Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar.

cwg schreef:
piet66 schreef:Ik wil mijn Giant Expedition gaan verkopen.
(...)
Ik fiets er nog steeds met veel plezier op, maar ik heb mijn oog laten vallen op een mooie Stevens Sovereign XT. Het is een mooi aanbod voor mij, maar ik kan daar mijn fiets niet op inruilen.
Allebei prima fietsen. Ik heb sinds 2000 op een GE uit 1998 gefietst naar alle tevredenheid. Sinds 2006 rij ik op een Sovereign XT ook naar alle tevredenheid. Wel een groot verschil tussen de fietsen: de Sovereign XT is veel stijver. Volgens de fabrikant is ie gebouwt op een totale belasting van 140 kg, met 70 kg eigengewicht en max 16 kg bagage kom ik daar nooit aan, waardoor het voor mij ook op vakantie een zeer stijve fiets is. De Giant (uit 1998) was wat dat betreft wat comfortabeler en lichter. Ik ben erg benieuwd waarom je de overstap wil maken. Ik maakte de overstap omdat op dat moment de GE wat onderhoud nodig had (dat ik hem na aanschaf van de Sovereign gegeven heb).


Cornelis
Mmmm.... ik zou toch opletten....
Ik ben tot deze vakantie altijd positief geweest over de Steven Sovereign XT, ook al rijd ik zelf met een Koga Signature, maar Stevens was op het moment dat ik mijn Koga kocht nog niet zo visibel aanwezig in Vlaanderen, en ik was al 20 jaar een Koga Travellerrijder.
Toen een vriend mij vorig jaar advies vroeg heb ik hem echter naar de Sovereign XT gepiloteerd, wegens betere prijs/performance dan de Signature.
Wat echter op papier een betere koop leek, bleek in de praktijk anders uit te draaien... De Sovereign XT gaf bij afdalingen in de Vogezen serieuze trillingen bij snelheden boven de 40km ! Van een stijf frame bij belasting en hogere snelheden was helemaal geen sprake dus. Mijn fietsmaat had een kader maat 61, weegt zelf 71kg en had amper 15kg bagage mee. Bagage voor 80% in achtertassen, op een tubus logo.
piet66 schreef:Ik heb een mooi aanbod gehad van de fm, echter zonder inruil. We hebben thuis een klein schuurtje, dus mijn vrouw wil eerst een fiets eruit voordat er een nieuwe in komt.

Ik had niet gedacht dat die Stevens erg stijf zou zijn, voor mijn gevoel is mijn Giant echt bombproof. Ik vind hem degelijker ogen dan de Stevens. Maar dat is in de praktijk niet dus.
Dit had ik nog niet gelezen... je gevoel is niet zo mis waarschijnlijk :wink: .
Maar moet de idee dan niet zijn "never change a winning team" ??
:evil: :evil: :evil:
Wim
€ 2700 afgemonteerd met Rohloff, € 1700 met XT.... :roll:

Eric
Precies, kun je bijna een maatfiets voor krijgen, en nog zonder al die zooi.
Wim
eric190173 schreef:€ 2700 afgemonteerd met Rohloff, € 1700 met XT.... :roll:

Eric
Bij de naaf krijg je ook nog een downhill voorvork :D

Volgens mij hebben de productmanagers zo druk overlegd om een unieke propositie op het gewenste pricepoint te specificeren dat ze vergeten zijn er een stukje op te fietsen :shock: :roll: :wink:
Precies. De Giant Expedition is een live-style product geworden. De looks en imago zijn belangrijker dan het daadwerkelijke nut. Wat een gedrocht. Net zoals alle 4-wiel aangedreven auto's die vanaf een nieuwbouwwijk de snelweg opdraaien en hun hele leven geen onverharde weg zien......

Groet
Eric

Dat zo'n productmanager niet zich hier op het forum laat zien voordat hij zoiets in elkaar laat sleutelen........ :roll:
Dit is de uitleg die Giant verstrekt:

www.meyer-detring.de/presse/GIANT_EXPEDITION_2011.pdf
Intressant.... Een geïntegreerd gereedschap opbergvak in de drager is misschien heel aardig, maar om er nou CO2 patronen er in op te nemen.....

Eigenlijk is die Expedition AT een MTB met dragers, toch? Ik vraag me af hoeveel hiervan verkocht zullen worden. Hoeveel mensen zullen op zo'n manier op fietsvakantie gaan? Er zijn een handje vol mensen die naar IJsland oid gaan, maar die zullen toch snel zelf hun fiets samenstellen, en voor de rest fietst 80%-90% toch gewoon de paden op de lanen in, misschien wel onverhard, maar niet zo ruig dat je een Expedition AT nodig hebt....

Groet,
Eric
[citaat uit eerder bericht]
Daarom kwam ik bij mijn keuze voor een fiets al snel uit op een stevige vakantiefiets. Ziet er gewoon stoer uit, je kunt er zó mee op vakantie met zware bagage ....
[/citaat uit eerder bericht]

[citaat uit eerder bericht]
Het gevoel dat ik heb bij een fiets (of auto of motor) vind ik eigenlijk veel belangrijker. Dan gaat het met name om dingen als vormgeving en gadgets als Rohloff naven e.d.
[/citaat uit eerder bericht]

Dit is volgens mij precies de doelgroep waarop ze mikken.

Peter
Giant heeft nog een boel andere Expeditions:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 605/40863/
Dus als iemand nog komt met een vraag over "de" Expedition, dan moeten we niet alleen vragen naar het bouwjaar, maar ook naar de versie. :roll:
Leon
Leon schreef:Giant heeft nog een boel andere Expeditions:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 605/40863/
Dus als iemand nog komt met een vraag over "de" Expedition, dan moeten we niet alleen vragen naar het bouwjaar, maar ook naar de versie. :roll:
Leon


Ik krijg de indruk, (maar misschien heb ik het fout, ik hoop het) dat de 'gewone' expedition met tubus-drager, V-brakes en een normale prijs, zoals die op de nederlandse site staan uit het assortiment gaan en dat die rare 'suv-fietsen' er voor in de plaats komen....

Groet
Eric
Dat zou jammer zijn, maar er zijn inmiddels goede of zelfs betere alternatieven in deze prijsklasse, al staan die niet in elke fietsenwinkel: Fahhradmanufaktur T 400, Surly Long Haul Trucker, Thorn Sherpa en Club Tour. Het mooie van de Expedition was dat je daarmee bij zowat elke gewone fietsenwinkel een bruikbare vakantiefiets kon kopen.
Wim
Peter M schreef: [citaat uit eerder bericht]
Het gevoel dat ik heb bij een fiets (of auto of motor) vind ik eigenlijk veel belangrijker. Dan gaat het met name om dingen als vormgeving en gadgets als Rohloff naven e.d.
[/citaat uit eerder bericht]
Dat was van Phaeton W12. Dat heb ik nou ook. Voor mijn gevoel is dit dit m'n volgende vakantiefiets:

Afbeelding

Ziet er zeer offroad uit, toch? Geen frametas meer nodig! :D
Hoewel, ik denk dat ik het gevoel niet wil meemaken als er wat mis gaat. Ik blijf voorlopig toch maar bij mijn Stevens Randonneur. :wink:

Volgens mij kan het beter en goedkoper dan een Giant Expedition. Als je tenminste weet wat je ermee gaat doen.
Leon schreef:Giant heeft nog een boel andere Expeditions:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 605/40863/
Dus als iemand nog komt met een vraag over "de" Expedition, dan moeten we niet alleen vragen naar het bouwjaar, maar ook naar de versie. :roll:
Leon
Leon, volgens mij is dat het 2010 model.

Dit is het 2011 LT model: http://www.giant-bicycles.com/de-DE/bik ... 647/44911/

Geen v-brakes meer. :(

[offtopic]Van de week kwam mijn naaste collega me vol trots vertellen dat hij een Sparta Amphion had gekocht. Ik vraag "wat weegt hij". Wist hij natuurlijk niet. Bleek het 21 kg te zijn. :lol: :roll: [/offtopic]

Kan de mensen die zoiets kopen ook niet begrijpen.
jansenius schreef: (...)
De Sovereign XT gaf bij afdalingen in de Vogezen serieuze trillingen bij snelheden boven de 40km ! Van een stijf frame bij belasting en hogere snelheden was helemaal geen sprake dus. Mijn fietsmaat had een kader maat 61, weegt zelf 71kg en had amper 15kg bagage mee. Bagage voor 80% in achtertassen, op een tubus logo.
Enige tijd terug was er een mooi draadje over een zwabber fiets waarin m-gineering stelt dat het zwabberen zou terug te voeren zijn op de combinatie van gewicht(sverdeling), stuurgeometrie, stijfheid en demping die ongelukkig uitvalt. De oorzaak alleen zoeken bij een gebrek aan stijfheid in het frame gaat wat ver en draagt ook niet bij aan een oplossing van het probleem. In genoemd draadje worden wel oplossingsrichtingen aangegeven.

Overigens heb ik zelf op een Sovereign XT maat 58 ook afdalingen boven de 50 per uur gereden met voor en achter bagage, in totaal zo'n 16 kg, rijdergewicht 70 kg, waarbij de fiets nog steeds betrouwbaar voelde. Wel met een vaste voorvork.

Cornelis
winewalk schreef:Dat was van Phaeton W12
Dat klopt! Daarom binnenkort proefrijden op een Santos Travelmaster met riemaandrijving :D
@cwg :
Ik heb het draadje dat je aanhaalt aandachtig gelezen. Interessant.
Maar vermits de enige niet aan de fiets gerelateerde factor de bagageverdeling was, en deze helemaal overeenkwam met de mijne, kan ik alleen maar concluderen dat het "iets" met de fiets zelf te maken had : geometrie, stijfheid, stuur, whatever.

Precies daarom stel ik mij nu vragen bij de frames en opbouw van Stevens Sovereign (en dat had ik vroeger - toen ik enkel de specs versus de prijs bekeek - niet). Hoe grondig hebben zij hun Sovereign XT uitgetest ? Alle maten ? (jij spreekt van een 58, ik van een 61, misschien is de ene wel ok, en de andere niet). Met bagage ? Hoeveel ? Hoelang ?

Er wordt dikwijls nogal smalend gedaan over Koga die meer geld in marketing dan in onderzoek zouden steken, maar misschien doen ze ook wel meer tests op hun (trekking)fietsen...
Phaeton W12 schreef:
winewalk schreef:Dat was van Phaeton W12
Dat klopt! Daarom binnenkort proefrijden op een Santos Travelmaster met riemaandrijving :D
Een proefrit, juist : proeven zoals je op een receptie van een nieuwsoortig stukje nouvelle cuisine proeft 8) .
Niet te verwarren met testrit, want het is een illusie te denken dat je als particulier een fiets deftig kan testen.