Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In 6 maanden naar Nepal op een '99 Giant Tourer Lite - Forum Wereldfietser

In 6 maanden naar Nepal op een '99 Giant Tourer Lite

Update 22-11-2010
Zie mijn 2e post onderaan deze pagina voor een update over het materiaal - deze start-post wordt t.z.t. aangevuld met nieuwe foto's en inzichten.


Originele bericht:
Dag wereldfietsers,

Het inleidende verhaal zal ik hier op een ander moment dan de zondagavond nog een keer plaatsen, maar ik zou jullie graag alvast deze brandende vragen voorleggen.

Ik heb bijna een jaar terug met enige creativiteit en een grote verzameling aan onderdelen die ik vertrouw de volgende fiets opgebouwd:

Frame: Giant Tourer Lite Alu 6061 - 61 cm - geschatte leeftijd 10 jaar
Wielen: Mavic T221 voor, T520 achter - Parallax naven - geschatte leeftijd 8 jaar
Remmen: Avid 10 V-brakes
Versnellingen: STX (7 speed) of XTR 9 speed (lees verderop)- beide sets ook op leeftijd.
Stuur: No name, afkomstig van een (gebarsten) Batavus Kayenta - gelukkig samen met een B17 zadel!
Balhoofdstel: "Cartridge System Inside"

Afbeelding
http://picasaweb.google.com/duncan.huiz ... rerLite99#
De link toont meer up-close foto's van het frame en de onderdelen - er staan vragen bij voor wie zich eraan wil wagen.

Het frame is overgebleven bij een fietsenopruimactie in mijn studentenflat (na een goede 5 maanden aankijken vond ik dat de finders-keepers regel wel opging) en leek in erbarmelijke toestand. Geen wielen, derailleur-pad afgebroken, versnellingen hingen erbij als een uitwendig darmenstelsel - fiets afgedankt. *1
Detail: het derailleurpad was zelf gebroken, maar had in het geweld ook zijn sporen nagelaten in het frame - foto is te vinden in het picasa-album. Pad uiteindelijk vervangen met een ebay-exemplaar en een een oude STX achterderailleur en ketting gemonteerd. Wielen erop en klaar was fiets!

De eerste (1) en meest prangende vraag is de volgende: Is dit frame bestand tegen een 6 maanden lange intensieve tocht naar Nepal (Turkije, Iran, Kirgizië/Tajikistan, China,..)? Kan dit de bagage (25~30 kg) aan en het gestuiter over onverharde wegen?

Mijn eigen overpeinzingen hierbij:
Het frame is overduidelijk ontworpen als onderdeel van een sportieve maar bulky en doorsnee vrijetijdsfiets en lijkt zeer solide op alle denkbare punten. Er op fietsen gaat naar tevredenheid - gelet op de frame-eigenschappen als stijfheid, rechtheid en het uitblijven van merkbare piepjes of kraakjes. Ook gedurende een testrit met bepakking geen waarneembare oneffenheden.

Het frame is voorzien van een crappy (Alivio?) crankset en voor mij onbekend - niet al te strak afgesteld - balhoofdstel.

Hier volgt ergens vraag 2:
De crankset gaat sowieso vervangen worden voor een fatsoenlijke Deore [LX?] kwaliteit 7 of 9 speed (daarover zo meer), maar is vervanging ook verstandig/nodig voor het balhoofdstel? Er zit nu speling op, maar dit zou ik kunnen laten verhelpen of het mezelf bijbrengen - ik heb echter geen zin in 6 maanden met onwerkbare troep opgescheept te zitten. En indien vervanging nodig blijkt - slimme voorstellen?

En dan vraag 3:
Over de versnellingen het volgende: ik heb zowel shifters als derailleurs voor een 7 speed als een 9 speed groep. De 9 speed onderdelen zijn nieuwer, van hogere product-lijnen en hebben op een andere fiets al een aantal jaar goed dienst gedaan, de 7 speed zitten er momenteel op omdat dit frame nog voorzien was van een 7 speed voor-bladenset en ik het wilde proberen. Zijn er noemenswaardige argumenten om toch een 7 speed oplossing te kiezen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat 9 speed fijngevoeliger is (modder/zand/slijtage?), ketting dunner en breekbaarder, etc.. Daarentegen is de 7 speed set verouderd en heb ik meer vertrouwen in de LX shifters van de 9 speed.



