Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Beste mensen,

Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen. Ik heb er veel aan.
Ik heb contact gehad met Bike4travel en we kwamen tot de conclusie dat de VSF T700 misschien wel iets is. Hier staat ie: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1428

Hij mist welliswaar een lowrider en een kettingkast, maar die zijn later te monteren. Het doel van deze fiets past ook bij mijn wensen: voornamelijk woon-werk-verkeer, af en toe een langere afstand/fietsvakantie maar ook beschikbaar voor een ritje in nette kleding naar een kennis in de buurt.

In de catalogus zoals hij bij Bike4travel te zien is, ziet hij er in mijn optiek niet echt flitsend uit. Kijk ik echter naar de foto's van de T700 halverwege deze pagina dan begint mijn hart sneller te kloppen: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... &start=880

Op een rijtje:
Koga Traveller LX afgemonteerd: 1500 euro
Koga Randonneur XT afgemonteerd: 1800 euro
VSF T700 XT afgemonteerd: 1400 euro

De VSF T700 lijkt dan de meest wijze keuze. Ik ga hem een keer bekijken in de showroom. Is trouwens Bike4Travel de enigste zaak waar hij te koop is? Dat is nogal een stuk reizen voor me, iets dichterbij is wenselijk.
dirkbouwman schreef: De VSF T700 lijkt dan de meest wijze keuze. Ik ga hem een keer bekijken in de showroom. Is trouwens Bike4Travel de enigste zaak waar hij te koop is? Dat is nogal een stuk reizen voor me, iets dichterbij is wenselijk.
Op de website VSF heb je een Google maps kaartje. In NL alleen Bike4travel en de Vakantiefietser (Adam). Als je bij de grens woont kun je even naar DL gaan...

Groet
Eric
eric190173 schreef:
dirkbouwman schreef: De VSF T700 lijkt dan de meest wijze keuze. Ik ga hem een keer bekijken in de showroom. Is trouwens Bike4Travel de enigste zaak waar hij te koop is? Dat is nogal een stuk reizen voor me, iets dichterbij is wenselijk.
Op de website VSF heb je een Google maps kaartje. In NL alleen Bike4travel en de Vakantiefietser (Adam). Als je bij de grens woont kun je even naar DL gaan...

Groet
Eric
Ok, bedankt. Ik kan op de website niet vinden wáár de VSF in Duitsland precies zit, maar ik wil toch eerst geholpen worden door een Nederlandse verkoopmedewerker. Ik neem aan dat de prijzen in Nederland en Duitsland (ongeveer) gelijk zijn?
dirkbouwman schreef:[

Ok, bedankt. Ik kan op de website niet vinden wáár de VSF in Duitsland precies zit, maar ik wil toch eerst geholpen worden door een Nederlandse verkoopmedewerker. Ik neem aan dat de prijzen in Nederland en Duitsland (ongeveer) gelijk zijn?
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=8
Hallo Dirk,

Moeilijk is het he, je nieuwe fiets kiezen? Zeker als je hem voor verschillende doeleinden wilt gebruiken. Zelf zocht ik een fiets die in de eerste plaats geschikt was voor vakantie (ook onverhard), en in de tweede plaats voor woon-werkverkeer. Met mijn wensenlijstje (staal, 26", brede banden, etc.) kwam ik uit op drie fietsen: Santos Travelmaster, Snel Savanne, AvaghonSeries. Daar heb ik nog eindeloos tussen gewikt en gewogen, tot... ik ging proefrijden. De Santos zat mij helemaal zo lekker niet als de Snel en de Avaghon. Vervolgens bleek de Avaghon nog wat kleine voordeeltjes te hebben (veel kortere levertijd, iets goedkoper e.d.) en toen was het dus zo gepiept. Dus mijn ervaring; wel goed inlezen, maar als je niet meer verder komt niet blijven tobben op websites en in folders - proefrijden (en over details praten met de verkoper) helpt je soms in een klap een stuk verder!
dirkbouwman schreef: [De VSF T700] mist welliswaar een lowrider en een kettingkast, maar die zijn later te monteren.
Je hecht veel waarde aan een kettingkast, maar toont hier eigenlijk alleen fietsen die je interesse hebben met een derailleur. Daar kan echter nooit een kettingkast op. Dus ofwel je bedoelt een kettingscherm, of je zou eens kunnen kijken (ook aangezien de nadruk ligt op forensen) naar een naafversnelling. Rohloff zal niet lukken gezien je budget, maar heb je al eens aan een van de betere Shimanonaven gedacht?

Veel succes (en plezier, niet vergeten!) gewenst met beslissen,

Carl
dirkbouwman schreef:Beste mensen,

Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen. Ik heb er veel aan.
Ik heb contact gehad met Bike4travel en we kwamen tot de conclusie dat de VSF T700 misschien wel iets is. Hier staat ie: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1428

Hij mist welliswaar een lowrider en een kettingkast, maar die zijn later te monteren. Het doel van deze fiets past ook bij mijn wensen: voornamelijk woon-werk-verkeer, af en toe een langere afstand/fietsvakantie maar ook beschikbaar voor een ritje in nette kleding naar een kennis in de buurt.

In de catalogus zoals hij bij Bike4travel te zien is, ziet hij er in mijn optiek niet echt flitsend uit. Kijk ik echter naar de foto's van de T700 halverwege deze pagina dan begint mijn hart sneller te kloppen: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... &start=880

Op een rijtje:
Koga Traveller LX afgemonteerd: 1500 euro
Koga Randonneur XT afgemonteerd: 1800 euro
VSF T700 XT afgemonteerd: 1400 euro

De VSF T700 lijkt dan de meest wijze keuze. Ik ga hem een keer bekijken in de showroom. Is trouwens Bike4Travel de enigste zaak waar hij te koop is? Dat is nogal een stuk reizen voor me, iets dichterbij is wenselijk.
Is deze niets voor je? Lijkt me zo op hetr eerste gezicht een superfietsje voor een superschappelijke prijs. Weliswaar zonder kettingkast, maar met squirt lube blijft je ketting wel schoon, en een broekspijpklembandje van vaude ben je ook wel veilig van je "vieze" ketting.
Alfine lijkt me ideaal, meer versnellingen heb je niet nodig. Bagagerekje op voorvork kun je er altijd nog bijpingelen bij je fietsenmaker.
AB schreef:
dirkbouwman schreef:Beste mensen,

Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen. Ik heb er veel aan.
Ik heb contact gehad met Bike4travel en we kwamen tot de conclusie dat de VSF T700 misschien wel iets is. Hier staat ie: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1428

Hij mist welliswaar een lowrider en een kettingkast, maar die zijn later te monteren. Het doel van deze fiets past ook bij mijn wensen: voornamelijk woon-werk-verkeer, af en toe een langere afstand/fietsvakantie maar ook beschikbaar voor een ritje in nette kleding naar een kennis in de buurt.

In de catalogus zoals hij bij Bike4travel te zien is, ziet hij er in mijn optiek niet echt flitsend uit. Kijk ik echter naar de foto's van de T700 halverwege deze pagina dan begint mijn hart sneller te kloppen: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... &start=880

Op een rijtje:
Koga Traveller LX afgemonteerd: 1500 euro
Koga Randonneur XT afgemonteerd: 1800 euro
VSF T700 XT afgemonteerd: 1400 euro

De VSF T700 lijkt dan de meest wijze keuze. Ik ga hem een keer bekijken in de showroom. Is trouwens Bike4Travel de enigste zaak waar hij te koop is? Dat is nogal een stuk reizen voor me, iets dichterbij is wenselijk.
Is deze niets voor je? Lijkt me zo op hetr eerste gezicht een superfietsje voor een superschappelijke prijs. Weliswaar zonder kettingkast, maar met squirt lube blijft je ketting wel schoon, en een broekspijpklembandje van vaude ben je ook wel veilig van je "vieze" ketting.
Alfine lijkt me ideaal, meer versnellingen heb je niet nodig. Bagagerekje op voorvork kun je er altijd nog bijpingelen bij je fietsenmaker.
Wat zou het verschil/voordeel kunnen zijn van de T600 ten aanzien van de T700? Is Alfine fijner/lichtlopender dan Deore XT of zit het geen verschil in?
Prijsverschil lijkt niet zeer groot, maar als de fiets wel grote verschillen heeft is het te overwegen.
dirkbouwman schreef: Wat zou het verschil/voordeel kunnen zijn van de T600 ten aanzien van de T700? Is Alfine fijner/lichtlopender dan Deore XT of zit het geen verschil in?
Prijsverschil lijkt niet zeer groot, maar als de fiets wel grote verschillen heeft is het te overwegen.
Het grote verschil is dat je de kettingkast die je blijkbaar graag wilt, wel kunt monteren op de T600 (omdat deze een naafversnelling heeft) en niet op de T700 (omdat deze een derailleurversnelling heeft).
Aanvulling: bijvoorbeeld hier staat een overzichtje van verschillen tussen derailleur en naaf, Alfine 11v heeft overigens 409% bereik.
Ik weet het niet. Ik wil je niet op kosten jagen, maar als het een naafversnelling moet worden dan zou ik toch voor een Rohloff naaf gaan. Overigens zou ik me niet blind staren op zoiets als XT. LX naven en achterderailleur is goed genoeg, en voor remmen en voorderailleur is zelfs Deore goed genoeg. Belangrijker is de kwaliteit van de wielbouw en het vermijden van moderne problemen als cranks met buitenboordlagers of geintegreerde balhoofden.
Wim
Wim schreef:Ik weet het niet. Ik wil je niet op kosten jagen, maar als het een naafversnelling moet worden dan zou ik toch voor een Rohloff naaf gaan. Overigens zou ik me niet blind staren op zoiets als XT. LX naven en achterderailleur is goed genoeg, en voor remmen en voorderailleur is zelfs Deore goed genoeg. Belangrijker is de kwaliteit van de wielbouw en het vermijden van moderne problemen als cranks met buitenboordlagers of geintegreerde balhoofden.
Wim
Ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer... :shock:
help
De meerprijs van XT staat niet in verhouding tot de 'meerkwaliteit' (duurzaamheid, betrouwbaarheid, gebruiksgemak) die het biedt. Het verschil in remmen en voorderailleur tussen LX en Deore is ook minimaal. Vandaar dat Wim daar niets 'hogers' voor nodig vindt.

Voor het geld wat je daarmee bespaart, kun je kijken naar andere upgrades:
* voor veruit het merendeel van de tijd woon-werkverkeer, zijn de welbekende Rohloff- en de SON-naaf het meest interessant (en evt. Magura hydraulische remmen).
* voor veruit het merendeel van de tijd fietsvakanties/-reizen, zijn de welbekende Rohloffnaaf en de Magura hydraulische remmen het meest interessant (en evt. een (SON) naafdynamo).

Voor w.b. Alfine: dit zou ongeveer op het niveau zitten van de aloude Nexus Premium-naaf, wellicht ietsje beter. Het is bekend dat die het na zo'n 15.000km wel voor gezien houdt. Dat komt modaal genomen neer op zo'n 2 jaar voor een woon-werkfietser (25km/dag (12,5km enkele reis) gedurende 240 dagen, 4 weken vakantie waarin 1500km wordt gefietst). Dan snap ik wel dat Wim als volgende stap de Rohloff-naaf adviseert.
Buitenboordlagers (Hollowtech II heten ze geloof ik) zijn van alle series inderdaad verschrikkelijk! Bij intensief woon-werk verkeer is dat enorm af te raden. Ze rotten binnen de korste keren vast. Probeer je fietsenmaker zover te krijgen dat ie een crankstel met vierkante as monteert als dat niet standaard met de fiets komt.
liz schreef:Buitenboordlagers (Hollowtech II heten ze geloof ik) zijn van alle series inderdaad verschrikkelijk! Bij intensief woon-werk verkeer is dat enorm af te raden. Ze rotten binnen de korste keren vast. Probeer je fietsenmaker zover te krijgen dat ie een crankstel met vierkante as monteert als dat niet standaard met de fiets komt.
volgens Shimano:
Shimano technici hebben in het Hollowtech II systeem een optimum weten te bereiken tussen gewicht en prestatie door de gekozen diameter en constructie met een zeer hoge duurzaamheid'

Heb zelf geen noemenswaardige problemen gekend met buitenboordlagers. Zo nu en dan even loshalen, invetten, en goed waterdicht afsluiten....., ook de gaatjes onderin het frame goed openhouden, zodat er geen water achterblijft. En zorgen dat de uiteinden goed uitgevlakt zijn.

Maar waar zijn over het algemeen de grootste problemen te vinden bij buitenboordlagers? In de cups, de waterdichte afsluiting, of de lagers zelf?
AB schreef:Heb zelf geen noemenswaardige problemen gekend met buitenboordlagers. Zo nu en dan even loshalen, invetten, en goed waterdicht afsluiten....., ook de gaatjes onderin het frame goed openhouden, zodat er geen water achterblijft. En zorgen dat de uiteinden goed uitgevlakt zijn.
Wat een gedoe. Ik heb meerdere goedkope trapaslagers (BB-UN53 ed) die meer dan 30000 km erop hebben zitten zonder enig tegen van slijtage en ik heb nog nooit iets aan onderhoud aan die dingen gedaan. (klopklop)
Laat iedereen die problemen heeft met de moderne lagers Shimano aan zijn woord houden en de kapotte gevallen zonder meer retour sturen!
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Heb zelf geen noemenswaardige problemen gekend met buitenboordlagers. Zo nu en dan even loshalen, invetten, en goed waterdicht afsluiten....., ook de gaatjes onderin het frame goed openhouden, zodat er geen water achterblijft. En zorgen dat de uiteinden goed uitgevlakt zijn.
Wat een gedoe. Ik heb meerdere goedkope trapaslagers (BB-UN53 ed) die meer dan 30000 km erop hebben zitten zonder enig tegen van slijtage en ik heb nog nooit iets aan onderhoud aan die dingen gedaan. (klopklop)
Laat iedereen die problemen heeft met de moderne lagers Shimano aan zijn woord houden en de kapotte gevallen zonder meer retour sturen!
Leon
Maar wat voor slijtage bedoel je dan? Zand wat tussen cup en lager in zit? De kogels in de lagers? Vet wat weggespoeld is? Speling in de cups, tussen schroefdraad frame en cup, of speling van de lager in de cup?

Ben zelf nogal een schoonmaakjunkie wat mijn fietsen betreft, wellicht dat dat de kwaliteit van de bracketlagers wat beter houdt, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen?

