Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Big Apple en remmen - Forum Wereldfietser

Big Apple en remmen

Ik hou wel van dikke banden op een vakantiefiets. Het comfort en de greep op slecht wegdek zijn me veel waard. Ik rij nu dan ook met Schwalbe Marathon 50-559. Veel moderne frames voor 26 inch vakantiefietsen laten in principe behoorlijk dikke banden toe - als ze onder de remmen passen. Dat laatste lijkt welhaast een grotere belemmering dan het frame zelf. Ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met bijvoorbeeld de nog weer dikkere Big Apples in combinatie met Magura HS 33 evolution 2 velgremmen (V brakes lijken nog iets minder ruimte te bieden), liefst ook nog met een spatbord. Dezelfde vraag geldt voor de nieuwe brede Marathon XR banden. Of resten ons dan slechts cantilevers en schijfremmen?
Wim

Beste Wim,

Bedoel je om je het wiel m?t band in het frame krijgt geplaatst?
Bij veel dikke banden moet je de band leeg laten lopen, het wiel plaatsen en dan de band oppompen.
Of bedoel je dat niet?

Of bedoel je of de brug van de remmen tegen de bovenzijde van de band loopt? Dat kan inderdaad in combinatie met een spatbord wel eens een probleem zijn. Wat dat betreft vind ik de oude HS33 remmen veel prettiger (ook om andere redenen overigens, daarom heb ik ze op onze nieuwe fietsen gezet en niet de nieuwe types).
De HS33 nieuwe stijl kunnen wel overweg met de Marathon XR banden.

Groet,
Marco

Beste Marco,
Ik bedoel dat laatste: hoe groot mag de band zijn om niet tegen de kabel van de V Brake aan te komen, of tegen het verbindingsstukje van de evo 2 beugel (met de Magura evo 2 brake booster wordt het zelfs nog krapper).
Als de nieuwe Marathon XR past (met spatbord?) is dat dan de 2 inch of de bredere 2,25 inch?
hg
WIm

Ik geloof dat de Brake-boosters van de HS-33 in principe compatible zijn tot 2.1" en de nieuwe EVO-II modellen tot 2.5"
Zelf gebruik ik de oude HS-33's met Magura carbon booster en 2.1" banden op mijn andere fiets zonder problemen.
Ook de Marathon XR in 50mm breedte past goed maar de 2.25" Schwalbe banden die ik op m'n andere fiets wel eens gebruik passen net niet.
Misschien met het amputeren van een oogje van de HS-33 boosters en heel nauwkeurig afstellen...

Zelf ben ik niet zo te spreken over het nieuwe EVO-II principe van de HS-33.
Het makkelijker monteren wat ze claimen schijnt fors tegen te vallen en de stijfheid van het systeem blijkt ook beel minder te zijn als bij het oude model.
De oude modellen zijn voor mij eenmal goed afgesteld nog prima.