Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prototype fietstent in onderzoeksfase: graag uw mening! - Forum Wereldfietser

Prototype fietstent in onderzoeksfase: graag uw mening!

In het kader van het creëren van de ideale fietstent richt ik me voor een schoolopdracht op een totaal nieuw ontwerp tent.

Het prototype heeft de volgende voordelen:
- de fiets staat binnen in de tent
- alle tassen kunnen gewoon aan de fiets blijven
- lichtgewicht maar sterk
- enorm makkelijk en snel op te zetten

De fiets zelf maakt onderdeel uit van de constructie waar de tent op rust. Zodra de tent opgezet is, is het dus niet mogelijk om te fietsen. Daarvoor moet de tent weer opgeborgen worden.

Nu had ik graag één vraag van jullie beantwoord gekregen: fietsen jullie nog nadat je 's avonds de tent hebt opgezet?

Ikzelf namelijk niet, ik berg mijn tent 's ochtends op, ik fiets de hele dag en zet hem 's avonds weer op. Daarna fiets ik niet meer.

Iedere reactie is welkom en wie weet is er binnenkort eindelijk de ideale fietstent op de markt:)

Bij voorbaat dank.

Maarten
Wij gaan soms ook wel tijdens een rustdag naar een museum, stadje bekijken of ergens in de buurt wandelen. Hierbij gebruiken we de fiets als vervoersmiddel. Met andere woorden, wij gebruiken tijdens de vakantie de fiets ook regelmatig als de tent op de camping staat.
Maarten, interessant idee. Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.Ik neem aan dat het meer zal zijn dan simpelweg een tarp aan je fiets binden. Overigens iets dat prima werkt, kan ik uit eigen ervaring vertellen, mits niet te veel wind en regen. ;-)

Door de fiets onderdeel van de tent constructie te maken is voor mij het nadeel dat je niet na het opzetten van de tent nog snel even naar het dichtstbijzijnde dorp kunt om boodschappen te doen.

Tevens vraag ik me af in hoeverre deze constructie een extra voordeel bied boven het feit dat je gewicht van de stokken uitspaart.

Nico
nicolasfirst schreef:Tevens vraag ik me af in hoeverre deze constructie een extra voordeel bied boven het feit dat je gewicht van de stokken uitspaart.
Nico
Dat vraag ik me ook af. Tentstokken van tegenwoordig zijn niet zo zwaar meer.

Ikzelf wil na het opzetten van mijn tent, zeker wel de fiets kunnen gebruiken. Soms ga ik nog wel eens boodschappen halen of iets dergelijks. Ook tijdens een "rustdag" gebruik ik hem vaak om naar een stadje of ergens naartoe te fietsen.
Vaak doen we nog een boodschapje of gaan we wat drinken nadat we de tent opgezet hebben..

En ik heb (bijna) nooit de wens mijn fiets in de tent kwijt te kunnen..

Groet
Eric
Een tent die groot zat is om mij en mijn vriendin een beetje comfortabel te herbergen blijkt 4 kilo te wegen. Als daar ook nog twee fietsen van 170 cm lang en 110 cm hoog in moeten dan zal het er niet lichter of ruimer op worden. Als het anders wordt dan hoor ik het graag!
Leon
Ook mij lijkt het niet handig als de fiets deel uitmaakt van de tentconstructie. Ik ga regelmatig op de fiets nog een stadje bezoeken of boodschappen doen nadat ik op een camping ben neergestreken. Daarnaast laat ik sowieso mijn tassen aan de fiets hangen, want ze zijn van de fiets net zo makkelijk te stelen als uit mijn tent.

Toch ben ik benieuwd naar het ontwerp.
Tijdens korte tripjes zou genoemde constructie misschien handig kunnen zijn.

Tijdens langere reizen zou ik mijn fiets niet graag als tent ophouder willen zien:
Af en toe laat ik mijn tent een dag staan om een tochtje zonder bagage te maken.
Ik vind het dan altijd prettig "thuiskomen" bij mijn tent.

Ik ben nieuwsgierig hoe je om wilt gaan met fietsen van verschillende hoogtes (en tot welke hoogte want de mijne is echt hoog!)

Jan
Eens met de meeste commentaren over de fiets als dragende constructie. Ook al bestaat je routine uit tent opzetten, eten klaarmaken, eten, lezen, slapen, dan nog wil je de mogelijkheid hebben om evt nog op je fiets te springen voor een boodschap.

Van die fiets in de tent heb ik eerlijk gezegd nooit iets begrepen. Je stalt je auto toch ook niet in de caravan :D

Succes met je ontwerp!

Gee
Maarten van der Wolf schreef: Nu had ik graag één vraag van jullie beantwoord gekregen: fietsen jullie nog nadat je 's avonds de tent hebt opgezet?

Ja, vaker wel dan niet. Even boodschappen doen of eten in het aanpalende dorpje. Komt ook omdat we plannen om aan het einde van de middag aan te komen op de camping.
En soms nemen we ook een rustdag maar dan fietsen we nog wel wat in de omgeving.
Over het algemeen niet meer na aankomst, maar af en toe toch wel, bijv op een halve fietsdag waarbij je 'smiddags na aankomst nog wat gaat bekijken waarbij je de fiets nodig hebt.
Is er niet iets te bedenken dat je als alternatief voor de fiets als dragende constructie een optionele stok oid ontwikkeld die de ene fietser dan wel mee zal nemen op reis en de andere niet, al naar gelang het antwoord op deze vraag.
succes ermee !
Wij gaan vrijwel elke avond uit eten of het dichtsbijzijnde centrum bezoeken. Alle spullen blijven dan achter in de tent (op papieren en fototoestel na). Een fiets die op de camping moet blijven heb ik dus niets aan, sorry ;-).

Ik stel me trouwens dan ook vragen bij hoe je dan gaat inpakken: onze tent kan blijven staan met één boog en 4 haringen. Van binnenuit kan je dus bij regenweer alles droog inpakken op het buitenzeil na. Het enige wat je dan nog moet doen is de tassen op de fiets hangen en het buitenzeil in de waterdichte zak steken.
Er zijn ook kampeerders die hun tent gebruiken als ze niet met de fiets onderweg zijn. Ik begrijp dat je je richt op het ontwerpen van de ideale fietstent, maar budgettechnisch is het niet voor iedereen mogelijk een aparte tent aan te schaffen afhankelijk van het vervoermiddel dat ze gebruiken.

Bovendien, zoals hierboven ook al gezegd, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van het gebruiken van je fiets als tentondersteuning. Gewichtsbesparing? Mijn fiets heeft geen standaard, zou dat mij ongeveer evenveel besparen als een tentstok?
Dit is een bestaande lichtgewicht (moter)fietstent:

http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/tente ... iker-2386/

Licht, zeer ruim, degelijk en snel op te zetten (eerst buitentent, dan binnentent erin te hangen).
Nu had ik graag één vraag van jullie beantwoord gekregen: fietsen jullie nog nadat je 's avonds de tent hebt opgezet?
Ja, al was het maar naar het toiletgebouw te fietsen omdat het mooiste plekje van de camping daar het verste vanaf ligt :lol:
Zelfde hier, lijkt me niet echt praktisch de fiets vast te hebben aan de tent ivm boodschappen na de tent te hebben opgezet.

Afgezien daarvan, om te zorgen dat de fiets niet omvalt heb je waarschijnlijk een vrij stevige constructie nodig, en die constructie zal waarschijnlijk ook wel iets wegen, misschien wel zoveel als een paar tentstokken?

Plus, ik heb liever de fiets aan een stevige boom dan in m'n tent, ook als ik een wandeling maak.

Ik teken zelf ook wel eens een tent, heb je misschien schetsen ergens op het internet liggen? Ik ben erg nieuwsgierig.
Afbeelding

Hmm, sleep eerder een erg los klein tentje mee (800 gram) dan mijn vizie fiets in de tent te zetten, al zou het met de grote tent best moeten kunnen maar ik denk dat het wel een evft levensvatbaar idee zou kunnen zijn. Ben benieuwd.

Maar zoals je ziet bestaat er al zoiets voor de lichtgewicht mtb-ers.

Bas
Wat grappig dat je op zo'n ander wensen pakket uitkomt dan dat ik zelf zou bedenken. Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om onze fietsen in de tent te kunnen stallen. Hooguit er aan vast zetten ofzo op een plek waar ik de fietsen liever niet onbeheerd laat staan. Al is dat zeldzaam.
Mijn tassen haal ik ook graag van de fiets. Juist erg makkelijk dat ze niet vast zitten.
Volgens mij is de ideale fietstent een compromis tussen ruimte & gewicht en kwaliteit & prijs. Dat compromis pakt voor iedereen anders uit..

Veel plezier met het zoeken naar jou ideale compromis :)
Het prototype heeft de volgende voordelen:
- de fiets staat binnen in de tent
- alle tassen kunnen gewoon aan de fiets blijven
- lichtgewicht maar sterk
- enorm makkelijk en snel op te zetten
De eerste 2 punten vind ik geen voordelen. Ik heb er tenminste nooit behoefte aan gehad. De tassen haal ik van de fiets omdat ik ze in de tent bij de hand wil hebben en omdat ze beter weer in te pakken zijn als juist niet aan de fiets hangen.
Fiets heb ik vaak nodig als de tent al staat en ook het onderhoud aan de fiets gaat natuurlijk beter als de fiets geen onderdeel van de constructie is.

Mijn ideale tent: licht en gemakkelijk op te zetten, tassen in de (voor)tent en eventueel een mogelijkheid om overdekt te koken (maar dat is geen must).
Maarten van der Wolf schreef:In het kader van het creëren van de ideale fietstent richt ik me voor een schoolopdracht op een totaal nieuw ontwerp tent.

Het prototype heeft de volgende voordelen:
- de fiets staat binnen in de tent
- alle tassen kunnen gewoon aan de fiets blijven
- lichtgewicht maar sterk
- enorm makkelijk en snel op te zetten
Ik snap het niet.
De reden voor mij om de fiets als dragend deel in de tent te integreren is om gewicht te besparen. Maar als je een monster bouwt waar de fiets inpast en de tassen bereikbaar blijven, en misschien ook nog zoveel leefruimte dat je niet voortdurend tegen zo'n vies en druipend ding aan hoeft te komen is van licht gewicht allang geen sprake meer. Dan zit je in de categorie comfortkampeerders, en die willen ook de tent laten staan en dagtochtjes maken.
Dit ding wordt veel te groot en zwaar voor stealthcamping en s'ochtens vroeg direkt inpakken en wegwezen

(founding member Luddite resistance army)