Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon Extreme 700x35c op koersfiets? - Forum Wereldfietser

Marathon Extreme 700x35c op koersfiets?

Ik heb nu al enkele kortere fietsvakantie's achter de rug met mijn Merida Speeder 'racefiets' in combinatie met een Bob Yak. Nu is het geen volbloed racertje want de fiets heeft een 60mm lang plat MTB-stuur met sidebars, 3 voorbladen en een degelijke MTB-cassette & derailleur met lange kooi om de heuveltjes te bedwingen, bevestigingspunten in de voorvork om voortassen te plaatsen en de oogjes voor eventueel een bagagedrager, degelijke 70mm lange remschoenen, 32mm allround banden ... Dus kort gezegd wel wat steviger dat een echte koersfiets.
Toch weegt het geheel maar 10,5 kg en is het een aardig snelle fiets. Zeer tevreden ook over de combinatie met de Bob Yak. Ik rijd er ook mijn woon-werk kilometers mee.

Over de banden ben ik minder te spreken. Er ligt een set 32mm Kenda Kwick-Trax onder. Verrassend genoeg zijn deze moeilijk lek te krijgen (slechts 1 maal in 3000 km, en dan nog door scherp stukje glas) Het is vooral de grip die beter kan in nat weer en off-road en altijd wel nodig is met een fietskar --> die ook al een update heeft gekregen met een 16" big apple.

Ik weet dat Marathons erg goede banden zijn en de Extreme lijkt wel de ideale trekkingsband. Maar wel in 26"en brede uitvoering. De smalste Extreme is 35 mm breed en zou in principe nog net passen. Heeft iemand ervaring met deze band in die maat? Ik denk niet dat er veel van verkocht worden.
laagvlieger schreef:Over de banden ben ik minder te spreken. Er ligt een set 32mm Kenda Kwick-Trax onder.
Het is vooral de grip die beter kan in nat weer en off-road.

Ik weet dat Marathons erg goede banden zijn en de Extreme lijkt wel de ideale trekkingsband. De smalste Extreme is 35 mm breed en zou in principe nog net passen. Heeft iemand ervaring met deze band in die maat? Ik denk niet dat er veel van verkocht worden.
Ik heb geen ervaring met de extreme, maar met die noppen moet je geen fijn fietsgedrag meer verwachten op asfalt. Ik denk dat je beter een band kunt nemen die min of meer tussen de extremen (de kendra en de extreme) in zit.
De standaard marathon is dan voor de hand liggend want die is robuust, op alle wegdekken inzetbaar en niet duur.
Leon
Lijkt me niks. Ik heb 50 mm brede Extremes die op mijn 26 inch vakantiefiets gaan als het ruwere werk begint. Daar zijn ze erg goed voor. Op asfalt valt het nog wel mee, maar echt lekker is natuurlijk anders.
Je fiets is een onvervalste asfaltfiets waar je ook nog wel een stukje over een gravelweggetje mee kunt rijden. Dan denk ik zelf aan de Panaracer Pasela TG (mijn favoriet) of de Marathon Racer. Dat zijn snelle asfaltbanden met een klein beetje profiel, zodat je niet gelijk onderuit gaat als er wat zand ligt. Als je wel echt off road wilt, dan zijn er natuurlijk de Schwalbe off road banden voor cyclocross fietsen (meestal 35 mm). Maar dan zou ik ook gaan sparen voor een andere fiets.
Zoals Leon ook zegt is de gewone Marathon een mooi en betaalbaar compromis, dat ook nog erg degelijk is.
Wim
wij hebben afgelopen zomer een paar duizend km. in China gereden op de marathon extreme (26x2.00) Meestal op asfalt en soms onverhard (rotsen, blubber etc) In alle omstandigheden is dit de fijnste band waar wij tot nu toe op hebben gereden. Weinig rolweerstand, veel grip, fantastisch zelf met regen op harde en zachte ondergronden. Daarvoor altijd op de aloude marathon XR gereden. Niet te vergelijken, de extreme rolt voelbaar lichter. Vergelijkbaar met de supremes. De banden gaan dan misschien geen 20.000 km mee, maar 12.000 b.v. is makkelijk haalbaar.