Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 - Forum Wereldfietser

Alfine 11

Dag,
Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met de alfine 11 naaf van Shimano.

Huub
Er zijn er nog niet zoveel uitgeleverd op fietsen. Naar mijn weten komen er rond februari een stuk meer bij.
tja, rijd wel ok, schakelt snel en precies tegenovergesteld aan de huidige alfine naven wat wel ok is. Op schakelen voelde een beetje fuzzy.

De naaf is echter wel onderhevig aan olie ververs beurten itt wat ze bij shimano eerder beweerden. Van buiten lijkt ie sprekent op een rohloff maar dan met maar 1 schakel kabel aan de verkeerde kant. Schakelklok is dezelfde slappe muk als bij de 7 en 8 sp naven, ben benieuwd hoelang dat dat goed gaat.

Olie verversen gaat via een zelfde constructie als bij de duitse naaf (goed gekopieerd) en de spoel olie als setje zou zover ik dat op dit moment kan nagaan zo rond de 84 eurie moeten gaan kosten (belagelijk) en ook eens in de 2 jaar of per 5000 km moeten verversen.

Trigger shifter is trouwens wel ok.

Als nu de leverbaarheid een beetje ok zou zijn...


en comnplete set moet in duitsland bijna 400 euro gaan kosten, zal in Nederland dan wel het dubbele zijn.

Bas
B@se schreef:
Olie verversen gaat via een zelfde constructie als bij de duitse naaf (goed gekopieerd) en de spoel olie als setje zou zover ik dat op dit moment kan nagaan zo rond de 84 eurie moeten gaan kosten (belagelijk) en ook eens in de 2 jaar of per 5000 km moeten verversen.
zou dat niet de prijs voor een liter zijn?, Er zijn kennelijk 1l en 50cc verpakkingen. (er moet 25 in, en er is geen spoelolie)
Trigger shifter is trouwens wel ok.

Als nu de leverbaarheid een beetje ok zou zijn...
alfine 8 is al shit ;)

en comnplete set moet in duitsland bijna 400 euro gaan kosten, zal in Nederland dan wel het dubbele zijn.

Bas
Die 400 is natuurlijk een discountprijs, via de NL importeur kom je rond de 600 uit. Via de Duitslandroute is een normalere prijs 480 (levering week 25 :roll: )
Komt deze Alfine ook met quick-release? Daar vind ik niets over ...
laagvlieger schreef:Komt deze Alfine ook met quick-release? Daar vind ik niets over ...
lijkt me onwaarschijnlijk voor een stadsfietsproduct
:wink: Vind jij het een stadsfietsproduct of Shimano? :wink:
Stadsfietsen hebben imo een alleen terugtraprem... 8)
eric190173 schreef::wink: Vind jij het een stadsfietsproduct of Shimano? :wink:
Stadsfietsen hebben imo een alleen terugtraprem... 8)
Je bent kennelijk al een jaar of twintig niet meer in een fietsenwinkel geweest :wink:
Leon
Ik heb de afgelopen maand ca 500 km gereden met m'n Alfine 11.
Mijn ervaring en foto's heb ik hier gezet.

Groeten,

Marco
Ik ben wel enigzins geinteresseerd in de Alfine 11. Maar toch echt wel voor vakantiefietsen.

Normaal gesproken rijd ik met 28 inch achter 11- 32 en voor 44 32 22. Die 32 achter gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Wat voor een verkrijgbare tandwielen zou ik op die Alfine moeten loslaten om als kleinste versnelling een equivalent met 22 - 28 te hebben en wat houd ik dan over als zwaarste versnelling?

Dank voor het gepuzzel :D.
bikelike schreef:Ik ben wel enigzins geinteresseerd in de Alfine 11. Maar toch echt wel voor vakantiefietsen.

