Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Troll - Forum Wereldfietser

Surly Troll

Hallo,

Wat vinden forumlezers van het nieuwe frame van Surly??

http://surlybikes.com/frames/troll_frame/

Is het een optie voor een reisfietsframe??

Gerco
Voor mij niet.
Ik wil liever geen staal, ik wil een geveerde voorvork, gewone verticale padden en geen giforanje kleur.
Maar ik heb dan ook al een paar fietsen waar ik tevreden mee ben.
Ik snap trouwens niet waarom ze er geen gewicht bij kunnen zetten.
Als je dan gaat zitten om een nieuw frame te ontwerpen met vele mogelijkheden, waarom dan niet ook zorgen dat het bruikbaar is voor een riem?

Gerd
Omdat de fabrikant van de riem eisen aan een frame stelt waar nog maar weinig fabrikanten aan kunnen/willen voldoen.
Ik denk dat we de Gates riem nog maar weinig zullen gaan zien bij fietsen voor het -pak hem beet- modeljaar 2012.

De Troll is wel een mooi frame op het eerste gezicht. De geometrie moet je wel aanspreken trouwens-evenals de uitvaleinden(horizontaal naar achteren=niet handig met wiel uitnemen).
Ik dacht altijd dat het achterwiel juist naar voren uitviel omdat bij het eventueel losraken je niet meteen je hele wiel kwijt raakt ..
Op een stadsfiets niet zo'n groot punt, maar op een mountainbike zou ik het zo niet willen, de klappen op het achterwiel zijn behoorlijk.
Jan Eleveld schreef:Voor mij niet.
Ik wil liever geen staal, ik wil een geveerde voorvork, gewone verticale padden en geen giforanje kleur.
Oh, zouden ze het daarom die kleur agent orange hebben genoemd? :(
Kenmerkend voor dit frame is dat je het op heel veel manieren kunt opbouwen. Met deraileur of met Rohloff, met vaste vork of met verende vork, met schijfremmen of velgremmen. Alles kan. En je kunt er ook voor en achterdragers op zetten. Ik vind het best een aantrekkelijk frame, nu moderne mtb's minder geschikt worden voor beladen vakantiegebruik. Zoveel betaalbare losse frames voor 26 inch vakantiefietsen zijn er nu ook weer niet.
Wim
Als je buiten de fietsvakantie een lekker rigid atb wilt om het bos in te gaan lijkt me dat met dit frame goed te combineren. Er kunnen 68mm banden in dus vering heb je niet nodig. En je kunt er inderdaad alle kanten mee uit: Rohloff, single speed, derailleur, velg-/schrijfremmen. Handig voor het wiel uitnemen zijn die horizontale drops niet. Maar hoe vaak rij je nou lek met 60mm banden? (Want in de Troll zet je natuurlijk geen 42mm bandjes.)

De Surly Cross Check is overigens ook zo'n mooi veelzijdig frame, alleen heeft die geen oogjes voor bagagedragers halverwege de voorvork.

Ik zag dat Surly inmiddels ook aanhangers maakt voor wie een Bob te klein vindt... 8)
De Surly Cross Check is overigens ook zo'n mooi veelzijdig frame, alleen heeft die geen oogjes voor bagagedragers halverwege de voorvork.
Goed nieuws voor 2011:

Afbeelding

Zie ook: http://surlybikes.com/bikes/cross_check_complete/

De nieuwe kleur is natuurlijk ook stukken mooier ;)

Sjors
Bedankt voor de reacties!

Ik zie dat Wim en Padelero een beetje hetzelfde tegen dit frame aankijken als ikzelf.. Ik zie er wel wat in voor een volgend project..

De crosscheck is ook mooi.. Maar wat lastiger met een Rohloff te combineren.. Dat vind ik erg aantrekkelijk aan de Troll.

De crosscheck krijgt overigens vanaf 2011 ook bevestigingspunten voor lowriders aan de voorvork!! En een mooie kleur!! :-)

Gerco.

( Ik zie nu dat Sjors me net voor was ) ;-)
Veel plezier als je die Troll koopt! Surly = 8)

Wat betreft de Cross Check: i'm not saying, i'm just saying. :wink:
Overigens vind ik de jus-bruine Cross Check ook om op te vreten.
Ik denk dat de Troll er wel een keer komt... :-)

Eerst maar eens een tijdje met The Big Dummy op pad!! 8)

Afbeelding
Je hebt dus al lang een 26" vakantiefiets. :wink:

Hoe rijdt die Big Dummy? Is dat nog een beetje vooruit te branden?
:-)

Hij is verrassend!! Op de weg ligt de snelheid vooral in de bandenkeuze..
Ik heb er dikke extremes op zitten, dus dat merk je wel.. Maar met de juiste keuze in bandenspanning valt het mee. Maar het gaat me niet om de snelheid.. De fiets voelt niet extreem zwaar aan.. Nog niet op een weegschaal gehad overigens... ;-)

Wel is de fiets erg wendbaar. Je moet een beetje wennen. Vooral bij korte, krappe bochten.. Maar ik heb er al eens enkele mountainbike routes mee gefietst, en het ligt er goed op de weg!!

Erg leuk!! :D