Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Q-factor verkleinen - Forum Wereldfietser

Q-factor verkleinen

Er is al wel iets over gezegd op dit forum, maar via de zoekfunctie kan ik maar mondjesmaat iets terugvinden.

Ik vind de q-factor op mijn vakantiefiets te breed. Het Deore (FC-M440) crankstel levert met de voorgeschreven 113 mm trapas een q-factor van 171 mm op. Ter vergelijking: op mijn racefietsen is dit 154 (triple) en 145 mm (double)! Nogal een verschil.

Nou las ik in de spaarzame berichten die ik kon vinden dat mtb-cranksets van Shimano een grote q hebben. Maar als ik naar de crank aan de kettingzijde kijk, zit daar op het zwaarste verzet niet zoveel ruimte meer tussen derailleurkooi en crank (paar mm). De achtervork is wel smal genoeg voor een kleinere q (-20mm is qua achtervork mogelijk). Zou het een oplossing zijn om een voorderailleur van een weggroep te monteren (die hebben een kettinglijn van 45 mm i.p.v. 50 mm) i.c.m. een smallere trapas? Maar past de kooi voor 52 tanden wel bij een grootste blad van 44 tanden?

Ook kwam ik een post tegen over de TA Vega crankset, als zijnde een 'smalle' crankset. Iemand een idee wat die dan voor q heeft?

Alvast bedankt voor de reacties!
Pedalero schreef:Zou het een oplossing zijn om een voorderailleur van een weggroep te monteren (die hebben een kettinglijn van 45 mm i.p.v. 50 mm) i.c.m. een smallere trapas? Maar past de kooi voor 52 tanden wel bij een grootste blad van 44 tanden?
De kooi is er in ieder geval niet op gemaakt, de derailleur is niet ontworpen voor de tandwielverhoudingen van een MTB crank, en is niet compatibel met MTB shifters.

.tsooJ
Pedalero schreef: Ook kwam ik een post tegen over de TA Vega crankset, als zijnde een 'smalle' crankset. Iemand een idee wat die dan voor q heeft?
Peter White heeft ze niet, geeft wel een maat op voor de Carmina. Dat komt aardig overeen met de Sugino's
Maar wat voor voorderailleur zou ik dan moeten gebruiken? Net als de TA Carmina hebben de Sugino's voor tripple een kettinglijn van 45 mm. Met mijn huidige voorderailleur (Shimano Deore) is de kettinglijn 50 mm. Smallere kettinglijn betekent andere voorderailleur, anders kan ik niet meer op het kleinste voorblaadje komen. Ik schakel trouwens met bar end shifters, dus wat dat betreft kan er veel.
Pedalero schreef:Maar wat voor voorderailleur zou ik dan moeten gebruiken? Net als de TA Carmina hebben de Sugino's voor tripple een kettinglijn van 45 mm. Met mijn huidige voorderailleur (Shimano Deore) is de kettinglijn 50 mm. Smallere kettinglijn betekent andere voorderailleur, anders kan ik niet meer op het kleinste voorblaadje komen. Ik schakel trouwens met bar end shifters, dus wat dat betreft kan er veel.

Een crankstel met losse as heeft een kettinglijn die afhangt van de lengte van de trapas (en de spacers die je nog achter gedrukt hebt)

dus als de opgave 45 met 107 is, dan kom je op ~47.5 met 113 (en wordt de Q 5mm meer. Ik zou de tandwielen niet al te veel naar binen zetten, anders schraapt de ketting aldoor langs de bladen en schakelt het achter ook minder met extreme kettinglijn
Wat voor spacers en waar druk je die achter? Achter de cup die je rechts de bracket in draait?
Pedalero schreef:Wat voor spacers en waar druk je die achter? Achter de cup die je rechts de bracket in draait?
precies. Niemand is 100% symmetrisch en die paar millimeter scheefstand die dat theoretisch oplevert verlies je wel in de ruis
Bedankt!

Ik bedacht me dat het wellicht goedkoper is om mijn voorderailleur (Deore, 50mm kettinglijn) te vervangen door een Alivio voorderailleur (47,5 mm kettinglijn), of iets beters met eenzelfde kettinglijn. Mijn 113mm trapas (vierkant) kan ik dan vervangen door een 107mm trapas.

Tenminste, als die assen symetrisch zijn en er aan beide kanten evenveel as uitsteekt? Is dat zo?
Pedalero schreef:Bedankt!

Ik bedacht me dat het wellicht goedkoper is om mijn voorderailleur (Deore, 50mm kettinglijn) te vervangen door een Alivio voorderailleur (47,5 mm kettinglijn),
draai eerst het aanslagschroefje eens uit en kijk hoeveel de huidige voorderailleur naar binnen wil
of iets beters met eenzelfde kettinglijn. Mijn 113mm trapas (vierkant) kan ik dan vervangen door een 107mm trapas.

