Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Pedalero schreef:Hoe zit dat dan met het verhaal dat 48-gaats naven eerder uitscheuren omdat er minder materiaal overblijft door al die gaten, maar er wel 48 spaken aan lopen te huffen?

Als ik mag kiezen heb ik liever een gesprongen spaak. Is tot nog toe (met 36-spaaks wielen) overigens een hypothetische keuze geweest (even afkloppen).
48 spaaks is OK, die hoeveelheid gaten krijg je met geen mogelijkheid in een standaard flens. Bij 40 is de verleiding soms te groot om ze dicht op elkaar in een standaard flens te proppen, en dan heb je meer gatenkaas als naaf
Ik heb met veel interesse dit draadje alhier zitten lezen.
Ook ik ben naar Bikemotion geweest om naar een ideale fiets te kijken voor dezelfde redenen als de auteur van dit draadje.
Daar in het algemeen vrij weinig (vond ik) trekking fietsen stonden op deze beurs heb ik toch een aantal zeer interessante fietsen aldaar gezien.
Ikzelf zit in een iets duurder segment te kijken.
Ik heb dik een jaar geleden een Batavus gekocht :(
En heb daar nu hele erge spijt van...
Na een jaar ongeveer 3000km te hebben gefietst verbaast het mij hoe de onderdelen van Batavus aan slijtage onderhevig zijn.
Ook ik wil graag volgend jaar mijn eerste tocht door Europa gaan wagen.
Na het beurs bezoek is mijn keuze op VSF, Multicycle, Trek of Giant gevallen.
Nu nog in de buurt bekijken hoe deze fietsen voor mij en hopelijk nog iets redelijk terug kunnen krijgen voor mijn Batavus.
m-gineering schreef:Bij 40 is de verleiding soms te groot om ze dicht op elkaar in een standaard flens te proppen, en dan heb je meer gatenkaas als naaf
Dat 11,1% (40/36*100) extra spaakgaten al tot problemen kan leiden illustreert mooi de kleine marges waarmee die naven gebouwd worden.
Leon
Robert,
Het probleem is natuurlijk dat de beste vakantiefietsen lang niet altijd op dergelijke beurzen te zien zijn. Het zowat vervelendste probleem bij een vakantiefiets is een kapot wiel. Dat probleem reduceer je ernorm met goede handgebouwde wielen. Juist dat vind je eigenlijk alleen bij de kleinere specialisten, en niet bij de merken die jij noemt. Als je een heel krap budget hebt zitten handgebouwde wielen er niet in, maar als jij meer dan ongeveer 1500 euro wilt uitgeven moet het wel mogelijk zijn.
Wim
Leon schreef:
m-gineering schreef:Bij 40 is de verleiding soms te groot om ze dicht op elkaar in een standaard flens te proppen, en dan heb je meer gatenkaas als naaf
Dat 11,1% (40/36*100) extra spaakgaten al tot problemen kan leiden illustreert mooi de kleine marges waarmee die naven gebouwd worden.
Leon
11.1% een kleine marge? 't Is maar hoe je het bekijkt: Ik zou willen dat mijn bank zo veel rente zou geven op mijn spaartegoed ;-)

Mijn ervaring is wel dat ik vroeger met 36 spaken regelmatig met spaakbreuk te maken had en dat tegenwoordig met 40 spaaks wielen slechts heel sporadisch mee maak. Mijn SwissDT 540 naven hebben relatief hoge flenzen en dus voldoende "vlees" tussen de gaten om uitscheuren te voorkomen.

Moet er misschien wel bij zeggen dat ik samen met bagage en fiets meer dan 140 kilo op de weegschaal breng. De gemiddelde fietser zal het verschil tussen 36 en 40 spaken waarschijnlijk niet zo merken.

Jan
Ik ben afgelopen weekend bij Rein Veenendaal geweest om informatie in te winnen. Ik heb er veel informatie ingewonnen. De verkoper was eigenlijk heel duidelijk.
Koga Miyata is marktleider, heeft de meeste ervaring en maakt daarom ook de beste trekkingbikes (op Idworx na, maar dat ligt boven mijn budget)

We hebben toen gekeken naar welke model geschikt zou kunnen zijn en we kwamen op:
- Koga Miyata Traveller (aluminium frame, ik meen LX afmontage en iets van 1500 euro)
- Koga Miyata Randoneur (stalen frame, lijkt veel op Traveller, alleen heeft iets betere afmontage (XT) en is ook een stukje duurder met 1800 euro)

Beide fietsen lijken me erg degelijk fietsen waarbij het oogpunt echt op kwaliteit ligt en niet in eerste plaats op design. Ik heb even kort voor de houding op de fiets gezeten en die beviel me aardig doordat het toch enigszins sportief zit.