Alvast dank voor jullie inzichten!

Duncan

*1 Voor iedereen die moeite hiermee heeft: verdere uitleg over mijn verantwoording om deze langzaam tot mijn eigendom te gaan rekenen kan gegeven worden - als het dit topic maar niet domineert.
Hoi Duncan,

Leuke plannen.
Eerst een opmerking over je voorblad. Klopt het dat je één voorblad hebt?
Mijn ervaring is dat wanneer er heuvels of zelfs bergen overwonnen dienen te worden, ik snel op mijn kleine voorblad overschakel. Mijn derde, grootste voorblad, gebruik ik erg weinig. Wellicht i.v.m. gewichtsbesparing,weinig, deze laatste weg te laten. Advies: 2 voorbladen.
Dan zoals de naam van de fiets al aangeeft: Lite. Je hebt tubusdragers als ik het goed zie die stevig genoeg zijn om 25 à 30 kg te dragen maar het frame/nokjes willen het wellicht niet zo lang volhouden. En ga eens een weekend volbepakt in Zuid-Limburg fietsen. Dan hard de heuvel af en flink wat onverharde stukken uitkiezen. Voel dan het wel/niet zwabberen.
Een half jaar door Frankrijk zou ik met jouw fiets zeker aandurven, verder weet ik niet. Daar mis ik kennis/ervaring voor. Dus aan de volgende lezer de eer!
yellowfeat schreef:... Is dit frame bestand tegen een 6 maanden lange intensieve tocht naar Nepal (Turkije, Iran, Kirgizië/Tajikistan, China,..)? Kan dit de bagage (25~30 kg) aan en het gestuiter over onverharde wegen?...
Ik ben geen fan van aluminium frames op lange tochten. Maar dit is persoonlijk.

Bij 6 maanden intensief fietsen dan denk ik al gauw aan een afstand van 12000 - 16000 kilometer (en dan kom je inderdaad in de buurt van China).
Mijn ervaring is dat de meeste fietsonderdelen de eerste 10000 kilometer goed doorkomen, maar dat daarna slijtage zijn tol gaat eisen en er mankementen op gaan treden. De hoeveelheid slijtage is wel afhankelijk van hoeveel onderhoud je pleegt en van het terrein waar je door rijdt.
Je komt dus al boven de "veilige" afstand en als je met al gebruikt materiaal op pad gaat wordt de kans nog groter dat iets het gaat begeven.
Behalve de al genoemde punten zou ik zeker aandacht besteden aan de velgen: In heuvelachtig landschap op natte ongeasfalteerde wegen gaat de slijtage hier snel en velgbreuk onderweg betekent meestal flink oponthoud. Iets om rekening mee te houden is ook nog dat buiten Europa 28" wielen zeldzaam zijn (Niet alleen de velgen maar ook banden). Als de velgen ook maar iets van slijtage vertonen zou ik liever met nieuwe van huis willen gaan bij zo'n tocht.

Ketting en tandwielen zul je onderweg een aantal keer moeten vervangen. Je kunt een aantal setjes mee nemen (maar dat is veel extra ballast), ze op laten sturen (en hopen dat ze aan komen op het moment dat jij wilt) of ter plaatse iets op de kop zien te tikken (wat na Turkije waarschijnlijk niet mee zal vallen). Zorg er in elk geval voor dat je deze vervanging zelf uit kunt voeren en ook het gereedschap hiervoor bij je hebt...

Ik deel de ervaring met Loes dat op een trippel crank het grote voorblad nauwelijks gebruikt wordt en ben vaak erg blij ben met mijn 22 tands voorblaadje. Zeker op lange slopende klimmen met slecht wegdek. Als je inderdaad een 30 kilo bagage mee neemt zou ik ook zeker critisch kijken naar de tandwielen achter: 12 en 13 tands kransjes zijn dan volledig nutteloos terwijl op echt steile stukken terugschakelen naar een 34 tands achterblad een erg handige noodgreep kan zijn.

Nog een laatste tip: Neem een reserve spanbout mee voor je B17 zadel...

Veel plezier met zowel de voorbereiding als uitvoering van je plannen!

