door
Ave » vr 05 nov, 2010 09:06
Van 30 april tot 9 mei in het afgelopen voorjaar heb ik bij 5-8 graden Celsius via de Hanzefietsroute van Sneek (mijn woonplaats) naar Stralsund gereden. Afgezien van de koude was het een geweldige route, een absolute aanrader. De route is erg goed aangegeven. Inderdaad: hij gaat over allemaal binnenwegen met dikwijls slecht wegdek, maar vanwege het wegdek heb ik nergens hoeven afstappen en overal door kunnen rijden. Bovendien reed ik op een fiets die eigenlijk niet echt geschikt is voor dit werk, een Gazelle Medeo, en die fiets heeft zich uitstekend gehouden.
De staat van het wegdek is ten opzichte van de laatste uitgave al heel sterk verbeterd. Informatie kun je krijgen bij Michael Wannet, de schrijver, die graag met je meedenkt. Zo zijn al die 'beruchte' fietspaden langs de Oostzee inmiddels voortreffelijk georganiseerd.
Het mooie van al die weggetjes is de volstrekte rust. Een unieke manier om tussen al die cultuursteden dwars door de natuur te rijden, niet gestoord door auto's of ander neo-militair geweld.
Over het wegdek: vorige week fietste ik grotendeels via LF-routes van Sneek naar Maastricht. Het wegdek verschilt daar werkelijk niet zo gek veel. Ook daar passages met grind of modderpaadjes, zeker in de regenachtige herfstweek die ik uit koos.
Kortom (voor wat het traject Sneek - Stralsund betreft): doen! Het is een geweldig mooie tocht. Een uitgebreid verslag (het was een sponsortocht, vandaar) is te lezen op mijn site:
www.domineefietst.webklik.nl
Heel veel fietsplezier. Ik wilde dat ik meer tijd had gehad om hem helemaal uit te fietsen. Maar helaas. Komende zomer gaat het van Maastricht naar Pau via de route 'Langs oude wegen'. Het restant van de Hanzefietsroute moet later nog maar eens. Zonde toch dat een mens niet zo vaak vakantie heeft (en ook nog een gezin dat op een andere manier vakantie wil vieren dan op de fiets).
Hartelijke groet,
Aart Veldhuizen, Sneek.