Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar is die goede, fijne winkel met verstand van zaken? - Forum Wereldfietser

Waar is die goede, fijne winkel met verstand van zaken?

Hoi allemaal,

Mijn plan is om een lange fietsreis te maken, van hier in Nederland naar Korea, dus de halve wereld. Ik was in eerste instantie van plan om gewoon bij de eerste de beste fietsenwinkel binnen te stappen en een Koga te kopen, maar zo werkt het wellicht niet. Wie weet er een fijne winkel, waar ze verstand van zaken hebben en het commerciele met het passievolle weten te combineren. Dus een fiets gestript van alle toeters en bellen maar een degelijke fiets die tegen flinke stoten kan en waarvan ik bepaal wat erop en eraan komt in overleg met verstand van zaken van de verkoper (misschien iemand die als hobby 'wereldfietsen' heeft), hmmm... zoiets...

Ik woon in omgeving van Breda en Koga staat alsnog op mijn wenslijst hoewel ik op dit moment weinig verstand van zaken heb.

Groetjes Cinderella
Op de openingspagina van deze site staan alvast een paar advertenties van fietswinkels die aan je eisen voldoen.
Hoi Cinderella, ik ben zelf erg tevreden over http://www.re-cycle.nl in wageningen en hun http://www.avaghon.nl fietsen. Ik moet wel zeggen dat het er niet super gelikt uitziet. De winkel en werkplaats lopen letterlijk en figuurlijk in elkaar over. Dat heeft ook wel zijn voordeel. Je ziet letterlijk en figuurlijk hoe je fiets wordt opgebouwd.

Marco zijn shop en werkplaats bij Rotterdam zijn beiden bijna even groot en in één ruimte. Marco is een wereldfietser en zijn website is ook werelds http://www.bike4travel.nl Hij verkoopt ook Avaghon.

Amsterdamse Eric heeft zijn zaak http://www.vakantiefietser.nl genoemd. dat is hij ook.

Bij Rein in Veenendaal is de werkplaats gescheiden van de winkel en dat merk je. Verkoop van standaard producten van e-bike tot id-works en actuele kennis hiervan.

Bij Marten van http://www.m-gineering.nl kun je zeker terecht voor kennis op hoog niveau, in Kiel Windeweer en dat is dichter bij dan je denkt.

Er zijn er natuurlijk veel meer. Het draadje zal het wel aanvullen....
Dank jullie wel, meer reacties zijn welkom, ook over welke fiets het meest geschikte is. Ik zit allemaal wel aan Koga te denken, maar ontdek net dat er natuurlijk veel meer goede merken zijn! Ik ga op onderzoek uit : )
Misschien eens langs "Trommelen" in Oosterhout of "van Boxel" in Galder gaan, beide zijn Koga-dealer.

Groeten Thomas
Ciderella,

Hier op de site is al heel veel geschreven over reisfietsen en die wereld is echt veel groter dan alleen Koga. Zoek eens op Santos, Avaghon, Snel, VSF, Vitorio, etc. Veel leesplezier!
Ja, inderdaad, de wereld is veel groter dan alleen Koga, maar ja... ik begin mijn zoektocht net, dus ben erg blij met jullie aanwijzingen! Dat verbreed mijn inzicht meteen, dus erg bedankt tot nu toe. Ga me nu eens inlezen op alles dat ik tot nu toe al heb ontvangen aan tips : )

Thanks
Wat een leuk en ambitieus plan!!!

Ik kan mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je niet heel veel ervaring hebt. Waar komt het idee vandaan als ik vragen mag?
Misschien heb je ook nog wat aan de wiki: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Hoi Cinderella,

Bezoek ook eens een Wereldfietsweekend. Dara zie je allerlei tentjes, matjes, fietsen, kooktoestelletjes, pannetjes e.d. live. Bovendien kan je ervaringen uitwisselen met de gebruikers ervan....Wat wil je nog meer? Kijk onder de knop Activiteiten bovenaan.

O ja ik ben erg tevreden over http://www.bike4travel.nl/.
Marianne schreef:Ciderella,

Hier op de site is al heel veel geschreven over reisfietsen en die wereld is echt veel groter dan alleen Koga. Zoek eens op Santos, Avaghon, Snel, VSF, Vitorio, etc. Veel leesplezier!
Zelf hele goede ervaringen met mijn Van Herwerden fiets!

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Ik heb een m-gineering maatfiets met Rohloff naaf en ben uiterst tevreden. Kortom, keus genoeg buiten Koga. Maar probeer eerst eens te bedenken wat voor soort fiets het moet worden. En als je helemaal geen ervaring hebt, is een tocht in Europa misschien een goede voorbereiding. Als je wel uitgebreide ervaring hebt met reizen in de Derde Wereld, maar nog niet met fietsen, dan is een korte tocht natuurlijk al genoeg.
Wim
Hoi Wim en Hendrikjan,

Ik heb erg veel ervaring met backpacken, mijn meest recente reis was drie jaar (plus twee reizen van ieder een jaar) en ik heb wel ontdekt dat bus/trein/boot in, bus/trein/boot uit mij niet genoeg voldoening meer geeft. Zelfs als ik reis in landen als Yemen, India, Sudan en Pakistan voel ik toch de behoefte te kunnen stoppen waar ik wil, te pauzeren zolang ik wil en vooral te genieten van de natuur waar ik doorheen rijdt (behalve Afghanistan dan). Ik ben onafhankelijk en wil dat meer volledig zijn. Ook wil ik actiever reizen en juist die kleine dorpjes aandoen waar geen toerisme is. Ik heb nu al zoveel rond getrokken dat dit een echte uitdaging voor me zal gaan zijn en deze zomer heb ik een hele korte oefenrit gemaakt en weet dat dit het is! Misschien ga ik nog een flinke oefenrit maken, hoewel ik zeker ben dat dit is wat ik wil en kan : )

Maar ik heb wel geleerd dat de juiste materiaal enorm toedraagt aan comfortabel reizen, vandaar dat ik nu vast begin met voorbereiden, want ik heb inderdaad géén kaas gegeten van zo'n reis op een fiets!
Ik kan jullie advies dus goed gebruiken!

