Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar.

jansenius schreef:@cwg :
Ik heb het draadje dat je aanhaalt aandachtig gelezen. Interessant.
Maar vermits de enige niet aan de fiets gerelateerde factor de bagageverdeling was, en deze helemaal overeenkwam met de mijne, kan ik alleen maar concluderen dat het "iets" met de fiets zelf te maken had : geometrie, stijfheid, stuur, whatever.
dan heb je het nog niet begrepen, dit soort problemen zijn een stuk subtieler dan als je hier doet voorkomen.



Er wordt dikwijls nogal smalend gedaan over Koga die meer geld in marketing dan in onderzoek zouden steken, maar misschien doen ze ook wel meer tests op hun (trekking)fietsen...
Het laatste mailtje wat ik van iemand over dit onderwerp kreeg had als header: " Kan je me helpen met mijn Koga fiets? Bij Koga zijn het sukkels"

:D
Phaeton W12 schreef:
winewalk schreef:Dat was van Phaeton W12
Dat klopt! Daarom binnenkort proefrijden op een Santos Travelmaster met riemaandrijving :D
Ik dacht dat je een Koga zou kopen? :roll:
DeFietsreiziger schreef:Ik dacht dat je een Koga zou kopen?
Ik had inderdaad eerst een Koga in gedachten. Nu kijk ik naar een Santos Travelmaster, een vergelijkbare fiets met riemaandrijving (wat Koga bij mijn weten nog niet heeft).
Phaeton W12 schreef:een Koga . . . Santos Travelmaster . . . vergelijkbare fiets
Wat is er vergelijkbaar aan dan?
DeFietsreiziger schreef:
Phaeton W12 schreef:een Koga . . . Santos Travelmaster . . . vergelijkbare fiets
Wat is er vergelijkbaar aan dan?
Alle2 geschikt voor:
citaat:
In de eerste plaats wordt mijn fiets echter bestemd voor kleine tochtjes in Nederland.

Ik adviseer overigens dan een Santos Alu 26".

- Dikke buizen is stoerder dan die lullige dunne stalen buizen;
- 26" valt meer op;
- Rohlof met riem en je bent pas echt een wereldreiziger;
- en niet te vergeten een naafdynamo om de telefoon op te laden.

Peter
Ik stel de vraag anders aan Photon. Weet je eigenlijk wel wat het verschil is tussen die 2 fietsen (voor je weer zomaar een winkel binnen stapt)?
DeFietsreiziger schreef:Weet je eigenlijk wel wat het verschil is tussen die 2 fietsen?
Jazeker weet ik het verschil tussen die 2 fietsen.
:roll:
De toon waarop Phaeton W12 aangesproken komt op mij enigszins raar over en volgens mij ook behoorlijk off-topic....
eric190173 schreef::roll:
De toon waarop Phaeton W12 aangesproken komt op mij enigszins raar over en volgens mij ook behoorlijk off-topic....
Waarom Photon dit zegt in deze topic is mij ook een raadsel. Maar gezien de heftige discussies in het verleden over zijn proefritje, wil ik nu wel eens weten van hem wat hij nu wil. Want volgens mij is hij nog steeds hopeloos zoekende.
m-gineering schreef:
jansenius schreef:@cwg :
Ik heb het draadje dat je aanhaalt aandachtig gelezen. Interessant.
Maar vermits de enige niet aan de fiets gerelateerde factor de bagageverdeling was, en deze helemaal overeenkwam met de mijne, kan ik alleen maar concluderen dat het "iets" met de fiets zelf te maken had : geometrie, stijfheid, stuur, whatever.
dan heb je het nog niet begrepen, dit soort problemen zijn een stuk subtieler dan als je hier doet voorkomen.

Nee, jij hebt het niet begrepen denk ik. Het soort subtiliteiten en complexiteiten dat jij in je hoofd hebt, interesseert mij niet. Ik wil een fiets die, met bagage, tegen 50km per uur naar beneden geen krimp geeft. Mijn Koga heeft dat, die Stevens had dat niet. Dat is alles wat mij interesseert.


Er wordt dikwijls nogal smalend gedaan over Koga die meer geld in marketing dan in onderzoek zouden steken, maar misschien doen ze ook wel meer tests op hun (trekking)fietsen...
Het laatste mailtje wat ik van iemand over dit onderwerp kreeg had als header: " Kan je me helpen met mijn Koga fiets? Bij Koga zijn het sukkels" :D

Ja, dat zal wel, er is voor velen een plekje onder de zon :wink: . Maar als het echte sukkels waren, zouden ze niet staan waar ze nu staan, en zou jij overwerkt zijn :D .
Ik ben geen moderator, maar dit gaat niet meer over die afschuwelijke Giant.
Wim
jansenius schreef: Precies daarom stel ik mij nu vragen bij de frames en opbouw van Stevens Sovereign (en dat had ik vroeger - toen ik enkel de specs versus de prijs bekeek - niet). Hoe grondig hebben zij hun Sovereign XT uitgetest ? Alle maten ? (jij spreekt van een 58, ik van een 61, misschien is de ene wel ok, en de andere niet). Met bagage ? Hoeveel ? Hoelang ?
Na deze vragen ben ik erg benieuwd onder exact welke omstandigheden dat slingeren ontstond en welke stappen je vriend ondernomen heeft om het probleem van het slingeren te verminderen. Was de fiets voorzien van een verende of een starre vork? Bij 80% van 15 kg bagage in de achtertassen blijft er maar 3 kg over voor de voorkant. Als je het gewicht van voortassen meerekent zit er wel erg weinig bagage in de voortassen. Of zat de rest van de bagage in een stuurtasje? Dat lijkt me zeer bevorderlijk voor slingergedrag. Is er contact geweest met de leverancier van de fiets om het probleem op te lossen?
cwg schreef:
jansenius schreef: Precies daarom stel ik mij nu vragen bij de frames en opbouw van Stevens Sovereign (en dat had ik vroeger - toen ik enkel de specs versus de prijs bekeek - niet). Hoe grondig hebben zij hun Sovereign XT uitgetest ? Alle maten ? (jij spreekt van een 58, ik van een 61, misschien is de ene wel ok, en de andere niet). Met bagage ? Hoeveel ? Hoelang ?
Na deze vragen ben ik erg benieuwd onder exact welke omstandigheden dat slingeren ontstond en welke stappen je vriend ondernomen heeft om het probleem van het slingeren te verminderen. Was de fiets voorzien van een verende of een starre vork? Bij 80% van 15 kg bagage in de achtertassen blijft er maar 3 kg over voor de voorkant. Als je het gewicht van voortassen meerekent zit er wel erg weinig bagage in de voortassen. Of zat de rest van de bagage in een stuurtasje? Dat lijkt me zeer bevorderlijk voor slingergedrag. Is er contact geweest met de leverancier van de fiets om het probleem op te lossen?
Om op je vragen te antwoorden :
- zoals gezegd, het slingeren begon vanaf ongeveer 40km/u (bij afdalingen dus 8) ); er zat niet veel anders op dan te remmen om onder de kritische drempel te blijven... vrij vervelend als je de cols ginder in de Vogezen kent :evil: .
- verende voorvork maar in lock-out gezet (geen vering nodig op asfalt)
- 'voorkant' was enkel een stuurtas; ik zou het erg bedenkelijk vinden als 3-4kg in een stuurtas een probleem zou geven op nota bene een vakantiefiets; in mijn stuurtas zat minstens (!) evenveel, en mijn fiets gaf geen krimp
- geen idee of er contact geweest is naderhand met de winkel
Verzoek van de moderator:

Graag de fietsen en het materiaal als ondewerp houden en niet de forumleden. Als je wat van iemand vindt, doe dat dan in een PB. Anderen zijn daar niet in geinteresseerd.

Denk aan de gouden reply regel:

Lees je post na en vraag je af: Is mijn bijdrage interessant voor anderen of is hij bedoeld voor één persoon. Gebruik in het laatste geval een PB.

Bedankt voor de medewerking!!

De moddertor.