Jan
Mooi plan, als een fietsreis nog een echt avontuur wordt!
Dank voor jullie input!
Ik zal de openingspost straks van wat verduidelijkingen voorzien. Nuttig detail is bijvoorbeeld dat de reis gepland staat voor Februari tot en met Juli/Augustus 2011. Dit is het meest van invloed op onze route door Europa, aangezien we alle grote gebergten zullen mijden. Zie voor een indruk http://www.opmijnfiets.nl. Ik moet er ook even bij melden dat ik me pas een paar maanden terug heb aangesloten bij de twee andere fietsers die hier in mei nog een forumberichtje hadden achtergelaten.

@Loes van den Bergen
De bladen die er nu op zitten zijn niet relevant, maar ik ben wel van plan er een 'standaard' 3 blads LX set op te zetten - zelfs al zal het grootste buiten gebruik blijven. Je opmerking over 2 bladen in plaats van 3 klinkt niet gek, echter kan je mij dan een richting wijzen waar ik moet zoeken? Ik heb de indruk dan bij race-sets uit te komen(?) en gewicht is me een zorg - als het spul maar lang en betrouwbaar z'n werk doet. Gaat dat samen? Het gewicht besparen komt onderweg nog wel door tandenborstels vierendelen, zweten en buik inhouden.

@Jan Koelstra
Wat betreft de geschatte afstand komen we inderdaad op het de aantallen die je hierboven noemt; grofweg 15000 km. Nu zie ik dat je de woorden "in de buurt van China" kiest, is Nepal volgens jou een naïeve schatting?
Een aluminium frame is me - als je het hebt over comfort en betrouwbaarheid - een vorige vakantie in Frankrijk (toen een Koga Terraliner 2001) prima bevallen, echter had ik die specifieke fiets niet 4 maanden naar het Midden Oosten meegenomen.
Gebruikt materiaal dat het begeeft is ingecalculeerd - ongeveer net zo als het plakken van banden toch eens zal moeten gebeuren. Ter hoogte van Istanboel houden we langere tijd halt om het materiaal na te lopen voor reparatie of vervanging - de optie om er tegen die tijd nieuwe 26 inches op te zetten staat open. Ik weet echter niet of dit met mijn remmen en trappers problemen oplevert, de breedte van het frame en de vork is het probleem in ieder geval niet. Wat ik mee ga nemen aan reserve-onderdelen is nog in beraad - de grootte van de blaadjes ook.

Aan jou dezelfde vraag als aan Loes - welke 2 blads crankstellen kun je aanraden?

Wederom dank en groet,
Ik zou gewoon een mtb-crankstel opzetten, wat je zelf ook al van plan was. Alleen mtb-cranksets komen volgens mij met een 22 als kleinste voorblad en die heb je in heuvelachtig terrein wel nodig als je 30 kg aan bagage meeneemt. Ik zou met die hoeveelheden bagage ook niet moeilijk gaan doen en het grootste voorblad (150 gram?) thuis laten omdat je dat misschien niet zo vaak nodig hebt. Als je eens een lang stuk vals plat naar beneden gaat of stevige wind mee hebt en maar 35 km/h kunt rijden omdat je geen groot blad mee hebt en steeds je benen moet stilhouden omdat je niet zwaarder kunt schakelen: strontvervelend.

Wat betreft cassette achter: volgens mij hebben alleen mtb-cassettes met 32 of 34 tanden, kleinste tandwielen zijn dan bijna altijd 11 of 12. Die keuze is door de producent dus al voor je gemaakt. :wink: Daar is verder ook niet zoveel mis mee.

Als je dan toch naar je materiaal kijkt zou ik eerder zo eenvoudig mogelijke Shimano-spullen opzetten: 7 of 8 speed, crankstel voor vierkante as. De kans dat je dat onderweg ergens tegenkomt (in geval van nood) lijkt me een stuk groter dan moderner spul. Misschien ook handig om die dingen af te stemmen met de andere deelnemers aan deze reis?

