Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze voor fietsreis naar frankrijk - Forum Wereldfietser

Fietskeuze voor fietsreis naar frankrijk

ik wil volgend jaar met de fiets vanuit leeuwarden naar Taize in frankrijk.
deze tocht is zo'n 1152 km. Ik heb de volgende vraag:
wat voor fiets kan ik het beste kiezen? ik heb zelf een mountainbike zonder bagage dragers. kan ik dan beter kiezen voor een trekkingfiets te huren of te kiezen voor een bagage kar en dan met mn mtb?
a.loonstra schreef:ik wil volgend jaar met de fiets vanuit leeuwarden naar Taize in frankrijk.
deze tocht is zo'n 1152 km. Ik heb de volgende vraag:
wat voor fiets kan ik het beste kiezen? ik heb zelf een mountainbike zonder bagage dragers. kan ik dan beter kiezen voor een trekkingfiets te huren of te kiezen voor een bagage kar en dan met mn mtb?
Als je een fiets hebt waar je lekker op zit zou ik er wegbanden opzetten en zien dat ik de bagage op een of andere manier meekrijg.. Een fiets huren en na 2 dagen er achter komen dat je er toch niet op kunt zitten lijkt me zonde
Ik ben het helemaal met Marten eens, mits het niet om een mtb van 200 euro bij de Halfords gaat, en mits de fiets geen achtervering heeft. Ik zou niet teveel bagage meenemen (ook kamperend kun je met max 15 kg in twee achtertassen een heel eind komen). Old Man Mountain (www.m-gineering.nl) heeft de beste keus aan dragers voor de mtb. Als je nokjes op de padden hebt is de Red Rock vermoedelijk de beste drager. Als banden zou ik de 50 mm brede Schwalbe Big Apple kiezen. Die is snel, comfortabel en degelijk. Eventueel kun je de zit op je fiets iets meer rechtop maken door een (meer) omhooggebogen stuurpen te monteren.
Wim
Taize (ik neem aan de oecumenische gemeenschap) is een mooie bestemming om naar toe te fietsen! Heb je ook tijd om terug te fietsen zodat de indrukken rustig kunnen neerdwarrelen?

Hoe ga je overnachten en hoeveel bagage neem je mee? Wat voor soort MTB heb je?

Groeten
Eric
Iemand vroeg me waarom ik niet teveel bagage zou meenemen op deze fiets. Afgezien van mijn persoonlijke voorkeur voor wat lichtere bepakking, ging het me vooral om de beperkingen die een dergelijke fiets vaak stelt. Een voordrager op een fiets met vering (ik neem althans aan dat de fiets een verende voorvork heeft), is toch altijd een compromis (de OMM dragers zijn niet afgeveerd, en de Tubus Swing zit erg hoog en naar voren). Verder viel het me op bij de beide best mooie mtb's die onze kinderen hebben als vakantiefiets dat moderne mtb frames toch niet zo heel stijf meer zijn. Het zijn geen pakezels zoals veel vakantiefietsen. Tot slot zitten er ook meestal vrij lichte wielen in, met 32 spaken en lichte velgen. Die moet je niet overbelasten.
Dit is alles bijeen geen reden die mtb te laten staan, maar wel een reden het niet te dol te maken met de bepakking. Op dit traject hoeft dat geen probleem te zijn.
Wim
bedankt voor de reactie's
Ik heb op dit moment een BeOne Cyber met voorvering.
Ik twijfel nog een beetje tussen onderweg kamperen of via bed en breakfast en dergelijke de nacht door te brengen. het makkelijkst is natuurlijk om zo licht mogelijk te reizen. wat ik van het forum begrepen heb is met fietstassen wel zo makkelijk.
Ook wil ik mischien de groep op de mountainbike vervangen. wat is hiervoor een goede keuze qua prijs/kwaliteit? en wat is voor zulke lange ritten een goede zadelkeuze?
Ik weet niet of je onderdelen versleten zijn of wat er precies op zit, maar op zich doen ook relatief goedkope groepen het meestal prima. Als er iets is waar je aan zou kunnen denken dan is het niet zozeer een hele groep vervangen als wel het achterwiel. Wielen worden op een vakantiefiets zwaar belast, en onderweg vervangen is vaak duur zonder dat je dan het ideale wiel krijgt. Een handgebouwd 36 spaaks wiel met een stevige velg als de Sputnik/SP19 en een LX naaf zorgt ervoor dat je hier geen zorgen over hoeft te hebben. Voor de rest is het een zaak van nieuwe kabels, remblokken, en vermoedelijk cassette en ketting. Als je heel veel moet vervangen wordt het de moeite waard aan een nieuwe fiets te denken.
Zadels zijn heel personlijk. Ik denk dat iets van de helft van de wereldfietsers een leren zadel gebruikt. Vroeger was dat eigenljk alleen Brooks, maar tegenwoordg is er ook het dure alternatief van Gilles Berthoud. Bij Brooks heb je veel keus, en dat maakt het er niet makkelijker op. Er zijn zadels zonder, en met vering. Met vering is iets comfortabeler, maar ook zwaarder. Een verende zadelpen als de Cane Creek Thudbuster geeft voor hetzelfde extra gewicht meer comfort, maar kan makkelijker stuk, is een stuk duurder, en ziet er wat mij betreft niet uit. Verder is er de vraag naar de breedte van het zadel. Dat hangt in principe af van de afstand tussen je zitbotjes. Dat is dus niet hetzelfde als de vraag of je een dik achterwerk hebt. Verder hangt het af van je zithouding: naarmate je meer voorover zit is een smaller zadel te verkiezen. De veelgebruikte B17 en de geveerde variant ervan de Champion Flyer zijn 170 mm breed. Voor mij is dat te breed, omdat mijn zitbotjes vrij dicht bij elkaar staan, en omdat ik met een racestuur rijdt (het was prima op de tandem met een recht stuur en een meer rechtop zit). Zelf rijd ik nu vanwege mijn rug met een Thudbuster zadelpen met een 35 jaar oud ongeveerd Professional zadel van 155 mm, en daarvoor met een geveerde Conquest van 160 mm (niet meer leverbaar).
Wim
Je hebt naast de vol-leren zadels die Wim aanhaalt ook zadels met een leren dek. Geen gedoe met opspannen, invetten etc., goedkoper en soms beter zittend. Ik heb geen 'brooks' achterwerk en zit nadat mijn vorige zadel het begeven had en niet meer leverbaar was op een Red X sport comfortline (kwam qua afmeting en uitvoering het dichtst bij wat ik had), kost de helft van een brooks en zit prima.
Afbeelding
Ik vind een Brooks mooier om te zien, maar wat heb je daaraan als het niet lekker zit :roll:

Voor de rest is 1200 km voor een fiets die een beetje normaal onderhouden is geen hele grote afstand. Onderdelen voor een mtb zijn overal wel te krijgen. Behalve fijne lichtlopende banden, die zou ik in NL er op zetten.
Ik denk dat ik zal kiezen voor reizen met een mtb/atb. wie heeft hier geschikte tips voor? welken zijn geschikt voor zulke reizen qua frames en dergelijke?
Wil je een nieuwe kopen? Dan zou je ook gelijk een echte vakantiefiets kunnen kopen.
Wim
Een mtb is een echte vakantiefiets wat mij betreft. De door jou bedoelde echte vakantiefietsen zijn naar mijn smaak te veel aangekleed met niet noodzakelijke dingen die extra gewicht betekenen. Of ze sterker en stabieler zijn dan mtb's is voor mij de vraag. De Cannondale en Santos mtb's die wij in gebruik hebben zijn perfect als pakezels; ik zie werkelijk geen probleem. We gebruiken overigens geen voorrekjes en voortassen.
Als je een mtb als reisfiets wilt gebruiken dan moet je alleen controleren of er een achterrekje op te schroeven is en dat je hakken de tassen niet raken. Fully's lijken me niet geschikt en schijfremmen combineren ook niet altijd met een achterrek.
De meeste goede merken voldoen denk ik, maar de genoemde merken hebben mijn voorkeur.
Een bagagekar is achter elke mtb te hangen, maar probeer het pakgewicht wel in de hand te houden.
OK dat was iets te kort door de bocht. Ik deel je passie voor lichtgewicht uitrusting, en ook een wat lichtere fiets is een goed plan. Tegelijk is het me opgevallen dat echte hardtail mtb's de laatste jaren toch wat minder geschikt geraakt zijn voor vakantiegebruik. Er zitten lang niet altijd meer oogjes voor dragers op, de geometrie is soms toch wel erg op racen gericht, de wielen zijn wat licht, en de frames zijn wel erg licht en dus niet zo stijf. Een echte vakantiefiets moet wat mij betreft toch iets degelijker zijn, en zonder racestuur komt het bij mij de deur niet binnen (behalve voor een heel woeste off road tocht). De zware tractors zijn evenmin mijn smaak.
Wim
Laat ik dan ook maar wat concreet worden, met suggesties voor mtb's die ook echt goed zijn om te touren, of tourfietsen waarmee je ook goed off road kunt: de Thorn Ripio voor derailleur gebruik (tegenwoordig eventueel afgemonteerd te krigen via www.m-gineering.nl) of duurder met Rohloff naaf the Thorn Sterling (lichter) en Nomad Mk2 (zwaarder). Zie http://www.thorncycles.co.uk/models.html
Wim
a.loonstra schreef:wat voor fiets kan ik het beste kiezen?
Je kan het beste kiezen voor een zo snel mogelijke fiets die het karwei geklaard krijgt en die naar jouw smaak is en die naar jouw budget is. Duidelijk kan ik met de gegevens die jij verstrekt niet zijn! :D
In frankrijk fietsen ze bijna alleen op deze fietsen, er is een handig bagage wiel te koop dat je achter je fiets hangt en waar je 2 grote zakken waterdichte zakken aan kunt hangen (worden bijgeleverd). fransen noemen dit een polonaise omdat het uit polen komt. http://www.extrawheel.com/ . het is dus een enkel wiel dat je vast maakt aan je eigen achterwiel en werkt super.