Normaal gesproken rijd ik met 28 inch achter 11- 32 en voor 44 32 22. Die 32 achter gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Wat voor een verkrijgbare tandwielen zou ik op die Alfine moeten loslaten om als kleinste versnelling een equivalent met 22 - 28 te hebben
geen idee, de ratio's staan niet in de dealerhandleiding
en wat houd ik dan over als zwaarste versnelling?

Dank voor het gepuzzel :D.
range is ~400% dus dat wordt dan 4x22/ 28 =88/28 = bijvoorbeeld 44-14
Ikke niet snappe, Marten.

Begrijp ik nou goed dat het antwoord niet gegeven kan worden a.d.h.v. de dealerhandleiding?
bikelike schreef:Ik ben wel enigzins geinteresseerd in de Alfine 11. Maar toch echt wel voor vakantiefietsen.

Normaal gesproken rijd ik met 28 inch achter 11- 32 en voor 44 32 22. Die 32 achter gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Wat voor een verkrijgbare tandwielen zou ik op die Alfine moeten loslaten om als kleinste versnelling een equivalent met 22 - 28 te hebben en wat houd ik dan over als zwaarste versnelling?

Dank voor het gepuzzel :D.
m-gineering schreef:geen idee, de ratio's staan niet in de dealerhandleiding
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... +vs+alfine
bikelike schreef:Ik ben wel enigzins geinteresseerd in de Alfine 11. Maar toch echt wel voor vakantiefietsen.

Normaal gesproken rijd ik met 28 inch achter 11- 32 en voor 44 32 22. Die 32 achter gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Wat voor een verkrijgbare tandwielen zou ik op die Alfine moeten loslaten om als kleinste versnelling een equivalent met 22 - 28 te hebben en wat houd ik dan over als zwaarste versnelling?

Dank voor het gepuzzel :D.
Grappig, dat is precies dezelfde verhouding die ik in mijn hoofd had... ik kwam toen op dit tabelletje:
Afbeelding
Waarbij mijn gevoel is " 't ken net" (Frl / NL)
Ik denk als je niet te steile stukken uitzoekt dat het moet kunnen, ga je met bepakking de Alpen en de Ardennen in dan wordt je niet blij denk ik. Vooral het psychologische effect van niet nog een kransje over hebben zou bij mij erg zwaar zijn.... (ik heb als grootste achterste een 34 en die heb ik volgens mij nog nooit gebruikt, maar ik zou hem niet willen missen.. )

Groeten
Eric
De Alfine lijkt me een twaalfversnellingsnaaf waarbij het de ontwerpers niet gelukt is de 2 in te bouwen. Dat lijkt me blijvend irritant.
Leon
Tja, het compromis om 409% bereik te krijgen met beperkte middelen. Ik zo er op moeten fietsen om te merken wat die grote stap van 30% uitmaakt. Ik vraag me af hoe hinderlijk het is, 9 van de 10 keer als je de eerste versnelling moet gebruiken zit je op een pittig steil stuk, dan maar liever zo licht mogelijk dan een keurig versnellingsverloop of mooi cadans... Ik denk dat ze bij shimano aan het eind vd dag dachten, たわごと! die 1 is niet kort genoeg, even 2 andere tandwielen erin....

