Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cube LTD als vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Cube LTD als vakantiefiets?

Kan iemand iets zinnigs zeggen over het gebruik van een Cube, type LTD als vakantiefiets? Is zo'n MTB frame stijf genoeg voor een (OMM) drager met ca 20 kg bagage?
Dank, Frank
Het frame is stijf genoeg is mijn ervaring. Wat is OMM? Gebruik je voor- en achterdragers? De verende vork lijkt me niet ideaal.
Johojo schreef:Het frame is stijf genoeg is mijn ervaring. Wat is OMM? Gebruik je voor- en achterdragers? De verende vork lijkt me niet ideaal.
Old Man Mountain is een merk dragers met een achterdrager in het assortiment die geen "oogjes" op de achtervork nodig heeft.
De verende voorvork is inderdaad niet zo ideaal, eens kijken of het zonder voortassen lukt. Er hoeft niet heel veel mee.
Goed om te horen dat het frame voldoende stijf zal zijn. Dank voor je reactie.
Overigens waren de wielen in mijn LTD ook niet echt het toppunt van stijfheid. Maar dat is afhankelijk van bouwjaar en uitvoering. Geen idee wat voor wielen in mijn fiets zaten.
Ik heb er laatst eentje gekocht voor mijn zoon, en er een OMM Red Rock achterdrager op gezet (want er zitten wel oogjes op). We hebben de fiets nog niet voluit gebruikt, maar mijn idee is dat het met 12-15 kg wel moet lukken. Een voordrager zit wat mij betreft niet in de planning.
Wat eerder heb ik voor mijn dochter een vergelijkbare Cube damesfiets gekocht, en die is inderdaad niet heel erg stijf. Daar zitten nu stijvere handgebouwde wielen op, en we gaan de banden ook harder oppompen. Samen hoop ik dat het genoeg is (als madame tenminste niet teveel haartangen en witte broeken meeneeemt).
Wim
Wim schreef:...(want er zitten wel oogjes op)
Dat zou mooi zijn. Kan even niet zien of deze ook oogjes heeft, het gaat over de fiets van een vriend die graag eens mee wil op fietsvakantie.
Zou je er niet meer dan 15 kilo op hangen vanwege de wielen?
Frank
Normaal gesproken zijn mtb's sterk genoeg als vakantiefiets. Dat Wim een minder goede ervaring heeft is m.i. een uitzondering. De oversized frames zijn vaak aan de stijve kant, wat ik zelf erg prettig vind. Ik fiets zelf meestal met voorvering dus de opmerking
De verende vork lijkt me niet ideaal.
kan ik niet helemaal plaatsen, of wordt hier gedoeld op de specifieke vork in de Cube?
Hoewel mijn vering een lock-out heeft rij ik ook op asfalt vaak met ingeschakelde vering (Cannondale / Headshok).
Jan Eleveld schreef:Normaal gesproken zijn mtb's sterk genoeg als vakantiefiets. Dat Wim een minder goede ervaring heeft is m.i. een uitzondering. De oversized frames zijn vaak aan de stijve kant, wat ik zelf erg prettig vind. Ik fiets zelf meestal met voorvering dus de opmerking
De verende vork lijkt me niet ideaal.
kan ik niet helemaal plaatsen, of wordt hier gedoeld op de specifieke vork in de Cube?
Hoewel mijn vering een lock-out heeft rij ik ook op asfalt vaak met ingeschakelde vering (Cannondale / Headshok).
Ik vatte dat op als: de verende voorvork is niet ideaal om tassen aan te hangen. De betreffende vork is een Dart 3 met lock out. Lijkt me behoorlijk ideaal, als vork dan :)
Al dit soort problemen wordt in elk geval een stuk minder als je minder bagage meeneemt. Laat die voortassen maar zitten, stop niet teveel in de achtertassen, en laat van vooral het achterwiel de spaken aandraaien door iemand die dat kan. Dan lijken me dit inderdaad een prima vakantiefiets. Zet er natuurlijk ook nog wel andere banden op.
Wim
Heb een paar keer een weekend met mijn Cube LTD comp met bagage gefietst. Alleen een Tubus achterdrager, geen voortassen. Ging prima, geen problemen mee gehad.

Mijn antwoord luidt dus: 'Ja, moet kunnen'.

gr. Marieke