door
Wim » zo 19 sep, 2010 11:36
Ik weet niet of je onderdelen versleten zijn of wat er precies op zit, maar op zich doen ook relatief goedkope groepen het meestal prima. Als er iets is waar je aan zou kunnen denken dan is het niet zozeer een hele groep vervangen als wel het achterwiel. Wielen worden op een vakantiefiets zwaar belast, en onderweg vervangen is vaak duur zonder dat je dan het ideale wiel krijgt. Een handgebouwd 36 spaaks wiel met een stevige velg als de Sputnik/SP19 en een LX naaf zorgt ervoor dat je hier geen zorgen over hoeft te hebben. Voor de rest is het een zaak van nieuwe kabels, remblokken, en vermoedelijk cassette en ketting. Als je heel veel moet vervangen wordt het de moeite waard aan een nieuwe fiets te denken.
Zadels zijn heel personlijk. Ik denk dat iets van de helft van de wereldfietsers een leren zadel gebruikt. Vroeger was dat eigenljk alleen Brooks, maar tegenwoordg is er ook het dure alternatief van Gilles Berthoud. Bij Brooks heb je veel keus, en dat maakt het er niet makkelijker op. Er zijn zadels zonder, en met vering. Met vering is iets comfortabeler, maar ook zwaarder. Een verende zadelpen als de Cane Creek Thudbuster geeft voor hetzelfde extra gewicht meer comfort, maar kan makkelijker stuk, is een stuk duurder, en ziet er wat mij betreft niet uit. Verder is er de vraag naar de breedte van het zadel. Dat hangt in principe af van de afstand tussen je zitbotjes. Dat is dus niet hetzelfde als de vraag of je een dik achterwerk hebt. Verder hangt het af van je zithouding: naarmate je meer voorover zit is een smaller zadel te verkiezen. De veelgebruikte B17 en de geveerde variant ervan de Champion Flyer zijn 170 mm breed. Voor mij is dat te breed, omdat mijn zitbotjes vrij dicht bij elkaar staan, en omdat ik met een racestuur rijdt (het was prima op de tandem met een recht stuur en een meer rechtop zit). Zelf rijd ik nu vanwege mijn rug met een Thudbuster zadelpen met een 35 jaar oud ongeveerd Professional zadel van 155 mm, en daarvoor met een geveerde Conquest van 160 mm (niet meer leverbaar).
Wim