Gr
Eric

[edit] bovenstaande grafiek ziet er dramatischer uit dan het is. Bij 34t / 23t en 80 omw/minuut ga je van ca. 10,6 km/u naar 8,2 km/u. Als het echt steil is waarschijnlijk nog te zwaar, maar geen overgang waar je van omvalt..
eric190173 schreef:Ik vraag me af hoe hinderlijk het is, 9 van de 10 keer als je de eerste versnelling moet gebruiken zit je op een pittig steil stuk,
Met het te kleine bereik van de Alfine is de 1 van de Alfine zo'n beetje de 3 van de Rohloff, dus dan mis je de 4 ook nog. Dat zijn versnellingen die je met bagage in het buitenland elke dag gedurende een paar uur wilt hebben.
In de polder is 11V overkill, in de heuvels zwaar te weinig. Alleen in gebieden waar de heuvels wel aanwezig zijn, maar niet steiler zijn dan 7% kun je de Alfine met het gemis aan één versnelling nog nuttig inzetten. Ik ken nauwelijks van die gebieden.
Leon
Ik ben het met Leon eens. Voor een Nederlandse stadsfiets is het aantal versnellingen en het bereik nodeloos groot (en ook het gewicht). Voor een vakantiefiets is het weer net allemaal te weinig. Dit bereik zou nog kunnen op een heel lichte randonneuse met 10 kg bagage, maar dan wil je weer niet zo'n zware naaf, maar liever een lichtere ultracompacte double met derailleurs (en racebocht schakelaars). De prijs kruipt ook aardig dicht tegen Rohloff aan. Kortom, ik zie het gaatje in de markt niet, behalve op al die verkeerd gespecificeerde alu hybrides van 20 kg met verende voorvork, veel plastic etc. Dan is 11 speed vast een verkoop argument vergeleken met 8 speed.
Wim
Leon schreef:
eric190173 schreef:Ik vraag me af hoe hinderlijk het is, 9 van de 10 keer als je de eerste versnelling moet gebruiken zit je op een pittig steil stuk,
Met het te kleine bereik van de Alfine is de 1 van de Alfine zo'n beetje de 3 van de Rohloff, dus dan mis je de 4 ook nog. Dat zijn versnellingen die je met bagage in het buitenland elke dag gedurende een paar uur wilt hebben.
In de polder is 11V overkill, in de heuvels zwaar te weinig. Alleen in gebieden waar de heuvels wel aanwezig zijn, maar niet steiler zijn dan 7% kun je de Alfine met het gemis aan één versnelling nog nuttig inzetten. Ik ken nauwelijks van die gebieden.
Leon
Het hangt er natuurlijk hoe je de verhouding kiest. Als je 1e versnelling leidend laat zijn, en dus de verhouding van de 1e gelijk maakt aan de Rohloff dan mis je 12-14 van Rohloff, en trapt het tot iets boven de 30 km/u nog aardig, daarna niet meer.
Als ik het op papier vergelijk mijn gewone 3x8, dan moet ik serieus in bereik inleveren en zou ik (ook omdat ik regelmatig met een kar met kids rij) geen Alfine overwegen. Maar om de naaf af te serveren als ongeschikt voor vakantiefiets, dat gaat me een stap te ver. Ik denk als je bijvoorbeeld toert á la de Groene Route naar de Middelandse Zee deze naaf een prima alternatief is voor enerzijds de Rohloff en anderzijds een derailleur.
Veel mensen laten zich afschrikken door een derailleur en gaan niet de bergen in, maar fietsen Benelux, Denemarken, langs Rijn, Donau, Loire en de Groene Route, al of niet in Pension of de fiets achterop zo'n VUT-rek.... Voor dit soort vakantiefietser is het volgens mij zeker een alternatief....

Hoe mooi en vernuftig een Rohloff ook is. De interne versnellingsnaaf is er volgens mij mee gebaat dat Shimano het concept oppakt en verder uitwerkt. Als Shimano met een 'echte' MTB-naaf komt, en dat is denk ik een kwestie van tijd, dan worden 'wij' misschien wel blij. (héé, dat rijmt)

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Het hangt er natuurlijk hoe je de verhouding kiest. Als je 1e versnelling leidend laat zijn, en dus de verhouding van de 1e gelijk maakt aan de Rohloff dan mis je 12-14 van Rohloff, en trapt het tot iets boven de 30 km/u nog aardig, daarna niet meer.
De vraag is òf je de 1e gelijk kunt maken aan de Rohloff. Jij kiest in je berekening 34 voor, 23 achter. We weten niet of Shimano hierop garanties geeft. En zelfs dan zit je nog hoger dan normaal gesproken de 1 van Rohloff.