Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord-Nederland - Forum Wereldfietser

Noord-Nederland

Beste noorderburen,

Welke streek is het meest ideale om in de komende herfstvakantie te fietsen? Drenthe, Groningen, Friesland, ...
Wat zijn zo de verschillen tussen die provincies (allen profileren ze zich al de ideale fietsprovincie)? Ik heb vorig jaar de Nederlandse kustroute gedaan en zag al een duidelijk verschil maar hoe zit het als je verder van de kustlijn weg gaat?

Nadruk ligt op de natuur, panorama's en rust; dus niet zozeer cultuur of toeristische kraampjes

Gunter
Gunter,

Als geboren Gelderlander die in Drenthe is opgegroeid ben ik van mening dat Drenthe de mooiste fietsprovincie is ;-)

Grosso modo kun je zeggen dat Friesland veel water heeft, Groningen veel polder heeft en Drenthe veel hei en bos. Wanneer volgende week er veel wind is dan heb je daar in Friesland en Groningen meer last van (of plezier wanneer het de goede kant op waait)
Tip om te rijden is wel de NAP route. LF 9. Gewoon in Nieuweschans beginnen (bereikbaar met trein) en via stad Groningen naar Fochtoloerveen. Vergeet Appelscha (Friesland) niet en dan door Drenthe naar bijvoorbeeld Meppel. Ja ook langs hunebedden. Mooie en afwisselende tocht van ongeveer drie dagen.

Rutger
Kijk zelf maar naar de foto's. Ik heb een rondje Groningen, een Rondje Drenthe en een Rondje Friesland gefietst.

Persoonlijk vind ik natuurlijk dat er niets boven Groningen gaat :wink:
Gunter schreef:Beste noorderburen,

Welke streek is het meest ideale om in de komende herfstvakantie te fietsen? Drenthe, Groningen, Friesland, ...
Wat zijn zo de verschillen tussen die provincies (allen profileren ze zich al de ideale fietsprovincie)? Ik heb vorig jaar de Nederlandse kustroute gedaan en zag al een duidelijk verschil maar hoe zit het als je verder van de kustlijn weg gaat?

Nadruk ligt op de natuur, panorama's en rust; dus niet zozeer cultuur of toeristische kraampjes

Gunter
Westerwold is leuk (en beschut) , dus zeg maar de lijn Winschoten- ter Apel- -Emmen. Bourtange kun je vermijden, en de andere kant van die Grenze is ook een aardige variatie
Gunter[/quote]
Westerwold is leuk (en beschut) , dus zeg maar de lijn Winschoten- ter Apel- -Emmen. Bourtange kun je vermijden, en de andere kant van die Grenze is ook een aardige variatie[/quote]

Hoezo Bourtange kun je vermijden? Mooi vestingstadje!
Rutger
Rutger schreef:
Westerwold is leuk (en beschut) , dus zeg maar de lijn Winschoten- ter Apel- -Emmen. Bourtange kun je vermijden, en de andere kant van die Grenze is ook een aardige variatie
Hoezo Bourtange kun je vermijden? Mooi vestingstadje!
Rutger
ik bespeurde een allergie bij de OP voor "toeristische kraampjes" :D

Nadruk ligt op de natuur, panorama's en rust

Gunter
In een week tijd kan je ze gemakkelijk alle drie bekijken :wink:
Dit rondje hieronder bijv. is 350 km en kan je in verschillende plaatsen beginnen, maar gezien de wind volgende week zou je het beste in Meppel kunnen beginnen en met de wijzers van de klok mee fietsen. GPS-track is verkrijgbaar.

Afbeelding
Heb je een voorkeur als startplaats, hoeveel kilometer wil je ongeveer fietsen en moet het een rondje zijn?

Zelf vind ik alles in Groningen boven de A7 mooi, weids, kronkelige weggetjes, weidegebieden afgewisseld met akkerbouw. De Veenkoloniën zijn wat minder. Op de kaart zijn dat de gebieden met de rechte wegen en kanaaltjes en plaatsnamen met 'nieuw' er voor.

Voor panorama's is Drenthe niet het mees voor de hand liggend, al heeft de Hondsrug en het beekdallandschap van de Drentse Aa wel haar bekoring. Maar het hart van Drenthe is wel veel bos, en om deze tijd van het jaar heb ik liever wat openheid.

Friesland is verrassend mooi, Gaasterland, Oranjewoud en de meren zijn prachtig. Heel open en het kan er flink waaien zonder al teveel uitwijkmogelijkheden.

De suggestie van Rutger om een stuk LF 9 te fietsen zou ik zeker in overweging nemen. Neemt mooie stukken Drenthe en Groningen mee.
Gezien de wind zou ik alleen in Zwolle beginnen...

Veel plezier,

Eric
Michael W schreef:

Nadruk ligt op de natuur, panorama's en rust

Gunter
In een week tijd kan je ze gemakkelijk alle drie bekijken :wink:
Dit rondje hieronder bijv. is 350 km en kan je in verschillende plaatsen beginnen, maar gezien de wind volgende week zou je het beste in Meppel kunnen beginnen en met de wijzers van de klok mee fietsen. GPS-track is verkrijgbaar.

Afbeelding
In een week tijd kun je dit rondje doen EN naar Noord- en Oost-Groningen! Want dat mis ik er een beetje in. Vooral in het Oldambt, tussen Scheemda en de Duitse grens, ten noorden van de veenkoloniën, in de 'graanrepubliek' (zie het boek van Westerman) is het prachtig leeg en weids. (Drenthe is in mijn optiek toch vooral knus en gezellig). Via de LF9 kom je in het Oldambt terecht en via de LF10 kun je dan doorrijden tot Pieterburen o.id. en via Groningen de rest van het rondje rijden. Noord- en Oost-Groningen doen zeker niet voor Drenthe onder, qua schoonheid.
Pedalero schreef: In een week tijd kun je dit rondje doen EN naar Noord- en Oost-Groningen! Want dat mis ik er een beetje in.
Oost-Groningen (Westerwolde) is schitterend ja, parkachtig zelfs.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat je in één week gemakkelijk van alle drie de provincies wat kan meepakken.

Vier provincies zelfs want De Wieden en De Weerribben liggen in Overijssel :wink:
Ik woon er niet maar ik vind het toch wel zonde dat Overijssel niet aan bod komt Of moest het perse echt het noorden zijn, dan heb ik niks gezegd. :)
(Als je er oog voor hebt, is het eigenlijk overal mooi....)
bedankt voor alle input, ik wist wel dat ik hier de nodige info zou verkrijgen ;-)

Ik ben misschien iets onduidelijk geweest, ik zoek nog een mooie plaats voor een weekje vakantie met het ganse gezin (in België is de herfstvakantie trouwens pas binnen 2 weken). Doel is dus niet om een week lang rond te trekken maar wel op vanuit één punt meerdere lussen te fietsen.

Vorige winter hebben we een weekje in Drenthe (Hoogeveen) verbleven en die streek heeft mij aangenaam verrast door de vele bossen en venen (het was toen wel een ganse week bedekt met sneeuw maar dat maakte het nog veel mooier en plezanter); tijdens de Nederlandse kustroute in mei merkte ik dan duidelijk dat er nog een groot contrast is met Groningen en andere provincies. Daarom dat ik nu eens probeer te weten te komen wat er daar boven allemaal leeft.

Gunter
Nabij het midden van Drenthe wonend, sluit ik me aan bij de woorden dat Drenthe het mmoiste fietsgebied is, echter het gebied tussen Emmen, Hoogeveen, Diever en Assen is erg bosachtig - weliswaar met zeer veel losliggende fietspaden - en vooral nabij de loofbomen ligt veel bladafval, eikels en kastanjes op het fietspad. Daardoor mijd ik in deze tijd het bos iets meer met fietsen. Voor de rust en natuur kom je in die tijd in hetzelfde gebied in het walhalla. Ik doe ook aan geocaching en dat kun je daar geweldig doen in de stilte en de natuur. Ook Friesland, omgeving Gaasterland, Bakkeveen en Groningen, Westerwolde is erg mooi en dito natuurlijk. Qua natuur is de omgeving Groningen-stad minder aantrekkelijk. Nooroost Overrijssel, omgeving Ommen-Hellendoorn is zeker ook heel mooi. Ik wens je een prettig verblijf in Noord-Nederland.
keuze is uiteindelijk Noordwolde geworden (het park "bosmeer"), op de grens van Drenthe, Friesland en Overijssel; dus een combinatie van 3 provincies

we vertrekken zaterdag en zal maar eens aan de slag gaan om wat routes via knooppunten uit te tekenen

zijn de fietspaden in het drents-friese woud doenbaar met de koersfiets nu of beter vermijden zoals DriesBa zegt (bladen, kastanjes, eikels, ...) of de mtb pakken in de plaats?
Hallo Gunter,
Misschien valt het in dat gedeelte ook wel mee. Het blad- en naaldafval ligt vooral veel in het gebied waar ik woon, nl. smalle, wel verharde fietspaden met bomen zowat tegen het pad aan. Nabij het gebied van Noordwolde, ook wel genoemd het rode dorp of rotandorp(veel rotan stoelen bedrijfjes), heb je mooie fietsgebieden. Appelscha-Aeckingezand-Diever, het gebied langs de Tjonger en nog een riviertje daar in de buurt. Ook de Dwingeloose heide is aan te bevelen in dit jaargetijde. Honderden km fietspaden in natuurgebieden. Ik denk dat hinder van het bladafval op de paden en wegen nabij Noordwolde vanwege bredere paden wel meevalt.
Ik ben zondag een stukje gaan fietsen in noord Drenthe en was blij met 50 mm brede profielbanden. Er lagen veel bladeren, en het zand van de bospaadjes was nat. Kortom, het hangt er echt van af waar je wilt gaan fietsen.
Wim
kort verslagje na een weekje in Noordwolde te verblijven:

het weer was echt rotslecht: veel regen en wind, gelukkig niet koud

met de koersfiets was alles goed te doen (23mm koersbandjes), ik moet er wel bij zeggen dat het mij niet afschrikt om eens offroad te gaan met de koersfiets, een brede band had wel zeker confortabeler geweest maar als ik Nederland met België vergelijk dan zijn jullie wegen/fietspaden/bospaden in veel betere staat qua ondergrond, modder en putten

hetgeen me zeker bij blijft van de streek is:
- Tsjeukemeer: langs het zuiden
- Lendevallei + Rottige Meente
- Dwingeloo en zijn storingvrije zone en mooi panorama over de venen
- Drents-Friese Wold: vooral de Aekingerzand was mooi (om te wandelen dan)

Mij zien ze daar alvast nog wel eens terug, hopelijk met beter weer
Die s mag achterwege blijven in Tjeukemeer.

De andere gebieden zijn inderdaad heel mooi, ook om te fietsen. Door het Aeckingerzand loopt een redelijk lang fietspad over duinen en langs watergebieden. Wij fietsen altijd van of naar Appelscha en Diever. De Lente/De Meenthe bedoelde ik ook met het gebied nabij Noordwolde. Heel mooi.
Dwingeloërveld is het grootste natte heidegebied van Europa zei onlangs de gedeputeerde die daarover gaat. Het is een onderdeel van de ecologische hoofdstructuur van Nederland. Een 25 km verder naar het oosten en je was in het bosgebied rondom mijn woonplaats belandt. Leuk dat je genoten hebt. Au-revoir!