Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspomp connecten aan thermarest matje - Forum Wereldfietser

Fietspomp connecten aan thermarest matje

Hoi,

Wij zijn in het bezit van Neoair thermarest matjes. Heerlijk !! Nu zit ik te kijken of er niet een constructie mogelijk is waarbij ik de fietspomp eenvoudig op het matje kan aansluiten zodat je het matje ook kan opblazen met de fietspomp.

Heeft iemand dit al eens uitgevonden?

Gr,
Reactie behouden, maar bleek irrelevant:
Als ik juist gegoogled heb gaat het om een zelfopblazend matje. Ik zou hier in geen geval een pomp op aansluiten!!

Dergelijke matjes hangen af van de veerkracht van het schuim dat er in zit. Dit schuim is "vastgelijmd" aan de buitenlaag waardoor het matje ook na lange tijd geen vreemde vormen gaat krijgen. Door met je mond te blazen ga je dit niet losscheuren, je kan maar heel weinig druk opbouwen met je mond (probeer maar eens je fietsband op te blazen). Met een pomp ga je echter zonder het te merken de druk veel hoger krijgen. Hierdoor kan je het matje grondig beschadigen.

Pomp op zelfopblazend matras lijkt me dan ook een no-go!
Ik schat dat je dan wel een paar duizend keer moet pompen. Fietspompen zijn ontworpen om kleine hoeveelheden tot grote druk op te stuwen. Je pompt dus maar weinig inhoud per slag. Voor een luchtbed pomp heb je precies het omgekeerde nodig. Veel lucht verplaatsen per slag, maar niet naar een heel hoge druk. Een atb pomp is dan nog het beste. Het simpelste lijkt me een paar keer blazen, want dat is ook een paar liter per keer. Een Neoair is overigens niet zelf opblazend (en er zit geen schuim in), en dat is ook de basis van de vraag denk ik.
Wim
Helder. Met een gewoon fietspompje gaat het dan niet worden ... De vraag is hoe we dan grote hoeveelheden lucht makkelijk kunnen verplaatsen wat eenvoudig en zeer compact is .... een batterij met een vennetje? Klinkt als modelbouw ???

Het gaat niet om een zelfopblazend matje. Er zit idd geen schuim in.
marcel1969 schreef:Helder. Met een gewoon fietspompje gaat het dan niet worden ... De vraag is hoe we dan grote hoeveelheden lucht makkelijk kunnen verplaatsen wat eenvoudig en zeer compact is .... een batterij met een vennetje? Klinkt als modelbouw ??? Het gaat niet om een zelfopblazend matje. Er zit idd geen schuim in.
Bij de eerdere versies van de donsmatten van Exped gebruikte men de opbergzak als pomp. Ik heb zo'n ding en het werkt prima.
Uitleg: het materiaal van de zak is luchtdicht. Aan de onderzijde zit een aansluiting voor naar de mat, die tevens handig is om overtollige lucht tijdens het opbergen te laten ontsnappen. Aan de bovenzijde zit een rolsluiting. In de open stand maak je de zak bol door je hand er in te doen; dan rol je de sluiting dicht en knijp je de zak leeg. Je merkt dan ook hoe goed een rolsluiting eigenlijk werkt.
Leon
marcel1969 schreef:Helder. Met een gewoon fietspompje gaat het dan niet worden ... De vraag is hoe we dan grote hoeveelheden lucht makkelijk kunnen verplaatsen wat eenvoudig en zeer compact is ..
beetje aanstekergas en een lucifer lijkt aan de eisen te voldoen :shock: :lol: :roll: ?
m-gineering schreef: beetje aanstekergas en een lucifer lijkt aan de eisen te voldoen :shock: :lol: :roll: ?
Zoiets?

Misschien moet toch eens cursus bandenplakken gaan geven :) :)
Haha! Een prachtig don't-try-this-at-home-filmpje :D
Toch een beetje tell-sell: je ziet de band na 5 tellen, op t = 0.16, al weer terugzakken.
Leon
De thermarest met mijn fietspomp opblazen heb ik geprobeerd en dat ging niet. Had een stuk tuinslang gebruikt en mijn cyclaire fietspomp erop aangesloten maar er wordt veel te weinig lucht verplaatst om de thermarest snel op te kunnen blazen.
Een lichtgewicht luchtbedpomp voor thermarest zou handig zijn.
hhaha, ik zie het gas al in het matje doen :-) Heb je niet veel luchtverplaatsing nodig :-) Dank voor je reacties...
wat ik gebruikt heb is een ballonnen pomp ,voor min big agnes matjes
werk redelijk en zijn er in verschillende kwaliteiten ,bij perry zag ik laatst
ook een redelijk model.