Zit er serieus aan te denken om een keer de tocht Hoek van Holland naar Den Helder te maken, fietsend over het strand. Wellicht volgende week de Rabo Beachchallenge meedoen.
Maar hoe de fiets tegen het zoute zeewater te prepareren? En in het verlengde daarvan, hoe de fiets te beschermen tegen de straatpekel aankomend winterseizoen.
Er is niets zo corrosief als zout wat in de fiets kruipt. Vandaar dit draadje om wat informatie en tips te verzamelen je fiets extra sterk te beschermen tegenzout, pekel, zweet en zeewater.
Om een paar voorzetjes te geven doe ik zelf enkele bedachte suggesties. Wellicht leuk en informatief om een en ander aan te vullen...
Algemeen:
1) Je fiets eerst goed schoonmaken en waxen?
2) Je frame vantevoren inpsuiten met siliconenvet, zodat water, zand en andere vervuiling minder blijft kleven en na gebruik gemakkelijker schoon te maken is.
3) Na elke rit je fiets gewoon goed reinigen met licht warm water en een sopje. Eerst spoelen, daarna wassen met een sopje (dreft ofzo), daarna weer spoelen en nauwkeurig afdrogen
Ketting:
Squirtlube? Wax over je ketting om zand, water en andere zooi geen kans te geven om aan je ketting te blijven kleven. Squirtlube schijnt wel goed te werken, hoewel ik het nog nooit gebruikt heb. Waarschijnlijk zoiets als Pedros Wax...... betekent wel dat na een rit van 100km je je ketting weer moet smeren.
Maar dan de draaiende delen? Daar wil je niet dat zoutwater gaat indringen? Hoe bescherm je dat? Geen flauw idee.... Heb bijna de neiging om dat dicht te kitten, wat wellicht bij de niet draaiende delen nog wel zou kunnen (spaken, nippels tpv velgen, bovenkant boutjes, zadelpen, stuurpen, snelspanner, spatborden, etc)
Voor de draaiende delen gaat dat niet natuurlijk, wat zou je daar kunnen doen om je extra te beschermen tegen het indringen van zout?
Bracket, pedalen, balhoofd, naven....
Zou je de buitenkant van de draaiende delen (de naden, daar waar de draaiende delen elkaar begrenzen en waar zout zou kunnen binnendringen) kunnen afschermen met een dikke stroperige vetsoort? Bestaat zoiets?
Of moet je juist ook hier de naden flink inspuiten met siliconenspray? Of moet je juist een zuurvrije vaseline gebruiken?
Anyways, ben dus op zoek niet zozeer naar een smeermiddeltje om de lagers etc, goed te smeren, maar juist naar een soort afdichtingsmiddel die voorkomt dat water de lagers uberhaupt kan bereiken..... en dat het liefst zo overvloedig mogelijk.
Op Google kwam ik dit middeltje tegen, ACF-50.... Is dat wat?
Wat doen jullie ter extra corrosiebescherming in de winter?
grtz
AB
Maar hoe de fiets tegen het zoute zeewater te prepareren? En in het verlengde daarvan, hoe de fiets te beschermen tegen de straatpekel aankomend winterseizoen.
Er is niets zo corrosief als zout wat in de fiets kruipt. Vandaar dit draadje om wat informatie en tips te verzamelen je fiets extra sterk te beschermen tegenzout, pekel, zweet en zeewater.
Om een paar voorzetjes te geven doe ik zelf enkele bedachte suggesties. Wellicht leuk en informatief om een en ander aan te vullen...
Algemeen:
1) Je fiets eerst goed schoonmaken en waxen?
2) Je frame vantevoren inpsuiten met siliconenvet, zodat water, zand en andere vervuiling minder blijft kleven en na gebruik gemakkelijker schoon te maken is.
3) Na elke rit je fiets gewoon goed reinigen met licht warm water en een sopje. Eerst spoelen, daarna wassen met een sopje (dreft ofzo), daarna weer spoelen en nauwkeurig afdrogen
Ketting:
Squirtlube? Wax over je ketting om zand, water en andere zooi geen kans te geven om aan je ketting te blijven kleven. Squirtlube schijnt wel goed te werken, hoewel ik het nog nooit gebruikt heb. Waarschijnlijk zoiets als Pedros Wax...... betekent wel dat na een rit van 100km je je ketting weer moet smeren.
Maar dan de draaiende delen? Daar wil je niet dat zoutwater gaat indringen? Hoe bescherm je dat? Geen flauw idee.... Heb bijna de neiging om dat dicht te kitten, wat wellicht bij de niet draaiende delen nog wel zou kunnen (spaken, nippels tpv velgen, bovenkant boutjes, zadelpen, stuurpen, snelspanner, spatborden, etc)
Voor de draaiende delen gaat dat niet natuurlijk, wat zou je daar kunnen doen om je extra te beschermen tegen het indringen van zout?
Bracket, pedalen, balhoofd, naven....
Zou je de buitenkant van de draaiende delen (de naden, daar waar de draaiende delen elkaar begrenzen en waar zout zou kunnen binnendringen) kunnen afschermen met een dikke stroperige vetsoort? Bestaat zoiets?
Of moet je juist ook hier de naden flink inspuiten met siliconenspray? Of moet je juist een zuurvrije vaseline gebruiken?
Anyways, ben dus op zoek niet zozeer naar een smeermiddeltje om de lagers etc, goed te smeren, maar juist naar een soort afdichtingsmiddel die voorkomt dat water de lagers uberhaupt kan bereiken..... en dat het liefst zo overvloedig mogelijk.
Op Google kwam ik dit middeltje tegen, ACF-50.... Is dat wat?
Wat doen jullie ter extra corrosiebescherming in de winter?
grtz
AB