door
Han » zo 28 nov, 2010 17:07
Zeg Han, al 42 jaar denk ik dat tijgers alleen maar in Azië rondlopen in het wild. Weet je zeker dat het tijgers zijn?
Loes
Dat heb ik me ook afgevraagd. Ik heb de foto boven zelf vorige maand genomen in de oerwoud aan de grens tussen Yucatan, Mexico, en Guatemala. Ik ben op de afdruk gewezen door een lokale gids die achter mij liep. Toen ik vroeg wat het was zei hij "el tigre". Ik vroeg hoe hij t wist. Hij legde uit dat de afdruk van de vingers rond is. Bij puma en jaguar zijn ze langwerpig. De afdruk was vers en dus onveranderd door de elementen.
Later op die dag heb ik de foto aan een ambtenaar van het ministerie van cultuur laten zien. Hij bevestigde dat het idd "el tigre" was. Hij zei ook dat we die middag door het territorium van "el tigre" hebben gewandeld. De ambtenaar woont daar in een kamp om de boel in de gaten te houden.
El tigre betekent tijger tenzij mensen in dat deel van de wereld er een ander katachtige mee bedoelen. Maar dan nog blijft t een raadsel. Ze gebruiken ook het woord el jaguar om de jaguar aan te duiden. Het is verder ook vreemd dat geen enkel land uit Centraal Amerika deelnam aan de conferentie in Rusland over de bedreigde tijger.