Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein door Spanje OF Boot vanaf Marocco naar Marseille/FR? - Forum Wereldfietser

Trein door Spanje OF Boot vanaf Marocco naar Marseille/FR?

Hee Wereldtrappertjes,

Wie weet dit?

Wij fietsen nu door Marokko (na 9 maanden fietsen door Oost Europa, Midden Oosten en Egypte) en hebben nog 2 maanden tijd en geld om tot NL te komen.(de "einde-reis-blues" :cry: heeft ingezet, getsie straks weer werken en de NL winter door, brrr :roll: )

We hebben besloten NIET door Spanje te fietsen en WEL door Frankrijk.
Maar hoe gaan wij vanaf Marocco in Frankrijk komen?

Twee mogelijkheden;

* we nemen een trein van Algeciras naar Bordeaux
*we nemen een boot (ferry) van Tanger naar Marseille

Die boot spreekt ons wel aan, maar wat zijn de prijzen van beiden?
Hier in Marocco lastig aan info hierover te komen, de Spaanse internetinfo over hun treindiensten zijn in het Spaans, en dat snappiknie.... :?

Help ons uit dit vraagstuk!

Alvast heel heel erg bedankt,

Heleen, die met Robin naar de horizon fietst.....

Probeer deze site eens, die is in het Engels en er zijn prijzen vermeld bij de treinen die je selecteert.

Ik heb geen ervaring met het meenemen van een fiets in een Spaanse trein, maar wellicht kunnen anderen je hierbij helpen.

http://horarios.renfe.es/hir/ingles.html

Van Alcegiras zul je wrsch. in Madrid moeten overstappen op een trein naar Irun/Hendaye (Fr). Meestal is het binnenlands treinverkeer voordeliger dan een internationaal kaartje, dus een kaartje tot de grens nemen, per fiets de grens over en in Frankrijk verder kijken. Zover ik het op die site kan bekijken zal een kaartje iets van 70 euro kosten, excl toeslagen, reserveringen of fietsvervoer.

Het zou niet mijn keuze zijn: liever andersom.

Met fiets mag je in Spanje alleen in regionale treinen. Dat gaat overigens best goed, maar van Algeciras naar pakweg Irun (Spaans/Franse grens in Baskenland) is wel een 'wereldreis'. Ervaring in Frankrijk heb ik niet.

Een rekenvoorbeeld uitgezocht m.b.v. http://www.renfe.es, doorklikken naar 'regionales':

Algeciras - Bobadilla, 3x per dag 9,75 euro
Bobadilla - Cordoba, 2x per dag, 7,20 euro
Cordoba - Jaen, 1x per dag, 7,85 euro
Jaen - Madrid, 4x per dag, 20,50 euro
Mardrid - Vitoria/Gasteiz, 3x per dag, 27 euro
Vitoria/Gasteiz - Irun, 3x per dag, 8,65 euro

Die boot is inderdaad erg aantrekkelijk, tenzij je iets van Spanje wilt zien.

Lisette

En met de reisplanner http://www.bahn.de erbij kom je ook een eind,
door bij "Verkehrsmittel" "nur nahverkehr" te selecteren, kan je de regionale treinen kiezen.

Voor ferries van Tanger naar Sète en Port Vendres: http://www.comanav.co.ma/ferry/destinations/index.htm. Is wel in het frans, maar met prijstabellen. Ze hebben twee kantoren in Tanger.

Lisette

Ik zou in jullie situatie zeker niet voor fietsen in Frankrijk kiezen, maar voor Spanje: het heerlijkste fietsland van Europa. Je kunt vanaf Algeciras de nachttrein (tren Estrella) nemen naar Madrid. Je moet je fiets wel gedeeltelijk uit elkaar halen: wielen, trappers, zadel en stuur eraf. Je moet je fiets inpakken in plastic. Het pakketje moet onder de benedenbedden passen. Bij het reserveren in Algeciras moet je dat wel aangeven. Vanaf Madrid-Chamartin gaan ook Estrellas naar de Franse grens (Port-Bou/Cerbere en Irun/Hendaye

Hoi,

Met 2 maanden hebben jullie toch wel tijd genoeg om zowel Spanje als Frankrijk te befietsen?

Is er trouwens een reden waarom jullie niet door Spanje willen fietsen?

Misschien kun je die spaanse site eens mailen, ik spreek een aardig woordje spaans, misschien kan ik (ellen van el & el) helpen.

Succes,
El & El

Dank je wel voor de reacties tot nu toe! :D

Even wat reacties terug:

Bert, El en El: natuurlijk is Spanje OOK een mooi fietsland. Het punt is dat we nu moeten kiezen, we hebben nog maar 2 maanden en gaan daarin eerst nog een stuk door Marokko. Daarna nog maar 6 weken over. Als je snel snel gaat peddelen haal je het wel in 6 weken naar huis dat snappen we. Zou goed gaan, maar lekker rustig door Frabnkrijk peddelen is ook ok.

Bovendien heb ik (Heleen) helaas pindakaas een ontsteking aan mijn kniepezen opgelopen na 8 maanden trappen. Nu moeten we dus behalve tijd ook mijn knieen sparen en niet al teveel kilometers in weinig fietsdagen stoppen.... :cry:
Jammer jammer maar ik wil graag ooit nog eens op de fiets stappen en nu niet mijn knietjes slopen....

Vandaar!

Dankjewel dus voor de reacties!

Heleen, met Robin op weg naar de horizon...

Ik geef Bert Sitters volledig gelijk. Spanje mag je niet missen. Fiets gewoon zo lang mogelijk door. Als de tijd op is neem je de trein (bijv. vanaf Parijs naar huis). Vanaf Algeciras is het trouwens zo'n 3000 km. Dat lijkt me toch wel te doen in 4-6 weken. Bovendien is de kans op goed weer groter!

Persoonlijk zou ik proberen via de treinreiswinkel of het 'thuisfront' een kaartje te boeken voor de autoslaaptrein van Narbonne (? 100 km van de Spaanse grens aan de Middellandse zee) of Avignon naar Den Bosch. Dan heb je die zes weken om heerlijk relaxed door Spanje en/of zuidelijk Frankrijk te touren. De autoslaaptrein is een heel comfortabele manier om terug te reizen, zonder gedoe met fietsen uit elkaar halen.

Lisette

Maak uiteindelijk jullie eigen keuze!