En ik zou eens goed naar het frame kijken...
Nog wat meer over tandwielen:

Een 2 blads crank waar een 22 tands blad op past ben ik nog nooit ergens tegengekomen. Als je kleiner dan 36 wilt zit je volgens mij vast aan een triple crankstel. Een optie is nog wel om het grootste blad te vervangen door een kleiner blad. Zelf heb ik een tijdje met 22-32-38 gereden. Mathematisch krijg je zo een mooi verloop, maar het schakelen van 32 naar 38 verliep vaak wat moeizaam (er moest ergens een half schakeltje gesprongen worden), zodat ik nu weer met 22-32-44 fiets.
Wat betreft achter stel ik zelf een setje samen uit een aantal bestaande casettes. De laatste jaren (met 9-speed) rijd ik meestal met 14-15-17-19-21-24-27-30-34. Zou ik met een standaard 12-34 mtb casette aan de slag gaan dan vallen me er te veel versnellingen af die ik nooit zal gebruiken en tussen de overblijvende versnellingen zijn de sprongen mij te groot.
Misschien moet ik er bij zeggen dat ik ook bij lage snelheid een hoge trapfrequentie heb (90-95 omwentelingen per minuut). Trap je liever zwaar dan zijn een 12 en 13 vast ook wel bruikbaar.

Jan
Eigenlijk heeft zowat alles aan deze fiets een resterende levensduur die vermoedelijk minder is dan de lengte van je reis. Voor zo'n reis wil je nieuwe handgebouwde wielen, je crankstel en trapas moeten vervangen worden, je balhoofdset zou ik zeker ook vervangen (het standaard Giant spul is heel matig), en ook de andere onderdelen hebben eigenlijk allemaal een levensverwachting die weinig bemoedigend is. Zelfs je frame heeft al wel wat meegemaakt. Kortom, volgens mij kun je hier inderdaad best mee door Frankrijk fietsen, maar niet door Centraal Azie. Tegen de tijd dat je de belangrijkste dingen vervangen hebt, heb je net zoveel uitgegeven als aan een betere nieuwe fiets met lekker brede 26 inch banden: de Fahrradmanufaktur T400.
Wim
Hoi avonturier!

Leuk om zo'n verhaal te lezen :P Hier spreekt nog inventiviteit, avontuur en overlevingsdrift uit! Net zoals Snowfreakyvon ook zegt! En mocht er iets kapotgaan...hoe los je het op! :roll:
En strand je helemaal ergens op de route...overal zijn vliegvelden en kun je wel weer thuiskomen :? Maar achteraf kun je er wel een boek over schrijven....en is er weer een Frank van Rijntje geboren :P

Ik ben heel erg benieuwd naar je avonturen. De voorbereidingen zijn al leuk om te lezen! Heel veel succes!!!
Ik ben ook wel eens met een "ouwe" Batavus door de woestijnen in Utah getrokken....maar dat verbleekt hierbij...

En wat studeerde je eigenlijk? Enerzijds zou ik zeggen gezien de overwegingen: jurist, anderzijds gezien de technische kant er van een werktuigbouwkundige oid... :?: Enne laat je je strop en gestreken overhemden thuis?

Nogmaals veel heel veel plezier! :P
Jan Koelstra schreef:Nog wat meer over tandwielen:

Een 2 blads crank waar een 22 tands blad op past ben ik nog nooit ergens tegengekomen
je reist niet genoeg ;)
[quote="yellowfeat"]

Gaat dat frame lang genoeg mee? Niet te zeggen, dat weet je achteraf, minder meenemen en een gepolijste rijstijl helpt

Dat crankstel: zijn geen tandwielen bij te krijgen dus exit

Wielen: lijkt me een zootje, als je vanaf hier vertrekt met degelijke Sputnik// Exl19 velgen en nette niet aluhongerige remblokken heb je een kans

Spleet bij de rem: hoort zo
Tara tegen de buis: langer afstandbusje monteren
Vastzittende bout zadelpen: altijd oplossen voor je weggaat, die krengen breken graag dus zet er thuis al een goeie bout in. Of beter misschien een nieuwe pen, de huidige kon wel eens net te klein zijn
Een 9sp crankstel wil ook wel 7sp accepteren, maar een klassieke losse trapas is te prefereren boven nieuwerwets
Het frame is voorzien van een crappy (Alivio?) crankset
Omdat het goedkoop is, kan het niet goed zijn?
Wij fietsen nu al jaren rond met Alivio's...
Eens even in mijn archief kijken: 22.369 km van Tehran, Iran naar San Cristóbal de las Casas, Mexico op een tweedehands Alivio...
23.886 km van Kathmandu in Nepal naar Cuzco in Peru...
'slechts' 15.486 km van San Cristóbal de las Casas naar Belo Horizonte, Brazilie...

Ja, crappy inderdaad...
:twisted:
Ali
Wim schreef:Eigenlijk heeft zowat alles aan deze fiets een resterende levensduur die vermoedelijk minder is dan de lengte van je reis. Voor zo'n reis wil je nieuwe handgebouwde wielen, je crankstel en trapas moeten vervangen worden, je balhoofdset zou ik zeker ook vervangen (het standaard Giant spul is heel matig), en ook de andere onderdelen hebben eigenlijk allemaal een levensverwachting die weinig bemoedigend is. Zelfs je frame heeft al wel wat meegemaakt. Kortom, volgens mij kun je hier inderdaad best mee door Frankrijk fietsen, maar niet door Centraal Azie. Tegen de tijd dat je de belangrijkste dingen vervangen hebt, heb je net zoveel uitgegeven als aan een betere nieuwe fiets met lekker brede 26 inch banden: de Fahrradmanufaktur T400.
Wim
Ik ben het (zoals altijd) helemaal eens met Wim.
Mijn tip zou alleen zijn een Surly Long Haul Trucker, die zijn tegenwoordig in Engeland te koop voor GBP 1000 (ca. 1150 euro). Hier b.v. http://www.brixtoncycles.co.uk/surly.html
Peter, zelfs daar zijn we het eens: van alle betaalbare vakantiefietsen is de LHT ook mijn favoriet, al was het maar vanwege de racebocht. Dit des te meer omdat er nu ook in alle frame maten een uitvoering is met 26 inch wielen. De T400 zou ik vooral nemen als er heel veel onverhard gereden moet worden, want dan vind ook ik een recht stuur toch wat stabieler.
Wim
LHT is ook mijn favoriet en daarom heb ik er één. :wink: Ik het op onverhard nog nooit het idee gehad dat ik iets anders (breders) nodig had dan een racebocht.

In Nederland is de LHT te krijgen bij Singlespeed Central voor 1250 euro. http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=281
Je lokale fietsenboer zou een LHT moeten kunnen bestellen via de Nederlandse importeur: Cosmic Sports in Zandvoort.

Ze zitten in Amersfoort en het is een webshop, maar je kunt altijd mailen of je niet een proefritje kunt maken.
Het woord duurzaam blijft in mijn hoofd rondspoken (het thema van de beurs toch?) en zo te zien zijn er heel veel mensen die het daar niet zo nauw mee nemen. Want waar hebben we het over... zes maanden fietsen richting Nepal. Als je via Turkije, Iran, Centraal Azië, KKH en India gaat hoef je hooguit 200 km onverhard tegen te komen (of je moet op zoek gaan naar meer). Het lijkt wel alsof mensen denken dat ze daar geen asfalt hebben !?

Ik snap gewoon niet dat alles maar gelijk vervangen moet worden omdat het oud(er) is. Gewoon opknappen die fiets en lekker richting Azië, Duncan.

Ali
... die nu al ruim vier jaar en 53.000 km onderweg is op een totaal verroeste, in 1995 gekochte Ridgeback MTB, waarvan iedereen zei dat ie het eerste jaar niet zou overleven :D
sonali schreef:Het woord duurzaam blijft in mijn hoofd rondspoken (het thema van de beurs toch?) en zo te zien zijn er heel veel mensen die het daar niet zo nauw mee nemen. Want waar hebben we het over... zes maanden fietsen richting Nepal. Als je via Turkije, Iran, Centraal Azië, KKH en India gaat hoef je hooguit 200 km onverhard tegen te komen (of je moet op zoek gaan naar meer). Het lijkt wel alsof mensen denken dat ze daar geen asfalt hebben !?

Ik snap gewoon niet dat alles maar gelijk vervangen moet worden omdat het oud(er) is. Gewoon opknappen die fiets en lekker richting Azië, Duncan.

Ali
... die nu al ruim vier jaar en 53.000 km onderweg is op een totaal verroeste, in 1995 gekochte Ridgeback MTB, waarvan iedereen zei dat ie het eerste jaar niet zou overleven :D
volgens mij ben jij een reiziger en geen fietser, die categorien stellen andere eisen :D

Nieuw is zeker niet per definitie beter dan oud, zeker voor wereldfietsers lijkt eerder het tegendeel. Maar dan moet het niet nu al versleten zijn, of spul zijn dat toen het nieuw was ook al rommel was.

Als er een mooie asfaltweg ligt, fietst het parallel liggende hotseknotse pad wel zo prettig
Met een barrel op weg gaan en onderweg allerlei spul dat sneuvelt vervangen door tweederangs onderdelen omdat er niets beter is, die je dan thuis toch weer voor iets goeds vervangt, is ook niet duurzaam. :wink:

Bij niet duurzaam denk ik eerder aan dingen als van Amsterdam naar Brussel vliegen, wat ik in een van de andere topics tegenkwam. :shock:
Het topic had enige tijd stilgestaan, vervolgens verslapte mijn aandacht en opeens is daar weer nieuwe input - jullie aandacht wordt zeer gewaardeerd :D.

Ik heb mijn conclusies getrokken en ben inmiddels door een gulle lener/gever voorzien van een Koga Adventure (FM-1) waarvan de gehele keurige staat van dienst bekend is. De geplande onderhoudswerkzaamheden zijn hiermee licht veranderd en ik zal de openingspost binnenkort eens aanpassen om in detail de plannen uiteen te zetten. Kortweg: alle bewegende onderdelen en de stuurpen.

De aanschaf van een nieuwe bolide heeft zeker meer dan eens de revu gepasseerd en alle suggesties voor een Surley of VST zijn zeker aantrekkelijk - tevens een proefrondje of twee op de Santos Travelmasters gedaan - maar het zit uiteindelijk gewoonweg niet in het budget. Met onze begroting lever ik er gewoon 2 maanden reizen voor in, en dat is het me niet waard.

Terug naar de werkzaamheden:
Ik ben uitstekend(!) geholpen door een van de medewerkers bij Kok Fietsplezier in Utrecht die mij ook aanraadde voor een vierkante trapas (BB-UN54?) te kiezen i.c.m. met de Deore crankstellen die ze op de Santos Travelmasters monteren. Goedkoop, duurzaam en een gesloten lagerstel - zou de hele reis mee moeten gaan.

De '99 XTR achterderailleur lijkt na een grondige reinigingsbeurt en vervanging van de tandwieltjes als nieuw, de LX shifters zijn nog steeds beter dan de aanwezige alternatieven, ergo de knoop is doorgehakt om met 9 speed op weg te gaan. Mede-reiziger Yuri rijdt met een 8 speed Shimano set, de uitwisselbaarheid voor de meest essentiële onderdelen lijkt groot.

Fokko schreef:Hoi avonturier!

Leuk om zo'n verhaal te lezen (...)

Ik ben heel erg benieuwd naar je avonturen. De voorbereidingen zijn al leuk om te lezen! Heel veel succes!!! Ik ben ook wel eens met een "ouwe" Batavus door de woestijnen in Utah getrokken....maar dat verbleekt hierbij...

En wat studeerde je eigenlijk? Enerzijds zou ik zeggen gezien de overwegingen: jurist, anderzijds gezien de technische kant er van een werktuigbouwkundige oid... :?: Enne laat je je strop en gestreken overhemden thuis?

