Mij lijkt dat een 28" wel degelijk sneller is. In de MTB-wereld blijkt bijna elke keer dat 29" fietsen sneller zijn dan 26". (omdat MTB's van die brede/hoge banden hebben noemen ze het 29", maar het is 28"). De UCI had daarom aanvankelijk zelfs 29" verboden, in wedstrijden. Zouden ze niet doen als het langzamer was.
Voordelen:
- groot wiel rolt makkelijker over obstakels heen (belangrijk op on-effen terrein)
- banden met een grotere diameter hebben bij gelijke luchtdruk een lagere rolweerstand, omdat de vervorming van de band hier in verhouding kleiner is. De band blijft ronder (vergelijkbaar met brede banden: hebben ook een lagere rolweerstand dan smalle. Zie o.a. Schwalbe.de)
- al genoemd: wiel hoeft minder vaak te roteren (marginale winst)
Nadelen:
- zwaarder wiel, zwaardere velg. Daardoor trager met accelereren (maar wel een 'vliegwieleffect' dat plezierig kan zijn)
- in theorie: minder strak wiel en dus 'zwabber' verliezen. In de praktijk kun je echter superstijve 28" wielen bouwen
- grotere luchtweerstand (want meer oppervlak)
- op verre reizen: beschikbaarheid reserveonderdelen van 28" schijnt minder te zijn dan van 26".
Zelf zou ik altijd voor 28" kiezen tenzij ik hele goede redenen had om dat niet te doen (reserve-spullen).
Nog even naar de UCI. Waar ze bij MTB moeilijk deden over 29", is bij de racefietsen de keuze tussen 28" of 26" vrij. Je ziet echter geen enkele professionele coureur op een 26"-fiets rijden. Iedereen kiest voor 28". Trek je eigen conclusies