Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagt bij aankoop 2e hands koga randonneur - Forum Wereldfietser

Advies gevraagt bij aankoop 2e hands koga randonneur

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vakantiefiets. Ik heb goede ervaringen met Koga van vrienden maar wil nu zelf een eigen fiets. Mijn budget ligt rond de 750euro en daarom ben ik aan het kijken naar een leuke 2ehands (ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten). Het zullen fietsvakanties met bepakking zijn in Europa (voornamelijk verhard). Fiets zal verder niet veel gebruikt worden omdat ik al een fiets heb voor normaal thuis gebruik.
Ikzelf ben 183cm en weeg ong. 75kg

Ik kwam deze fiets tegen op internet:
Afbeelding
Enige info:
- Koga randonneur 57
- Ongeveer 5 jaar oud
- CRO MO frame 57 cm exclusief verende zadelpen
- Compleet deore XT-LX afgemonteerd
- Goed onderhouden door vorige eigenaar
- Vraagprijs 499,-

Natuurlijk kan ik op het onderhoud niet van afstand controleren. Graag hoor ik wat adviezen/opmerkingen van de wat meer ervaren vakantiefietser.

Alvast bedankt!
Dat is een plaatje van een fiets!
In twee opzichten: dit model koga is in nieuwstaat iets wat je nauwelijks kun laten staan voor 499 euro. Ding er iets op af en je hebt voor 450 euro een goede fiets. Afgaande op je maten zou het best kunnen kloppen qua maat. Als de maat niet klopt > jammer dan, maar laten staan.
Anderzijds is dit plaatje alleen een plaatje. Goed onderhouden wil niet zeggen dat er geen essentiële dingen bijna aan vervanging toe kunnen zijn.
Lees http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm en maak een schatting wat voor kosten er aan zitten te komen. De tweedehands fiets moet een stuk goedkoper blijven dan een nieuwe, anders zou je wel een nieuwe kopen.
Succes,
Leon
Leon schreef:Dat is een plaatje van een fiets!
Hey Leon,

Bedankt voor reactie. Ik heb de verkoper ook gemaild of dit plaatje niet uit de folder oid kwam, aangezien witte achtergrond... volgens verkoper is de foto zelf gemaakt.
Omdat 499 iets onder mijn budget zit kan ik dit gebruiken om wat dingen te vervangen
Berend37 schreef:volgens verkoper is de foto zelf gemaakt.
Zo op marktplaats te zien fotografeert hij idd alle fietsen zelf.
Hij heeft ook een mooie mercedes te koop (MB 350 CGI etc etc) :wink:
Flink onderhandelen! Het is een oud model - tegenwoordig 'betere' onderdelen, wat moet je met allemaal die accessoires, die banden bevallen je niet, een nieuw cranckstel kost 150 euro, er zit speling op de achterderailleur, die verende zadelpen heb je niets aan, het zadel zit niet lekker, aan spatborden heb je geen behoefte... etc)
Hou het natuurlijk wel leuk en niet langdradig, anders loop je bij mercedesrijders (ik ken er wel een paar) de kans dat je de fiets helemaal niet krijgt; om het geld gaat het niet altijd bij die mannen (m/v).
Succes,
Leon
Over de kwaliteit van de Koga's lopen de meningen uiteen. Ik rijd er al jaren op, en met veel plezier en zonder problemen.
In het mei-nummer van het Amerikaanse magazine Overland Journal [excuus mode on] - heb ik een abonnement op voor mijn (kuch) Land Rover reizen - [excuus mode off], waar het zelden gaat over fietsen, staat:

"... to beasts such as the Koga Miyata World Traveller, which one indeed sees travelling the world groaning under loads that would make a GS1200 sag."

O.k., zij hebben meer verstand van 4WD auto's, maar toch...

Afbeelding

Veel succes met zoeken!

Gee
Berend37 schreef:Ik heb de verkoper ook gemaild of dit plaatje niet uit de folder oid kwam, aangezien witte achtergrond... volgens verkoper is de foto zelf gemaakt.
Omdat 499 iets onder mijn budget zit kan ik dit gebruiken om wat dingen te vervangen
Een productfoto van Koga met een insteekkabel heb ik nog nooit gezien. Het zou zo maar eens echte foto kunnen zijn.

