Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Ik zou denk ik beginnen met een nette tweedehandsfiets (Snel, Avaghon o.i.d.) en daar een handgebouwd voorwiel met SON in stoppen voor het forenzen. Eerst een jaar of twee fietsen met en zonder bagage. Daarna weet je veel beter wat je wel en niet wilt. Misschien kom je er achter dat je liever met een lichte audax-fiets naar het werk gaat en met je MTB met BOB-kar op vakantie wilt. Of ontdek je dat je heel tevreden bent met je tweedehandsfiets en liever investeert in een Rohloff-naaf dan in een andere fiets.
@wijnand: Ik heb maar 1 iemand over een fiets met rohloff horen spreken. De rest van de suggesties zit heel netjes binnen het budget als jet het mij vraagt. En natuurlijk hebben de grote merken zo hier en daar ook mooie fietsen voor dat geld. Maar zoals je zelf al zegt zijn ze die iets dikker gezaaid bij de duitse merken (die in NL niet heel goed verkrijgbaar zijn).
Die middelste optie, de RED BULL Activa I, vind ik een aardige fiets om te zien. Die andere twee fietsen hebben naar mijn idee een te kort frame waardoor ik rechtop zit. Wil graag iets sportiever zitten.
Maar bedankt voor de ideeen!
Of ze echt te kort zijn durf ik zo niets van te zeggen het scheelt in de grootste maat maar 6mm in bovenbuislengte.

@winewalk Hier ook +1 voor Jarno bakker komen zowel mijn mountainbike als woonwerkfiets (souvereign r14) vandaan. Altijd erg goed geholpen alleen had hij 2 jaar geleden niet echt veel van stevens op voorraad en al helemaal geen souvereign r14.
Voor 1500 euro koop je een zeer goede fiets op marktplaats.

Mario
wijnand schreef:Wat mij vaak op valt, dat als zo'n iemand als jij voorzichtig om advies vraagt en een bepaalde type fiets voorstelt, dat dat dan vrij snel wordt afgedaan en de meest fantastische fietsen worden voorgesteld. Deze Batavus wordt gelijk bestempeld als een draak! Hoezo?
Die Batavus zal geen heel slechte fiets zijn, wellicht op een paar essentiele onderdelen na, maar 1499 euro is wel fors. Van de fietsen die in het algemeen werden aangeraden zijn er een heleboel bij die flink onder dat bedrag kunnen blijven, o.a. Stevens en VSF die beiden meer bij de 1000 dan bij de 1500 euro zaten. Da's toch een stuk goedkoper.
Leon
Leon schreef:
wijnand schreef:Wat mij vaak op valt, dat als zo'n iemand als jij voorzichtig om advies vraagt en een bepaalde type fiets voorstelt, dat dat dan vrij snel wordt afgedaan en de meest fantastische fietsen worden voorgesteld. Deze Batavus wordt gelijk bestempeld als een draak! Hoezo?
Die Batavus zal geen heel slechte fiets zijn, wellicht op een paar essentiele onderdelen na, maar 1499 euro is wel fors. Van de fietsen die in het algemeen werden aangeraden zijn er een heleboel bij die flink onder dat bedrag kunnen blijven, o.a. Stevens en VSF die beiden meer bij de 1000 dan bij de 1500 euro zaten. Da's toch een stuk goedkoper.
Leon
Mee eens Leon, maar ik heb meer draadjes gelezen over mensen die nieuw binnenkomen en een reactie vragen op een bepaalde fiets. Prima om voor de Batavus een paar goede alternatieven te noemen, op deze manier kan iemand wellicht een betere keuze maken. Maar om het dan direct hebben over een "draak" van een fiets stoort mij. Stel je voor hoe iemand zich voelt, die zo'n fiets heeft aangeschaft, en dit topic leest. Laten we gewoon met z'n allen "aspirant" wereldfietsers welkom heten en proberen een goed advies te geven maar niet altijd te oordelen over een voorgestelde fiets.
1499 euro is wellicht fors voor een dergelijke fiets, tip: kijk naar een overjarig model van een bepaalde fiets, scheelt vaak honderden euro's.
:D Wijnand
refro schreef:Maar zoals je zelf al zegt zijn ze die iets dikker gezaaid bij de duitse merken (die in NL niet heel goed verkrijgbaar zijn).
Ik heb net op de site van Stevens even Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven ingegeven bij het zoeken naar een dealer: allemaal minstens 2 hits binnen de 20 km. Of die ook wat hebben staan is natuurlijk wat anders.
refro schreef:@winewalk Hier ook +1 voor Jarno bakker komen zowel mijn mountainbike als woonwerkfiets (souvereign r14) vandaan. Altijd erg goed geholpen alleen had hij 2 jaar geleden niet echt veel van stevens op voorraad en al helemaal geen souvereign r14.
Dit voorjaar stonden er bij Jarno Bakker twee Souvereigns R14: een dames en een heren. Misschien wel omdat jij er een gekocht hebt. Geen idee welke maat het was trouwens.

Mijn verhaaltje was min of meer bedoeld om een verslag te geven van de ervaringen van een beginnend vakantiefietser. Niet gehinderd door enige kennis of fietservaring (behalve naar de kroeg) aan het zoeken gegaan. Met hulp van deze site wordt je véél wijzer. En niet alleen over techniek. En een deskundige fietsenmaker helpt je bij het nemen van de juiste beslissing en een goede afstelling.

Aan de andere kant, mijn medefietser met z'n oude Giant Jubilee heeft minstens net zo veel plezier gehad als ik. En werd net zo nat als het regende.
sorry, 2x
wijnand schreef:Maar om het dan direct hebben over een "draak" van een fiets stoort mij. Stel je voor hoe iemand zich voelt, die zo'n fiets heeft aangeschaft, en dit topic leest.

Tja, het leven is hard. En dat betekent dat als je een voor fietsvakanties zeer ongeschikte fiets aanschaft je niet achteraf op dit forum moet gaan zitten hengelen naar complimentjes.
Die Batavus is een typische exponent van het soort fietsen die een onwetende fietsenmaker een onwetende consument kan aansmeren. Op het eerste gezicht lijkt het ding alles te hebben, als je er echt naar kijkt is het het allemaal net niet.
Tuurlijk kun je er jaren op fietsen als je het ding maar vaak genoeg naar de fietsenmaker brengt, en hem op tijd weer inruilt zoals de bedoeling is. Maar voor hetzelfde geld koop je ook een eerlijke fiets die wel lekker rijdt, die je niet in de steek laat op een achteraf weggetje in de stromende regen als het de hele dag al tegen zat en die wel met redelijk normaal verkrijgbare onderdelen weer op weg geholpen kan worden.
Ik heb die fiets bewust een draak genoemd, niet om iemand te ridiculiseren, maar omdat ik het een ernstige ontwikkeling vind als fietsenfabrikanten hun ontwerpen laten ontstaan vanuit allerlei rare marketingconcepten die niets meer te maken hebben met functionaliteit. Dit is een dure fiets met pretenties en allerlei rare constructies. En als liefhebber van simpel modern design moet ik zeggen dat ik zelden zo iets lelijks ben tegengekomen. Nou ja, Gazelle en Giant hebben ook wel eens zulke lompe ontwerpen op de markt gebracht. Van een ontwerp van een auto of een gebouw kun je toch ook zeggen dat je het grof, opdringerig of gewoon lelijk vindt? Dat is toch ook een relevant criterium? Een paar dagen geleden heb ik met ademloze bewondering zitten kijken naar het tv programma over de designstudio van Pininfarina, en hun ontwerp voor een prototype voor een nieuwe Alfa Romeo Spider. Toen het ontwerp klaar was klopte echt alles.
Maar goed, doorslaggevend is natuurlijk dat die Batavus fiets veel kost voor relatief weinig vakantiefietsfunctionaliteit.
Wim
De fiets is ook getest, zie: http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/896.pdf.
Voor de remmen moet je een keuze maken, wel of geen schijfremmen. De overige onderdelen zijn toch niet zo exotisch (deore, en deore XT). Er is een trend te bespeuren in de markt met frames met een dubbele bovenbuis. Tuurlijk ziet dat er vreemd uit, dit is vaak zo bij nieuwe ontwikkelingen. Ik heb hier meer over gelezen, het schijnt dat het frame met een dergelijke dubbele bovenbuis stijver is. De voordrager is van tubus, de achterdrager van Batavus zelf, hier is ook kritiek op in de test.
Wim schreef:Een paar dagen geleden heb ik met ademloze bewondering zitten kijken naar het tv programma over de designstudio van Pininfarina, en hun ontwerp voor een prototype voor een nieuwe Alfa Romeo Spider. Toen het ontwerp klaar was klopte echt alles.
Wim
Toch zou ik hem niet willen voor woon-werk. En ook niet voor vakantie. Maar helemaal mee eens voor wat betreft de Batavus. De 'verbeteringen' aan deze fiets lijken voort te komen uit de marketingafdeling en niet uit feedback van de honderden vakantiefietsers die al jaren op een Batavus fietsen :wink: .
wijnand schreef:De fiets is ook getest, zie: http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/896.pdf.
Voor de remmen moet je een keuze maken, wel of geen schijfremmen. De overige onderdelen zijn toch niet zo exotisch (deore, en deore XT). Er is een trend te bespeuren in de markt met frames met een dubbele bovenbuis. Tuurlijk ziet dat er vreemd uit, dit is vaak zo bij nieuwe ontwikkelingen. Ik heb hier meer over gelezen, het schijnt dat het frame met een dergelijke dubbele bovenbuis stijver is. De voordrager is van tubus, de achterdrager van Batavus zelf, hier is ook kritiek op in de test.
Bike and trekking is best een leuk blad maar als je het vaker leest ga je er wel aan ergeren dat ze echt alles doen om hun adverteerders te vriend te houden, test zijn bijna altijd meer reclame dan test.
Opvallend: de drager heeft géén verbindingsstangetjes naar de staande achter vork! Die rol is overgenomen door het stijve, met licht metaal versterkte spat bord.
Geweldig mooi, maar hoe sterk en duurzaam is het Batavus ontwerp?
De kabels voor achterderailleur en achterrem lopen geheel door het frame heen van voor naar achteren. Pas aan het eind van de liggende achtervork komen de kabels weer naar buiten.
Geweldig mooi, maar hoe vervang je een versleten kabel?
Nieuwe norm. Waren vroeger spatborden op de betere fietsen bijna altijd van het merk SKS, tegenwoordig lijkt die voor keursplek ingenomen door Curana. En eerlijk is eerlijk, deze spatbordjes van een alu miniumkunst stof composiet zien er érg mooi uit.
Geweldig mooi, maar moeten ze er niet voor zorgen dat het banden water wordt afgevoerd. Lukt dat met het korte achter stukje en kleine ronding...
Voor welk type fietser is de Venturo bedoeld? Onno Kramer: De Venturo is ontwikkeld voor de sportieve woon-werkfietser die er in zijn vrije tijd ook graag op de fiets op uit trekt. Daarom biedt deze fiets zowel oplossingen
voor dagelijks als recreatief gebruik. Prestatie, comfort en transport zijn de belangrijkste gebruikseigenschappen.
Hoe langer ik er na kijk hoe mooier het design is. Het is een design fiets en geen werkpaard.....
Dat van die drager en dat spatbord had ik nog niet gezien. Wat een ellende. Het betekent dat of bijna het hele spatbord te zwaar geconstrueerd is om over die tien criuciale centimeters stevig genoeg te zijn, of dat het spatbord wel licht is, en dus niet stevig genoeg om de drager goed op zijn plek te houden. De vorm draagt er ook niet toe bij dat je droog blijft. Als we het nu toch hebben over state of the art spatborden, dan hadden ze beter bij Gilles Berthoud kunnen gaan shoppen, of bij Honjo voor heel lichte. Dat zijn allemaal lekker lange spatborden met zijkanten die goed om de band heengaan. Dan blijf je wel droog. SKS is ook beter, hoewel niet zo chique en ultiem functioneel als Gilles of Honjo.
Wim
wijnand schreef:Ik heb hier meer over gelezen, het schijnt dat het frame met een dergelijke dubbele bovenbuis stijver is.
plat gezegd, als je er meer aluminium tegen aan flikkert (en aluminium weegt net zoveel als beton ;) ) wordt ieder frame stijver.
Maar dan moet je je nog twee dingen afvragen:
- moest het frame in die richting stijver worden?
- is het extra materiaal efficient ingezet, oftewel is de verhouding stijfheid/gewicht ook beter geworden?

