Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cambodja, Cardamom Mountains - Forum Wereldfietser

Cambodja, Cardamom Mountains

Dag fietsers,
In februari onderneem ik een reis via Bangkok, vandaar de bus naar de grens naar Cambodja en dan verder op de mountainbike via Pailin naar Sihanoukville en terug.
Het is een gebied waar slechts één weg op een (slechte) toeristenkaart staat.
Op Google Earth zijn er verschillende, maar ze lopen bijna allemaal dood in de bergen.
Is bij jullie iets bekend over dit gebied? Wegen zijn slecht, vandaar de mountainbike. Ik schat in zo'n 250 km onverhard. In het bos landmijnen, al zou je verwachten dat de wilde zwijnen en tijgers die inmiddels wel allemaal 'opgeruimd' zouden hebben. Maar misschien zitten er daarom wel geen zwijnen en tijgers meer... http://www.wereldfietser.nl/phpBB/posti ... =post&f=14#
Overnachting en voedsel is naar verluidt een probleem daar. Dus zorgen voor voldoende water.
Met een tentje achterop plus waterzak zou het moeten lukken.

Dan nog wat.
Elders op dit forum las ik dat iemand ooit een tip heeft gegeven om met je fiets via de bus van het vliegveld naar de binnenstad van Bangkok te komen. Ik heb het niet kunnen vinden. Als iemand die post nog weet? Graag.

Ik houd me graag aanbevolen voor jullie informatie. Andersom zou ik na mijn trip mijn eigen ervaringen kunnen melden.

Vriendelijke groet,

Frank Höppener

This message is constructed out of 100% recycled electrons.
Beste Frank,

Hier is het linkje met de bussen richting Bangkok.

http://www.bangkokairportonline.com/node/55

De Airport express bus AE2 brengt je keurig naar het centrum van Bangkok, Khaosan road. De fietsen mogen mee in de bus en de chauffeur helpt nog mee tillen ook. Veel plezier in Cambodja!

Groet,
Paul

Afbeelding
Hallo Frank,

Ik heb alleen het stuk van Koh Kong naar Sihanoukville gefietst. De national highway van Koh Kong naar Sre Ambel is prima asfalt. De bruggen zullen inmiddels wel klaar zijn, deze waren in 2007 in aanbouw.
De conditie van de weg tussen Pailin en Koh Kong ken ik niet precies. Zelf heb ik in het noord oosten van Cambodja wegen gefietst welke in zeer slechte staat waren (lees modderpoelen tot aan je knieen, los zand waar zelfs dikke mtb banden geen grip hebben, opgedroogde ossekarpaden en doorwaadbare rivierstromen). Wat mij zeer geholpen heeft was een GPS apparaat (alleen coordinaten) in combinatie met militaire kaarten. Deze zijn in Phnom Penh verkrijgbaar, maar aangezien je daar niet komt is internet voor jou handiger. Hier bijvoorbeeld:
http://www.nexus.net/~911gfx/sea-ao.html
De weg 43 op deze kaarten lijkt jouw route te zijn, volgens de legenda een cart track. Zo te zien doorkruis je ook wat riviertjes. Klinkt als een mooie uitdaging!

Vergeet nabij Sre Ambel niet de waterval nabij te bezoeken. Schitterende waterval en je kunt er zwemmen! Laat maar weten als je routedetails wilt.

Veel plezier.
Ik heb gefietst van Bangkok centrum naar vliegveld, niet mooi, maar ook niet moeilijk. Je kunt ook relaxed met de trein naar de grens met Cambodja.

Groeten,

Ies
Hoi Frank,

Ik lees dat jij begin 2011 via zuid Thailand naar Sihanoukville wilt fietsen en geen goed kaart kan vinden?
Ik ga half januari via Siem Reap naar Battambang en van daar uit ook naar Sihanoukville en vervolgens naar Phnom Penh en heb daarvoor een kaart van Reise Know How gekocht met de naam Kambodscha via fietsvakantiewinkel.nl met een schaal van 1:500.000 Er staat in ieder geval een dikke rode streep als weg aangeduid dus dat zal wel lukken. Heb jij eventueel nog info over de route die ik van Battambang binnendoor over Veal Veng,Kirirom?

Suc6 met de voorbereidingen en neem Malerone mee voor Sihanoukville!

Groeten,

Arie
Dag Lou en Ies,
Ik zie nu pas jullie posting. Dank voor je info en goede wensen. Zal van pas komen, want het is inderdaad zwaar terrein met riviertjes die je moet doorwaden.
Lou, ik heb inderdaad een gps en daar hoop ik veel aan te hebben. Ik zit nu nog te worstelen met diverse formats van coordinaten. En het zou mooi zijn als ik Google Earth Placemarks kon omzetten naar een coordinaat.
Ik ga kijken op de link die je me stuurdew.
Nogmaals dank allen,
Frank
@idworx4u