Het lijkt me een prima fiets, zeker voor dat geld. Als je pech hebt dan zijn de velgen al een beetje op of breekt de achterdrager binnenkort.
Buiten dat kan er weinig mee verkeerd zijn.
Ik heb zelf een (oudere) Koga Randonneur. Ik ben 1,84 en heb ook een maat 57, ik gok dus dat je met de maat redelijk uitkomt.
Ik vind het een heerlijke fiets, rij er al 13-14 jaar met heel veel plezier op. Een paar nadelen. Het originele stuur kon mij niet bekoren en de verende zadelpen vond ik ook geen topper. Dat is erg persoonlijk, andere mensen vinden / vonden het heerlijk. De originele wielen (Mavic) waren van peperkoek alu.
Die foto is in ieder geval geen foto uit een folder. Behalve het slot is er ook een klick-fix bevestiging op het stuur gemonteerd.
Mij lijkt de prijs, als de fiets inderdaad netjes is redelijk scherp. Als de fiets in Groningen stond zou ik misschien zelf nog wel gaan kijken :wink:
Koga Randonneurs zijn over het algemeen heerlijke fietsen, behoorlijk sportieve asfaltvreters die je ook aardig zwaar kunt beladen als dat nodig is. Jammer is dat ze met de jaren steeds ATB'iger afgemonteerd werden, maar voor sommigen is dat misschien juist wel een pré.

Één dingetje om rekening mee te houden als je een Koga op het oog hebt met het plan diverse onderdelen te vervangen: Koga gebruikt nogal eens 26,8mm zadelpennen, een niet al te gangbare maat waarnaar het even zoeken kan zijn.

.tsooJ
Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Als hij er een beetje OK uitziet ga ik ervoor.
Rij zelf al 13 jaar op een Koga "adventure". :D
Heb hem wel wat aangepast: combi trappers, ander stuur met bar-ends en heb het achterweel vervangen voor een sterkere :idea:
Heb er inmiddels bijna 40.000 km opzitten "all over the world."
Natuurlijk regelmatig cassete en ketting vervangen, maar bijv. nog nooit de cranckstel en balhoofdlagers :) :o . Zijn nog prima.
Denk nu wel na over een andere fiets, dat zal wel geen Koga worden omdat volgens mij de prijs/kwaliteit niet meer is wat het was :oops: :(
Ik denk echter dat je dit goeie aanbod wel kan overwegen :)
\
succes met het beslissen
Dirk
De meeste Koga's van tegenwoordig zijn vrij gangbare "mama-fietsen" die de indruk wekken vooral extra waarde te ontlenen aan de naam Koga op de framebuizen.

Maar de Randonneur doe vanwege de framespecificatie, Hardlite FM-1 chromoly, vermoeden dat dit nog ouderwets degelijke, door Miyata gebouwde frames zijn waar Koga haar reputatie aan te danken heeft.

.tsooJ
Alien schreef:De meeste Koga's van tegenwoordig zijn vrij gangbare "mama-fietsen" die de indruk wekken vooral extra waarde te ontlenen aan de naam Koga op de framebuizen.
Is dat niet een klein beetje overdreven? :roll:

Er zijn weinig mama's die op een Koga Randoneur of Traveller hun kinderen in een zitje naar school toe fietsen. De Randoneur is bovendien 1.2 kg zwaarder dan de Traveller. Het gewicht zal niet veel verschillen van bv een Avaghon.
@Aline: ik neem aan dat je bedoelt dat te tegenwoordig net zoveel Koga's ziet rijden als SUV's, vaak met dezelfde overkill, dan ben ik dat met je eens. Anderzijds is een K. randonneur best wel een aangenaam en geschikt lastdier voor stevige vakanties. Dat blijkt telkens weer uit de aanbevelingen hier om uit te kijken naar een tweedehandsje.
DeFietsreiziger schreef: Er zijn weinig mama's die op een Koga Randoneur of Traveller hun kinderen in een zitje naar school toe fietsen. De Randoneur is bovendien 1.2 kg zwaarder dan de Traveller. Het gewicht zal niet veel verschillen van bv een Avaghon.
:wink: Uitzonderingen bevestigen de regel.... :wink:
Afbeelding

Gr
Eric
In 't vervolg graag even de rest van 't bericht lezen voor je reageert.

.tsooJ