hermanbeyers schreef:... Blijkbaar zijn er voor zo'n tocht wel tracks te downloaden, maar is dat voldoende als begeleidingsmateriaal?
Steeds vaker fiets ik uitsluitend op de GPS. Zolang de uitgestippelde route overeenkomt met de werkelijkheid gaat dat goed, wil- of moet je afwijken dan is het schermpje van de gps te klein voor aanpassingen.
Het is niet makkelijk om de aanpassingen die je op een papieren kaart hebt bedacht direct in de GPS in te voeren. Een mini laptopje met daarop het programma Mapsource en digitale kaarten is dan wel erg handig, maar geen voorwaarde. Tijdelijk afwijken van de geplande route zonder gps kan natuurlijk ook.
Hoewel ik best enthousiast ben over gps op de fiets moet ik tot mijn schande bekennen dat hetzelfde effect dreigt op te treden als bij Tomtom in de auto: ik heb geen idee meer waar ik ben! Ik volg een paarse lijn op een schermpje en zolang mijn pijltje op die lijn staat is alles OK
Een gewone papieren (auto)kaart of een reisgidsje blijft daarom in mijn tas.
Over je route naar Stockholm: er zijn ongetwijfeld tracks te downloaden die je daar brengen. De
jutlandroute van FIS gaat al van Emmen tot Skagen. Je kunt ook eens zoeken op een van de vele websites met tracks zoals
routeyou of
gpsies. De nederlandse cardiologen vereniging blijkt ook net Amsterdam-Stockholm te hebben gefietst, langs een korte route (1700 km). Daar is vast ergens een tracklog van.
Om kaarten, tracks en routes te bekijken en te bewerken is Mapsource onontbeerlijk.
Mapsource kan gratis en zonder expliciete verboden te overtreden op de PC worden geïnstalleerd. Hoe je dat doet staat o.a. beschreven op de website van
OpenFietsMap. OpenFietsMap is een opensource fietskaart van Nl en delen van Be en Lux. Goed en ook al gratis.