Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Vietnam - Forum Wereldfietser

Fietsen in Vietnam

Hallo Fietsvrienden! In januari wil ik een tochtmaken van ca.twee maanden door Cambodja en Vietnam. Wellicht heeft iemand info over kwaliteit van de wegen, overnachtingsmogelijkheden en beperkingen in Vietnam (wildcamperen toegestaan/ te adviseren) en zijn alle gebieden toegankelijk of bestaan er nog steeds beprekingen opgelegd door autoriteiten?

Reacties o.a.naar: petersuter@hotmail.com, of hier!
Alvast bedankt!
:wink:
Zuid-Vietnam is redelijk saai, plat en veel grachten, kun je even goed in Holland blijven. Vermijd ook de Highway nr 1 van Hanoi naar HCM city, veel verkeer en de Vietnamezen zijn doodrijders. Wat ik zeker kan aanraden is de Highway nr 6 van Hanoi over Dien Bien Phu en dan langs de Chinese grens terug naar Sapa. Met de trein terugkeren naar Ha Noi. Wel een keiharde tocht hoor, misschien veiligheidshalve een paar andere fietsers opwachten. Laatste etappe van Phung To naar Sapa is niet meer te doen met de MTB, wel in omgekeerde richting. De buschauffeurs zijn corrupt, enkel attitude kan je redden. Niet voor beginners.
Kampeermogelijkheden zijn er NIET, overnachten bij de locals is ook niet toegestaan, doe het niet want je bezorgt de mensen problemen. Diep in de bergen merk je heel goed welke greep de "diktatuur van het proletariaat" nog heeft op de mensen. Armoe alom maar in elk dorp een fris commissariaat met een vettig uniform op het dak met een mitrailleur, en 's morgens en 's avonds loeiharde propaganda.
Op de bergvolkeren na: wantrouw iedere Vietnamese man tot het tegendeel bewezen is. De Vietnamese vrouwen daarentegen zijn van de mooiste en de liefste ter wereld. Gevaarlijke combinatie. Onvergetelijk!!!

Hanoi en Hue zijn het meest de moeite qua steden in Vietnam, waarbij Hue wel zeer toeristisch is geworden. Zend mijn liefde aan Thu van Thu Wheels Cafe. Beter niet te lang blijven hangen in Vietnam en doorrijden naar Savannakhet, Laos. Schitterende gastronomie bij Patrick van het Café de Paris. Opgelet, als je van Hue naar S. rijdt: genoeg eten meenemen, dit is fundamentele armoe, tenzij je kunt rijden op mierensoep en gras.
Voor de hele ruige mannen naar het zuiden Cambodja in, grens is recent weer open. Terrein buiten categorie, maar halverwege kun je de boot nemen naar Siem Reap. Eens in Pnom Penh en Sihanoukville weer op je tellen letten, bevolking is tamelijk neurotisch.
Minder gevaarlijk en spannend maar minstens zo mooi is naar het noorden rijden langs Vientiane en Vang vieng en zo Thailand in tot in Chiang Mai. Glad asfalt, kan met randonneur. Fantastische mensen, de Lao.

Neem geen tent mee. Voor Cambodja en Hanoi-Sapa best geveerde (!) mtb en bobtrailer, frontrollers zullen eraf vallen, het is hardcore mountainbiken.

'k zou direct terug willen vertrekken.

Succes!

Brecht.

Hoi Peter, laat je niet afschrikken. Het is maar net hoe je het bekijkt maar zuid vietnam, de mekongdelta is hartstikke mooi fietsen. Vlak, dat wel, maar mooie en stille wegen en prachtige mensen. Highway 1 is inderdaad niet zo'n aanrader. De drukte valt best mee maar ze rijden nogal gevaarlijk. Goed alternatief is vanuit Saigon naar Dalat de centrale hooglanden door, hartstikke mooi. flink bergachtig. Overnachtingsplaatsen zijn minimaal en overnachten bij de bevolking kan voor hen nogal wat problemen opleveren. Een tent bij je hebben biedt dan uitkomst. De meesten doen Hue - Hanoi met de trein, ook een goed alternatief. Het noordwesten is geweldig mooi en ook het stuk van Lao Cai terug naar Hanoi is zeker het fietsen waard. Uitstapje naar BacHa is ook een aanrader trouwens en als je daar toch bent, op zaterdag is een weekmarkt in Can Cau, nog een stukje verder de bergen in. Nog niet toeristisch mits je vroeg genoeg daar bent. Veel flower-hmong! Allemaal te doen met mtb (ook zonder bob en vering) en goede conditie. Het laatste stuk tot Hanoi, als je uit de bergen bent is weer erg druk en minder interessant maar met veel mooie kleine dorpjes.
De Vietnamees per definitie wantrouwen vind ik overdreven. Je moet gewoon voor alles betalen en je kan maar het beste vooraf de prijs bepalen (ook bij kamperen, thuis overnachten, liften enz.). Het is zeker vermoeiend om af te dingen tot een redelijke prijs maar met geduld en vooral humor bereik je heel veel.
Cambodja is zeker de moeite waard er nu te fietsen en beslist niet alleen voor heel ruige mannen. Ook als vrouw alleen is het er goed fietsen. Mtb is voorwaarde! Als het je teveel wordt kan je altijd met de boot, ook een leuke ervaring. Kamperen in Cambodja heeft geen zin. Op de stillere plekken liggen nog teveel mijnen, dagelijks verongelukken 2-3 mensen door een mijn!
Veel fietsplezier!
The Cycling Red Devil

Fietsvrienden/Globetrotters
Bedankt voor jullie reactie en gedetailleerde info over Vietnam. Wat gemengde reacties, maar dat is prima. Ik ben benieuwd. De bedoeling is in ieder geval een stuk Cambodja te doen en daarna of Laos, of Zuid-Vietnam.
Vertrek op 22 januari, en dan een week of 6 fietsen.

Zal ik een tent meenemen????

Ik hou jullie op de hoogte, (en jullie mij als er nog meer info is?)

Groeten en een happy Kerst!

Hallo Peter,
Goed idee om in Cambodja te gaan fietsen. Weet je al welke route? Kamperen heeft daar geen zin, geen plek of anders mijnen. Er zijn voldoende overnachtingsplekken. In Vietnam wordt elk plekje gebruikt voor het verbouwen van groente of rijst dus ook daar geen ruimte voor je tent. In Laos kan het de moeite waard zijn je tent mee te nemen. Je dient dan wel een plek te vinden die achteraf gelegen is. Van anderen die wel kampeerden hoorde ik dat je in dat geval nog wel eens opgeschrikt kan worden door illegale onvriendelijke stropers, slangen of allesvretende mieren. Er zijn soms echt mooie plekjes te vinden. Echt noodzakelijk is het niet omdat je voldoende overnachtingsplekken zult vinden op de meeste routes.
Eind januari + begin februari fiets ik ook weer in de Mekong delta/zuid vietnam om die verder te verkennen. Als je info wilt laat me dat weten.
Veel fietsplezier!
The Cycling Red Devil

Hallo Peter,
Wij hebben in februari en maart van dit jaar gefietst in vietnam, Van Hanoi naar Saigon. In tegenstelling tot de andere reakties vonden wij de highway nr 1 heel goed te fietsen. alleen rond Hanoi en Saigon is het druk, maar er zijn daar parallelwegen. De rest van de highway is juist erg leuk om te fietsen, vooral omdat de vietnamezen er zelf ook fietsen, met ossenkarren rijden en allemaal zeer geinteresseerd zijn in westerse fiesters!
Op de meeste stukken was de highway erg mooi en rustig, (soms wel onverhard) en hij loopt meestal langs de zee, dus je kunt af en toe een duik nemen.
Fietsen in de steden is ook erg leuk, je wordt opgenomen in de stroom fietsen en brommertjes, wij vonden de vietnamezen juist erg vriendlijk en helemaal geen wegpiraten.
Als je nog vragen hebt kun je ons emailen. een tent zou ik niet meenemen, wildkamperen lijkt me niet mogelijk en overnachten in hotelletjes of pensions kan overal en is heel goedkoop. Wij hebben ook een paar keer bij mensen thuis geslapen.
Karin

Hallo Collega's!

Nog even snel een beriggie, voordat het avontuur gaat beginnen. Op 22 jan pak ik het vliegtuig naar Bangkok, maar wilde jullie voor die tijd bedanken voor gestuurde info en genomen moeite! Wens ieder veel fietsplezier voor 2003 en hopelijk wordt hier ook snel beter weer met Tailand-temperaturen!
Tot in maart!

Beste Peter,

Een hele goede tijd toegewenst. Ik hoop dat je tussen het fietsen door soms wat tijd weet te vinden om ons van mooie verhalen te voorzien. Het forum leent zich daar uitstekend voor zoals Dennis dat meerdere malen deed terwijl hij in Nieuw-Zeeland zat: Reisverhalen.

Het wordt nog gezellig in Cambodia/Vietnam. Zelf vlieg ik de 18de en doe bangkok/siem reap/pnomh pemh/shianoukville/saigon/+mekong delta. Wellicht komen we elkaar nog ergens tegen! arjenvoogt@hotmail.com

Van jouw verwachten we dan ook een boel mooie verhalen.... :wink: