Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaarten meenemen op wereldreis - Forum Wereldfietser

kaarten meenemen op wereldreis

Wat voor kaarten nemen jullie mee als je voor een lange tocht (wereldreis) vetrekt? Zo gedetaileerd mogelijk en zo goed als je ze kan krijgen? Of enkel een aantal overzichtskaarten op een wat kleinere schaal? Koop je al je kaarten vooraf al, of zie je wel wat je ter plaatse tegenkomt? Laat je onderweg nieuwe kaarten opsturen of neem je alles vanaf dag 0 met je mee in je fietstassen, met alle gevolgen van het mee te sjouwen gewicht van dien?

dank voor jullie inzichten.. :)

eelco

dit is wat ik doe(voor 'kleinere' tochten in het buitenland): Ik leen of huur gedetailleerde kaarten (van vrienden of bibliotheek) voor een tijdje en bestudeer ze eerst thuis. Dan stippel ik mn route uit, en dan kopieer ik de route die mij aanbelangt op gewone A4 bladen. Zo heb ik al dat gesleur met die gedetailleerde kaarten niet, waar je 95% niets aan hebt (omdat je toch niet elke weg gaat affietsen)

Maar ja, echt op wereldreis is natuurlijk iets anders. Dan zou ik toch die gedetailleerde kaarten meenemen van de gebieden waar je door moet

hoi Eelco

Wij zijn van plan wel zoveel mogelijk wel een kaart van elk gebied vooraf te hebben. Een deel laten we dan opsturen. Op die manier heb je in ieder geval een kaart en kan je ter plekke altijd nog op zoek gaan naar een betere. Als je onderweg geen kaart hebt kunnen vinden wordt het wel lastig. Ik kan zonder kaart zelfs in nederland heel goed verkeerd rijden dus laat staan in verweggistan.
De kaarten die ik hier koop hoeven niet de meest gedetallieerde te zijn. Anders sleep je je echt een ongeluk. Maar er moet wel redelijk op te fietsen zijn.
Ik moet zelf ook nog op zoek naar kaarten dus ik ben benieuwd naar de mening van mensen met meer ervaring.

Joris

ik wil dus wel graag heel gedetailleerde kaarten hebben, want ik vind dat heel prettig fietsen. Nu spreek ik wel over korte reizen van enkele weken.
Onze thuis globaal uitgestippelde route is nog nooit de werkelijke route geweest. We wijken altijd heel erg af, en beslissen vaak terwijl we aan het fietsen zijn welke richting we op gaan.
Dus ik houd van een grote overzichtskaart van het gebied/land om je route globaal te kunnen volgen, en van heel gedetailleerde kaarten, waarop bijna elk weggetje staat om op te kunnen fietsen.
Voor een wereldreis lijkt me deze manier van plannen trouwens niet echt haalbaar, want dan sleep je heel veel kaarmateriaal mee.

Beste Eelco,

Eerlijk gezegd vind ik kaarten één van de meest belangrijke mee te nemen zaken bij het maken van een wereldreis. Kaarten zijn de basis van je route en geven je vaak meer informatie dan welke reisgids dan ook.
Wij gaan dan ook meestal voor de beste kaart(en) die we kunnen krijgen.

Over het algemeen is het zo dat er voor het buitenland helemaal niet zoveel kaarten beschikbaar zijn. Zo zijn de meeste Aziatische of Afrikaanse landen te vatten in één kaart. Dus, al zou je meer gedetailleerde kaarten willen hebben....ze zijn er gewoon niet. Het probleem van het meenemen van kaarten is dus minder groot dan het lijkt. Alleen voor Europa is de keuze aan kaarten legio.

Onderweg laten we de kaarten altijd opsturen. Eén keer in de 4 à 5 maanden krijgen we een pakketje met daarin naast post, onderdelen, etc ook een stapeltje kaarten. Reisboeken kun je nderweg soms nog wel kopen. Goede kaarten zijn veel moeilijker te vinden.

Groet,
Marco

In het kader van kaarten en gewicht, heeft iemand ervaring met een PDA achtig apparaat met digitale kaarten? Denk aan gewicht tov papier (zonneoplader?), detail, verkrijgbaarheid van digitale kaarten van b.v. Azie?

groet,
Peter Klomp.

Op de populaire routes (Alaska Vuurland, Marco Polo, enz) kom je onderweg genoeg fietsers tegen die de andere kant oprijden waar je kaarten mee kunt ruilen.
Hier staan meestal ook goede aantekeningen op. (waterplaatsen en kampeerplaatsen/hotels)

Groeten,

Marco