Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

x

Rongyos schreef:Ook al ben je al weer terug, toch nog wat tips van een 'medefietser met de hond' :D. Ook wij hebben wat meer voort te trekken dan anderen, de hond zelf (17kg) en voer en wat andere hondenbenodigheden, wij hebben daarvoor een tandem met een (kinder)fietskar er achter zie:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 1313790195.

(ook wij trekken veel bekijks zoals je ziet)

Wij nemen halve dagporties voer mee, en vullen dat aan met wat we lokaal vinden, om gewicht wat te beperken. De hond loopt meestal 2 keer per dag mee, steeds een km of 5 maximaal, als het heuvelop gaat mag ze ook uitstappen. Met de hond naast de fiets rijden we maximaal 16, 17km per uur, jouw hond heeft wat kortere pootjes dan die van ons, ik kan mee voorstellen dat je dan minder hard kan gaan. Dag afstanden zijn voor ons gem 70-80 km, als het erg klimmen is 50-60, tegenwind helpt zeker niet mee. Onze gemiddelde snelheid volgens t tellertje is zo tussen de 13-17km/h, in de praktijk leggen wij (met stops) 10km af in een uur, voor 80 km, ben je dus 'bruto' 8 uur onderweg.

Roef
Ik had 500gr voer bij me toen ik wegging, toen dat bijna opwas kreeg ik weer een halve kilo van iemand. Ik ben op zich niet bezig met hoeveel kilometer ik haal, want als er een stad is en ik van alles moet aanvullen kost het tijd. Als het mooi weer is rij ik tot 20.00 door, als ik moe ben, neem ik meer pauzes, als ik leuke mensen ontmoet neem ik daar de tijd voor, beetje going with the flow. Als ik dan met het metertje het bij ging houden, weigerde die meter af en toe of stond spontaan op nul, dus dat werkte vaak niet. Nu ik weet dat 40km met tegenwind haalbaar is, en ik een paar dagen 63kilometer heb gereden, weet ik wel dat het alleen maar meer kan worden als ik meer ga fietsen deze winter.
Wat gewoon ook veel tijd kost is tent laten drogen, eten koken en koffie zetten, uit budgetaire beperkingen, kan ik me geen restaurant veroorloven.
Ik ben wel beniewd naar jullie paklijst, want op de foto hebben jullie bijzonder weinig bagage, of hebben jullie geen kampeerspulen bij je?
Ik ben wel beniewd naar jullie paklijst, want op de foto hebben jullie bijzonder weinig bagage, of hebben jullie geen kampeerspulen bij je?
Onze fietskar is een mooie camouflage voor een deel van onze bagage. De hond ligt op een 'beanbag' (kussen), daaronder ligt de tent, gewoon opgevouwen, niet in een foedraal ofzo. Achter wat normaal gesproken voor kinderen de rugleuning zou zijn geweest hebben we nog meer bagageruimte. Hier zitten twee rugzakjes met o.a hondenvoer, EHBO setje voor onszelf en de hond, fietsreparatiespullen, regenkleding enzo. Daarnaast nog een fototas met spiegelreflexcamera, voor allebei nog een extra paar schoenen, een grondpen (kurkentrekkermodel) om de hond op de camping aan vast te leggen en de dagboodschappen.

Overigens zijn wij de eerste keer dat we met de hond fietsen ook met 'lage verwachtingen' vertrokken. Geleende tandem, karretje vanaf marktplaats, en maar zien hoeveel kilometer haalbaar is op een dag met de hond, we wisten überhaupt niet of ze t leuk vond natuurlijk. Dus je insteek om niet per se veel kilometers te maken lijkt mij een heel goeie, laat je vooral niet gek maken.

