Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NL Mobieltje in het buitenland - Forum Wereldfietser

NL Mobieltje in het buitenland

Regelmatig ga ik een paar weken in het buitenland fietsen. Ik weet dan nooit wat ik met m'n Nederlandse mobiel aan moet. Thuislaten wil ik niet, maar aan laten staan en gesrpekken ontvangen is ook zo duur. SMS check ik altijd.
Heeft iemand een tip?

Ik zet het ding meestal uit, maar neem em wel mee. 's avonds een tijdje aan. Als mensen je echt moesten bereiken, dan spreken ze je voicemail wel in. Die luister ik dan ook uit. Overigens vertelt Vodafone mij in dat geval zelf of er voicemail is. Ik hoef er dus niet 'voor niets' naar te bellen. En sms komt ook vanzelf wel binnendruppelen als je je mobiel een uurtje aan laat staan.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je een voicemail hebt aanstaan dat je moet betalen voor het gebruik ervan, dit wil zeggen dat als iemand jou voicemail inspreekt en jij bent in Italië, dat jij de kosten van Nederland naar Italië moet betalen als diegene jouw voicemail inspreekt. Daarom zet ik mijn voicemail uit, zodat die niet ingesproken kan worden.

Ik weet niet of dat dit provider afhankelijk is en of dit klopt

Gijs

overigens, ik heb hem altijd bij. Weliswaar uit, om zo stroom te sparen, omdat als je veel afstanden aflegt de gsm zich steeds opnieuw moet aanmelden bij nieuwe gsm masten en dat kost ook extra stroom.

Wij hebben ons mobieltje wel bij ons, maar willen deze eigenlijk eens thuis laten! Dan ben je echt weg! Nu ga je toch zo af en toe stiekem kijken of je sms-jes hebt... soms moet je, denken wij, de digitale wereld ook even achter je laten. Telefoneren kan altijd vanuit een telefooncel mocht je naar huis willen bellen, toch?
En tja... vroeger... deden we toch ook zonder! :)

Maar tja.. het thuisfront.. zij vinden het toch altijd wel heeeeeel erg prettig als je wat meeneemt... ook al staat dat ding de hele dag uit!

Wij denken er eerlijk gezegd nog over na!

Groetjes,
El & El

Ik heb mijn mobiel wel altijd bij me, ook in het buitenland. Ik maak een afspraak met 1 van het thuisfront dat ik op vooraf afgesproken dagen op een bepaalde tijd bel. Daarnaast staat hij iedere dag 's avonds een half uurtje aan, zodat ik dan bereikbaar ben.
Dit alles niet zozeer voor mijn eigen genoegen maar meer ter geruststelling van de ongeruste achterblijvers :?
gijs schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je een voicemail hebt aanstaan dat je moet betalen voor het gebruik ervan, dit wil zeggen dat als iemand jou voicemail inspreekt en jij bent in Italië, dat jij de kosten van Nederland naar Italië moet betalen als diegene jouw voicemail inspreekt. Daarom zet ik mijn voicemail uit, zodat die niet ingesproken kan worden.
Ik heb dit nog nooit gehoord en ik geloof ook niet dat dit geldt voor mijn aanbieder. Wel is het zo dat je extra kosten maakt voor het uitluisteren van je telefoon. De kosten voor een internationaal gesprek naar Nederland. Aangezien je als gebruiker de kosten maakt om de voicemail in Nederland te bellen, mag je aannemen dat de persoon die je voicemail belt als je in het buitenland bent de kosten niet maakt.
Maar dat is mijn redenatie.

Mocht je overigens ook Vodafone hebben, die voicemail kan jou bellen als je berichten hebt. Dit is wel zo handig in het buitenland, want het tarief voor gebeld worden in het buitenland ligt volgens de site van Vodafone lager dan wanneer je zelf belt.
Dat het inspreken van een voicemail van iemand die in het buitenland is de beller geld kost, kan niet waar zijn.

