Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Globetraveller balhoofdstel - Forum Wereldfietser

Koga Globetraveller balhoofdstel

De patient:
Tweedehands gekochte Koga-Miyata Globetraveller met HS22 remmen. (bouwjaar +/-1995) Balhoofdstel is een conventioneel balhoofdstel van shimano geen duidelijke type aanduiding.
Symptomen:
Speling en duidelijke klikken in het balhoofd
Oplossing van de fietsenmaker:
Nieuw balhoofdstel van duister merkje, 33 euro inclusief werkuren
Resultaat:
Nog steeds duidelijke speling en klikken, wel iets minder en geen geluid meer.

Na klagen zegt de fietsenmaker dat hij zoiets verwacht had (waarom zegt ie dat dan niet?), omdat de vorkconus vlot over de vork schoof met wat speling. Goed, dat verklaart dus de speling, maar wat doen we eraan? De fietsenmaker stelt voor om te proberen er iets tussen te steken, maar mij boezemt zoiets weinig vertrouwen in. Vandaar volgende vragen:
- Kan het dat een voorvork van een koga een afwijkende buitendiameter heeft waardoor de vorkconus los zit?
- Is het niet zo de nauwkeurigheid van die dingen slechts benaderend is en dat je enkele coni moet proberen om de juiste passing te vinden?
-Wat zouden jullie aanraden als goede oplossing, de fiets wordt intensief en onzacht gebruikt, speling op het balhoofd is echt niet leuk.

Alvast bedankt voor de hulp,
Erik
Ik heb zulke speling eens opgeloste met tweecomponentenlijm en nooit ergens meer last van gehad. Bij een fiets uit 1995 kun je zulke dingen wel proberen :)
Leon
Tja, dat is inderdaad een optie. Maar ik zie toch liever een mooie oplossing, want hoewel 15 jaar oud, gaat ie nog niet meteen op pensioen. De rest van de fiets is in perfecte staat en mits stevige benen gaat ie ook heerlijk hard.

In het extreme geval overweeg ik om een vorkconus te draaien met de juiste diameter, maar dat is wel al erg veel werk. Vandaar deze vraag.
Twee-componentenlijm/-vulling op epoxyharsbasis gebruiken ze zelfs op nieuwe, mooie fietsen indien de speling groter is dan ongeveer 0,1 mm. Dus gewoon proberen.
Wel een heeeeel goedkoop balhoofdsetje voor die prijs.. Had je niet liever een goede kwaliteit gehad?

En waarom die kerel dan niet even proefgereden had, maar punt 1 blijft dat het niet mag (meegeven als je weet dat het niet past) gebeuren.
Tja, een mooier balhoofdstel had ik wel gewild, maar bij de meeste Belgische fietsenmakers mag je al blij zijn als ze het juiste stuk binnen hebben. (Ik kon er helaas zelf niet aan beginnen aangezien ik niet de werktuigen heb om de cups er in te persen)

Ik heb overigens de speling eens wat zitten bestuderen en ze zit volledig onderaan: bovenaan is er nauwelijks speling waar te nemen. De speling zit in de grootteorde van enkele millimeters, wat mij tot volgende voorlopig hypothese heeft geleid: Is het mogelijk dat de koga onderaan een 1 inch conus gebruikt en bovenaan een 1 1/8 inch systeem? De speling zou dan te verklaren zijn doordat de fietsenmaker onderaan dezelfde afmeting als bovenaan heeft gebruikt. Ik kan anders geen oorzaak bedenken voor de toch wel gigantische speling.

Kan dit?
meten is weten, maar ik weet eigenlijk zeker van niet. Als er een oversized lager wordt gebruikt dan zit het altijd beneden.

Zelfs Belgen kunnen goede onderdelen bestellen hoor.
Vannacht heb ik nog wat voort gezocht, en zoals rvdh reeds aangeeft: oa Gazelle gebruikt onderaan een oversized balhoofd en bovenaan een gewoon. Het lijkt er dus op dat er onderaan de verkeerde diameter gemonteerd is.

Tijd voor de confrontatie :evil:
Tijd voor een update:
Mijn fietsenmaker bleef maar voorstellen om er iets tussen te steken, maar dat ik infeite aan het muggen ziften was. Dus vertrouwde ik het zaakje niet meer en ben ik naar een andere (hier op het forum ook al vermeldde) Antwerpse fietsenmaker gegaan.
Samen hebben we het balhoofd gedemonteerd om te bekijken waar de speling vandaan kwam. De onderste cup viel zo uit het frame, de vorkconus zat volledig los en rond de vorkbuis zat zilverpapier gedraaid. Niet erg vertrouwenswekkend dus.
De man stelde voor bij Koga op basis van het serienummer een nieuw balhoofd te bestellen. Dat klonk goed, dus twee weken later werd alles gemonteerd. De lagercup paste nu, maar voor de vorkconus had hij wat moeten "improviseren". (Hij had eerder uitgelegd dat hij soms putjes slaat in de vorkbuis zodat er uitstulpingen ontstaan waardoor de conus vast komt te zitten).
Enkele testritten later bleek dat er opnieuw speling ontstond.