Groeten,

Roef

PS: wij hebben inmiddels ook 'schoentjes' voor de hond aangeschaft, dat zorgt ervoor dat ze wat verder kan lopen, en minder/geen last heeft van het asfalt of scherpe steentjes. Zie bijvoorbeeld http://www.shopwiki.nl/hondenschoen
over energiebalans.

vanmorgen bedacht ik mij ineens dat ik altijd al van die extreme gewichtschommelingen heb gehad. heb jaren aan toneel gewerkt. tijdens een productie, lange werkdagen, hard en zwaar werk woog ik einde van het toneel seizoen 59 kilo en in de zomer was het dan ergens in de 70. Dus het zal ook wel iets zijn wat bij mij hoort om één of andere reden dat ik meteen zo afval bij veel inspanning.

maarre wie nog tips heeft hoe je minder afvalt onderweg zonder van die chemische energierepen te moeten eten, dan hoor ik het graag
Ik zie dat je heel vaak een klein beetje eet. Dat lijkt me een goede strategie. Boterhammen, koekjes, chips (goed voor zout), gedroogd fruit, etc. Verder is het denk ik belangrijk om niet alleen tussendoor goed te eten, maar ook 's avonds je voorraden aan te vullen. Een goede warme maaltijd dus, met veel koolhydraten (pasta, rijst) en de nodige eiwitten (zuivel, noten, evt. vlees/vis). Het is helemaal geen gek idee om twee keer per dag warm te eten.
liz schreef:Ik zie dat je heel vaak een klein beetje eet. Dat lijkt me een goede strategie. Boterhammen, koekjes, chips (goed voor zout), gedroogd fruit, etc. Verder is het denk ik belangrijk om niet alleen tussendoor goed te eten, maar ook 's avonds je voorraden aan te vullen. Een goede warme maaltijd dus, met veel koolhydraten (pasta, rijst) en de nodige eiwitten (zuivel, noten, evt. vlees/vis). Het is helemaal geen gek idee om twee keer per dag warm te eten.
ik zal de volgende keer eens een eetdagboek bijhouden.

ontbijten met havermout is zowieso bij mij favoriet. havermout met gekookt water beetje zout en fruit of limo siroop en suiker. Het is lekker, snel klaar en maakt je lijf meteen warm. Ook savonds als ik te moe ben om te koken doe ik dat wel, of als ik me flauw voel en nog heet water in de thermoskan heb.
tussen de middag koken bevalt me tot nu het beste, (op de parkeerplaats van de supermarkt bv, ben je meteen weer een boel gewicht kwijt) eventueel iets bewaren voor savonds.
Ik ben graag van 16.00 tot 20.00/21.00 onderweg. Meestal stort de wind eind van de dag in en kun je nog heel mooi stuk rijden in de ondergaande zon.
Smorgens presteer ik niet zoveel als avondmens.
wakkeropdefiets schreef:...maarre wie nog tips heeft hoe je minder afvalt onderweg zonder van die chemische energierepen te moeten eten, dan hoor ik het graag...
Zo lang je je nog lekker voelt en je niet na elke dag fietsen uitgeput van je fiets valt zie ik het niet als groot probleem om een aantal kilo's kwijt te raken. (Al is 9 kilo binnen 3 weken in mijn ogen wel een beetje veel)

Misschien is het een geruststelling dat ik ook de nodige kilo's kwijt raak als ik na een tijdje thuis (zonder veel beweging) weer voor langere tijd op de fiets stap. De eerste dagen teer ik dan deels nog op de opgebouwde reservers en moet ik er weer aan wennen dat ik veel meer moet eten dan wanneer ik niet met de fiets op reis ben.
Pas na een paar weken raakt de hoeveelheid voedsel die ik dagelijks naar binnen werk in balans met de verbranding en zakt mijn gewicht niet verder.

Nog even wat over verbranding: Als je voorraad koolhydraten in de spieren op is zal het lichaam overschakelen op de (langzame) verbranding van opgeslagen vetten (en ga je afvallen). Je kunt nu kortstondig even wat energie uit een energiereep halen maar dit is te weinig om lang op te blijven fietsen en dus zul je ook bij het af en toe eten van energierepen af blijven vallen.
Voor het aanvullen van de hoeveelheid koolhydraten is het (zoals Liz ook al schreef) zinvol om de de avond tevoren al een flinke hoeveelheid pasta, rijst of aardappels naar binnen te werken.
Je schreef al dat je eet als een dijkwerker, maar toch steeds hongerig was. Misschien moet je gaan eten als 2 dijkwerkers? Of wanneer dat niet lukt kijk dan of je een deel van de groente en het fruit kunt vervangen door pasta of boterhammen omdat daar veel meer koolhydraten in zitten. Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je iets minder drinkt. Als ik goed geteld heb verbruik je tijdens een dag fietsen 9 liter? Als het niet snikheet is zou het ook met een paar liter minder moeten kunnen en houd je wat meer ruimte over voor iets dat rijker is aan koolhydraten.

Tot slot nog een tip over het laten drogen van je tent: Als dit 's morgens het laatste is waar je op wacht kun je hem ook deels nog nat inpakken en hem tijdens de lunchpauze even uitpakken om verder te laten drogen.

Jan
ik heb dan nog wel geen grote fietstochten gemaakt,maar wil wel iets zeggen wat zou je denken van,bijvoorbeeld wat al staat beschreven pasta koken is prima natuurlijk.maar ook koude pasta met tonijn uit blik erdoor gewoon voor overdag lekker makelijk.
gr marcel
Rongyos schreef: http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 1313790195.
(ook wij trekken veel bekijks zoals je ziet)
Roef
Het blijft toch geweldig, zo'n hond mee. Bij dagtochten ziet het er bij ons zo uit:

Afbeelding

Op fietsvakanties gaat alleen de kleine mee:

Afbeelding
Het blijft toch geweldig, zo'n hond mee. Bij dagtochten ziet het er bij ons zo uit:
Jullie hebben gezinsuitbreiding gehad? Kan me niet herinneren dat jullie met een karretje en twee honden reden? Maar t ziet er inderdaad gezellig uit zo met de hele familie :D

Roef
Rongyos schreef:
Jullie hebben gezinsuitbreiding gehad? Kan me niet herinneren dat jullie met een karretje en twee honden reden? Maar t ziet er inderdaad gezellig uit zo met de hele familie :D

Roef
Wij hebben al heel lang twee honden, maar alleen de teckel gaat mee op fietsvakantie. En de nieuwe 'grote' hond is - in tegenstelling tot zijn voorganger die we ooit helling-af klokten op 47 km/u (!) - nou niet bepaald een loophond :wink:
En de nieuwe 'grote' hond is - in tegenstelling tot zijn voorganger die we ooit helling-af klokten op 47 km/u (!) - nou niet bepaald een loophond
47km/h!? Die van ons haakt toch echt bij 20, misschien 25km/u af, tenzij we haar aan de riem mee omlaag slepen, maar daar schijnen de pootjes erg van te gaan slijten..... :wink:
Rongyos schreef:
En de nieuwe 'grote' hond is - in tegenstelling tot zijn voorganger die we ooit helling-af klokten op 47 km/u (!) - nou niet bepaald een loophond
47km/h!? Die van ons haakt toch echt bij 20, misschien 25km/u af, tenzij we haar aan de riem mee omlaag slepen, maar daar schijnen de pootjes erg van te gaan slijten..... :wink:
Hihi, hoe denk je dat die teckel aan die korte pootjes komt? :D :D :D
hee!!!! ook weer terug, zoveel afgevallen???? volgens mij zat er niks meer om af te vallen! t was slecht weer he? ik ben nu zondag teruggekomen. nadat ik je was tegengekomen onderweg in Gerardsbergen geslapen, en toen bleek mn tent dus zo lek als een mandje!!!!!!!(heb bij decathlon een nieuwe gekocht voor niet teveel geld) ik ben Jorien en Inez, 2 dagen later in Tournai tegengekomen, we hebben samen in jeugdherberg geslapen, heel gezellig. ze zagen me en riepen mn naam, hadden ze van jou! leuk, tot waar ben je gekomen? het was ook eigenlijk te laat in het jaar. ben benieuwd wanneer je weer gaat! sterk eerst even aan! en ik ben dus geen gram afgevallen na 1111 km....... dus ik kan je niet helpen, t zal met stofwisseling te maken hebben en wat je gehad hebt. groetjes, Ingrid