Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10.000 km met mijn ER - Forum Wereldfietser

10.000 km met mijn ER

Omdat ik wegens stoppen met roken zomaar eventjes een dikke 15 kg was bijgekomen en daardoor heel kort bij de 100 kg woog had ik besloten om met de fiets naar het werk te rijden. Dat zou goed zijn voor mijn conditie die toen in geen velden of wegen te bekennen was en het zou me ook helpen om er toch een paar kilo's af te krijgen. Dus ik naar de lokale fietsenboer en daar uitgelegd wat mijn plannen waren. Mij werd toen een Batavus papago verkocht. Na mijn eerste jaar w-w fietsen en de onvermijdelijke tandwielen wissel wist ik het wel. Ik ging niet elk jaar 200 euro neerleggen voor nieuwe tandwielen. Dan zou na vier jaar het onderhoud van mijn tandwielen al meer kosten dan mijn fiets! :D Op het werk had ik al eens een fiets gezien met een speciale naaf met veertien versnellingen. En je zou daar 50.000 km garantie op hebben! En remmen waar je de remblokjes zomaar van kon wisselen zonder schroefjes los te maken! En die fiets zou heel onderhoudsvriendelijk zijn! En die kostte nog hartstikke duur ook! :D Ja, nee, zoiets zou bij mij nooit binnenkomen. Veel te duur, stel je voor dat die zou gestolen worden.
Een maandje later stond er zo 'n fiets thuis. Ik was toch maar eens naar die winkel geweest waar ze die fietsen verkochten en had een proefritje mogen maken. En ik was gelijk verkocht. Helemaal. Het was net of je van een barrelfiets naar een super de luxe fiets overstapt. Dan wil je niet meer terug. Nou!
Afbeelding
Mijn ER zou volgens mijn fietsenboer de enige ER zijn die champagne kleur zou hebben! :)

Verlichting
De verlichting is veeeeel beter dan ik gewend was. Wat ik jammer vind is dat bij het achterlicht de ontblote kabels die in het achterspatbord gaan toch nog in contact kunnen komen met (pekel)water. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn achterlicht een tijdje niet werkte en ik dacht dat het gewoonweg kapot was. Mijn fietsenboer wist me van het tegendeel te overtuigen. Wanneer je er een batterij aan hield brandde dat licht wel. Na alles nog maar eens nagekeken te hebben zag ik dat de koperdraadjes die van het achterlicht naar het spatbord gaan geoxideerd waren. Nadat ik dit verholpen had met contactspray brand het achterlicht terug. Ik ga toch eens nieuwe draadjes in dat achterlicht steken en dan de koperdraadjes die in het achterspatbord nog uitsteken met tec7 of zoiets bedekken zodat ze niet zo vlug meer oxideren. Met het voorlicht heb ik tot nu toe geen panne gehad en het brand flink, wat wel leuk is want ik rij regelmatig op echt stikdonkere paden.
Handvaten
Met die handvaten heb ik heel soms nog last van tintelende handen. Die originele alu barends kunnen zelfs met handschoenen aan hartstikke koud worden in het tussenseizoen en zeker in de winter. Dan voel je de kou van de alu bar-ends zo door je handschoenen sijpelen. Dus heb ik handvaten met andere bar-ends gekocht, namelijk deze: http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gc3
Die bar-ends zijn in kunststof en niet zo koud aan de handjes. Wat wel zo fijn is.
Banden
Origineel stonden de Schwalbe Supremes er op. Die rijden wel lekker maar zo gauw je zand of modder tegenkomt hou je niet veel grip meer over. Ik heb met die Supremes wel bijna 10.000 km lekvrij gereden dus slecht zijn die niet hoor. Maar wegens het zand en modder probleem ben ik overgestapt naar de Duremes en die bevallen beter. En volgens mij rijden die banden even snel als die Supremes. Alhoewel die twee banden volgens Schwalbe even breed en hoog zouden zijn klopt daar volgens mij niets van. Dat zag ik gelijk toen ik die Duremes op mijn velgen plaatste. Die zijn 5 mm of zelfs meer smaller dan die Supremes.
Rohloff naaf
Ja, die naaf he? Eenmaal ik dat gewend was en ik reed dan eens op een fiets met derailleur merk je dat die zo’n derailleur toch niet zo lekker rijd. Die zevende versnelling mocht er voor mij wel niet bij zijn. :lol:
Idworx kettingkast
Niet zo héél blij mee. Kost wat en je hebt dan ook niet veel. De demontage is een beetje een gepriemel om die plastic locks los te krijgen. En helemaal afgesloten zijn je ketting en tandwielen ook niet. Het gat in de kettingkast aan het voorste tandwiel had mijn inziens ook wat kleiner gemogen. Eigenlijk kost dat ding veel geld. En voor zoveel geld had het toch wat doordachter gemogen.


Wat ik onlangs nog gemerkt heb toen ik nieuwe remblokjes zette. Wanneer ik de as van mijn wiel helemaal tegen de kader induw staat een remblokje tegen de velg. Ik moet dus eigenlijk mijn wiel niet zo zetten zoals die kader dat aangeeft?
Leuke review van de ER! Was ik ook nog van plan met mijn fiets (als de kinderziektes er uit zijn).

Op mijn fiets heb ik gekozen voor een vast achterlicht, de bekabeling heb ik helemaal vanaf de koplamp via de Rohloff kabels naar het achterlicht toe lopen. Je zie het amper. Deze manier is betrouwbaarder dan via het spatbord.

Tintelende handen had ik ook met mijn Ergon grips. Ik heb toen het stuur vervangen door een met een grotere bend en toen had ik er geen last meer van.
Hoe is het na 10.000km met je CSS coating?
Ik zal er eens een foto van maken, die lijkt toch al wel een beetje afgesleten hoor. :)
De Sjelle schreef:Wanneer ik de as van mijn wiel helemaal tegen de kader induw staat een remblokje tegen de velg. Ik moet dus eigenlijk mijn wiel niet zo zetten zoals die kader dat aangeeft?
Kun je het blokje niet verder naar binnen stellen? Dat doe je door de inbus stelbout in de zijkant te verdraaien
Die 2 blokjes staan zo ver mogelijk naar binnen. En aan het handvat is dat ook zo geregeld. :)
Hmmm.. dan zou ik hast denken dat het wiel niet in het midden gespaakt is..

Wanneer het wiel netjes in het pat zit, is de afstand dan gelijk tussen velg en framebuis? dit checken zowel op de staande als de liggende achterbrug.

Wanneer hij bij beide gelijk is zal het aan de remnokken liggen.
Niet gelijk betekend dat het wiel niet goed gespaakt is.
Aleen aan de bovenzijde een verschil: kijk eens of er niet een dikke laag lak zit in het achterpat aan 1 kant (oplossing: dremel of vijl).
Ga een afspraak maken bij de fietsenmaker. Ik vind dit een beetje te vreemd. :)