Ik heb een redelijk vermoeden dat die Batavus dubbel - scoort ;)
Eric op de Fiets schreef:
Opvallend: de drager heeft géén verbindingsstangetjes naar de staande achter vork! Die rol is overgenomen door het stijve, met licht metaal versterkte spat bord.
Geweldig mooi, maar hoe sterk en duurzaam is het Batavus ontwerp?
De 'rij impressie' geeft daar een prachtig antwoord op:
Elmar van Drunen schreef:Maar omdat de stangetjes ontbreken die normaal de drager met de staande achter vork
verbinden - die functie heeft het spatbord overgenomen - hangen de tassen niet
helemaal stabiel. Niet echt storend, maar het is toch een detail dat aandacht behoeft.
Die laatste zin :lol: :lol: . Een essentieel element van een nietcreditcardvakantiefiets is een fatsoenlijke bagagedrager. Eigenlijk om te janken dat ze dit als reisfiets durven verkopen. Lijkt me fijn als je spatbord het begeeft onderweg: kun je een nieuwe bagagedrager, achterlicht (geïntegreerd meldt Batavus trots) en spatbord regelen. Het enige voordeel van integreren lijkt me om het gewicht laag te houden, maar daar is Batavus met 18,4 kg voor een alu fiets ook niet echt in geslaagd.

Overigens apart dat EvD eerst alleen maar met de fiets op pad gaat, maar later de fiets in bezit lijkt te hebben :?:

Maar goed, mensen die de fiets gaan gebruiken behoren toch niet tot de doelgroep:
Onno Kramer schreef:Wij richten ons met de Venturo op een doelgroep die dit type fiets niet puur vanuit functioneel oogpunt aanschaft, ...
:shock: Als je een fiets zoekt om aan de muur te hangen weet ik wel mooiere.
wijnand schreef:De fiets is ook getest, zie: http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/896.pdf.
...
De voordrager is van tubus
Dat is fraai, maar waarom zit die Tubus wel op het testmodel en niet op de fiets in de folder?
Kijk maar naar waar de oorspronkelijke vragensteller mee kwam:
Ok, mensen, bedankt voor de vele reacties! :D
Echt top!

De Batavus is en blijft een mooie fiets om te zien. Het merk spreekt mij persoonlijk niet zo aan en als ik jullie mening over de Venturo Extreme hoor ben ik wel in twijfel gebracht.

Dan maar ff verder kijken.

Vooralsnog staat mijn oog gericht op de eerder genoemde Jan Janssen Millennium. Deze is ook nog eens in 64 cm verkrijgbaar dus zal in ieder geval niet te klein zijn. Is deze fiets interessant? Hij lijkt mij compleet voorzien.
Ik zoek een fiets zoals deze Jan Janssen, iemand een idee wat hierop een alternatief kan zijn?

Alvast mijn dank! :D
Ik heb het niet zo op die Millenium. Hij is relatief duur (voor dat geld heb je zowat een Rohloff fiets), hij heeft als default een gevaarlijk kwetsbare carbon vork, als default schijfremmen waar ik althans voor een dergelijke fiets niet veel in zie, een kwetsbaar geintegreerd balhoofd, en een crankstel met slijtagegevoelige buitenboordlagers. En er zit niet eens een goede naafdynamo op. Tot slot heb ik althans liever een stalen frame. Nu weet ik dat je heel andere afmontages kunt kiezen, maar het feit dat er zulke ongeschikte combinaties mogelijk zijn geeft mij te denken.
Als je het budget in de gaten wilt houden zou ik toch vooral kijken naar fietsen als van Fahrradmanufaktur, of de Surly Long Haul Trucker. Als het iets meer mag kosten zou ik vooral eens bij Recycle in Wageningen gaan kijken naar de Avaghon Series modellen. Dat zijn ook heel mooie fietsen om te zien, vind ik. Mag het nog weer meer kosten, dan zijn er nog andere mogelijheden, maar daar zal ik het hier niet over hebben.
Wim