Hebben jullie ervaring met deze twee fietsen/merk?
dirkbouwman schreef:Ik ben afgelopen weekend bij Rein Veenendaal geweest om informatie in te winnen. Ik heb er veel informatie ingewonnen. De verkoper was eigenlijk heel duidelijk.
Koga Miyata is marktleider, heeft de meeste ervaring en maakt daarom ook de beste trekkingbikes (op Idworx na, maar dat ligt boven mijn budget)

We hebben toen gekeken naar welke model geschikt zou kunnen zijn en we kwamen op:
- Koga Miyata Traveller (aluminium frame, ik meen LX afmontage en iets van 1500 euro)
- Koga Miyata Randoneur (stalen frame, lijkt veel op Traveller, alleen heeft iets betere afmontage (XT) en is ook een stukje duurder met 1800 euro)

Beide fietsen lijken me erg degelijk fietsen waarbij het oogpunt echt op kwaliteit ligt en niet in eerste plaats op design. Ik heb even kort voor de houding op de fiets gezeten en die beviel me aardig doordat het toch enigszins sportief zit.

Hebben jullie ervaring met deze twee fietsen/merk?
niks ten nadele van Koga, maar ik krijg vooral de indruk dat je een uitstekende verkoper getroffen hebt ;) . Laat het allemaal rustig bezinken, en loop ook nog eens bij een andere zaak binnen!
dirkbouwman schreef: Koga Miyata is marktleider, heeft de meeste ervaring en maakt daarom ook de beste trekkingbikes (op Idworx na, maar dat ligt boven mijn budget)
Vooral de combinatie van "marktleider" en "daarom" vind ik erg discutabel.

Ik heb niks met en ook niet tegen Koga, maar met deze conclusie doe je jezelf tekort naar mijn idee.

Peter
dirkbouwman schreef:We hebben toen gekeken naar welke model geschikt zou kunnen zijn en we kwamen op:
- Koga Miyata Traveller (aluminium frame, ik meen LX afmontage en iets van 1500 euro)
- Koga Miyata Randoneur (stalen frame, lijkt veel op Traveller, alleen heeft iets betere afmontage (XT) en is ook een stukje duurder met 1800 euro)
Ter aanvulling op wat Marten zegt:
- VSF T400 XT model 2011 kost € 1200, en is al gauw net zo goed als die Koga van € 1800. Duitse degelijkheid, i.t.t. Hollandse koopmansgeest. VSF is o.a. verkrijgbaar in Amsterdam én in Capelle a/d IJssel.
- Santos zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als Koga. Je hebt alleen meer keuze.
Wil je verder kijken dan je neus lang is, vergeet dan ook Sputnik, Vittorio, M-Gineering, Avaghon, Van Herwerden, en Snel niet.
Nog meer Duitse degelijkheid: Gudereit, Stevens.
Robertjan schreef:
dirkbouwman schreef:We hebben toen gekeken naar welke model geschikt zou kunnen zijn en we kwamen op:
- Koga Miyata Traveller (aluminium frame, ik meen LX afmontage en iets van 1500 euro)
- Koga Miyata Randoneur (stalen frame, lijkt veel op Traveller, alleen heeft iets betere afmontage (XT) en is ook een stukje duurder met 1800 euro)
Ter aanvulling op wat Marten zegt:
- VSF T400 XT model 2011 kost € 1200, en is al gauw net zo goed als die Koga van € 1800. Duitse degelijkheid, i.t.t. Hollandse koopmansgeest. VSF is o.a. verkrijgbaar in Amsterdam én in Capelle a/d IJssel.
- Santos zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als Koga. Je hebt alleen meer keuze.
Wil je verder kijken dan je neus lang is, vergeet dan ook Sputnik, Vittorio, M-Gineering, Avaghon, Van Herwerden, en Snel niet.
Nog meer Duitse degelijkheid: Gudereit, Stevens.
Goede aanvulling! Mijn dank. Ik ga ze zeker in overweging nemen, hopelijk hebben ze mijn maat ook met 1,97 meter lengte
Vergeet ook niet dat de hoogte niet de bepalende maat is. Dat is namelijk de bovenbuislengte. Te ver voorover zitten of te rechtop zitten naar je smaak, kan ook minder goed zijn voor je rug. Het zadel even ietsje hoger of lager zetten is een beduidend kleiner probleem.
Jan Koelstra schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:Bij 40 is de verleiding soms te groot om ze dicht op elkaar in een standaard flens te proppen, en dan heb je meer gatenkaas als naaf
Dat 11,1% (40/36*100) extra spaakgaten al tot problemen kan leiden illustreert mooi de kleine marges waarmee die naven gebouwd worden.
Leon
11.1% een kleine marge? '
Ja, heel klein. Als een nieuwe auto bij normaal gebruik + 11% extra belasting al regelmatig in de problemen zou komen zou het model nooit een goedkeuring krijgen.
Lang geleden zag ik eens bijvoorbeeld een test van de koelinstallatie van een dikke BMW 850i. Scheurden ze een half uur bij 55 graden schaduwtemperatuur door Death Valley met 250 km/u met de airco op max. Daarna volle noodstop met ABS tot stilstand en stil blijven staan. De koeling gaf geen krimp. Wellicht wat fors, maar dát is ontwerpmarge.
Ook een leuke vond ik een uitleg dat je bij sommige verkeersvliegtuigen de vleugeltips naar elkaar toe zou kunnen vouwen zonder dat de vleugels zouden afbreken. Helaas hadden ze daar geen filmpje van. :lol: :wink:
dirkbouwman schreef:Koga Miyata is marktleider, heeft de meeste ervaring en maakt daarom ook de beste trekkingbikes
Dat er ergens veel van verkocht worden kan ook betekenen dat de gebruiks- of levensduur beperkt is. Dat valt bij Koga gelukkig wel mee - het zijn vaak prima fietsen - maar het verband marktleider <> beste ontgaat me volledig.
Leon
11.1% een kleine marge? '
Ja, heel klein.
in dit geval is die 11% misschien ook niet zo'n goede indicatie.

40spaaks is vast een wiel voor volk dat niet op 10% meer kilo's of kilometers let ;)
11 % meer spaken is 11 % meer voorspanning op de flens
11% minder vlees, als het materiaal op buiging wordt belast komt er een kwadraat om de hoek

En dan praat je al over 50%, klinkt toch anders
dirkbouwman schreef:
Goede aanvulling! Mijn dank. Ik ga ze zeker in overweging nemen, hopelijk hebben ze mijn maat ook met 1,97 meter lengte
Bij Cycletrend in utrecht kun je het personeel recht aankijken ;)

De Usual suspects bij jou in de buurt zijn uiteraard Snel en Recycle, in Veenendaal heb je ook nog Sector 2 (net open)
De verkoper was eigenlijk heel duidelijk. Koga Miyata is marktleider, heeft de meeste ervaring en maakt daarom ook de beste trekkingbikes (op Idworx na, maar dat ligt boven mijn budget)
Ik verkoop ook graag wat ik kan leveren :lol: Als je een fiets uitkiest, moet je er ook op fietsen, dat ik het doel van de fiets of zie ik wat over het hoofd? Net zoals je gaat luisteren naar een audio installatie, nieuwe schoen eerst past etc. Mijn advies, ga eens fietsen, bij voorkeur met een beladen fiets en laat je niet misleiden met "zacht' en "comfortabel". Met jou lengte lijkt me stevigheid van frame en wielen (stabiliteit) belangrijk.
Ik blijf het moeilijk vinden...

Bike4Travel heeft best aardige fietsen, maar de juiste fiets lijkt er voor mij niet tussen te zitten.
Ik ben op zoek naar iets wat sterk lijkt op de Koga Miyata Randonneur of Koga Miyata Traveller.

