Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met rollerbrakes de bergen in? - Forum Wereldfietser

Met rollerbrakes de bergen in?

Goedendag,

Kan ik verantwoord met rollerbrakes naar de Pyreneeën fietsen?
Sinds enkele jaren rijd ik op een Gazelle medeo met roller brakes (Shimano Nexave BR-IM50), van het gekoelde type. Achteraf zou ik die fiets niet meer kopen, maar op zich ben ik er niet ontevreden over. Ik heb er zo'n 15.000 km mee afgelegd, met onder andere fietsvakanties in Nederland en het traject Sneek-Stralsund via de Hanzefietsroute en afgelopen weekend nog een tocht van Sneek naar Maastricht inclusief de Mergellandroute in Zuid-Limburg. Mijn fiets heeft zich altijd goed gehouden, ondanks het feit dat de derailleur niet zo denderend is en de fiets nogal zwaar (23kg). Nu ben ik zelf ook bijna 100 kg, dus in plaats van een lichtere fiets kopen, zou ik ook zelf kunnen gaan afvallen.

Komende zomer wil ik naar de voet van de Pyreneeën fietsen via de route 'Langs oude wegen'. Ik neem een tent mee en ga in mijn eentje en zal dus behoorlijk stevig bepakt zijn. De remmen moeten het dus wel houden. In het boekje 'Langs oude wegen' lees ik dat je die fietstocht niet met trommelremmen of rollerbrakes moet afleggen. Daar schrok ik toch wel van. Een fietsenmaker in Maastricht, waar ik afgelopen weekend naar toe was gefietst, raadde me dat ook af. Terug in Sneek zien vier Sneeker fietsenmakers geen problemen met fietsen in de bergen met mijn rollerbrakes. Maar ja, afgezien van een paar kliffen bij het IJsselmeer en een enkele dijkhelling zijn er hier niet zo gek veel afdalingen.

Kortom: wat te doen? Is het verantwoord om met rollerbrakes naar de Pyreneeën te fietsen, of moet ik echt voor een andere fiets gaan?

Graag hoor ik van jullie.

Hartelijke groet uit Sneek,

Aart C. Veldhuizen.
Met een totaalgewicht van zo'n 150 kilo zou ik niet met rollerbrakes de bergen in gaan. Heuvels gaan nog wel, maar een afdaling waarin je veel moet remmen zorgt er voor dat die dingen kokend heet worden.
Dank voor je reactie Bart,

Die 150 kg is ook weer wat overtrokken. Het zal wel een eindje (hopelijk) onder de 140 kg blijven.

Wat ik lastig vind, is dat ik meningen hoor. Misschien kan dat niet anders, maar het verwart me wel. Alle vier de fietswinkels hier in Sneek zeggen dat mijn rollerbrake meer dan voldoende koelt. Bovendien gaat de route langs oude wegen niet hoger dan 550 meter. Zoals gezegd: ik fiets naar de voet van de Pyreneeën (onder Pau) en ga daar niet over heen maar achter op de auto weer terug.

Het kan natuurlijk een mooie aanleiding zijn om een andere fiets te kopen, maar ja, met dat geld kun je ook wat anders doen. Ik ga mijn fiets dus alleen vervangen als het echt nodig is. Vandaar wil ik graag ervaringen horen.

Groeten,
Aart.
Echt enthousiast word ik niet, want ook een paar honderd meter kan al best veel zijn, maar je kunt natuurlijk ook af en toe afstappen.

Ik weet het niet hoe het bij deze fiets is, maar zitten er bijvoorbeeld op je voorvork ook nokken voor cantilevers/v brakes? Dat is wel eens het geval, en dan kun je voor weinig geld in elk geval een goede voorrem monteren. Zie hier voor meer details: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Een verdergaand alternatief zou nog kunnen zijn om een nieuwe voorvork met canti nokken te monteren. Die heb je voor iets van 50 euri, en een enkele Deore v brake kost ook niet meer dan een euro of 15 dacht ik.
Wim
Ave schreef:Bovendien gaat de route langs oude wegen niet hoger dan 550 meter.
Dat het een gerenommeerde fietsroute is spreekt in je voordeel. Een hoogteverschil van niet meer dan 550 meter niet. Hoge passen zijn meestal voorzien van geleidelijke klimmen (<=9%) met langere rechte stukken en redelijk wegdek zodat je snelheid kunt maken, je veel energie aan luchtweerstand opsoupeert en je remmen kunnen koelen. Het zijn in Frankrijk juist de middelmatige onbekende pasjes met rotwegdek, veel bochten en heel steile stukken (vrij vaak tot 15%) waar je alle remkracht nodig hebt en je velgen (in geval van velgremmen) binnen 150 meter hoogteverschil zo heet dat je er met de vingers vanaf moet blijven. Die pasjes zijn overigens mijn favoriet omdat het er zo rustig is.
Leon
Ik heb het uitgetest met trommelremmen (gazelle primeur): ongeveer 500 meter afdalen in Duitsland met enkel achteraan bagage. Totaal gewicht inclusief fiets waarschijnlijk +/- 120 kg.

Strategie: achterrem gebruiken om snelheid te matigen, voorrem maximaal laten rusten voor de lastige stukken.

Resultaat: na +/- 100 meter dalen totaal wegvallen remkracht op achterrem, voorrem niet krachtig genoeg om snelheid te doen dalen, (pompend remmen vervolgens continu en hard), na +/- 250 meter dalen beide remmen totaal nutteloos en sterke brandlucht. Remmen gelost en gehoopt op koeling, bij volgende bocht terug iets remkracht maar zeer beperkt, fiets op limiet van grip dan maar door de bocht gegooid. Onderaan gelukkig leeg rondpunt op volle snelheid errond en terug bergop gestuurd.
Vervolgens water gegoten over de naven, dat gaf een leuk stoom effect!

Conclusie: Niet proberen, een rollerbrake moet dezelfde remenergie kwijt in een zelfde volume (eventueel uitgebreid met koelvin), misschien houdt ze het, maar ik wil het nooit meer testen.

De v-brake piste eventueel enkel op voorvork lijkt me zeer aan te raden, je leven is heel wat meer waard dan een voorvork.
Kokende rollerbrakes zijn echt geen pretje! Ik heb het zien gebeuren op een niet al te lange, maar wel steile en met haarspeldbochten ingerichte afdaling in Italië.
Gelukkig had de fiets V-brakes aan de voorzijde zodat er toch nog veilig gestopt kon worden om de achterrem te laten afkoelen.
@EnriceV en @secretaris4,

Dank voor jullie reacties. In hoeverre een trommelrem hetzelfde is als een rollerbrake met koeling kan ik niet beoordelen, maar ik zag het voor me. Ondanks het huiveringwekkende wat je meemaakte, vind ik het wel prettig dat het nu niet alleen om een mening gaat, maar ook om iets dat daadwerkelijk is 'bewezen'. Als ik dit zo lees, lijkt het me verstandig om niet alleen vóór maar ook achter v-brakes te hebben.

Al jaagt het me wel op kosten.
Achter is niet echt een hele krachtige rem nodig, de voorrem is veel belangrijker. Deze moet zeker vervangen worden door een V-brake (Deore is goed genoeg) met goede remblokken (bijv. Koolstop).
Vanhier ook de tip om het niet te doen. Ik weet niet hoe een rollerbrake zich verhoudt tot een trommelrem, maar mijn trommelrem had het in de Ardennen al zo moeilijk dat ik dat al niet meer doe. Het hoogteverschil zal daar nog geen 550 meter zijn geweest.
@Henkes,

Dank je wel voor je info. Probleem is alleen wel dat ik niet weet wat een trommelrem is (behalve dat ik zo'n ding ooit had) en wat een rollerbrake is. Lijken die zoveel op elkaar, dat wat een trommelrem niet kan een rollerbrake ook niet kan?
Ave schreef:@Henkes,

Dank je wel voor je info. Probleem is alleen wel dat ik niet weet wat een trommelrem is (behalve dat ik zo'n ding ooit had) en wat een rollerbrake is. Lijken die zoveel op elkaar, dat wat een trommelrem niet kan een rollerbrake ook niet kan?
Uit de Shimano dealer info