Nogmaals veel heel veel plezier! :P
Je gelukswensen worden met plezier ontvangen, evenals de volledig verkeerde inschatting m.b.t. studierichting - moest er hardop om lachen :D. Ik heb eens een blauwe maandag voor bedrijfskunde ingeschreven gestaan, maar daar eindigde mijn loopbaan in strop en overhemd wel weer mee. Het dichtst bij succes ben ik vooralsnog gekomen met vakken Wijsbegeerte, een studie waar ik in de toekomst nog wel enige aandacht aan wil besteden.
Fietsen door Utah is iets waar mijn ouwe heer afgelopen jaar zich nog mee bezig heeft gehouden - op eenzelfde Adventure frame als waar ik nu deze trip op wil maken - mijn respect heb je :).
m-gineering schreef: Wielen: lijkt me een zootje, als je vanaf hier vertrekt met degelijke Sputnik// Exl19 velgen en nette niet aluhongerige remblokken heb je een kans.
m-gineering schreef:(...)
Als er een mooie asfaltweg ligt, fietst het parallel liggende hotseknotse pad wel zo prettig
Ik heb even selectief geplukt uit je posts - de meeste van je adviezen waren me ook door anderen al aangeboden of bedacht, maar desalniettemin welkom. Rondom de velgen speel ik met de volgende gedachte: ter hoogte van Istanboel wielen met alles erop en eraan laten vervangen - ik krijg vermoedelijk familie nog wel zo gek eventueel spul uit NL mee te nemen in het vliegtuig.
Hotseknotse paadjes hebben natuurlijk de voorkeur daar waar het ons uitdaging en veel moois biedt, maar ter hoogte van Turkmenistan, Oezbekistan en stukken Iran kiezen we op de woestijnstukken toch gewoon voor de gladste weg.
Je lijkt me de geschikte autoriteit om dit te vragen: kunnen er 26 inches op een (dit) Koga 28 inch frame? En dan bovenal of ik dan niet met mn trappers over de grond stuiter? Foto frame volgt snel in de openingspost.
sonali schreef:
Het frame is voorzien van een crappy (Alivio?) crankset
Omdat het goedkoop is, kan het niet goed zijn?
Wij fietsen nu al jaren rond met Alivio's...
Eens even in mijn archief kijken: 22.369 km van Tehran, Iran naar San Cristóbal de las Casas, Mexico op een tweedehands Alivio...
23.886 km van Kathmandu in Nepal naar Cuzco in Peru...
'slechts' 15.486 km van San Cristóbal de las Casas naar Belo Horizonte, Brazilie...

Ja, crappy inderdaad...
:twisted:
Ali
Niets dan lof over de indrukwekkende afstanden(!), maar zoals dhr. M. Gineering ook al gezien had zitten de bladen vast aan het crankstel en dat vind ik een onprettig gegeven. Daarbij liep het gewoon dramatisch slecht en waren er op het grootste blad een aantal melktandjes uitgevallen. Dit exemplaar mag imho met recht crappy genoemd worden :). Ik zie dat de nieuwere Alivio cranksets wel vervangbare, volledig stalen bladen hebben dus dat verandert de zaak iets. Ik heb er echter eentje beetgehouden en deze woog dieplood, dus daarmee wordt gewicht toch een beetje een factor.
Van Teheran naar San Cristóbal zal veel watertrappelen geweest zijn, dus die duurzaamheid kan ik in ieder geval wel van op aan ;). Zonder dollen, grote bijzonderheden bij grensovergangen rond Iran meegemaakt?
Pedalero schreef:Met een barrel op weg gaan en onderweg allerlei spul dat sneuvelt vervangen door tweederangs onderdelen omdat er niets beter is, die je dan thuis toch weer voor iets goeds vervangt, is ook niet duurzaam. :wink:
Een bijzonder sterk punt! En wat dat betreft ben ik ook meer voorstander van preventief vervangen dan halverwege de reis met de genoemde tweederangs onderdelen verder moeten. Hoe dit zich gaat vertalen naar de wielen ben ik nog niet over uit. Iemand een setje Exals over?
yellowfeat schreef: Je lijkt me de geschikte autoriteit om dit te vragen: kunnen er 26 inches op een (dit) Koga 28 inch frame? En dan bovenal of ik dan niet met mn trappers over de grond stuiter
forgetit
sonali schreef:
en waren er op het grootste blad een aantal melktandjes uitgevallen. Dit exemplaar mag imho met recht crappy genoemd worden :).
kijk nog eens goed, de ontbrekende tanden zijn vast netjes symmetrisch geordend, Ze zijn af fabriek al laag om de ketting makkelijker van het grote blad naar een kleiner blad te laten schakelen
Pedalero schreef:Met een barrel op weg gaan en onderweg allerlei spul dat sneuvelt vervangen door tweederangs onderdelen omdat er niets beter is, die je dan thuis toch weer voor iets goeds vervangt, is ook niet duurzaam. :wink:
Een bijzonder sterk punt! En wat dat betreft ben ik ook meer voorstander van preventief vervangen dan halverwege de reis met de genoemde tweederangs onderdelen verder moeten. Hoe dit zich gaat vertalen naar de wielen ben ik nog niet over uit. Iemand een setje Exals over?
Ik zou ze er hier op zetten met nette remblokken, dan heb je er de hele weg plezier van