Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop: Schwalbe Marathon Plus banden + thermarest matje - Forum Wereldfietser

Te koop: Schwalbe Marathon Plus banden + thermarest matje

Te koop: 2 vrijwel nieuwe buitenbanden. Het gaat om de Schwalbe Marathon Plus (28x1,75-700x45c) HS348. Met reflectiestreep. Prima banden voor een fietsvakantie. Ik verkoop ze omdat ik een andere vakantiefiets heb met 26" wielen en ze dus niet meer zal gebruiken. Ik heb er weinig mee gereden, ca. 1000 km. Geen slijtage te zien.
Af te halen in Vlaardingen. Eventueel kan ik ze ook opsturen(k.k.)

Ook heb ik nog een 3/4 Thermarest matje te koop.

Voor foto's zie mijn advertenties op marktplaats
Schwalbe banden
Thermarest matje
Ik kreeg van Leon het advies die banden te monteren, dus heb er wel oren naar. Heb je een richtprijs?
Jarno schreef:Ik kreeg van Leon het advies die banden te monteren, dus heb er wel oren naar. Heb je een richtprijs?
Ik raadde de standaard versie aan, niet de plus. Ik heb de plus nooit gebruikt, dus kan niet uit ervaring spreken. Een paar mensen die de plus afraden ken ik echter goed genoeg om de plus niet te gaan proberen.
Leon
Ik zag het Leon. Had dat ook als vraag in het andere topic gesteld nadat ik hier had gereageerd. Maar toch dank voor de reactie Leon. Had via een andere weg hetzelfde advies al gekregen.

En @audrey, sorry, ik ga voor de normale uitvoering, niet de Plus.
wat is het probleem met de plus, ik rij er al lange tijd mee en niets dan lof.
Ik fiets nu ook geen 30km/u gem. maar eigenlijk heb ik weinig last van rolweerstand
De enorme lekbescherming door een dikke laag rubber gaat ten koste van het gewicht en de souplesse, en dus het comfort en de snelheid. Er kunnen situaties zijn waarbij je zoveel lekbescherming nodig hebt, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. De gewone Marathon voldoet prima op onze stadssfietsen.
Iedere band is een compromis, en dus is er voor iedere band wel een legitiem gebruik. Voor de Marathon Plus is dat in mijn ogen echter slechts een heel klein deel van de markt.
Wim
Gewicht van de band scheelt enkel als je vaak moet stoppen en weer opgang moet komen, rij je eenmaal heb je vliegwielfunctie.

Ik fiets er graag mee, Marathon Plus, alleen jammer dat deze aangeboden maat niet gaat onder mijn spatborden.
Ook bij klimmen en het maakt door de middelpuntvliegende kracht de besturing lomp.
Wim
Met tassen voor en achter, dat haalt vooral de souplesse er wel uit.
Blijkt maar weer uit dit topic dat de bandenkeuze zeer persoonlijk is en aan omstandigheden aangepast. Ik heb ooit deze banden mogen berijden en het reed prima op de grootste zooi wegen. Inmiddels rijd ik op een 26 inch fiets en dat is met mijn lengte (1.61) de beste keus ooit, maar dat is weer een ander topic. (overigens met andere banden, want veel asfalt de laatste reizen)
ik heb net in duisland 2 CTC banden besteld 36 euro. Die zijn veel beter.

Mario
Ik rij al heel wat jaar op Marathon Plus banden. Mij doet de snelheid niet zo heel veel. En ik heb sindsdien nooit meer een lekke band. En dat is mij eigenlijk heel wat waard.

Hoe weet ik of 47-622 op mijn fiets past?
Wendy1 schreef:Hoe weet ik of 47-622 op mijn fiets past?
Met meten en vergelijken met andere maten banden kun je een heel eind komen, maar er gaat niets boven proberen...

Als je nu 37-622 hebt en aan beide zijkanten nog minimaal 3/4 centimeter ruimte hebt tussen de band en de vorken dan zou de breedte moeten passen (houd je nog een kwart centimeter over en dat is wel zo'n beetje het minimum dat je nodig hebt).
Naast de breedte is ook de hoogte van belang: De diameter van een opgepompte 47-622 band is al gauw 2 centimeter groter dan die van een 37-622 band. Van die 2 cetimeter raak je er één kwijt doordat je fiets wat hoger staat, maar verder moet er overal een centimeter extra onder het spatbord en vooral de bruggen tussen de vorkpoten passen.

Als uit het meten blijkt dat het kritisch wordt dan rest er alleen maar proberen. (Om het nog wat lastiger te maken kan ondanks gelijke maat het ene of andere merk of zelfs type nog wel een paar milimeter schelen)

Jan
Op de meeste "gewone" fietsen met 28 inch wielen zitten 37 mm banden, maar passen 42 mm banden meestal nog wel. Breder past meestal alleen op speciale vakantiefiets frames.
Wim
Ahha ik heb nu 37-622 en 42-622. Dan zou ik echt aan de meet moeten... Denk echter dat het net niet gaat passen als ik het zo bekijk. Maar dat is op het oog.
als je weet wat voor soort velg je hebt kan je ook kijken op het internet

mario
De fietsbanden zijn idd erg breed. Op mijn fiets paste ze eigenlijk net aan (Giant Expedition). Er was een minimale ruimte in de achtervork dus wanneer er een slagje in het wiel zou zitten, zou de band aanlopen. Ik fietste trouwens zonder spatborden tijdens vakanties. Ik zocht natuurlijk wel de landen uit waar het weinig regent. :lol:
Dikke banden geven wel meer comfort. Meer demping en je rijdt gemakkelijker over gravel en zand. Met de Plus banden kan je ervan uitgaan dat de kans op lekrijden zeer klein is. Dus het is maar net wat je belangrijker vind. Ietje lichter rijden of (bijna) nooit meer een lekke band hebben. Enneh, ik heb hier vaak genoeg gelezen dat snelheid voor een vakantiefietser niet zo belangrijk is... :lol: