Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 11, fotograferen van tegemoet komende fietsers - Forum Wereldfietser

Fototip 11, fotograferen van tegemoet komende fietsers

Op mijn siteje staat elke 6 weken een nieuwe fototip. En die fototips gaan allemaal over fotografie en fietsen. Fototip 11 staat er nu ook op.
Daarin heb ik geprobeerd om uit te leggen hoe je tegemoet komende fietsers kunt fotograferen. Binnenkort vertrekken we weer richting Marokko. Daar maken we weer wat nieuwe platen.

http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... ene-zetten

Veel succes met het uitproberen van deze fototip
Wat ik me dan afvraag... Is het toch ook niet handig om ietsje over te belichten? Een derde of een halve stop ofzo?
Of is het belangrijker om een wat hoger gezichtspunt te hebben en dan niet teveel horizon (ziet er op je foto licht uit) te laten zien?
@ Marco, superleuk die fototips! Tijdens reisjes probeer ik altijd de tips echt in de praktijk te brengen! :-D
Hi,

@Robertjan
In zijn algemeenheid gesteld is het wel of niet over belichten van het onderwerp (in dit geval de fietser) niet iets wat noodzakelijk is om een tegemoet komende fietser te fotograferen. Dat staat er los van.
Als je bedoeld dat bij deze foto het verstandig is om over te belichten omdat de achtergrond lichter is dan het onderwerp dan zou het antwoord ja kunnen zijn. Maar dat is dan ook alleen bij deze foto. Bij een donkere achtergrond geldt het tegenover gestelde.
Ik zou het pragmatisch aanpakken, oftewel: Meet de belichting van het onderwerp (bij veel camera's het knopje met dit teken *) en houd dit vast. Maak de compositie opnieuw en druk af.
Mocht je meer geld hebben uitgegeven: kies dan op je camera voor spotmeting en je weet zeker dat je onderwerp goed is belicht.

Wel/geen horizon is vooral belangrijk vanuit het oogpunt van een mooie compositie. Het is niet belangrijk voor het onderwerp van fototip 11.

Kom ik met de uitleg een beetje in de buurt van wat je bedoeld?

@Janneke
Leuk! Heb je voorbeelden? Ben heel benieuwd.....Veel plezier met fotograferen.
Voorbeelden van hoe het niet moet.

Afbeelding
Hier ging de fotograaf door zijn knieën, wat een beetje een vreemd effect geeft. Maar dat kon weer niet anders om de bergen op de foto te proppen. Een groothoeklens had hier natuurlijk uitkomst geboden. Voorts staat hij pal voor de fietser (ik) waardoor niets van de zijkant is te zien.

Afbeelding
Deze nam ik zelf. Alhoewel, dit is een foto van een fotograaf die een fietser op de korrel neemt. Hij lacht en houd zijn stuur niet recht. Doordat de bergen niet te zien zijn, lijkt het wel als of het hier vlak is.

De les die ik heb geleerd. Wil je de omgeving er bij hebben, neem een camera met een groothoeklens. Ga niet pal voor de fietser staan. De fietser moet aan het fietsen zijn en geen rare dingen doen.
Hoi Leo,

Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met je les.
Volgens mij zit het antwoord in de vraag die je je zelf moet stellen: wat is het onderwerp? Is het onderwerp de fietser? Is het onderwerp het landschap? Of is het onderwerp de verhouding tussen fiets en landschap?
Onderstaande foto is gemaakt met een telelens waarbij het landschap zonder meer goed aan bod komt. Een groothoeklens zou hier niet werken. De fietser is dan groot en het landschap daarachter klein. Tenslotte "maakt" een groothoeklens alles vlak voor de camera groot en alles daar achter klein

Afbeelding

Onderstaande foto is juist wel met een groothoek gemaakt. Dat geeft weer een heel ander effect.
Afbeelding
Marco, ik denk dat we allebei het zelfde bedoelen. Een groothoek is ook niet overal nodig, dat hangt van de foto af die iedere keer anders is. Wat ik vooral wilde zeggen was, laat zien waar de fietser aan het fietsen is. Dat is met je 2 laatste foto's ook mooi geillustreerd! :wink: