Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaartmateriaal rondreis Oost-Europa - Forum Wereldfietser

kaartmateriaal rondreis Oost-Europa

Goeiedag!

Nog twee maanden te gaan en dan vertrek ik voor drie maanden! Hoera!
Het plan is om te vertrekken vanuit Gent en via Duitsland, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Tsjechië te proeven van het Oost-Europa.

Ik zocht dus een route die langs al deze landen passeerde (met hun grote steden) via http://www.fietsrouteplanner.eu/. Dit ging wonderbaarlijk vlot!

Als ik dan de lijst bekijk met routebeschrijvingen die ik nodig heb, krab ik toch eens in mijn haar. Ik denk dat het rond de 15 boekjes zijn, wat als ik ruw schat op een 250 euro zal komen voor al het kaartmateriaal. Wel veel vond ik, vooral als blijkt dat sommige boekjes maar 45 km gebruikt worden (op een totaal van bijna 4000 km).

Dus de vraag: Is dit de enige mogelijkheid en zit er niets anders op dan zo een 15-tal boekjes te kopen en mee te sleuren of hebben jullie nog een beter idee?

Vele fietsgroeten!

Nicolas
Wat dacht je van een GPS, ben je ook 250 euro voor kwijt maar kan je vaker gebruiken.
Veel van die boekjes zijn trouwens te leen in de bibliotheken, of 2e hands te koop. Je zou de route kunnen overtekenen op een of meerdere kaarten. Of de tracks downloaden en uitprinten op A4-tjes, nog goedkoper.
Wat je kan doen.
- Kopieer het gene wat je nodig hebt en neem dat mee. Wat je gereden hebt kan je onderweg weggooien.
- Route intekenen op een grotere kaart.
- Voor de grammenjagers, kaften en indexen er af scheuren.
Hallo,

Ik raad je aan toch geen boekjes te kopen voor korte afstanden.
Gebruik de boekjes als je ze zeker voor een aantal 100 km kan gebruiken.
Zoek voor de tussenliggende stukken naar goeie kaarten.

We reden deze zomer naar Athene. We gebruikten 4 boekjes tot in Venetië om te kunnen rijden op zoveel mogelijk rustige wegen, mooie fietspaden, ...
Voor de rest van het traject gebruikten we landkaarten en dat was prima te doen.

We hadden van de landkaarten ook de kaften en indexen afgescheurd, niet om grammen te sparen wel om ze te kunnen plooien zodat ze pasten in onze kaartenlezer.

Ikzelf gebruik (nog) geen GPS. Ik houd enorm van kaarten waar je een groter gebied op ziet, die je 's avonds kan openplooien om de route te zoeken, ...
Kijk ook even op de opencyclemap, daar staan veel lokale fietsroutes waarvan de routemakers gebruik maken:

http://www.bikemap.net/route/create#lat ... m=8&type=4

Als je een smartphone hebt kan je de plaatjes ook opslaan als jpg en onderweg raadplegen mocht je verdwalen. Of mbv programma's als mobile atlas creator of mobile gmaps de kaarten opslaan op het apparaat. Mocht er een gps opzitten is dit nog makkelijker natuurlijk.

Mobile atlas creator is overigens ook een handige browser om online (topo)kaarten van diverse bronnen in één oogopslag te bekijken.
Op goede overzichtskaarten kom je een heel eind. Die van Reise Know-how zijn mijn favoriet omdat ze scheurvast en redelijk vochtbestendig zijn. Mogelijk kom je onderweg stukken bewegwijzerde routes tegen, dus het is handig om op internet uit te zoeken welke nationale en europese routes voor jou in de goede richting gaan. Ook passages van drukbevolkte gebieden zijn goed voor te bereiden. Dit soort informatie kun je vooraf intekenen in je kaarten en helpt om de goede vragen te stellen bij VVV's ter plaatse. De opencyclemap is een prima bron.
Mijn oprechte dank voor de antwoorden, tips en suggesties. Ik ga dat eens allemaal uitlpuizen!

Wat is de minimum schaal die jullie aanraden als ik enkel op kaart zou fietsen?
Is daar een algemeen aanvaarde schaal voor?

Gr,

Nicolas
Dat hangt een beetje van het gebied af en hoe de route is bewegwijzerd, voor Oost-Europa vond ik 1:400.000 nog goed te doen, in Duitsland heb je denk ik meer aan 1:200.000. Voor mijn tocht door Hongarije en Slowakije e.o. had ik genoeg aan wat screenprints van de Michelinkaarten die je op viamichelin.com kunt vinden. Bij het Hongaars verkeersbureau kan je goed bruikbare gratis overzichtkaarten krijgen met oa campings erop. Misschien ook bij de andere verkeersburo's.