Enne, het idee om te gaan fietsen, zoals je vroeg, Hendrikjan, komt omdat ik al een aantal fietsers ben tegen gekomen en ermee gepraat te hebben voelde ik hoe dat reizen zou kunnen zijn en toen ik weer eens in een jeep zat op weg naar Padum (Noord India) en twee fietsers zag ploegen door de zandroute voelde ik meteen: zo wil ik ook gaan reizen!

Cinderella
LEUK!!
Hier een voorzetje met heel persoonlijke voorkeuren voor bruikbare fietsen op diverse prijsniveaus:

Goed en goedkoop (nou ja, 1200-1500 euro): Fahrradmanufaktur T 400 of Surly Long Haul Trucker.

Betaalbare fiets met Rohloff naaf (2250 euro, of wat meer als je een racebocht wilt): Avaghon Series 26 Rohloff.

Mooie maatfiets met Rohloff (+/- 2750-4000 euro): M-gineering.

Ik zou voor het soort bestemmingen dat jij noemt altijd kiezen voor een fiets met brede 26 inch banden, en zelf rij ik altijd met racebocht (maar dat is een minderheidsvoorkeur). Een goede pasvorm is samen met een goede kwaliteit van liefst handgespaakt (achter)wiel de belangrijkste eis waaraan je fiets moet voldoen..
Als je het nog in twee achtertassen van samen 40 liter kunt krijgen zou dat mooi zijn (plus tentje erbovenop), maar eerlijk gezegd lijkt me dat voor zulke expedities lastig. Je wilt brandstof, voedsel en water voor meerdere dagen kunnen meenemen, en bijvoorbeeld ook nog een reserve buitenband en een paar binnenbanden.
Wat mij betreft maakt Ortlieb de beste fietstassen, maar ze zijn nogal zwaar. Ortlieb verkoopt inmiddels ook op beperkte schaal een experimentele lichtgewicht versie: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en
Extra grote brandstof en waterflessen kun je monteren met een bike buddy MK3: http://www.bikebuddy.co.uk/
Fietsonderhoud en reparatie leer je nergens beter dan op de reparatiecursus van de wereldfietser.
Veel voorpret gewenst,
Wim
Hoi Wim,

Wat is een racebocht?
Verder fijn dat je zoveel info geeft, erg goed want ik leer meteen al erg veel bij zo. Ben overigens niet van plan een bike buddy mee te nemen, neem aan dat dat zo'n karretje erachter is? Waterflessen passen overal wel tussen en brandstof kan ik meestal overal ook wel krijgen (dit is zo'n tip van een andere reisgenoot op de fiets).

Het duurt trouwens nog wel even hoor, voor ik weg ga, maar ik begin gewoon langzaam met de voorbereidingen aangezien ik bij nul moet beginnen.

Thanks, groetjes
Aha, racebocht, weet wat het is, lees het nu net. Nee, dat wil ik niet...
Bikebuddy is geen karretje maar een flessenhouder, maar dan een heel stevige voor grotere flessen (even de link aanklikken). Die zitten beter en handiger als ze op het frame zitten dan in een tas, en voor brandstof geldt nog dat flessen altijd lekken en stinken. Die heb je dus ook liever niet in je tassen. Tja, en zo'n racestuur, dat is heel persoonlijk. Het voordeel is dat je wat minder wind vangt, en dat je meer handposities hebt zodat je niet zo snel zere tintelende handen krijgt. Bovendien zitten je polsen niet gedraaid zoals bij een recht stuur. Wel moet je zo'n racestuur op en tourfiets niet zo laag zetten als voor Tour de France rijders. Op zadelhoogte, of zelfs iets erboven, dat is ideaal. Het nadeel is iets minder grip op heel ruwe ondergrond. Nederlandse vakantiefietsers gebruiken zelden racesturen, maar in andere landen ligt dat heel anders.
Wim
Sander, die bij de VAUDE Store in de Tolbrugstraat heeft gewerkt, is net met z'n Villiger Cabonga terug van z'n fietstocht naar Australië.
Die fiets komt bij Recycle in Wageningen vandaan, maar tegenwoordig hebben ze daar hun eigen fietsen.

Zelf ben ik door Dick en Els bij Vittorio in Heerhugowaard terecht gekomen, waar ik tot nu toe 2 fietsen heb laten maken. Maar ik had net zo goed bij een andere adverteerder van de voorpagina van de site terecht kunnen komen. Dat zijn allen fietsreisspecialisten, want op de site willen we geen onzin-banners.
Het overwegen waard zijn dus ook Marchal Cycle You in Amsterdam, en Sputnik in Noord-Holland.
Recycle kan ik ook van harte aanbevelen, deskundig en nemen echt de tijd voor je.