Dankzij mijn hernieuwde vertrouwen in fietsenmakers dit maal een balhoofdsleutel gaan kopen en zelf eens gekeken. De vorkconus zit nog steeds niet vast op de vorkbuis en de truuk van de fietsenmaker heeft wat schade achtergelaten. Ik maak me wel zorgen of de aangebrachte schade het geheel niet verzwakt (zie foto's)

Afbeelding of klik voor groter

Vandaar volgende vragen:
- toch maar vastlijmen met epoxy of gaat dit toch niet werken? (balhoofd kostte 75 euro, als het mislukt is dit dankzij lijm waarschijnlijk opnieuw te vervangen?)
- vork vervangen? Waar vind ik dan een goede, m-gineering heeft al aangegeven dat veel vervangvorken rommel zijn.
- Zowel bovenaan als helemaal tegen de vorkpoten meet ik 25.4 mm op de vorkbuis. Moet dit normaal niet verbreden naar 26.4? De vork lijkt geen sleet schade te hebben. Wat is hier aan de hand?

Alvast superhard bedankt voor de hulp!
Zo te zien is er behoorlijk lang rondgereden met een loszittende onderring, en als het zo'n zootje is helpt de passing met kartelen of centerpuntjes vergroten ook niet meer.

Die vork is gemaakt door de 1"binnenbalhoofdbuis in een dikkere bus te lassen. De bovenkant van de bus (zit niet vastgelast) is afgedraaid op 26.4, dus dat was een kraagje van 0.5 dik. Zo te zien is dat nu weg, en moedwillig nog meer beschadigingen op die plek in de binnenbalhoofdbuis meppen zou ik niet durven, laat staan dat je daar 0.5mm mee wint. Als je de onderring op de vork gaat lijmen zou ik in ieder geval 10 cm bezemsteel van onderen in de vorkbuis meppen
10 cm bezemsteel van onderen in de vorkbuis meppen
Lijkt me een heksentoer, is er geen nieuwe/passende voorvork te plaatsen/bestellen?
Ik begrijp dus van Marten dat de vroegere kraag volledig weg is, dit wordt ondersteund door de vaststelling dat op de vork vlak tegen de balhoofdbuis er een blinkende rand zit, net of er is daar een stuk afgebroken/gedraaid. Deze vork lijkt me dus rijp voor de schroothoop. (voor de kost van een nieuwe kan ik geen ongeval riskeren lijkt me)

Rose heeft inderdaad enkele stijve vorken:
http://rose.nl/vorken-dempers/voorvorke ... etail2=237
Verder heb ik enkel bij SJScycles een kandidaat gevonden:
http://www.sjscycles.co.uk/700c-1-inch- ... prod13036/

De huidige vork is vermoedelijk aluminium aangezien het kader alu is, en de plaatsen waar de verf ontbreekt geen roest vertonen (correct me, if I'm wrong).
-Op zich ben ik erg tevreden van het rijgedrag van de huidige configuratie dus welke vork koop ik best?
-Gaat een stalen vork significant anders rijden? (ik meende dat een unicrown vork sowieso stijf is?)
-Rose heeft duurdere vorken van WCW, is dat een aanrader?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom, ik koop liever kwaliteit dan na enkele jaren opnieuw te moeten gaan sleutelen.
EnriceV schreef:
De huidige vork is vermoedelijk aluminium aangezien het kader alu is, en de plaatsen waar de verf ontbreekt geen roest vertonen (correct me, if I'm wrong).
Hint: kijk eens naar die bruine roestvlekken of probeer een magneet
EnriceV schreef:
Andere tips zijn uiteraard ook welkom, ik koop liever kwaliteit dan na enkele jaren opnieuw te moeten gaan sleutelen.
bij een voorvork is belangrijk (behalve of alle nokjes etc er aan zitten)

uitsteeklengte
sprong
diameter balhoofdbuis
lengte balhoofdbuis.

Wijk je daar ver van af dan past het niet of gaat de fiets raar sturen

Bij een draadvork is 50 mm schroefdraad toelaatbaar. Balhoofden zijn doorgaans 36mm hoog, dus samen met de lengte van de balhoofdbuis tussen de cups bepaalt dat hoe lang de binnenbalhoofdbuis moet zijn. Die Rose vork had 70 mm draad, dus daar mag je al 20mm van de buislengte aftrekken.
De roestplekken zaten niet overal, maar enkel waar er ook een boutje had gezeten, vandaar dat ik twijfelde. Een magneet blijft kleven aan de vorkbuis en aan de vorkbladen. De bestaande vork is dus van staal.

Huidige binnenbalhoofdbuis is 175 mm. De rose vork had 185 mm, als ik juist reken gaat er dus van 70 mm, 36 af voor het balhoofd en 10 die overbodig zijn. Dat is dus alleszins alle binnen de marge van 50 mm.

Voor de andere afmetingen zal ik rose even contacteren.

Hartelijk dank!
EnriceV schreef:De roestplekken zaten niet overal, maar enkel waar er ook een boutje had gezeten, vandaar dat ik twijfelde. Een magneet blijft kleven aan de vorkbuis en aan de vorkbladen. De bestaande vork is dus van staal.

Huidige binnenbalhoofdbuis is 175 mm. De rose vork had 185 mm, als ik juist reken gaat er dus van 70 mm, 36 af voor het balhoofd en 10 die overbodig zijn. Dat is dus alleszins alle binnen de marge van 50 mm.

Voor de andere afmetingen zal ik rose even contacteren.

Hartelijk dank!
176 voor de fiets plus 36 voor het balhoofd geeft 212mm plus 20mm teveel is een vork van 235mm