen :) .
Mocht je 'm ook voor woon-werk verkeer gaan gebruiken dan kan ik je een naafdynamo van harte aanbevelen. Ook handig als je fietstochtje op vakantie onverwachts net ff langer duurd dan gedacht zodat je in het donker moet rijden.
Zelf heb ik voor de SON gekozen. Je zou er ook je gps mee kunnen opladen bijv.

Stuur en zadel keuze moet je gewoon proberen wat je lekker vind zitten.

We hebben voor de magura remmen gekozen omdat we 't wel prettig vinden zeker te zijn van een goede remkracht met volle bepakking (kampeerspul incl tent etc) van de berg af.

't frame voelt lekker stijf aan zonder bepakking, vriendin heeft dan wel voor mannenframe gekozen. Ook met volle bepakking (voor en achter tassen) zwabbert de fiets niet snel.

succes met je keuze en veel fiets plezier,

groeten,
Arnold.
Hoi matthijs,
Ik heb er nu in 4 jaar 25000 km mee gefietst en hij bevalt mij goed. Vooral de (handgebouwde) wielen en de lakkwaliteit zijn uitstekend. Zonder bagage is het stuurgedrag wat "MTB" achtig dus wat scherp sturend, beladen wordt het stuurgedrag wat rustiger. Ik hou er van, maar zoals bekend is een alluminium frame vwb rijcomfort harder als een stalen frame. De LX/XT/HS33 uitvoering lijkt mij prima voor het gebruiksdoel, als de XT maar de deraileur is en niet de lagers, de huidige alluminium XT assen lijken mij niet zo robuist als de oude stalen.
Voor de geringe meerprijs zou ik overigens de optie "ceramische velgen" overwegen, ze zijn bijzonder slijtvast vwb slijtage van de remblokken.

Ben Huve
Ik rijdt sinds 2006 op een Santos Alu 2.8.

Meest opvallende vond ik in het begin het zenuwachtig stuurgedrag. Eenmaal voortassen aan het voorwiel was dat direct over. En dat zenuwachtige stuurgedrag zonder bagage merk je na een tijdje niet meer. Het was blijkbaar de overgang van de ene fiets naar de andere.

In de afgelopen jaren onder veel omstandigheden gefietst. Van asfalt tot iets wat je als off-the-road zou kunne omschrijven (zie Glen Arnisdale).
Bij dat laatste beviel de fiets niet zo, maar dat had meer met de route dan met de fiets te maken.

Ik vind het een aangename fiets, die ook bij hoge snelheden (68 km/u) op goed wegdek zeer stabiel aanvoelt.

Slechts 1-maal stabiliteitsproblemen, maar dat bleek te maken te hebben met een te lage bandenspanning voor.
Ik heb er wel wat bredere banden ondergezet, omdat ik toch wat meer onverhard ben gaan fietsen als ik vroeger deed, maar dat komt wellicht doordat ik de laatste jaren in andere landen fiets dan vroeger. (Overigens worden er nu standaard al bredere banden gemonteerd dan in 2006.)

Grootste pech die ik gehad heb was tot tweemaal toe (in 2 verschillende jaren, was het breken van het boutje, wat zowel de voordrager, als het spatbord vasthoud. En om dan het restant er uit te pulken, maakt je niet vrolijk. maar ik geloof niet dat dit iets is wat je aan de fiets kan toeschrijven.

De hamvraag is: Zou ik die fiets weer kopen?

Het antwoord is: ja.

Peter
Santos maakt mooie fietsen, maar ze zijn relatief duur. De Avaghon series geeft veelal meer waar voor je geld.

Ik zou liever de Chromo travelmaster hebben dan de alu.

Naven lx is momenteel de beste betaalbare keus. XT is minder degelijk. Kies voor de degelijke Santos vakantiewielen.

Als je licht op je fiets wilt hebben, kies dan voor de SONdelux naafdynamo. B&M cyo koplamp, of SON edelux. B&M dynamo achterlicht.

remmen: Deore v brakes is al goed. Magura HS 33 remt wel veel mooier.

Derailleurs: eigenlijk is gewone Deore al best goed. Je kunt voor een slagje minder nemen dan achter. Dus bijvoorbeeld voor Deore achter LX.

Cranks: vermijd cranks met buitenboordlagers. Ouderwetse vierkante as is veel beter - laat je niets anders wijsmaken.

Zolang je geen extreme dingen doet heb je geen voordragers nodig. Dan past je bagage heus wel in twee achtertasssen. Als achterdrager zou ik kiezen voor de Tubus Cargo, tenzij je heel grtoe voeten hebt, dan moet je opletten of er wel genoeg ruimte is tussen je hielen en de tassen.

Het belangrijkste is of de fiets je past en of je hem zelf lekker vindt rijden. Santos fietsen sturen wat snel/onrustig. De een houdt daarvan, de ander juist niet. Avaghon is rustiger. Maak dus een serieuse proefrit.