Tenminste, als die assen symetrisch zijn en er aan beide kanten evenveel as uitsteekt? Is dat zo?
107 steekt rechts net zo veel uit als 110 (!), 113 is uit mijn hoofd rechts wel weer breder
Mijn vrouw heeft een TA Vega crankset op haar fiets, met Deore LX derailleur. Dat levert geen enkel probleem op. Ik denk dat je miosschieneerde rmoet kijken naar de ruimte tussen de cranks en de liggende achtervork. Die Shimano cranks voor waggelende eenden zijn zo breed omdat ze altijd moeten passen, ook als de frameontwerper hele dikke achtervorken gebruikt, en ze erg ver uit laat buigen.
Wim
m-gineering schreef: draai eerst het aanslagschroefje eens uit en kijk hoeveel de huidige voorderailleur naar binnen wil
Op het kleinste verzet heb ik met de derailleur zo ver mogelijk naar binnen nog ongeveer 1 mm. Op het grootste verzet gaat de crank nog net (0,5 mm) langs de kooi. Daar is dus niets meer te halen.
107 steekt rechts net zo veel uit als 110 (!), 113 is uit mijn hoofd rechts wel weer breder
Goed om te weten!
Wim schreef:Mijn vrouw heeft een TA Vega crankset op haar fiets, met Deore LX derailleur. Dat levert geen enkel probleem op. Ik denk dat je miosschieneerde rmoet kijken naar de ruimte tussen de cranks en de liggende achtervork.
Rechtercrank-achtervork 18 mm, links 20 mm.

Wat heeft die Vega voor q?
http://www.specialites-ta.com/produits/ ... ls1_gb.htm De q maten moet je hier zo te zien met 2 vermenigvuldigen. Die Vega is dus niet heel smal.
Als ik op TA google kan ik nu ineens ook behalve deze site een heel nieuwe krijgen, met behalve de Carmina nog een nieuwe (goedkopere?) crank voor weggebruik, de Vortex, zonder losse spider. Als je frame slank genoeg is kun je dus ook de Carmina of de Vortex overwegen. Zelf zou ik ernstig denken aan een Sugino XD, dat is redelijk smal, en ook nog een beetje betaalbaar.
Wim
Bedankt voor alle info!

Hier kan ik verder mee.
Pedalero schreef:Bedankt voor alle info!

Hier kan ik verder mee.
Als je dan toch je crankstel gaat vervangen voor een TA...... overweeg dan eens een 5mm langer crankstel. Ikzelf vind een 180mm echt een mooie lengte, maar heb dan ook lange benen. Klimmen en het wegtrappen van een zwaardere versnelling (of tegenwind) gaat gewoon net iets lekkerder bij een langer crankstel. Denk dat je dat meer merkt dan een ietwat smallere q-factor.
Het zijn twee heel verschillende dingen, dus dat laat zich niet goed vergelijken. Wel ben ik het er inderdaad heel erg mee eens dat dit een goed moment is om na te denken over de lengte van je cranks. Het is gek dat de meeste fietsen gewoon met 170 of 175 mm worden geleverd, terwijl de beenlengtes van mensen veel meer dan een paar procent verschillen. Zo heeft mijn vrouw juist weer heel korte cranks nodig (160 mm). TA heeft cranks die in heel veel lengtes te krijgen zijn, maar ook bij Sugino of vooral bij de eigen m-gineering cranks is meer mogelijk dan de standard 170 of 175 mm. Kortere cranks gaat eigenlijk probleemloos, maar bij langere cranks moet je wel opletten, want ze kunnen ook te lang zijn voor je frame: zorg dat je in de bochten niet met je trappers tegen de grond komt (hangt ook van de vorm van de pedalen en de q af), en zorg dat je geen teen overlap hebt met je voorspatbord (dat hangt ook van je schoenmaat en de plaats van je schoenplaatjes af).
Wim
Dit vind Peter White ervan:
So how long should the cranks be? Well, that's a good question. I wish I had a good answer but I don't. It should be obvious that a 5' 2" rider would not want to use the same length crank arms as a 6' 7" rider unless they somehow managed to have the same leg length (highly unlikely). Some research has been done to determine the optimum percentage of leg length to crank length. I doubt that there is an optimum percentage that would apply to all people. One writer in a major magazine article quite a few years ago claimed that after considerable testing with many different riders, 18.5% of the distance from the top of the femur to the floor in bare feet should be the crank length. You can find the top of the femur pretty easily. It's 5" to 6" below your hip bone, and moves rearward when you raise your knee. After reading this I promptly changed from the industry standard 170mm cranks for road bikes to 175mm cranks. There was an immediate improvement in power and endurance. I began using this formula when recommending cranks to my customers. So far, I haven't gotten any complaints. But of course that doesn't mean my customers wouldn't be as happy or happier with some other length. And I must admit that I have never tried still longer cranks than 175mm for enough time to tell if I would be even happier with them.
Ik geloof niet dat ik met de lengte van de cranks ga spelen, ondanks mijn 1,91 m. Vorig jaar kwam ik tot de ontdekking dat ik 170 mm cranks op mijn fiets had. Op MP heb ik toen een 175 mm crankset op de kop getikt, maar ik had niet het idee dat ik daar sneller/makkelijker de berg mee op ging. Ik merk juist wel dat als ik mijn schoenen (op platformpedalen) strak tegen de cranks aanzet i.p.v. een centimeter er vanaf, dat veel lekkerder fietst.

Volgens mij kan ik ook net zo goed een andere trapas en voorderailleur monteren als een nieuwe crankset kopen. Scheelt net zoveel in de q en is stukken goedkoper.