Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwaar schakelen rohloff naaf - Forum Wereldfietser

Zwaar schakelen rohloff naaf

Mijn mtb rohloff naaf schakelt aanmerkelijk zwaarder dan mijn tandem rohloffnaaf. zeker na een modderrit afgelopen weekend is het een stuk zwaarder geworden. Ik zie een breuk in een van de schakelkabelmantels en denk dus dat ik nieuwe kabels nodig heb. de mtb gaat zijn 4de seizoen in.
(a)klopt dit?
(b)is dit snel?

alvast bedankt,

kass
kass schreef:Mijn mtb rohloff naaf schakelt aanmerkelijk zwaarder dan mijn tandem rohloffnaaf. zeker na een modderrit afgelopen weekend is het een stuk zwaarder geworden. Ik zie een breuk in een van de schakelkabelmantels en denk dus dat ik nieuwe kabels nodig heb. de mtb gaat zijn 4de seizoen in.
(a)klopt dit?
(b)is dit snel?

alvast bedankt,

kass
a) zwaar schakelen ligt doorgaans buiten de naaf. Ik zou er nieuwe kabels opzetten, de shifter schoonmaken en de externe box schoonmaken en opnieuw smeren. Bij het interne schakelsysteem zou ik ook het kabeltje aan de naaf goed controleren

b) nee
Marten,

Dank voor de snelle reactie.
Het betreft het interne schakelsysteem, ik denk dat ik het kabeltje aan de naaf ook maar vervang.
Voor wat betreft de schakelkabels van shifter naar de bajonet: zijn die als slijtset te koop of moet ik die zelf maken?

kass
Hi,

als je je kabels gaat vervangen moet je even opletten welke kabel boven en onder loopt, en vaak loopt de binnenkabel erg zwaar omdat de bocht van de onderkabel voor een te grote bocht maakt.

Je zou kunnen opteren voor de speciale binnenkabels van rohloff:

Afbeelding
evt.
Afbeelding

Maar deze heb je zowiezo nodig
Afbeelding

Ook heb je een aantal meter REMbuitenkabel nodig, dus gewoon rembuitenkabekl van shi*mano, jagwire oid. Ook een stel buitenkabel eindjes en een goede zeisnijtang.

een videotje vind je hier,

Succes.

Bas
B@se schreef:Hi,

als je je kabels gaat vervangen moet je even opletten welke kabel boven en onder loopt, en vaak loopt de binnenkabel erg zwaar omdat de bocht van de onderkabel voor een te grote bocht maakt.

Je zou kunnen opteren voor de speciale binnenkabels van rohloff:

Maar deze heb je zowiezo nodig

Ook heb je een aantal meter REMbuitenkabel nodig, dus gewoon rembuitenkabekl van shi*mano, jagwire oid. Ook een stel buitenkabel eindjes en een goede zeisnijtang.

een videotje vind je hier,

Succes.

Bas
Je zet er of Shimano buitenremkabel op met standaadr rvs derailleur binnenkabel, of je brengt geld naar Rohloff voor de buitenkabel met losse liner. Met de losse liner kun je ook op frames met kabelstoppers een ononderbroken dus dichte mantel van voor naar achteren realiseren.

Op niet al te oude naven kun je de interne schakelkabel vervangen door een easyset, en je kunt altijd voor minder geld maar met meer gepruts alleen het kabeltje zelf vervangen.

E zijn handige hulpmiddelen, maar met alleen een kniptang, lineaal en handleiding kom je er ook
Spuit een week van te voren de madeschroefjes van de bajonetsluitingen in met kruipolie, en gebruik een goede inbussleutel
kass schreef:Mijn mtb rohloff naaf schakelt aanmerkelijk zwaarder dan mijn tandem rohloffnaaf. zeker na een modderrit afgelopen weekend is het een stuk zwaarder geworden. Ik zie een breuk in een van de schakelkabelmantels en denk dus dat ik nieuwe kabels nodig heb. de mtb gaat zijn 4de seizoen in.
(a)klopt dit?
(b)is dit snel?

