Update 22-11-2010
Zie mijn 2e post onderaan deze pagina voor een update over het materiaal - deze start-post wordt t.z.t. aangevuld met nieuwe foto's en inzichten.
Originele bericht:
Dag wereldfietsers,
Het inleidende verhaal zal ik hier op een ander moment dan de zondagavond nog een keer plaatsen, maar ik zou jullie graag alvast deze brandende vragen voorleggen.
Ik heb bijna een jaar terug met enige creativiteit en een grote verzameling aan onderdelen die ik vertrouw de volgende fiets opgebouwd:
Frame: Giant Tourer Lite Alu 6061 - 61 cm - geschatte leeftijd 10 jaar
Wielen: Mavic T221 voor, T520 achter - Parallax naven - geschatte leeftijd 8 jaar
Remmen: Avid 10 V-brakes
Versnellingen: STX (7 speed) of XTR 9 speed (lees verderop)- beide sets ook op leeftijd.
Stuur: No name, afkomstig van een (gebarsten) Batavus Kayenta - gelukkig samen met een B17 zadel!
Balhoofdstel: "Cartridge System Inside"
http://picasaweb.google.com/duncan.huiz ... rerLite99#
De link toont meer up-close foto's van het frame en de onderdelen - er staan vragen bij voor wie zich eraan wil wagen.
Het frame is overgebleven bij een fietsenopruimactie in mijn studentenflat (na een goede 5 maanden aankijken vond ik dat de finders-keepers regel wel opging) en leek in erbarmelijke toestand. Geen wielen, derailleur-pad afgebroken, versnellingen hingen erbij als een uitwendig darmenstelsel - fiets afgedankt. *1
Detail: het derailleurpad was zelf gebroken, maar had in het geweld ook zijn sporen nagelaten in het frame - foto is te vinden in het picasa-album. Pad uiteindelijk vervangen met een ebay-exemplaar en een een oude STX achterderailleur en ketting gemonteerd. Wielen erop en klaar was fiets!
De eerste (1) en meest prangende vraag is de volgende: Is dit frame bestand tegen een 6 maanden lange intensieve tocht naar Nepal (Turkije, Iran, Kirgizië/Tajikistan, China,..)? Kan dit de bagage (25~30 kg) aan en het gestuiter over onverharde wegen?
Mijn eigen overpeinzingen hierbij:
Het frame is overduidelijk ontworpen als onderdeel van een sportieve maar bulky en doorsnee vrijetijdsfiets en lijkt zeer solide op alle denkbare punten. Er op fietsen gaat naar tevredenheid - gelet op de frame-eigenschappen als stijfheid, rechtheid en het uitblijven van merkbare piepjes of kraakjes. Ook gedurende een testrit met bepakking geen waarneembare oneffenheden.
Het frame is voorzien van een crappy (Alivio?) crankset en voor mij onbekend - niet al te strak afgesteld - balhoofdstel.
Hier volgt ergens vraag 2:
De crankset gaat sowieso vervangen worden voor een fatsoenlijke Deore [LX?] kwaliteit 7 of 9 speed (daarover zo meer), maar is vervanging ook verstandig/nodig voor het balhoofdstel? Er zit nu speling op, maar dit zou ik kunnen laten verhelpen of het mezelf bijbrengen - ik heb echter geen zin in 6 maanden met onwerkbare troep opgescheept te zitten. En indien vervanging nodig blijkt - slimme voorstellen?
En dan vraag 3:
Over de versnellingen het volgende: ik heb zowel shifters als derailleurs voor een 7 speed als een 9 speed groep. De 9 speed onderdelen zijn nieuwer, van hogere product-lijnen en hebben op een andere fiets al een aantal jaar goed dienst gedaan, de 7 speed zitten er momenteel op omdat dit frame nog voorzien was van een 7 speed voor-bladenset en ik het wilde proberen. Zijn er noemenswaardige argumenten om toch een 7 speed oplossing te kiezen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat 9 speed fijngevoeliger is (modder/zand/slijtage?), ketting dunner en breekbaarder, etc.. Daarentegen is de 7 speed set verouderd en heb ik meer vertrouwen in de LX shifters van de 9 speed.
Alvast dank voor jullie inzichten!
Duncan
*1 Voor iedereen die moeite hiermee heeft: verdere uitleg over mijn verantwoording om deze langzaam tot mijn eigendom te gaan rekenen kan gegeven worden - als het dit topic maar niet domineert.
