Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naar of van noordkaap met kind? - Forum Wereldfietser

naar of van noordkaap met kind?

Wil volgend jaar met zoon van 13 naar de noordkaap fietsen, of van noordkaap terug naar huis. We fietsen aardig wat, zoon heeft ervaring met meerdaagse fietstochten en kamperen (ook met slecht weer). Zit te denken aan route door Zweden. Graag tips over een lange fietsreis met kind!!
fietsen met kinderen.info is leuk, maar gaat voornamelijk over kleinere kids, daar ben ik niet veel wijzer geworden....
Ik heb een zoon van twaalf, dus dat lijkt erop. Hij fietst goed en heeft echte ervaring. Vorig jaar zijn hij en ik op zijn verzoek tien dagen in de Ardennen wezen fietsen met bagage (hij wilde klimmen, niet dat slappe gedoe). We deden een kilometer of 60 per dag, en een ekele keer iets meer. Ook hadden we na twee fietsdagen steeds een rustdag, want er moest ook gevoetbald etc worden. Hij had een goede fiets en weinig bagage (6 kilo?). Daarmee klom hij goed, maar als het echt steil werd lukte het hem toch soms niet. Hun kracht neemt natuurlijk per jaar erg veel toe. Over niet al te lange tijd rijdt hij je er uit.
Mij lijkt het een erg ambitieus plan voor nu. Met dagafstanden zoals ik noem doe je op zijn best 300-350 km per week, en dan is de Noordkaap een heel eind. Als het slecht weer is neemt hun humeur ook snel af. Ik denk dat die van mij zich zou gaan vervelen. Je wilt ze er niet tegen maken.
Wim
Dank!! De ene van 12/13 is natuurlijk de andere niet.....Zoon is nu ook nog 12, fietst heel makkelijk, ook in heuvels en met bagage. Hij barst van de energie, kom je na 100 km op camping aan, gaat meneer nog "eventjes" een rondje fietsen. Als het weer echt te slecht wordt is een stukje met de trein of bus toch altijd een optie? Kind zal het ritme en de kilometers moeten bepalen. Misschien is van noordkaap naar huis fietsen psychisch beter dan andersom?
Het ene kind is het andere niet, dat is waar, maar mijn zoon is een echte doordouwer, en zeer athletisch. En ja, ook hij gaat na aankomst op de camping gelijk voetballen. Maar vergis je niet, je kunt het te dol maken, zeker als het zo lang gaat duren. Overigens zijn de trein en de bus maar beperkt een optie. In het noorden rijden geen treinen, en waar er nog wel treinen rijden zijn dat er vaak maar een of twee per dag, die je ook nog tevoren moet reserveren. Ze zijn ook duur. Bussen zijn er meer, maar ook daar moet maar plaats zijn.
Wim
Lien schreef:Wil volgend jaar met zoon van 13 naar de noordkaap fietsen, of van noordkaap terug naar huis. We fietsen aardig wat, zoon heeft ervaring met meerdaagse fietstochten en kamperen (ook met slecht weer). Zit te denken aan route door Zweden. Graag tips over een lange fietsreis met kind!!
Hoe lang denk je er over te gaan doen :?: Vijf of zes weken tijd is zelfs voor de ervaren wereldfietsers onder ons al snel. Toch zo´n afstand van ongeveer 2500 km of meer en als beginnend wereldfietser weet je nog niet waar je grenzen liggen. Een weekend Ardennen is overigens heel anders dan een trektocht van een paar maanden. Waarom nu al de Noordkaap. Die Noordkaap ligt er over een jaar of vijf heus nog wel. Er zijn ook nog andere leuke dingen te verzinnen.

Rutger
Ja, zoals eerder genoemd, zes, ZES, weken fietsen voor iemand van 13, dat lijkt me een beeeetje veel. Ik was natuurlijk ook ooit 13. Dat is wel een tijdje terug. Maar ik kan me er nu niets bij voorstellen dat ik dat toen leuk had kunnen vinden. Nu fiets ik europa rond en hou van duursport. Dat was toen nog echt niet het geval. Dat kan fysiek gezien volgens mij ook niet als je 13 bent.
Ik heb geen praktijk voorbeelden paraat betreffende het fietsen met kinderen, maar het lijkt me dat je je richt op het kind en niet op je eigen verlangen om eens zo'n tour te maken. Zoals Rutger zegt, die kaap die ligt er nog wel een tijdje.
In ieder geval, sterkte met de keuze!
Yvon
Hei,

Leuk doel of vertrekpunt, de Noordkaap. Wanneer (aardige kans) het slecht weer is, wind en regen is het voor een 12/13 jarige geen uitdaging meer. Eerder hét ingrediënt voor misschien nooit meer willen fietsen. Wanneer het waait, waait het hard en wanneer het regent idem. Iets vriendelijkere omgeving met meer afwisseling, meer dorpjes lijkt me leuker.
Wat dacht je van fietsen door Zwitserland of Frankrijk met historische colletjes? Da's kicken wanneer je met je fiets (met of zonder bagage) boven op de col staat!
Succes met beslissen, Loes.
Door Zweden is fysiek wel makkelijker dan door Noorwegen, maar of het dat psychisch ook is betwijfel ik....
1500 kilometer donker naaldwoud zonder onderbrekingen (afgezien van een paar verspreide dorpjes) is zó vreselijk saai! Na mijn eerste noordzuid tocht door Zweden voelde ik me zo ingesloten door het bos dat het 20 jaar heeft geduurd voordat ik deze rit een 2e keer aan durfde...
Ik kan me voorstellen dat een jongen van 13 (en mama misschien ook) wat meer afwisseling wil? Noorwegen heeft veel meer afwisseling te bieden qua landschap.

Verder houd ik het er op dat de reis het doel moet zijn, en niet het halen van een ver eindpunt.

Jan
Tuurlijk is de reis het doel. De route staat nog lang niet vast. Veel goede reacties gehad, dank! Jammer dat niet altijd iedereen positief is. We hebben besloten met deze tocht nog een jaar te wachten (wordt dan in 2012) om beter voorbereid te zijn. Misschien lijkt het op dit forum dat dit zomaar ineens komt, echt niet, zou ook niet verstandig zijn. We fietsen al zo lang, alleen weet niet iedereen dat. Zijn ook zeker bekend met het fietsen in Noorwegen en Zweden en onder slechte omstandigheden. Ha det bra!
Waarom is het jammer als mensen met een behoorlijke kennis van zaken je een goedbedoeld eerlijk antwoord geven? Het was niet wat je wilde horen, maar dat kan gebeuren.
Wim
Lien, was even benieuwd. Hoe lang denk je er over te gaan doen?
@Lien: Het was zeker niet mijn bedoeling om negatief te zijn!
Als ik geweten had dat je bekend was met fietsen in Noorwegen en Zweden had ik mijn opmerking over die landen niet geplaatst.

Gezien je "Tuurlijk is de reis het doel" denk ik dat die fietstocht met je zoon naar de Noordkaap wel goed gaat komen in 2012...

God Tur!

Jan
@Jan: leuke site, schitterende foto's heb je.
@fietsreiziger: we gaan er zolang over doen als we nodig hebben! (officieel hebben we beiden 7 weken vrij...dan ben je al een heel eind)