Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden met spikes, maar welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winterbanden met spikes, maar welke?

Jarenlang lag mijn snow stud niet gebruikt in het schuurtje. Die paar dagen dat ik hem gebruikte waren niet noemenswaardig. Maar vorig jaar heb ik hem maar liefst 2 maanden om gehad!

Dit jaar zijn de verwachtingen voor een echte winter weer gunstig. De yetstream loopt normaal gesproken rechtstreeks van west naar oost. Maar deze is gewijzigd, eerst gaat hij noordelijk naar Groenland toe waar het nu dus te warm is, en dan gaat hij zuidelijk richting Spanje. Hierdoor krijgen wij weer vanuit het noorden en noord-oosten. De vele hogedrukgebieden in het noorden voorspellen ook veel goeds.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-11851728
Gisteren dus, naar aanleiding van de reactie van Leo, snel nog een Schwalbe Snow Stud besteld, een 26" 50mm brede ( 1 stuks, alleen maar voor het voorwiel !).
Deze kwam rond de middag al binnen en uiteraard werd hij meteen gemonteerd voor een proefrit.
In dit weer waar ik met mijn Schwalbe Maraton Extreme 26" 57mm brede(met zijn toch best wel grove profiel) toch het voorwiel geblokkeerd krijg als ik mijn voorrem volledig inknijp, lukt dit met de Schwalbe Snow Stud dus absoluut niet. Deze band lost de sneeuw veel beter dan de Marathon Extreme en houdt volledig grip op de weg, natuurlijk mede door de spikes.
Ik heb de voorband nu tot ongeveer 2,1 bar opgepompt, waardoor de spikes contact kunnen maken met het wegdek als het wiel dreigt weg te glijden. Het geluid valt heel erg mee, ik hoor heel af en toe een heel licht geratel van de spikes op het wegdek

Voorzichtige conclusie na een middagje fietsen in dit barre weer: SUPERBAND voor deze omstandigheden!!

Ik ga meteen nog een winterband met spikes bestellen voor mijn vriendin, dit zal een Schwalbe Marathon Winter gaan worden, op haar Koga Randonneur past de bredere 40 mm (voor de 28" Snow Stud) niet goed en een 42mm Marathon Winter dus ook niet, het zal de 28" 35mm Marathon Winter dus moeten gaan worden. Hopelijk kan ik die nog eentje bemachtigen.

Groet, Vincent
VincentM schreef:Ik ga meteen nog een winterband met spikes bestellen voor mijn vriendin, dit zal een Schwalbe Marathon Winter gaan worden, op haar Koga Randonneur past de bredere 40 mm (voor de 28" Snow Stud) niet goed en een 42mm Marathon Winter dus ook niet, het zal de 28" 35mm Marathon Winter dus moeten gaan worden. Hopelijk kan ik die nog eentje bemachtigen.

Groet, Vincent
Ik hoop 't voor je. Heb ook pogingen gedaan met rond te bellen, uiteindelijk besteld via internet, hopelijk kunnen ze nog een paar leveren.
VincentM schreef: Ik ga meteen nog een winterband met spikes bestellen voor mijn vriendin, dit zal een Schwalbe Marathon Winter gaan worden, op haar Koga Randonneur past de bredere 40 mm (voor de 28" Snow Stud) niet goed en een 42mm Marathon Winter dus ook niet, het zal de 28" 35mm Marathon Winter dus moeten gaan worden. Hopelijk kan ik die nog eentje bemachtigen.

Groet, Vincent
Ik heb nog een 35mm maar heb liever 42. Dus als je wel aan een 42 kunt komen kunnen we evt. wat regelen wat mij betreft.
refro schreef:
TravelDuck schreef: Dit draadje lezend en even bij Schwalbe gekeken, lijken me de marathon winter banden wel erg mooie.
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=139

iemand daar ervaring mee?
en evt een adresje om ze voor een schappelijke prijs te krijgen?
alvast bedankt,
Rijdt sinds maandag elke dag 30 km met de Marathon Winter zowel voor als achter. Op ijs en aangereden sneeuw is de grip echt heel goed. Sporen in de aangereden sneeuw zijn wat lastiger maar dat is denk ik onafhankelijk van de banden. Op het asfalt maken ze wel wat herrie en veroorzaken behoorlijke trillingen bij bepaalde snelheden. De rolweerstand is voor zo'n soort band redelijk laag. Al met al vindt ik het een goede band en heb geen spijt van mijn aankoop.

Ik heb ze in augustus gekocht bij bike components voor 30 euro per stuk. Inmiddels zijn ze daar ook 40 euro per stuk en is er een levertijd van een week of meer. Maar ja iedereen wil ze natuurlijk nu hebben.

#edit En nu helemaal niet meer leverbaar daar :)
Hier is de sneeuw al weer aardig verdwenen.
Rij je nu nog door met de marathon winter Refro?
Hoe gaat dat? kwa rijgedrag, evt extra herrie door de spikes?

grtn,
Arnold.
(in afwachting van z'n pakketje met winter banden)
Wij hebben ook één fiets uitgerust met Marathon winter banden voor en achter, maar was inderdaad erg bang voor overmatige slijtage bij gebruik op kaal asfalt.
Nu zitten we dus iedere dag te dubben welke fiets te nemen, maar dit is dus niet nodig? Gewoon doorfietsen op de spikes tot het gladde seizoen over is?
Schwalbe Snow Stud, gekocht bij fietspunt.nl (in heel België geen band meer te verkrijgen!) Achter de Supreme...
Afbeelding
De hond heb ik er gratis bijgekregen. :D
Morgen gaat het weer ijzelen en voor volgende week is ook weer nachtvorst voorspeld. Dus als het even niet glad is pomp ik mijn studs wel op tot 4.5 bar (nu 3.0 bar).