Iemand nog zaken/ideeen/fietsen in de aanbieding? :-P
Waarom is alleen een fiets die op een Koga lijkt de juiste fiets? Je begint aan de verkeerde kant van het proces. Bedenk wat voor tochten je wilt maken, bedenk wat voor type fiets daarbij hoort, en ga dan pas kijken wie dat levert. Om je te orienteren zou je op de site van het Engelse Thorn kunnen kijken. www.sjscyles.com Die hebben veel veschillende typen, van snel en licht tot off road tourers met dikke banden, en veel ertussenin.
Op het eind moet je ook gaan kijken naar waar voor je geld. Dan zul je zien dat merken als VSF, Thorn of Surly veel meer waar voor je geld geven dan een merk met dikke marges voor de dealer als Koga. Voor de prijs van een Koga met derailleur koop je bij anderen als Thorn of VSF zowat een fiets met Rohloff naaf. Dat zijn bovendien veel meer gespecialiseerde bouwers dan Koga, wat toch vooral een race en stadsfietsen bouwer is.
Wim
Dirk, werk jij bij de accell groep? Eerst Batavus en nu Koga. Een Deawoo heet nu Chevrolet :wink: http://www.accell-group.com/nl/dochters.asp
Een mooi voorbeeld van een "evoked set" zie het citaat. De beste keuze maak je door op de fiets te fietsen op een op jouw af en ingestelde fiets en niet in de winkel, op een fiets te zitten.
Elk product vertegenwoordigt in de ogen van de consument een aantal (gebruiks)eigenschappen, bundle of attributes, die elk op een eigen wijze wel/ niet aan zijn behoefte tegemoet komen. De consument ontwikkeld ten opzichte van elke eigenschap, product attribute, een zekere geloofswaarde, brand belief, met betrekking tot de mate van bijdrage van elke eigenschap aan de bevrediging. Het geheel van geloofswaarden vormt het imago van het product, zoals dat bij de consument leeft. Aan het eind van de evaluatie fase heeft de consument een bepaalde attitude, houding, ten opzichte van de onderzochte producten, merken.

De vorige stap heeft een zogeheten evoked set opgeleverd. Een evoked set is de (beperkte hoeveelheid) merken die men bij de aankoop van een bepaald product in overweging neemt. De consument kan, met besef van de aanwezige risico's, nu beslissen om verder te zoeken en de beslissing uit te stellen of de aankoop te doen. Beïnvloedt door attitudes van anderen, waaronder de marketeer, en onverwachte situationele factoren maakt de consument uiteindelijk een keuze uit een merk, een dealer, de kwantiteit en beslist hij wanneer hij het product gaat aanschaffen en op welke manier hij het product wil betalen. Meer op http://www.companyconsulting.nl
dirkbouwman schreef:Ik blijf het moeilijk vinden...

Bike4Travel heeft best aardige fietsen, maar de juiste fiets lijkt er voor mij niet tussen te zitten.
Ik ben op zoek naar iets wat sterk lijkt op de Koga Miyata Randonneur of Koga Miyata Traveller.

Iemand nog zaken/ideeen/fietsen in de aanbieding? :-P
Als je iets zoekt wat sterk op een Koga lijk moet je naar mijn idee gewoon een Koga kopen. Het zijn zeker goede fietsen en als de maat goed is ga je er waarschijnlijk veel plezier aan beleven. Persoonlijk denk ik dat er fietsen met een betere prijs kwaliteit verhouding zijn, maar ja die lijken dan weer minder op de Koga's.

In dit topic zijn op het moment wel zo'n beetje de meeste alternatieven binnen de gestelde grenzen voorbij gekomen. Probeer dus iets uitgebreider te beargumenteren waarom een bepaalde fiets je wel of niet wat lijkt. Wat staat je bijvoorbeeld tegen aan de simpele "duitsers"? Waarom spreekt de Koga je aan? En wat houdt je tegen hem te kopen?

Voor ons buitenstaanders is het gewoon een pakketje onderdelen en dan wordt geadviseerd de beste onderdelen voor het minste geld te kopen. Voor jouw zal ook wel een stukje gevoel meespelen want de fiets moet ook mooi zijn, en je moet je er prettig bij voelen.
dirkbouwman schreef:Ik blijf het moeilijk vinden...

Bike4Travel heeft best aardige fietsen, maar de juiste fiets lijkt er voor mij niet tussen te zitten.
Ik ben op zoek naar iets wat sterk lijkt op de Koga Miyata Randonneur of Koga Miyata Traveller.

Iemand nog zaken/ideeen/fietsen in de aanbieding? :-P
Het frame van een Koga is vaak 'mooier' dan van een Duits merk, maar je moet er evengoed op trappen en je komt er niks sneller of betrouwbaarder op vooruit dan op een frame wat minder fancy gespoten is en iets grovere lasrupsen heeft. Het is inderdaad wat je belangrijk vindt en hoeveel geld je er voor over hebt.

Ik heb het liefst een stalen frame met lugs (Koga Randonneur), vind ik gewoon mooi.. Die zijn er (bijna) niet in Germania en moet je in NL - UK of VS zijn...
Is dat misschien wat je zoekt? Of zijn het de gimmicks die op de Randonneur zitten?

Groeten
Eric