Hoe kan de voicemail / provider weten dat jouw mobieltje in het buitenland niet aan staat? De provider weet alleen dat het mobieltje niet aangemeld is en laat daarom de voicemail starten.

Je moet wel zelf betalen om je voicemail vanuit het buitenland af te luisteren.

Sjirk

Als je telefoon in het buitenland aangemeld is en je voicemail staat aan, dan betaalt de beller voor het inspreken de kosten tot aan de grens, maar jij, als gebelde, betaalt voor het traject naar je buitenlandse locatie en ook nog eens terug naar de voicemailcomputer in NL. En dan moet je die voicemail ook nog eens afluisteren!
Schakel de voicemail dus uit voordat je naar het buitenland gaat als je niet voor krankzinnig hoge kosten wilt komen te staan.
zie bv. http://www.vakantiebellen.nl

Op de site die Peter aangaf, vond ik het volgende
Hoe gebruik ik mijn voicemail in het buitenland?

U kunt gebruik maken van voicemail in het buitenland.(Het werkt echter bij de meeste aanbieders en abonnementen wel anders dan in Nederland.)Wij adviseren u alleen voicemail te gebruiken, wanneer u dringend bereikbaar moet zijn! U betaalt nl.in veel gevallen dubbel voor voicemail, omdat de berichten in Nederland opgevangen worden. Uitgezonderd: indien een toestel in het buitenland uitgeschakeld wordt, dan meldt het buitenlandse netwerk dat aan het Nederlandse netwerk. Althans zo geldt dit voor KPN. Als u uw toestel aan hebt staan, een oproep ontvangt en de oproep vervolgens “wegdrukt” naar uw voicemail, dan betaalt u voor het ontvangen van de oproep én voor een uitgaande oproep vanaf het buitenlandse netwerk naar het voicemailsysteem in Nederland. Bij sommige prepaid abonnementen is dit niet het geval. Ook als u uw voicemailberichten niet uitluistert, kunt u na de vakantie voor onaangename verrassingen komen te staan wanneer u veel voicemailberichten hebt! Het gebruik van voicemail werkt bij de meeste aanbieders ook anders in het buitenland. Op vakantiebellen.com kunt u bij uw aanbieder, abonnement en bestemming zien hoe u voicemail in uw geval kunt gebruiken en wat de kosten zijn. Nogmaals: het beste (voordeligste) is uw voicemail uit te zetten!
Als ik dit goed lees, kun je gewoon je voicemail aan laten staan. Daarbij moet je wel:
- je mobieltje alleen aanzetten om je voice mail uit te luisteren. (kosten bellen buitenland-nederland)
- als je je toch aangemeld hebt, altijd de oproep aannemen (niet wegdrukken).

Maar ja misschien begrijp ik het toch verkeerd. Mijn constateringen zijn geen garanties!

Sjirk

Ik heb laatst bijna een boze brief geschreven naar mijn provider (Telfort) om te vragen hoe het mogelijk is dat ik op precies hetzelfde tijdstip twee keer een gesprek van een paar seconden heb 'gevoerd' en moet betalen (à 1 euri per keer --> 10 euro voor niets betaald).

Wat blijkt? Bij Telfort is het zo, dat als je je telefoon AAN laat staan in het buitenland en iemand komt op je voicemail, je DUBBEL betaalt. Kijk voor meer informatie op:

http://www.telfort.nl/prive/klantenserv ... buitenland

Het is dus inderdaad zo dat je je voicemail aan kunt laten staan, als je telefoon maar uit is.
Als je wel je telefooon aan hebt staan is het vaak waarschijnlijk inderdaad voordeliger om het gesprek aan te nemen.

Wat voor mij het handigst werkt is telefoon per dag 's avonds op een vast tijdstip aan hebben zodat, als er iets is, je toch bereikbaar bent!

Gudrun
Mooie boel is dat van die voicemail in het buitenland, dan kun je beter je mobiel aan laten staan want als ik het goed begrijp betaal je anders in totaal dus 3x:
- 1x voor ontvangen gesprek op je telefoon: al gauw 1 euro/minuut
- 1x voor het doorschakelen naar je voicemail: nog 1 euro/minuut
- 1x voor het later afluisteren van je voicemail: weer 1 euro/minuut
Dan heb je in totaal dus 3 euro/minuut betaald

Ik heb een website gevonden waar je in 70 landen op je Nederlandse GSM telefoontjes kunt ontvangen voor maar 20 eurocent per minuut:
http://www.trendcall.nl
Als je je mobiel dus in het buitenland aan laat staan (daar is ie toch voor) ben je dus 15x zo goedkoop uit! ;-)

Of je koopt een prepaid toestel in het buitenland en laat je ze allemaalmaal dat nummer bellen... Maar ja hoe weten ze dat jij dat nummer hebt....mmmmmmmhhh misschien alleen maar slim als je vaak naar hetzelfde land gaat! :D

Met een lokale mobiel heb je soms slechte ontvangst.
:idea: Met een Nederlandse mobiel kun je tenminste een ander netwerk keizen als de ontvangst slecht of helemaal afwezig is.

Daarnaast vindt ik het niet helemaal eerlijk om het thuisfront op extra hoge kosten te jagen omdat ik weg ben.

Je telefoon kiest voor het sterkste netwerk op het moment dat je de grens over gaat. Wanneer later een ander netwerk sterker is schakelt hij automatisch over. Tenminste als je netwerkkeuze op "automatisch" staat. Je kunt ook handmatig een netwerk selecteren. Ook in het buitenland gekochte mobieltjes hebben deze functie.

Het wel of geen bereik hebben is volgens mij (o.a.) afhankelijk van waar je zit en hoe krachtig je mobiel is. Dat van een ander op kosten jagen daar heb je zeker gelijk in. :lol:

Al ben ik van de mobieltjes-generatie, toch staat hij bij mij tijdens vakanties echt uit.
Ik kijk 's avonds een keer of ik wat gemist heb maar dan heb je het ook echt gehad.
Persoonlijk even wennen, maar na een paar dagen heerlijk rustig.
Met ontvangst nooit problemen gehad met een Orange abonnement in het buitenland.
Kost wel wat meer als in Nederland maar dat is nu eenmaal zo, ga toch niet uren zitten bellen met thuis.
Nog een goedkopere optie is je telefoon enkel gebruiken als telefoonboek en terplaatste gewoon een telefoonkaart kopen voor de telefooncel.
Dat voorkomt ook dure verassingen achteraf bij het ontvangen van de telefoonrekening:)

Zorg gewoon dat je een mobieltje bij je hebt waarvan niemand het nummer heeft. Alleen die paar mensen die je in noodgevallen willen bereiken.
Cubeman schreef: Nog een goedkopere optie is je telefoon enkel gebruiken als telefoonboek en terplaatste gewoon een telefoonkaart kopen voor de telefooncel.
Dat voorkomt ook dure verassingen achteraf bij het ontvangen van de telefoonrekening:)
Ik heb afgesproken om te SMS-en en de rest zie bovenstaande van Cubeman. :lol:

Ik heb wel een mobiel bij me. Met mijn partner neem ik er ??n mee, d.w.z. de telefoon van de een en de simkaart van de ander, zodat we van beide het adressenboek bij ons kunnen hebben.

Op de voicemails van de mobieltjes en de vaste telefoon thuis staat als meldtekst dat we tussen 19 en 20 uur mobiel te bereiken zijn op nummer X, zonder mogelijkheid om in te spreken. Op dat tijdstip zetten we de telefoon aan. Geen bereik of vergeten (dat gebeurt ook wel eens) is pech. SMS-en is inderdaad ook een voordelige oplossing.

Lisette