Mijn nieuwe studs heb ik overigens gekocht in augustus. Toen waren ze nog voorradig. :wink:
TravelDuck schreef: Hier is de sneeuw al weer aardig verdwenen.
Rij je nu nog door met de marathon winter Refro?
Hoe gaat dat? kwa rijgedrag, evt extra herrie door de spikes?

(in afwachting van z'n pakketje met winter banden)
De extra herrie valt wel mee, bij bepaalde snelheden wel behoorlijke trillingen maar dat is simpel op te lossen door harder te trappen. Het rijgedrag blijft ook gewoon goed alleen bij hele scherpe bochten loopt ie op de buitenste rij spikes en dat is een tikje instabiel.
Afgelopen jaar heb ik mijn snowstuds ingeruild voor winter marathons. De snowstuds maken iets minder lawaai, de rolweerstand lijkt iets hoger maar ik heb hier geen enkel bewijs voor. Wat grip betreft doet de winter marathon het veel beter op gladde wegen maar iets minder goed in diepe sneeuw. Zodra deze sneeuw op een harde ondergrond ligt vind ik de winter marathon weer beter. Slijtage is geen probleem (nu 1200 km) wel zijn er inmiddels een paar spikes uit de winter marathons verdwenen, zowel voor als achter. In de praktijk merk ik hier niets van.
Hallo
Ik overweeg de aankoop van een Schwalbe Marathon Winterband (28 inch). Ben ik nu beter af met een 42 of een 35? Op beide zitten evenveel studs.
Mvg
Breder is altijd beter, zeker als er ook nog losse sneeuw ligt.
Wim
overdekop schreef: Wat grip betreft doet de winter marathon het veel beter op gladde wegen maar iets minder goed in diepe sneeuw. Zodra deze sneeuw op een harde ondergrond ligt vind ik de winter marathon weer beter. Slijtage is geen probleem (nu 1200 km) wel zijn er inmiddels een paar spikes uit de winter marathons verdwenen, zowel voor als achter. In de praktijk merk ik hier niets van.
Dat is precies het vermoeden wat ik had afgaande op de omschrijving van Schwalbe. Fijn dat je dat bevestigd.
Tijdens mijn poging de Poolse winter te doorfietsen begin dit jaar had ik in elk geval goede spikes. Het geeft zoveel meer grip dat het eigenlijk niet te vergelijken is met gewone banden. Alleen tijdens een proefrit aan de Baltische zee bleek e toch ijs te zijn waar zelf de spikes weinig grip op hebben, namelijk het bevroren zeewater.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar de aangereden, ver-ijsde sneeuw op de wegen was goed te doen, wat een fijn gevoel van vrijheid schept!

Ik zit te denken dit jaar weer te gaan. Nu al zijn de condities uitstekend. Alleen heb ik geen 26 inch fiets voor mijn Nokia spikes. Misschien maar weer een vriendin vragen om haar te kleine Decathlon Rockrider te lenen :|.
Spikes ben ik in al die jaren nog niet verloren. Mocht je er een kwijt zijn, dan denk ik dat je naar je tandarts toe moet voor reserve onderdelen. :D

Over de andere onderdelen . . . een versnellingsnaaf (Rohloff) is met dit weer ook erg prettig. Voorheen liepen mijn tandwielen altijd vol met pekelbende, en nu geen centje pijn. Zelfs over de riemaandrijving ben ik goed te spreken, die heeft geen last van sneeuw of ijs. V-brakes doen het ook uitstekend met al die troep in je wielen. De grote Ergon grips zorgen voor warmere handen. 8)

Wat ik nog zou willen? Een snellere band dan de Snow Stud waarmee ik de hele winter kan rijden. Misschien is de nieuwe Continental Winter wel iets met auto-technologie! Maar ja, eerst maar mijn oude banden opmaken.
Als je spikes bent verloren hoef je niet (meer) naar de tandarts voor onderdelen, zie de nieuwe Schwalbecatalogus 2011 op bladzijde 33:

Als er spikes verloren zijn gegaan, kunnen die dan vervangen worden?
Ja, nieuwe spikes kunnen met een tang in de band gedrukt worden. Nieuwe, losse spikes kunnen besteld worden.

P.s. mijn nieuwe Winterband (met spikes) is mij uitstekend bevallen deze week, ik ben niet onderuit gegaan en ben ondanks de gladheid toch elke dag met de fiets naar mijn werk gegaan, ik rijdt ook over een stuk landweg waar nog gestrooid nog geveegd wordt.
Deze banden blijven er zeker tot het einde van de winter op zitten!
Ik ga ze in verband met de verdwenen sneeuw en ijs even weer wat harder oppompen tot de volgende lading komt :D.

Groet, Vincent
Weet iemand nog ergens een 20" en een 26" Marathon Winter te koop?

Gerd
Nou wat een pech.
De marathon winters blijken erg schaars te zijn, nog even had ik goede hoop dat de winkel welke ik informeerde (12gotrading) ze wel kon leveren, nu blijkt toch ook van niet voorlopig. :(

Ik hoop dus voor anderen dat 't hen wel gelukt is.

groeten,
Arnold.
Hier een oplossing, goedkoop en creatief :wink: :
http://www.dutchbikeco.com/_blog/Dutch_ ... pocalypse/
Mark P schreef:Hier een oplossing, goedkoop en creatief:
http://www.dutchbikeco.com/_blog/Dutch_ ... pocalypse/
leuk bedacht :D als je schijfremmen hebt,
voor velgremmen wordt dat wel heel abrupt snel remmen :(

grtn,
Arnold.