door
EnriceV » do 18 nov, 2010 15:22
De fiets die je hier toont is gebouwd om hard mee te gaan: de wielen, de voorvork, ... minimaal gewicht. Het comfort is wat omhoog geschroefd met spatborden, een dragertje en een rechtstuur, maar in se blijft dit een racemachine.
Ik heb zelf met iets dergelijks gereden, heerlijk om met (spartaans) comfort en ook in wat slechter weer snelle verplaatsingen te doen. Het erg stijve frame, de smalle banden en de zithouding zorgen er wel voor dat je heel wat meer klappen te verwerken krijgt dan op een comfi stadsfiets.
Maar vergis je niet, deze fiets is nooit bedoeld als lastdier. Voordragers op een carbonvork wordt afgeraden als de vork er niet specifiek voor ontwikkeld is, de drager is voorzien voor lichtere bagage, de wielen zijn door het beperkt aantal spaken niet geschikt voor grote lasten. De spatborden lijken ook niet veel dikkere banden toe te laten (700x28 of 35 lukt waarschijnlijk net). Ik ken de andere onderdelen niet allemaal maar Koga kiest (om logische redenen) hier voor lichte componenten die meestal niet uitblinken in duurzaamheid.
Als je dus snel (+30km/u) naar je werk wil is dit een kandidaat als je niet bang bent van oneffenheden incasseren en wat druk op je polsen. Afhankelijk van het aantal donkere ritten zou ik wel een naafdynamo overwegen.
Had je een ander beeld, dan is deze fiets niet wat je zoekt.