Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk merk & type ketting voor Rohloff? - Forum Wereldfietser

Welk merk & type ketting voor Rohloff?

Hoi,

Welk merk & type ketting kan ik het best gebruiken met een Rohloffnaaf?
Doel is om zo min mogelijk euro's per km uit te geven.

John.
Ik heb nu zo'n dure nieuwe KMC ketting, maar heb niet de indruk dat die zo goed is als de oude van Rohloff. Misschien is het toch slimmer een iets goedkopere goede ketting als een Wippermann Connex te gebruiken, en er korter mee te doen. Kettingen zijn niet echt duur, maar als ze versleten zijn richten ze dure schade aan.
Wim
Wim schreef:Ik Kettingen zijn niet echt duur, maar als ze versleten zijn richten ze dure schade aan.
Wim
Hoi Willem,

Daarom schreef ik zo min mogelijk euro's per kilometer.
Er zit een gewone XT ketting op, nu na 8500km zit ie 0,75, ik denk dat ik weer XT neem.

John.
Zelf heb ik het niet zo op Shimano kettingen, maar het belangrijkste is snel vervangen. 8500 km vind ik heel veel.
Wim
De vraag kwam mij bekend vor. Even zoeken leverde dit resultaat op. Succes.

http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... =8&t=11989
Wim schreef:Zelf heb ik het niet zo op Shimano kettingen, maar het belangrijkste is snel vervangen. 8500 km vind ik heel veel.
Wim
Ik heb zelfs 9.800 km gereden met zo'n ketting. En dat met derailleurversnellingen.
Als je er in die tijd twee op gebruikt had waren je dure tandwielen wel langer rmeegegaan, dat althans is mijn (veronder)stelling. Testen en meten heb ik nooit gedaan.
Wim
Ik ben er uit, het moet een KMC X1 ketting worden.

Ontstaat er meteen een volgende vraag...
Een ketting wordt langer door slijtage op de asjes.
Heeft daar het materiaal soort van het kettingblad invloed op? (zo ja, hoe dan?)

Oftewel: heeft het zin om een stalen kettingblad te kopen of gaat een alu versie net zo lang mee?


John.
johntelleman schreef:Ik ben er uit, het moet een KMC X1 ketting worden.

Ontstaat er meteen een volgende vraag...
Een ketting wordt langer door slijtage op de asjes.
Heeft daar het materiaal soort van het kettingblad invloed op? (zo ja, hoe dan?)
het is meer andersom: http://www.supremeblack.nl/ketting.php

Een harder blad kan natuurlijk wel beter tegen mishandeling met een te lange ketting of tegen braamvorming bij overbelasting
johntelleman schreef:Een ketting wordt langer door slijtage op de asjes.
Heeft daar het materiaal soort van het kettingblad invloed op? (zo ja, hoe dan?)
Oftewel: heeft het zin om een stalen kettingblad te kopen of gaat een alu versie net zo lang mee?
Omdat de plek waar slijtage in (niet aan) de ketting optreedt niet in contact komt met het voorblad, heeft het materiaal van het blad geen invloed op de slijtage.
Daarnaast zijn slechte stalen bladen veel slechter dan goede aluminium bladen. Ik heb eens een 22 in 2000 km aan gort gereden (zonder gek te doen) en was best verbaasd dat er een magneet aan bleef plakken. Juist daarvoor had ik een ander blaadje vervangen dat er het drievoudige op had zitten an dat was een aluminium ding.
Leon
m-gineering schreef:[het is meer andersom: http://www.supremeblack.nl/ketting.php
Marten, bedankt!
Een duidelijk verhaal. Ik ga een flesje kopen. Alle beetjes slijtage voorkomen helpt.

John.