alvast bedankt,

kass
Ik heb één keer mee gemaakt dat iemand ook last had van zwaar schakelen. Toen zat er water in de buitenkabel. Op een gegeven moment was schakelen helemaal niet meer mogelijk. Gezien het breukje zou water dus heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Dank voor alle reacties/suggesties.
Ik ga deze week alle kabels vervangen en zal laten horen of het succes brengt.

kass
Om de hoeveel tijd is het eigenlijk aangeraden om die kabels te vervangen? Of kan je gewoon wachten tot ze kapot zijn? :)
De Sjelle schreef:Om de hoeveel tijd is het eigenlijk aangeraden om die kabels te vervangen? Of kan je gewoon wachten tot ze kapot zijn? :)
niet te zeggen, en MTB met veel modder en valpartijen of een mooiweer fiets maakt nogal verschil. Bij de interne schakelkabel maakt het ook veel verschil of het kabeltje zuiver recht uit de naaf wordt getrokken, of toch een hoek maakt.

Gewoon je gezond verstand gebruiken dus ;)
Ook ik heb na 3 jaar last van een zwaarlopende Rohloff (interne schakelkabel) op mijn mtb. Wat opvalt is dat dit vooral het opschakelen betreft en niet het omlaagschakelen. Omdat het kabelsysteem vrij dicht is vermoed ik dat de shifter vervuilt is. Kan ik deze demonteren en schoonmaken zonder de kabels los te maken?

Martijn
Rapro schreef:Ook ik heb na 3 jaar last van een zwaarlopende Rohloff (interne schakelkabel) op mijn mtb. Wat opvalt is dat dit vooral het opschakelen betreft en niet het omlaagschakelen. Omdat het kabelsysteem vrij dicht is vermoed ik dat de shifter vervuilt is. Kan ik deze demonteren en schoonmaken zonder de kabels los te maken?

Martijn
In principe*) zit er niet genoeg ruimte tussen trommel en buitenring om de boel met kabels uit elkaar te kunnen trekken.

*) zou er onhandig zijn met het inrijgen van een nieuwe kabel, want dan gaat die alle kanten op
gefikst, doet het weer lekker soepel.
dank voor de hulp.

kass
na het filmpje een paar keer bestudeert te hebben en met de nederlandse manual erbij (zie link) was het vrij eenvoudig de kabels te vernieuwen (konden niet worden hergebruikt!) en de shifter schoon te maken.

http://www.rohloff.de/en/download/descr ... html#c2592

de shifter was ondanks de vele mtb tochten met de nodige blubber niet vervuilt, maar wel nat. dus hopelijk was het de kabel die wat vervuilt was en daardoor het zware schakelen tot gevolg had.

verder is het mijn gewoonte de binnen-kabel in te vetten met lagervet. dit werd echter niet in het filmpje laten zien. is dit niet nodig door het gebruik van de liner?

martijn
Ha! lagervet....
De kabel glijdt door de buitenkabel naar buiten. Het lagervet is lekker plakkerig, en zit dus ook op de binnenkabel. Hierdoor zal uiteindelijk ook het vet buiten de buitenkabel komen. Wanneer je in de bagger rijd plakken de "bagger resten" op de binnenkabel en worden mee naar binnen genomen... ook niet heel positief voor de werking.

Je kan beter een kabel met minimaal een teflon binnenmantel pakken en daar evt. aan de bovenzijde voor montage een paar kleine druppels teflon smering in doen. Dan blijft hij wel soepel lopen en heb je niet zoveel last van resten in de kabel.
m-gineering schreef: Je zet er of Shimano buitenremkabel op met standaadr rvs derailleur binnenkabel, of je brengt geld naar Rohloff voor de buitenkabel met losse liner. Met de losse liner kun je ook op frames met kabelstoppers een ononderbroken dus dichte mantel van voor naar achteren realiseren.
Is dit een goede schakelkabel voor de Rohloff:

https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... am-p34430/

Er is ook een "Campagnolo" versie, verschil is denk ik de grootte van de eind busjes welke in de draaischakelaar (shifter) komen.

alvast bedankt,
groeten,
Arnold.