Zie mijn 2e post onderaan deze pagina voor een update over het materiaal - deze start-post wordt t.z.t. aangevuld met nieuwe foto's en inzichten.
Originele bericht:
Dag wereldfietsers,
Het inleidende verhaal zal ik hier op een ander moment dan de zondagavond nog een keer plaatsen, maar ik zou jullie graag alvast deze brandende vragen voorleggen.
Ik heb bijna een jaar terug met enige creativiteit en een grote verzameling aan onderdelen die ik vertrouw de volgende fiets opgebouwd:
Frame: Giant Tourer Lite Alu 6061 - 61 cm - geschatte leeftijd 10 jaar
Wielen: Mavic T221 voor, T520 achter - Parallax naven - geschatte leeftijd 8 jaar
Remmen: Avid 10 V-brakes
Versnellingen: STX (7 speed) of XTR 9 speed (lees verderop)- beide sets ook op leeftijd.
Stuur: No name, afkomstig van een (gebarsten) Batavus Kayenta - gelukkig samen met een B17 zadel!
Balhoofdstel: "Cartridge System Inside"
http://picasaweb.google.com/duncan.huiz ... rerLite99#
De link toont meer up-close foto's van het frame en de onderdelen - er staan vragen bij voor wie zich eraan wil wagen.
Het frame is overgebleven bij een fietsenopruimactie in mijn studentenflat (na een goede 5 maanden aankijken vond ik dat de finders-keepers regel wel opging) en leek in erbarmelijke toestand. Geen wielen, derailleur-pad afgebroken, versnellingen hingen erbij als een uitwendig darmenstelsel - fiets afgedankt. *1
Detail: het derailleurpad was zelf gebroken, maar had in het geweld ook zijn sporen nagelaten in het frame - foto is te vinden in het picasa-album. Pad uiteindelijk vervangen met een ebay-exemplaar en een een oude STX achterderailleur en ketting gemonteerd. Wielen erop en klaar was fiets!
De eerste (1) en meest prangende vraag is de volgende: Is dit frame bestand tegen een 6 maanden lange intensieve tocht naar Nepal (Turkije, Iran, Kirgizië/Tajikistan, China,..)? Kan dit de bagage (25~30 kg) aan en het gestuiter over onverharde wegen?
Mijn eigen overpeinzingen hierbij:
Het frame is overduidelijk ontworpen als onderdeel van een sportieve maar bulky en doorsnee vrijetijdsfiets en lijkt zeer solide op alle denkbare punten. Er op fietsen gaat naar tevredenheid - gelet op de frame-eigenschappen als stijfheid, rechtheid en het uitblijven van merkbare piepjes of kraakjes. Ook gedurende een testrit met bepakking geen waarneembare oneffenheden.
Het frame is voorzien van een crappy (Alivio?) crankset en voor mij onbekend - niet al te strak afgesteld - balhoofdstel.
Hier volgt ergens vraag 2:
De crankset gaat sowieso vervangen worden voor een fatsoenlijke Deore [LX?] kwaliteit 7 of 9 speed (daarover zo meer), maar is vervanging ook verstandig/nodig voor het balhoofdstel? Er zit nu speling op, maar dit zou ik kunnen laten verhelpen of het mezelf bijbrengen - ik heb echter geen zin in 6 maanden met onwerkbare troep opgescheept te zitten. En indien vervanging nodig blijkt - slimme voorstellen?
En dan vraag 3:
Over de versnellingen het volgende: ik heb zowel shifters als derailleurs voor een 7 speed als een 9 speed groep. De 9 speed onderdelen zijn nieuwer, van hogere product-lijnen en hebben op een andere fiets al een aantal jaar goed dienst gedaan, de 7 speed zitten er momenteel op omdat dit frame nog voorzien was van een 7 speed voor-bladenset en ik het wilde proberen. Zijn er noemenswaardige argumenten om toch een 7 speed oplossing te kiezen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat 9 speed fijngevoeliger is (modder/zand/slijtage?), ketting dunner en breekbaarder, etc.. Daarentegen is de 7 speed set verouderd en heb ik meer vertrouwen in de LX shifters van de 9 speed.
Alvast dank voor jullie inzichten!
Duncan
*1 Voor iedereen die moeite hiermee heeft: verdere uitleg over mijn verantwoording om deze langzaam tot mijn eigendom te gaan rekenen kan gegeven worden - als het dit topic maar niet domineert.