Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental - Forum Wereldfietser

Continental

Wim schreef:Ik zou het even niet weten want van die Conti catalogus snap ik geen bal.
Naar aanleiding van de reactie van Wim heb ik Continental maar eens om uitleg gevraagd. Ik vroeg wat het verschil was tussen Trekking en Tour en of ik de Tour-banden ook kon gebruiken voor mijn lange reis met bagage. Dit schreven ze.
Continental schreef:De band die voor trekking het beste geschikt is om te gebruiken met bagage is de TravelContact. deze is de beste op lekbescherming en heeft een versterkt karkas om te zorgen dat bagage geen probleem is. Het profiel is soepel op de verharde weg door het doorlopende middenprofiel en mocht u een keer afwijken naar onverharde paden heeft u nog steeds veel grip door de speciale zij noppen.

De TopContact heeft dezelfde eigenschappen maar is gebouwd voor comfort en als u bagage gaat meenemen kan dat tegen u werken doordat de wangen te flexibel zijn waardoor overmatige slijtage zou kunnen onstaan.
Het lijkt er dus op als of er maar één band echt geschikt is voor de fietsvakantie. Over Tour banden wordt hier met geen woord gerept.
Ik rijd al jaren met deze banden en ik hoef geen andere meer.
Uitstekend voor off-road en ook lekker soepel op de weg.
Lekrijden is er niet meer bij.
Het verhaal van de zijkanten slijtage komt me bekend voor en destijds dus de verkeerde van de twee gekozen. Volgende keer weer de travel-contact dus, scheelt ook nog eens ruim 15 euro.
Hallo Leo,

We hebben twee fietsen uitgerust met de TravelContact, beiden hebben zo'n 26.000 km gereden. We hebben beiden een set nieuwe banden gemonteerd.
Dus 4 banden X twee fietsen X 13.000 (per band) = 104.000 km zonder een lekke band !

En ja we rijden met volle bagage en ook onverhard.

Overtuigd?

vriendelijke groet hans stalpers
Alhoewel ik overtuigd ben van de Conti Travelcontact, kan ik de conclusie niet helemaal volgen. Ik zou op basis van je cijfers concluderen dat elk van de banden inmiddels 26.000 km lekvrij meegaat. Wat overigens ook al supergoed is, en haaks staat op wat de Schwalbelobby ons doet geloven :wink: Ik stel dan ook voor om een tegenbeweging te starten: de Con-TI PARTY!
Ik heb het ook altijd een fijne band gevonden. Toch heb ik voor mijn nieuwe reisfiets voor de Schwalbe Extreme gekozen. Dit alleen omdat Continental de Travelcontact niet breder maakt dan 1.75.

Ik hen nu de Extreme in maat 26 x 2.25 eronder zitten. Kwa comfort bevallen deze erg goed. Ze maken wel meer geluid dan de travelcontact. Rolweerstand vind ik niet onoverkomelijk. Maar een eerlijk vergelijk is het niet aangezien het maatverschil. De levensduur moet zich nog bewijzen.

Gerco.
zijn de Travelcontact-banden echt zo duurzaam in die zin dat je er zonder problemen 26.000km op kan rijden? Dat is echt wel fijn om te horen! Binnen een maand vertrekken mijn vriendin & ik (ook) voor lange(re) tijd met de fiets op reis (Nieuw-Zeeland en zuidoost- en centraal-Azie). Op haar Santos liggen Schwalbe Marathon Extreme-banden. Zelf rij ik op een Globetraveller uit 2004 & twijfel nog tussen de Extreme-banden (omwille van de duurzaamheid, het feit dat het een plooiband is en ook omwille van het profiel ervan) & een Travelcontact. Ook nog aan een Marathon Marathon Plus Tour gedacht, die een iets "beter" profiel heeft dan m'n huidige Marathon Plus (heel tevreden van voor dagelijks gebruik!), maar Schwalbe liet weten dat hiervan geen plooiversie te krijgen is. Dat maakt het direct tot een 'groot deel' van de bagage. Ach ja banden,... er is zoveel te krijgen, het komt er alleen op aan de juiste te kiezen :d
iK heb momenteel zelf de 50 mm Marathon Extreme erop. Dat is een prima band, lekker licht, comfortabel en met veel grip op ruwere ondergrond. Hij schijnt niet superlang mee te gaan (6000 km?) maar dat is voor mij geen probleem. Op asfalt valt de rolweerstand me voor een dergelijke band met grote noppen nog wel mee, maar toch zou ik behalve de snelle Panaracer Pasela en deze Extreme eigenlijk ook nog een mooie meer allround band willen. In principe is die Tavelcontact dat soort band, maar liever had ik toch 50 mm, en wat minder gewicht. Mij persoonlij kan het geen bal schelen als een band eens in de paar duizend km lek gaat, als dat de prijs is die ik betaal voor soepeler rijden. Op dezelfde manier kan levensduur mij persoonlijk niet heel erg boeien, zolang het niet zo dol wordt als bij de nieuwe Pacenti Paris-Moto voor het 650B formaat: vermoedelijk ongeveer 2000 (wel heel snelle) kilometers. Ik snap dat dat anders wordt als je naar het andere eind van de wereld wilt fietsen, maar dat doe ik toch niet.
Wim
oja, wat zijn jullie ervaringen met de baanvastheid van Continental Travelcontact-banden? Is het eigenlijk ook een plooiband? Nikolai Bangsgaard heeft er 13000km mee gereden - als eerste deel van zijn 4jaar durende reis. Is dit eigenlijk een reële afstand waarbij een stel banden - bij intensief gebruik op diverse ondergronden- hun beste tijd hebben gehad?
Wat is reeel? Er zijn banden die lang mee gaan, en banden die kort meegaan. Hoe langer de band mee moet gaan, hoe meer je inlevert op andere eigenschappen als comfort en snelheid, of grip op natte wegen. De gratis lunch bestaat niet. Ik vind 13000 km behoorlijk lang, en begin dan zelf al weer te denken dat zo'n band wel niet lekker zal rijden. Maar voor een stugge expeditie band kan het wel.
Ja van de Travelcontact zijn ook vouwversies. Wij hebben er al jaren eentje bij ons als reserve buitenband.
Wim
Hoi allemaal,

Als ik zo de reakties lees denk ik dat mijn verhaal niet duidelijk is geweest.

Als je nieuwe fietsen koopt, dan doe je dat met een set banden.
Na zo'n 13.000 km is er weer een set onder gekomen (de eerste vervanging dus)
Nu staat er zo'n 26.000 km op en heb ik inmiddels weer nieuwe banden besteld.
Dus we hebben 13.000 km met een set gereden.

Denk dus niet dat je er 26.000 km mee kan rijden, althans wij hebben dat niet geprobeerd.

vriendelijke groet

hans stalpers
Hans, 13.000km is een mooie afstand voor een set TravelContacts! Wat mij betreft een waardige vervanger voor de Schwalbe Marathon. Het blijft alleen jammer dat Continental geen ruimere keuze heeft voor de vakantiefietser.

Ik ga Continental een reactie terug sturen met de vraag, of ze naast de TravelContact nog een snellere band willen maken (Marathon Racer/Kojak) en een band met meer grip voor echt off road (Marathon XR/Extreme).
wel een beetje offtopic: gaat bijvoorbeeld een Schwalbe Marathon Extreme nog een poos langer mee (dan de genoemde 13.000km) of is dat ook iets van die orde? Natuurlijk allemaal een beetje afhankelijk van het gewicht van fiets, fietser & bepakking, de ondergrond, afstelling, intensiviteit van gebruik enz. Maar als gemiddelde, kan de Travelcontact zich meten qua levensduur met een Extreme?
De Extreme is er nog niet zo lang, dus met zekerheid iets zeggen wordt moeilijk. Maar de techniek is gabaseerd op die van de Suporeme, en ook dat is een band waarbij gewicht en prestatie bij het ontwerp belangrijker zijn geweest dan levensduur. Zelf schat ik iets van 6000 km. Zoals ik al eerderschreef, als je een band wilt die erg lang meegaat lever je in op andere eigenschappen, zoals rolweerstand, comfort of grip. Bij Schwalbe moet je voor een band met lange levensduur eerder denken aan de Marathon Plus Tour, maar bij mij komt zo'n massieve band er niet op.
Wim