Ik heb je net een antwoord geschreven op deze site, maar ik zie hem helemaal nergens staan. (Hopeloze navigatie op de site moet ik zeggen. Geen overzicht.)
We wachten af of ie nog komt.
Groet,
Frank
Vanaf de luchthaven in Bangkok raak je makkelijk de stad binnen via Thanon on-nut. Via het verkeersknooppunt aan de luchthaven kom je makkelijk op Thanon on nut uit (er staan bordjes als ik me niet vergis), en dan die weg gewoon rechtdoor, en je komt op Sukhumvit uit.
Als je wat minder van de toeristendrukte rond Banglamphu houdt, ligt dichtbij het kruispunt Thanon on-nut/Sukhumvit een goed guesthouse (http://www.bangkok-guesthouse.com/).
De buurt daar is goed voorzien van grote supermarkten (Tesco en Carrefour) met elk een redelijk food-court, er is een nachtmarkt, vele massagesalons en het is vlakbij de skytrain. En het is er iets authentieker Thai dan rondom Banglamphu.
Het eten in het guesthouse is ook best lekker en het personeel voorziet daar ook probleemloos een veilige plaats binnen voor een fiets (in ons geval een tandem). Wel reserveren.

Niet onbelangrijk als je regio Pailin bezoekt: de regio, en dan vooral de jungle daar, staat erom bekend de wereldwijde broeihaard te zijn van resistente malaria. Blijkbaar zijn daar nu al problemen met de meeste medicijnen. Neem dus zeker een dosis malarone mee. Dat is misschien het enige middel dat daar effectief werkt, maar niet lokaal verkrijgbaar, zelfs niet in Bangkok.
Hallo Cambodja fietsers,

Ik ben weer terug van mijn Cambodja rit. Via Siem Reap richting Koh Kong en vandaar uit naar Sihanoukville en verder naar Phnom Pehn. Het stuk tussen Pursat en Kohg Kong over de Cardamom mountains is een zeer pittig stuk zonder asfalf en met een enkel track wat meer op een geiten spoor lijkt dan iets werkelijks van infrastructruur weg te hebben. Als je dit stuk of in directe omgeving wilt fietsen heb ik een paar serieuze tips voor je. Boven aan je lijstje staat alles wat nodig is om minimaal 3 dagen en nachten zonder hulp van buitenaf te kunnen overleven want op grote stukken van dit traject kom je beina geen mensen tegen en is er dus niets te koop.
Waterzuiverings tabletten/filter is een must idem waterzak. Overnachten in het bos op de grond is in dit stukje ongerept natuur niet aan te raden dus een hangmat of tentje is aanbevolen.
Ook moet je rekening houden dat de landkaart (Kambodscha 1-250.000) niet altijd representatief is. Ik reed met gps (tracks op verzoek beschikbaar) en kwam er dus wel redelijk uit maar vertrouw de kaart dus niet voor 100%.
Ik reed op een Idworx Easy Roller dus zonder vering maar met 50mm banden en had het samen met mijn fiets soms erg zwaar maar het is te doen al moet er wel veel gelopen worden. Hellingen tussen de 10 en 17% op gravel bodem en slechte ondergrond is gewoon zeer lastig en niet alleen naar boven! Bij smallere banden is het dus al helemaal op passen voor "stoot" lekken.

De rest van de route is allemaal verhard en of grotendeels geasfalteerd dus allemaal met goede voorzieningen onderweg gemakkelijk te doen maar houd wel rekeing dat de afstanden onderling tussen de steden/dorpen waar iets van overnachtings mogelijkheden zijn ongeveer 100km bedraagd en soms 130km. Voor ongetrainde vakantie fietsers: sla het stuk binnendoor over/door de Cardamom mountains over en geniet van Cambodja/Cambodjanen het land stelde mij op geen enkele manier telleur, super trip gehad.


Iedereen die naar Cambodja gaat om een stukkie te fietsen kan mij altijd even een mailtje sturen.




Have fun,


Arie
Uiterst interessent Arie.
Heb je ergens foto's online van het onverharde stuk ?
Of kan je ze hier even uploaden ?

thnx,
Hoi Koenie(?),

Ben nog aan het uitzoeken. Heb veel foto's en ook korte (travel raport) videootjes maar dit komt later.
Als je Hyve hebt (http://fietsliefhebber.hyves.nl/ )kun je al vast een paar foto's bekijken.
Hou dit forum maar even in de gaten of stuur mij even je mail adres dan laat ik het je op die manier wel weten als er nieuws is.



Groeten,


Arie
Hoi Arie,

Ik zit net even je foto's te kijken op je hyves pagina en dat brengt meteen prachtige herinneringen bij me naar boven. Ik zie je stoffige voeten en ik denk meteen weer aan dat rode stof wat wij jaren later nog steeds op sommige plekjes van onze fietsen terugvinden. Maar ook je foto's van Angkor Wat en vooral ook van de S1 gevangenis komen weer even hard bij me binnen.

Wij hebben in 2003/2004 een paar weken in Cambodja gefietst en we vonden het schitterend. Een ruwe diamant.


Hier zie je ons na een dagje fietsen door de Cambodjaanse wildernis. :lol:

Afbeelding

Afbeelding