Veel succes,
Wim
Hier een Travelmaster Alu2.8 met LX/XT/HS33.
TravelDuck schreef:Afgelopen zomer hebben we 3 weken door noorwegen rond getrapt over niet de meest gladde wegen en dat hebben ze goed gehouden.
Nadat ik in 2007 een maandje in Noorwegen heb rondgefietst en mijn Gazelle Medeo daar langzaam uit elkaar zag vallen, vond ik het tijd voor een serieuze fiets. De keuze is gevallen op een een Travelmaster Alu2.8 met LX/XT/HS33. Ik heb vooral vanwege de rem gekozen voor deze opzet. Daarnaast vond ik het, vanwege mijn ervaring met klapbanden en een lostrillend balhoofd in de afdalingen van Noorwegen, nodig om wat extra uit te gevan aan keramische velgen en Kings balhoofd.
Op de fiets heb ik nu zo'n 15.000 km afgelegd, denk ik. De meeste daarvan in Nederland, de rest in Noord-Spanje en tussen Zwitserland en Dubrovnik.
Of het aan de MTB-oorsprong van Santos ligt, is moeilijk te bewijzen, maar ik merk wel dat mijn fietsstijl wat veranderd is sinds ik de fiets heb. Hoewel ik dacht dat ik met zo'n dure fiets juist te voorzichtig zou omgaan, is het omgekeerde het geval. Meer duw en trekwerk, meer kracht op de pedalen, stoempen. Noem het maar actiever (of onrustig), maar ik vind het wel best. En ik kies tijdens de vakanties steeds vaker voor ongebaande paden.

Ik zie in meerdere berichten de boutjes als (vervelend maar verwaarloosbaar) probleem. Dat is eigenlijk ook het enige mankement dat ik tot nu toe gehad heb.

De fiets bevalt me prima. Als ik opnieuw moest kiezen, wordt 't opnieuw een Travelmaster, maar dan zou ik inderdaad ook even kijken naar de chromo. Dat heb ik 3 jaar geleden eigenlijk niet eens overwogen.
Het enige waar ik spijt van heb gekregen is het vlinderstuur. Die wordt binnenkort vervangen.
Heb deze fiets nu zo'n 3 maanden , en bevalt me erg goed .
nu ongeveer 1000 km mee gefietst ,met alleen achtertassen en stuurtas .
de magura remmen zijn echt geweldig .

ik had mindere ervaringen op een andere fiets (lichamelijke klachten )
en had van alles geprobeerd met zadel , stuur en houding maar niets hielp .
maar het fietsen bleef trekken .

ik was dus best wel bang om weer een hoop geld uit te geven voor een nieuwe fiets ,maar na overleg met de fietsemaker mocht ik de fiets wel een zaterdagochtend meenemen om te proberen , na een lange proefrit niks geen klachten , en dus de fiets gekocht .

dus mijn advies vraag , of maak een lange proefrit .

succes

groeten
Nico.
Laat ik nog even iets duidelijker zijn waarom ik liever staal zou hebben, behalve het grotere comfort. Mijn vrouw heeft een Travelmaster alu 2.6. Het eerste probleem was en is dat de geometrie van de alu modellen destijds flink langer was dan van de chromo modellen, en eigenlijk geheel ongeschikt voor een vakantiefiets. Je zat gestrekt als op een mtb. Als je goed kijkt zie je dat zowat iedereen die een Travelmaster van die serie had een veel kortere stuurpen heeft moeten monteren. Bij Cycle Trend hadden we geen proefrit kunnen maken (ze hadden de maat van mijn vrouw niet - het zou wel goed komen), en Cycle Trend of Santos hebben nooit heel erg veel thuis gegeven over dit probleem. Naderhand hebben ze de geometrie wel aangepast, maar daar hadden wij niets aan. Ik wilde destijds bij een lokale fietsenwinkel, maar mijn advies is nu toch om naar een echte specialist te gaan (Cycle Trend is vooral een prima racefietsenwinkel).
Verder hebben we toch wel problemen gehad met de schroefdraad van de dragernokken en de bidonnokken. De helft daarvan was binnen de kortste keren beschadigd. Bij andere alu frames heb ik daar nooit last van gehad, en bij staal heb je dit probleem eigenlijk al helemaal niet.
De zadelklem begaf het na een paar zomers. Toen ik goed keek was ook duidelijk dat het ding ook hopeloos kwetsbaar geconstrueerd was, met alu op de plaats waar je staal hoort te gebruiken. Dit gebeurde gelukkig niet in de rimboe, maar het had heel lastig kunnen zijn.
Wim
Bedankt voor al jullie reacties. Mooi dat er veel positieve reacties zijn.

Tot zover is er dus 1 iemand die problemen heeft ondervonden met de fiets.