Tegenwoordig zie je bij racefietsen steeds vaker de lagers in het bracket van het frame geperst, geintegreerd bracket zoals bij de meeste balhoofds tegenwoordig. En ook idworx heeft een bracket-excenter ontwikkelt met geintegreerde lagers...... Innovatie om de innovatie, of gaat de kwaliteit werkelijk vooruit?
AB schreef:
Leon schreef:Ik heb meerdere goedkope trapaslagers (BB-UN53 ed) die meer dan 30000 km erop hebben zitten zonder enig teken van slijtage en ik heb nog nooit iets aan onderhoud aan die dingen gedaan. (klopklop)
Maar wat voor slijtage bedoel je dan?
Een nieuw trapaslager dat je met de vingers ronddraait zonder dat de cracks er aan zitten loopt vrij zwaar, maar gelijkmatig en als je er in welke richting dan ook aan trekt is er geen speling. Die oude van mij zijn niet anders. Ze lopen niet zwaarder of lichter, er zitten geen dode stukken inde rondgang ervan en er is geen spling.
Leon
AB schreef: volgens Shimano:
Shimano technici hebben in het Hollowtech II systeem een optimum weten te bereiken tussen gewicht en prestatie door de gekozen diameter en constructie met een zeer hoge duurzaamheid'
en volgens Shimano:
"Shimano geeft geen garantie op producten die aan slijtage onderhevig zijn zoals lagers van .. bracketsets...

externe lagers lopen af fabriek al zwaar door de afdichting op grote radius, krijgen binnen de kortste keren last van vocht in het vet waardoor de minikogeltjes verroesten, en slijten vervolgens groeven in de zachte trapas. Tegelijk vervangen met de ketting is geen grapje

Een klassieke UN72 daarentegen gaat na jaren trouwe dienst rammelen, maar valt niet uit elkaar.
Wat Marten zegt. Eerst lopen ze zwaar, daarna lopen ze vast. En die dingen zijn niet goedkoop als slijtage-onderdeel. Bovendien is het onzinnig, want een gewone ouderwetse vierkante as met traditionele lagering functioneert veel beter. Niet aan beginnen dus.

Jammergenoeg zitten die dingen op mijn racefiets met triple. Weet iemand een niet te duur triple race crankstel met vierkante as compatibel met 10speed Sh*****-spul?
De VSF is op meer plaatsen leverbaar. Een van de vijf fietsenmakers in Sneek (Twa Tsjillen) heeft er vanaf 1 december een stel exemplaren in de showroom en gaat ze verkopen. Van hen heb ik de folder.
Hij vertelde dat hij in Hoogeveen is geweest voor informatie en daar de deal gesloten heeft. Blijkbaar zit daar of een importeur of een VSF - dealer.

Zelf heb ik vandaag trouwens een zeven jaar oude Koga Roadrunner bij hem gekocht voor slechts 350 euro. De fiets ziet er naar uit alsof er - om een medefietser te citeren - alleen nog maar mee naar een pannenkoekenhuis en tennisbaan is gefietst. Met zo'n fiets die je hier en daar voor een prikje kan kopen is een tochtje naar Parijs makkelijk te doen. Een stel nieuwe banden er onder en je bent klaar.
Ik ga er van de zomer zelf mee op weg naar de Pyreneeën. Wat ik dus bedoel te zeggen: voor een rit naar Parijs hoef je echt zo'n dure fiets niet te kopen. De rit in afgelopen voorjaar van Sneek naar Stralsund (930 km via de vrij zware Hanzefietsroute) heb ik gewoon op mijn voormalige Gazelle gedaan en dat ging prima. Maar ja, een Porsche rijdt natuurlijk ook lekkerder als je naar Spanje gaat, maar in mijn Opeltje kwam ik er afgelopen zomer ook. Net zoals ik vroeger (25-30 jaar geleden) lange en zware fietsvakanties met zware bepakking op mijn stalen Batavusracefietsje aflegde, jaren achtereen en vooral ook in de bergen, en nooit pech gehad.
Dit wordt een erg interessant topic voor me. Ik heb nog nooit zo weloverwogen een fiets gekocht haha :D

Vooralsnog heb ik de VSF T700 in het vizier. Die wil ik deze maand gaan bekijken. Ik blijf toch bij de XT of LX versnellingen ipv Alfine oid. Het lichtlopende en makkelijke onderhoud trekt me zeer aan. Onderhoudskosten ben ik wel gewend van de atb en racefiets.