Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trillingen in het voorwiel en voorste tandwiel vervangen. - Forum Wereldfietser

Trillingen in het voorwiel en voorste tandwiel vervangen.

1) Nadat ik mijn Supreme banden vervangen heb met Duremes lijk ik zo'n rare vibratie in mijn stuur te hebben? En ik voel het goed wanneer ik mijn fiets ophef aan het stuur en dan aan het wiel draai. Mij lijkt het niet aan de banden te liggen maar meer aan de naaf? De druk op de banden is 3 bar.

2) Ik heb gezien dat mijn voortandwiel toch wel scherpe tanden heeft gekregen. Is zo'n voortandwiel van een ER gemakkelijk te vervangen of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? :) Het achtertandwiel ziet er nog heel goed uit, de fietsenmaker had dat een 5000 km geleden vervangen samen met een nieuwe ketting. Ik heb nu bijna 10.000 km op de teller staan.
1. Mochten de wiellagers om een of andere reden nu erg strak staan fiets er dan niet mee door, ook geen 5 km. Haal het wiel eens uit de fiets, dan ben je er zo achter.
Leon
Je hebt neem ik aan een SON naaf. Die voel je altijd als je hem los ronddraait. Dat zegt niets. Ga er in elk geval niet aan prutsen. Ik zou de oude Supremes of een andere heel gladde band eerst maar weer eens terugmonteren, om te zien of de trilling weer weg is.
10000 km is niet heel gek voor een voortandwiel. Zeker niet als het van Truvativ is. Je kunt het zelf vervangen, maar een beetje handig moet je wel zijn, en je hebt een bladboutsleuteltje nodig. Monteer ook altijd gelijk een nieuwe ketting (doe je dat wel vaak genoeg?): het is de kettingslijtage die de tandwielen doet slijten. Kettingen zijn goedkoop en tandwielen zijn duur. Dus is het slim de ketting vaak te vervangen. Dat achtertandwiel hoeft bij Rohloff niet steeds vervangen te worden, maar kun je ook een keer omdraaien. Als je minder slijtage wilt dan zou ik de volgende keer een TA voorblad monteren, en als je heel veel minder slijtage wilt een stalen blad (dat is wel ietsje zwaarder).
Wim
http://s35.photobucket.com/albums/d161/ ... wielER.mp4

Ik heb een filmpje gemaakt wanneer ik het stekkertje van de son naaf vasthoud en het wiel laat draaien. Dan kan je zien waar die trillingen van komen. :)
De Sjelle schreef:http://s35.photobucket.com/albums/d161/ ... wielER.mp4

Ik heb een filmpje gemaakt wanneer ik het stekkertje van de son naaf vasthoud en het wiel laat draaien. Dan kan je zien waar die trillingen van komen. :)
Net zoals je niet moet zien wat er allemaal in een overheerlijke slagersworst verdwijnt, moet je ook niet met de vingers aan een naafdynamo draaien. Dan denk je dat de lagers rot zijn. Een naafdynamo functioneert alleen goed als de naaf stevig in de vork zit vastgeschroefd. Dan hebben de magneten die de naaf tegenhouden ook iets om zich tegen af te zetten. De 'Pohlfuhligkeit' wordt dan grotendeels opgeheven, de naaf krijg dan dezelfde zet mee als tegen
Allee, niets aan de hand dus? :?
Heb ik me voor niets zitten druk maken. :D
De Sjelle schreef:Allee, niets aan de hand dus? :?
Heb ik me voor niets zitten druk maken. :D
Er zijn ook gevallen bekend van 'ik kan niet meer verder fietsen' die het wiel uit Spanje opsturen! :shock:
Wim schreef:Je hebt neem ik aan een SON naaf. Die voel je altijd als je hem los ronddraait.
Oeps, had ik niet aan gedacht. :oops:
Best mogelijk dat die Duremes dus wel degelik wat trillen vergeleken met Supremes. Je diagnose dat het uit de naaf komt klopt dan alleen niet, al kunnen ook SON naven natuurlijk kapot.
Wim
Jamaar, die trillingen die ik in het stuur voel wanneer ik de fiets ophef en het wiel laat draaien zijn dus normaal?
De Sjelle schreef:Jamaar, die trillingen die ik in het stuur voel wanneer ik de fiets ophef en het wiel laat draaien zijn dus normaal?
Een lichte rimpeling blijf je voelen. Wel is het zo dat de trillingen erg versterkt worden als de as niet echt vast in de vork zit, Een radiaal gespaakt wiel met losse spaken (eg Bromptons) maakt ook veel herrie.

Hang de fiets op geef het wiel een zwengel en luister met een schroevendraaier ( starre verbinding) tussen fiets en schedel. Een goede naaf maakt een dof spinnend geluid, een son zoemt als een electromotor, en rotte lagers geven je de associatie met een grindpad
Ok, iedereen al bedankt voor de hulp. :D
Aangaande het voortandwiel dan, ik had eens gelezen dat ze bij Rohloff nu een andere tandwiel combinatie aanraden dan ze vroeger gebruikten. Zou het voor mij de moeite zijn (omdat ik het voorste tandwiel en de ketting toch al ga vervangen) om ineens over te schakelen naar die nieuwe combinatie of niet? :)
Wim schreef:Als je minder slijtage wilt dan zou ik de volgende keer een TA voorblad monteren, en als je heel veel minder slijtage wilt een stalen blad (dat is wel ietsje zwaarder).
Wim
Wat is een TA voorblad? :oops:
Ah, ok. Zal eens kijken of een van de fietsenmakers hier die tandwielen heeft. :)
En welke ketting raden jullie dan aan? :) Terug zo'n Rohloff ketting?
De Sjelle schreef:Terug zo'n Rohloff ketting?
De rohloff ketting wordt niet meer gemaakt.

De dure optie is een KMC x1

De goedkope optie is een vernikkelde Wipperman 708

Een vernikkelde Wipperman Connex racefiets ketting bungelt daar een beetje tussen, die heeft een leukere sluitschakel dan de 708
Mijn ER heeft nu 16/42 tandwielen. Op de site van Idworx staat dat men nu 16/43 tandwielen gebruikt. Zou ik dat dan ook niet beter doen?
Oneven aantallen tanden geven een gelijkmatigere slijtage, maar de keus is kleiner. Zelf zou ik overigens voor flink minder tandjes kiezen. Het kleinste wat van Rohloff mag is 38x16, en zwaarder zou ik niet willen. Ik heb liever een verzet waarmee ik zowat berg op kom dan een verzet warmee ik in de afdaling nog kan meetrappen.
Wim