Aan Wim:

" Het eerste probleem was en is dat de geometrie van de alu modellen destijds flink langer was dan van de chromo modellen, en eigenlijk geheel ongeschikt voor een vakantiefiets (...) Naderhand hebben ze de geometrie wel aangepast, maar daar hadden wij niets aan. "

Als hun dit hebben aangepast, dan is dit toch nu goed als ik een nieuwe koop? En de geometrie van de 26"en 28" verschilt ook nog volgens mij.

" Santos maakt mooie fietsen, maar ze zijn relatief duur. De Avaghon series geeft veelal meer waar voor je geld. "

De Avaghon Series kost 1599 EUR voor LX en 1799 voor XT verdere specificaties kan ik niet vinden op hun website.

Ik weet dus niet wat je voor die 1799 EUR krijgt. Krijg je dan een volledig XT afgewerkte fiets waar je zo mee op vakantie kan?



Ik heb een afspraak met Cycle Trend vor een proefrit. Ze hadden de fiets niet, maar hebben ze uit een ander filiaal van Cycle Trend gehaald.


Iemand misschien nog tips voor de proerit? Waar ik op letten moet? Lichamelijke problemen zullen niet zo snel voorkomen in een paar minuten fietsen.
Matthys schreef: Iemand misschien nog tips voor de proerit? Waar ik op letten moet?
Misschien dit; probeer ook een (of meer) andere, gelijksoortige fiets(en). Ik heb zelf lang zitten dubben met folders van Santos (TM 2.6), Snel (Savanne) en Avaghon (Series 26.0) en kwam er maar niet uit wat voor mij de beste fiets zou zijn. Tot ik ging proefrijden. De Santos vond ik geweldig (en dat is hij ook, helemaal in vergelijking met de Halfords-ATB waar ik voorheen op reed) - tot ik daarna de Snel probeerde. Nog veel fantastischer! Daarna nog naar Wageningen geweest en ook de Avaghon vond ik veel comfortabeler rijden dan de Santos - rustiger stuurgedrag. Was ik na 1 proefrit gestopt, dan had ik ook een geweldige fiets gehad met die Santos, maar toch een die minder bij me past dan de Avaghon die ik uiteindelijk gekocht heb.

En een ander vindt misschien juist de Santos het lekkerst rijden, dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk - wat ik bedoel is; dat weet je pas als je een paar fietsen geprobeerd hebt...

Veel plezier met uitzoeken,

Carl
verschillende merken proberen kan geen kwaad.

Ik vind de tm2.8 wat aan de lange kant, ik moet vrij ver voorover. maar heb er geen serieuze problemen van.na lange dagen voel ik soms mijn nek.
verder ben ik erg tevreden.
Voordeel van de Santos is dat er achter een 50 mm band in kan zodat je onverhard ook prima uit de voeten kan.
Zuiz schreef:Voordeel van de Santos is dat er achter een 50 mm band in kan zodat je onverhard ook prima uit de voeten kan.
Dat kan (de laatste jaren) ook bij een Avaghon, het frame is daar voor geschikt en het mannetje staat ver genoeg naar achteren...

Kijk ook naar het gebruiksgemak van het frame. Waar zitten de nokjes, hoe zitten ze in het frame. Welke maatgeving is gebruikt tussen beide nokjes, past een "standaard" pomphouder (van Lezyne) wel? Past een grote 1l bidon in en onder je frame of komt hij dan tegen je bovenbuis of voorwiel/voorspatbord aan. Waar kun je een pomp monteren. Op de bovenbuis of naast je bidonhouder en past dan een PET-fleshouder nog. Mocht je geen naafdynano kiezen, kun je dan een gewone dynamo op je voorvork monteren zonder extra montagebeugeltjes? Hoever staat de achterdrager naar achteren. Heb je voldoende vrijheid voor je hakken als de tassen aan je drager hangen? Details die het gebruiksplezier van je vakantiefiets sterk verhogen. Ik ervaar dat de Avaghon wat doordachter is met deze "details" als ik het vergelijk met de Snel (Savanne).
Hoi Matthijs,

zoals Wim ook zegt, je moet de fiets ten minste even goed uitproberen en bij voorkeur vergelijken met andere merken en modellen. Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 Alu en deze fiets bevalt mij erg goed. De keuze tussen staal en alu is natuurlijk persoonlijk en ik heb voor Alu gekozen omdat ik dat fijner vond fietsen dan staal, terwijl volgens mij een grote groep mensen voor staal kiest omdat dit wat meer zou dempen. Omdat ik vrij groot en zwaar ben vind ik het juist erg fijn dat de fiets erg stijf aan voelt. De demping haal ik wel uit mijn banden (42 mm) en geveerde zadelpen.
Bedankt voor al jullie reacties.

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op de Travelmaster, de fiets beviel mij erg goed. Deze week zullen we zien of we het eens kunnen worden over de inruilwaarde van m'n Cube Delhi.

Mvg,

Matthys