Het Shimano Inter M roller brake systeem is niet geschikt voor mountainbikes. Vermijd continu remmen tijdens lange afdalingen om te voorkomen dat de inwendige delen erg heet worden, waardoor het remvermogen negatief wordt beinvloed. De inter-m remmen zijn ontwikkeld voor een totaal gewicht van 100 kg Als het totale gewicht meer dan 100 kg bedraagt zal het remvermogen dat het systeem biedt onvoldoende zijn voor een correct remgedrag


Duidelijk genoeg?
Mijn fiets heeft zich altijd goed gehouden, ondanks het feit dat de derailleur niet zo denderend is en de fiets nogal zwaar (23kg)
Eén probleem is dus hoe je veilig beneden komt, maar een ander probleem lijkt me hoe je fatsoenlijk boven komt. De stadsfietsgeometrie waarbij je erg rechtop zit is ongeschikt voor het betere klimwerk. Het idiote gewicht van 23 kg helpt ook niet erg...
Mijn fiets weegt minder dan de helft.
Dag Jan,

Inderdaad, ik moet die 23 kg naar boven hijsen en dat is een hele toer. Nu weet ik jouw gewicht niet, maar ik weeg zelf tegen de 100 kg, 's morgens, schoon aan de haak. Afgelopen maandag kwam ik vrijwel na vier fietsdagen van meer dan 100 km zonder problemen bij Cadier en Keer, Slenaken en op de Vaalserberg boven en nog een stuk of wat klimmetjes van de Mergellandronde in Zuid-Limburg. Inderdaad niet in een recordtempo, maar wel in een fatsoenlijke cadans, al had ik daar niet de volle bagage bij me. Ook van de Hanzefietsroute van afgelopen voorjaar (toen wel met bepakking, maar zonder tent) en van fietsvakanties van vroeger in de Harz, Ardennen en Jura weet ik dat klimmen niet de grootste zorg is. En zoals ik al eerder schreef: ik zou ook zelf 10 kg af kunnen vallen.... Al geef ik eerlijk toe dat een VSF van rond de 15 kg me wel zou bekoren.

Nee, mijn zorg is niet zozeer het klimmen, maar het dalen. Of de remmen het dan houden. En gezien de reacties vrees ik van niet.

Groeten,
Aart.
Eigen gewicht 78-80 kg. Fiets 11 of 12 kg. Bagage 15-20 kg. Langere expedities met BOB.
@Jan,
Neem me niet kwalijk, je hebt nogal een paar stukkies gefietst en weet heel wat van klimmen af zo te zien! Zelf ga ik er voor wat de laatste jaren hooguit prat op dat ik mijn werk vrijwel geheel op de fiets doe en in plaats van de autokilometervergoeding een heel wat lagere fietsvergoeding per km opstrijk. De Gazelle Medeo was daar op zich wel een prettige fiets voor in Sneek en omgeving, al hield die zich ook tijdens de Hanzefietsroute uitstekend, nota bene beter dan de spiksplinternieuwe Santos die mijn medefietser toen bij zich had.

Ik zal hier laten weten wat ik ga doen: als voorrem een v-brake monteren (en daarom dus een nieuwe voorvork laten plaatsen) of een andere fiets aanschaffen. Ik neig tot het laatste. In dat geval denk ik aan een sobere fiets die een tijdje mee kan. Zelfs mijn vrouw vreest inmiddels dat ik het fietsvakantievirus weer flink te pakken heb. Ik denk aan een VSF (T400) die hier in Sneek geleverd kan worden, al wil ik ook in Drachten gaan kijken bij een dealer die onder andere ook Stevens fietsen heeft. Vanmorgen maakte ik een praatje met de Giant dealer voor een Expedition, maar daar heb ik toch mijn twijfels over. Die is wel vrij compleet, maar heeft ook weer rare dingen (zoals 'eigen' hydraulische remmen). Voor hetzelfde geld lijk ik een VSF te kunnen aanschaffen, die volgens andere fora erg betrouwbaar is. Wellicht roep ik jullie hulp daar nog bij in, want ik wil niet weer een miskoop doen.

Een paar criteria heb ik wel:
- niet te ver boven de 1000 euro, er zijn ook andere prioriteiten in ons gezin met opgroeiende pubers. Het zal daarom geen 'confectie'fiets kunnen worden maar een min of meer kant en klaar exemplaar.
- liever 26 dan 28 inch omdat ik geen vering meer wil en graag wat dikkere banden wil voor het comfort en vanwege het feit dat een 26 inch vaak toch nog net wat sterker is
- vanwege de repareerbaarheid onderweg liever v-brakes dan hydraulische remmen, al schijnen die wel erg betrouwbaar te zijn en heel comfortabel te remmen
- niet tè licht: ik fiets graag solo met tent en sjouw dus wat kilo's mee. Daarom wil ik ook voor twee fietstassen kunnen plaatsen.
- minimaal deore toebehoren

Duidelijk is me wel geworden dat ik niet met louter rollerbrakes Frankrijk zal gaan doorkruisen, dus maak je geen zorgen als je in augustus 2011 midden in een klim ergens in Frankrijk een grote forse kerel op een hoge Gazelle Medeo naar beneden zie suizen. Je wordt dan heus niet plat gereden, mede dankzij jullie.

Waarvoor hartelijk dank,
Aart.
Hoi Aart,
Het klinkt alsof je inderdaad misschien aan iets nieuws toe bent. Een T 400 slx is dan binnen jouw budget een prima keus. Als alternatief kun je nog denken aan een Surly Long Haul Trucker. Dat is een wat andere stijl, met racestuur en zo, maar vergelijkbaar zinnig ontworpen en afgemonteerd. De afmontage is wel wat minder compleet, dus je moet er nog wel wat bij optellen voordat je klaar bent.
Ook ik ben een liefhebber van brede 26 inch banden, omdat de wielen wat sterker zijn, en omdat je een geweldige keus aan banden hebt, van heel snel tot heel grof en stevig, met veel ertussenin. Over de betrouwbaarheid van hydraulische remmen zou ik me geen zorgen maken. Deore v brakes voldoen prima, maar Magura's remmen echt beter. Als ik jou was zou ik ook nog eens kijken naar de mogelijkheden om je bagage te beperken. Zelf fiets ik kamperend binnen Europa probleemloos met alleen achtertassen, en ik ben niet de enige. Dat fietst toch wel lekkerder, en vooral het klimmen gaat beter. Niet iedereen wil dat, en er is hier eerder veel over geschreven.
Veel fietsplezier,
Wim
Ik heb die route een aantal jaren geleden ook gereden en het is een mooie en leuke route. Maar het gaat niet om die 550 meter hoogte. Voorbij Rossignol (Traject Bastogne-Montmedy) over de N891 later N839 is een alternatieve route aangegeven (linksaf naar de brouwerij Orval Tis maar een klein stukje snijden, maar wel een helling va 9% naar beneden en in mijn beleving soms iets meer. Op 500 meter zit je dan al niet meer. Dat afdalingkje zou ik nooit met rollerbrakes willen rijden. Dat weggetje is ook zo smal dat je daar niet om kan keren bergopwaarts om je vaart kwijt te raken...

Dus hoe met goed fatsoen bij de brouwerij aan te komen om daar een biertje te drinken, niet met die rollerbrakes van je, maar daar was je inmiddels zelf ook wel van overtuigd, geloof ik... :lol:
Dag Haike,

Dank je wel voor de info. Ik zal het allemaal eens bekijken. Van de rollerbrakes zie ik af, zover ben ik al wel. Het biertje sla ik af, ik ben mijn van het type wijntje, maar dat is elders wellicht ook wel te krijgen.

Groeten,
Aart.
Ave schreef:Dag Haike,

Dank je wel voor de info. Ik zal het allemaal eens bekijken. Van de rollerbrakes zie ik af, zover ben ik al wel. Het biertje sla ik af, ik ben mijn van het type wijntje, maar dat is elders wellicht ook wel te krijgen.

Groeten,
Aart.
Net voorbij de brouwerij zit een restaurant, (toen althans) die zullen vast wel een lekker wijntje hebben :wink: