Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil in geometrie bjj verschillende maten confectiefiets - Forum Wereldfietser

verschil in geometrie bjj verschillende maten confectiefiets

Ik ben een leek op fietsgebied en me de laatste weken wat aan het inlezen op dit forum ivm de eventuele aanschaf van een fiets. Nu heb ik de volgende vraag:

van een bepaald type confectiefiets bijvoorbeeld de Giant expedition RS0 zijn verschillende maten te krijgen, M, L, XL, en XXL.

Als men 2 van die maten met elkaar vergelijkt, b.v maatje M met maatje XXL, dan blijkt dat sommige onderdelen van het frame in lengte verschillen (b.v. de seattube en de toptube length) maar andere onderdelen in lengte hetzelfde zijn (b.v. achtervork en voorvork omdat op alle fietsmaten van dit type fiets de wielen nu eenmaal even groot zijn).

Dit resulteert in onder andere een verschillende wielbasis. En theoretisch zal de ene maat fiets zich dan ook anders gedragen dan de andere maat.

Mijn vraag is: valt daar in de praktijk wat van te merken? dit is natuurlijk lastig omdat een klein mannetje niet op een hele grote fiets gaat fietsen om deze te vergelijken met zijn kleine fietsje, maar ik kan me wel voorstellen dat dit fenomeen vertroebelend kan werken bij het vergelijken van bepaalde typen fietsen als daar meerdere mensen met verschillende lichaamslengte bij betrokken zijn. Of bijvoorbeeld bij een test waarbij maatje M is gebruikt, die als advies dient voor iemand met maatje XXL.
janvangent schreef:Als men 2 van die maten met elkaar vergelijkt, b.v maatje M met maatje XXL, dan blijkt dat sommige onderdelen van het frame in lengte verschillen (b.v. de seattube en de toptube length) maar andere onderdelen in lengte hetzelfde zijn (b.v. achtervork en voorvork omdat op alle fietsmaten van dit type fiets de wielen nu eenmaal even groot zijn).
Dat heb je goed gezien!
In de praktijk valt er weinig van het lengteverschil te merken omdat het grootste deel van het weggedrag bepaald wordt door de buiging voorvork en de positie daarvan (hoek). Daarnaast wordt het rijgedrag (o.a.) ook nog voor een vaak onderschat deel bepaald door de banden en de (diverse) stijfheidseigenschappen van het frame en de vork.
Die verschillen in rijeigenschappen leiden dan ook zelden tot problemen.
Wat wel gebeurt zijn 2 dingen:
* Als een XL persoon een XL-fiets koopt dan heeft hij vaak het nadeel dat het zadel relatief ver naar achteren staat, waardoor het achterwiel extra belast wordt, wat bij XL personen toch al een punt is. Ook hebben XL mensen vaak XL voeten en die kunnen wel eens tegen de tassen komen, want de achtervork is niet speciaal verlengd.
* XS mensen hebben weer andere problemen, namelijk dat bij kleine frames vaak de hoogte van de trapas niet is aangepast aan deze mensen. Kleine mensen kunnen dan niet met de voeten aan de grond als ze stoppen. Dat is een van de redenen dat je kleinere mensen (inderdaad vaak vrouwen) zo vaak ziet stuntelen met wegrijden.
Dus ik hoop voor je dat je zo'n 175 cm lang bent en een normaal postuur hebt, dat is erg gemakkelijk met fietsen kopen.
Leon (185 cm, soms al lastig)
Ik ben 1.78 dus ik heb geluk met mijn lengte begrijp ik. Interessant dat van die problemen van kleine en grote mensen mbt de fiets.

Maar dit is dus ook een onderwerp wat bij de keuze voor 26 of 28 inch wielen een rol kan spelen neem ik aan ? Want de achtervork zal bij 26 inch in het algemeen wel korter zijn dan bij 28 en dus zal een heel groot iemand met hele grote voeten bij 26 inch nog eerder met de hakken tegen de tassen komen.
janvangent schreef:Ik ben 1.78 dus ik heb geluk met mijn lengte begrijp ik. Interessant dat van die problemen van kleine en grote mensen mbt de fiets.

Maar dit is dus ook een onderwerp wat bij de keuze voor 26 of 28 inch wielen een rol kan spelen neem ik aan ? Want de achtervork zal bij 26 inch in het algemeen wel korter zijn dan bij 28 en dus zal een heel groot iemand met hele grote voeten bij 26 inch nog eerder met de hakken tegen de tassen komen.
Bij mountainbikes zie je wel verwoede pogingen de achtervork kort en licht te houden, bij een vakantiefiets mag de fiets best wat langer worden. De bovengrens is de lengte beperking die de verkrijgbare achtervorkscheden je opleggen.
Wieldiameter problemen heb je wel aan de voorkant, een groot wiel geeft minder ruimte tussen tenen en spatbord